Vragen Borderline, wanneer weet je dat het mis gaat?

17-11-2010 20:34 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kan hier helaas niet uitgebreid nog op in gaan, maar hoe merk je aan iemand die Borderline heeft dat het elk moment kan gaan escaleren???

Mijn "vriendin" vertoont de laatste tijd vreemd gedrag oa uiterst emotieloos, vele woedeaanvallen, extreem egoistisch en zo zijn er nog meer dingen opgevallen.Ik weet dat het bij het"ziektebeeld"behoort, maar ze heeft een aantal maanden iets vreselijks meegemaakt en heeft zelden echte emoties getoond de afgelopen maanden.

Ze heeft verder geen contact meer met familie, heeft wel wat vriendinnen die ze nog niet zo lang kent (noem het zelfs oppervlakkig)en ben bang omdat ik haar juist al jaren ken dat ik de enigste ben die inzicht heeft in haar ware aard/verdriet.

Ze roept al jaren dat ze een masker draagt, hoe beter ze dr uit ziet dus met mooie kleding en make-up hoe slechter het gaat.

Men ziet als buitenstaander dan ook echt een leuke gelukkig mooie meid...

Ze slikt geen medicatie meer, heeft geen hulp gezocht na deze vreselijke gebeurtenis en gaat zelden nog naar haar therapeut.

Vertoont vluichtgedrag naar mijn gevoel door gelijk na deze gebeurtenis vol en fulltime aan het werk te gaan.

(werkte voor die tijd 12 uur)

Ze heeft pas besloten om de deur dicht te gooien na een aanleiding van iets heel minimaals en kreeg zo'n woede aanval vol verwijten(ongegrond) over mij heen. (typisch gedrag) maar Ik voel me nog steeds verantwoordelijk voor haar, misschien niet meer mijn probleem maar goed ik zit hier dus wel erg mee in mijn maag.

Had haar met alle liefde geholpen maar nu zij de deur heeft dichtgegooid heb ik besloten ook ten wille van mijn gezondheid(ging er aan onderdoor) de deur dicht te laten.

Wat kan ik het beste doen, mijn gevoel volgen en ergens aan de bel trekken of het laten rusten?

Wanneer weet je dat het echt mis gaat met iemand....iemand met Borderline die mij kan vertellen waar men op moet letten als buitenstaander?
Oeh wat heftig Rary! Zo ver ik weet doet ze niet aan automutileren, maar jezelf verzwelgen in je werk terwijl je net een groot verlies heb meegemaakt valt in mijn ogen onder de categorie zelfbeschadiging.....(in haar geval)

Ik snap dat je afstand heb genomen, want dat is gewoon te moeilijk!
quote:Jedai schreef op 17 november 2010 @ 22:06:

Ja ze wilde altijd continu bevestiging hebben en dat gaf ik haar want ze had dat nodig....(of deed ik dat verkeerd???)

Emotioneel afhankelijk zijn past ook in haar plaatje

je schrijft...deed ik iets verkeerd?

Nou ik deed dat hartstikke verkeerd vond ik.

Vooral haar zin geven om de lieve vrede te bewaren en mezelf wegcijferen.

Geen zelfmedelijde...heb t mezelf laten overkomen.
Ik heb geleerd om aaaltijd mijn grenzen aan te geven bij haar. ook al deed ze daar vaak niks mee. Dat voelde beter voor mezelf en ook voor haar... uiteindelijk deed ze er wel iets mee.

En om oprecht te blijven, dus geen bevestiging geven als niet zo was..
quote:BiekeEmilie schreef op 17 november 2010 @ 21:31:

Het is inderdaad vreemd dat een therapeut het goed keurt dat ze zomaar stopt met alle medicatie. Het is een goede ondersteuning, en al zeker in een moeilijke periode. Ergens klopt daar dus iets niet...

Ik denk dat jouw vriendin zich vreselijk zou voelen als ze inzag hoe haar gedrag werkelijk op anderen overkomt. Zo zou ik het toch vinden, als anderen me egoïstisch, jaloers en kleinerend zien, terwijl ik het uit de grond van mijn hart allemaal zo goed bedoel en vaak handel uit een golf van emoties.

Ik durf er mijn hand voor in het vuur steken dat je een belangrijk persoon voor haar bent, anders zou ze in haar omgang met jou niet zo strijden met zichzelf en met jou.

Ik ben ook bang dat ze zelf is gestopt met de medicatie want het klonk destijds erg vreemd en onbetrouwbaar in mijn oren.

Ze zei zelfs dat ze genezen was verklaard, nou naar mijn weten geneest niemand hier niet van.

Je kan er mee leren leven en het zo goed mogelijk proberen in te vullen.

Leugens? Het zou niet haar eerste leugens zijn....ze liegt zelfs al over waspoeder! Bizar maar echt waar.

Ik denk dat ze het ook vreselijk zou vinden als ze wist wat ik hier schreef over haar gedrag.

Ik had duidelijker moeten zijn(helaas te laat nu), maar het geeft haar niet het recht mij zo te behandelen.Of het nu zoals jij het noemt een golf van emotie is dit wat ze zei echt te kwetsend voor woorden (oa dat ze mij mijn kinderen niet gunt) zijn niet zomaar even woorden die je kan roepen. We hebben het dus niet over de woorden dat ik een K-wijf ben bijv, want dat zou me niet zo vreselijk raken.

Ik zou geen respect hebben voor haar en was slecht....ik heb juist enorme respect voor haar, maar zij niet voor mij!
quote:Rary schreef op 17 november 2010 @ 22:46:

En om oprecht te blijven, dus geen bevestiging geven als niet zo was..

Ik ben ook heel eerlijk als ik een andere mening of visie op iets had.

En gaf dat ook te kennen, ondanks ze daar niet altijd goed op reageerd, hoe lief en voorzichtig ik het ook bracht.
quote:BrightMind schreef op 17 november 2010 @ 22:21:

[...]

je schrijft...deed ik iets verkeerd?

Nou ik deed dat hartstikke verkeerd vond ik.

Vooral haar zin geven om de lieve vrede te bewaren en mezelf wegcijferen.

Geen zelfmedelijde...heb t mezelf laten overkomen.Ik kan mezelf ook wel voor mijn kop slaan.....
quote:Jedai schreef op 17 november 2010 @ 23:06:

[...]

Ik kan mezelf ook wel voor mijn kop slaan.....

Niet doen hoor dat doet zeer!

Het is je overkomen en het sluipt er heel sniekie in.

Je hebt er van kunnen leren..gebruik die lessen.
quote:BrightMind schreef op 17 november 2010 @ 21:48:

Beste Jedai.

Goed van je om aan je zelf te denken,het is een wijs besluit.

In 2005 kreeg ik een relatie, het was aan de ene kant erg fijn en aan de andere kant was er van alles mis, wat ik ook deed...niets was goed,snapte er niets van.

Ik werkte toen al met diverse doelgroepen,ook borderliners...en nog gingen mijn ogen niet open.

Tot dat eind vorig jaar mijn energie en kracht voor de zoveelste keer leeg gezogen was.......ik heb er na 5 jaar een punt achter gezet en totale afstand gehouden.

Mijn blinde kop zag maar niet dat ze een borderliner is, deze mensen zijn een ster in destructieve relaties en de schone schijn hoog houden.Vaak probeert ze nog contact te leggen zelfs nu ze weer samen woont, ook een herkenbaar punt........zodra ze in een sleur komen gaan ze weer spanning zoeken.

Tot dat daar de leut weer van af is en komen weer op hangende pootjes terug.

Misschien lees je nu wat herkenbare dingen.

Sterkte.'Ze' zijn ook allemaal hetzelfde.
Hahaha dat doet idd zeer, maar ik sla mezelf liever 100x voor mijn kop dat doet minder zeer dan de pijn die ik op dit moment voel!

Het sluipt er idd in en je ziet het pas in als het te laat is.

En idd ik ben weer een wijze les rijker....

Oh wat is dit lekker zeg om even van je af te schrijven en zoveel herkenning leest, wijsheid en advies krijgt.

Ik was toch wel een beetje huiverig dat mensen negatief zouden reageren, maar goed ik ben dan ook geen anti-Borderliner want ieder mens is uniek en er bestaan blijkbaar meerdere gradaties!

Pffff doodmoe maar zoveel indrukken dat ik niet meer kan slapen hahaha
Ik geloof niet dat ze allemaal hetzelfde zijn, waarschijnlijk wel de meeste trekjes maar de één erger dan de andere.

Het blijven mensen en hebben waarschijnlijk hun hart op de goede plaats zitten alleen werkt het verstand en het gevoel niet altijd mee
quote:LunaSter schreef op 17 november 2010 @ 23:26:

[...]

'Ze' zijn ook allemaal hetzelfde. Om in aanmerking te komen voor het etiketje Borderline zul je inderdaad aan bepaalde eisen moeten voldoen. Die dingen delen mensen met die stoornis met elkaar. En dat de een daar meer last van heeft dan de ander, dat zal zomaar, ja.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik blijf toch altijd het goeds in de mens zien.....misschien wel naief maar goed zo ben ik
quote:Jedai schreef op 17 november 2010 @ 23:31:

Ik blijf toch altijd het goeds in de mens zien....,.misschien wel naief maar goed zo ben ik

Houd dat vast!

En wat ik al schreef...er zijn vele verschillende vormen van borderline..en kost daarom voor een buitenstaander veel tijd om in te zien wat er aan de hand is....niet iedere borderliner verwond zich bv.
Ik ga mijn uiterste best doen om dat te behouden alhoewel

het nu even niet makkelijk is.

Gewoon omdat er zoveel door me heen gaat....heb toch een flinke deuk opgelopen.

Het heeft met 5 jaar gekost en dan wil je echt niet weten waar we samen door heen gekomen zijn! een hele lading ellende!
quote:Jedai schreef op 17 november 2010 @ 23:31:

Ik blijf toch altijd het goeds in de mens zien.....misschien wel naief maar goed zo ben ik Dat siert je. Kan me voorstellen dat je het namelijk helemaal gehad hebt met je vriendin na zoiets.
quote:Jedai schreef op 17 november 2010 @ 23:28:

Ik geloof niet dat ze allemaal hetzelfde zijn, waarschijnlijk wel de meeste trekjes maar de één erger dan de andere.

Het blijven mensen en hebben waarschijnlijk hun hart op de goede plaats zitten alleen werkt het verstand en het gevoel niet altijd mee

Okee. Het kwam namelijk over alsof je 'ze' allemaal over 1 kam scheerde.

Je hoeft namelijk niet altijd manipalutief en egoistisch te zijn met een BPS.
quote:LunaSter schreef op 17 november 2010 @ 23:44:

[...]

Nee joh juist niet....toch vervelend als mensen dingen anders (negatief) lezen als ik het juist absoluut niet zo bedoel.

ZIJ vertoond die eigenschappen dus niet ZE.

Dank je voor je andere opmerking, erg aardig!
quote:LunaSter schreef op 17 november 2010 @ 23:44:

[...]

Klopt!

In mijn werk als vrijwilliger bij een APZ, heb ik een "maatje" met de diagnose Borderline....deze is dus absoluut niet manipulerend en egoistisch.
O wat stom, ik bedoel jou niet Jedai! Zo kom je helemaal niet over. Ik had het tegen brightmind.

Lijkt alsof ik ook wel wat slaap kan gebruiken.

Goede nacht gewenst!
Hahaha oke! Ik ben ook erg moe en zie nu alle letters dubbel, dus ga ook mijn bedje opzoeken.

Truste en wie weet tot schrijfs!
quote:BrightMind schreef op 17 november 2010 @ 23:51:

[...]

Klopt!

In mijn werk als vrijwilliger bij een APZ, heb ik een "maatje" met de diagnose Borderline....deze is dus absoluut niet manipulerend en egoistisch.

Typisch he.

Ik weet ook wel dat mensen met een BPS over het algemeen manupalitief zijn en nogal wat nare trekjes kunnen hebben, maar vaak is het ook zo dat de persoon in kwestie gewoon veel meer last heeft van destructief gedrag op zichzelf gericht dan op de buitenwereld.

Al begrijp ik wel hoe het komt dat de stoornis bordeline an sich erg afschrikt bij sommige mensen.

Het;-ojee-dat-zijn-van-die-nare-mensen.

Sweet dreams!
anoniem_111145 wijzigde dit bericht op 17-11-2010 23:56
Reden: het is laaaat.
% gewijzigd
Toen ik van mijn ex scheidde, ging het niet goed. Ik had een paar psychoses gehad en ik deed aan automutilatie. Conclusie van de psychiater aldaar; ik was een borderliner. Ik surfde op het internet, maar kon me daar niet in herkennen. Maar goed ik moest de verplichte cursus doen, want anders werd ik niet geholpen en we hebben hier in de omgeving alleen maar de ggz.

Ik heb de cursus gedaan, maar heb later de boeken in de vuilnisbak gegooid omdat ik mij er nog niet in herken. De cursus was een ramp, omdat ik geconfronteerd werd met een hoop zelfdestructie en nog wat dingen die ik hier niet zal noemen.

Ik heb in die tussentijd een andere visie op borderline gekregen. De meesten die het etiketje krijgen opgeplakt zijn beschadigde mensen, die heel wat voor hun kiezen hebben gekregen.

Maar zelfs in de cursus moest je je verantwoorden omdat je een borderliner bent. Het heeft me 2 jaar gekost om weer vrienden te maken, zonder excuus te maken. En nog een paar jaar om gewoon een glas wijn voor mezelf te drinken.

Ik verafschuw de methode waarop mensen zo snel borderliner krijgen, samen met het dreigement.

En nog als ik bij instanties ben en ik moet vertellen wat er aan de hand was, dan krijg ik een blik, of de vragen; 'gebruikt uw drugs, hoeveel drinkt u, gokt u? Neen, ik heb nooit drugs gebruikt, min drankgebruik is ver onder het gemiddelde en ik gok niet dank u wel.
Ik prefereer de hemel omwille van het klimaat, maar de hel omwille van het gezelschap.
BiekeEmillie, wat goed dat je reageert hier. Ik heb zelf in mijn omgeving er ook mee te maken en ik had een vraag. Ik ben maar een leek.

Maar heeft een borderliner in de gaten dat hij of zij jaloers is, je naar beneden haalt, weinig empatisch vermogen heeft, snel boos wordt, ontzettend jaloers is, (sommige) koopverslaafd, de schuld altijd bij een ander ligt, weinig zin heeft om te werken (en daardoor schulden heeft) en andere kenmerken. (die niet alle borderliners bezitten natuurlijk)

Elke borderliner is anders, maar hopelijk begrijp je wat ik bedoel.

Dus is het iets wat je bewust doet (het kwetsen) of is het iets wat je niet in de gaten hebt?
ben BiekeEmilie niet maar net zoals de mate van zelfinzicht nogal varieert van persoon tot persoon is dat bij mensen met een persoonlijkheidsstoornis niet anders. Zelfinzicht is ook iets wat je in de loop van de tijd kunt opbouwen. Ik zie het als onderdeel van volwassen worden. (mentaal volwassen, staat wat mij betreft los van kalenderleeftijd)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven