Geld & Recht alle pijlers

Overlijden en geen contact. Wat nu?

18-11-2010 22:50 122 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

ik ben normaal onder een andere naam actief hier, maar vanwege privacy-kwesties even onder een andere nick.

Vandaag heb ik te horen gekregen dat mijn vader is overleden. We hadden al sinds mijn jeugd geen contact meer.

Ik heb reden om aan te nemen dat hij geen uitvaartverzekering had en enkel schulden achter laat. Maar ook al was er wel wat, ik hoef eigenlijk niks van hem.

Maar wat nu? Ik heb al wat gezocht over wie er verantwoordelijk is voor de kosten van een uitvaart als er geen verzekring en nalatenschap is en het komt erop neer dat de kinderen van de overledene daarvoor opdraaien.

Is dat zo en kan je daar onderuit?

\Ik zal misschien koud en harteloos overkomen, maar hij heeft sinds jaren niet naar mij omgekeken, nooit alimentatie betaald en nooit contact gezocht. Kortopm, hij was geen vader voor mij. Ik zie niet waarom ik dan hoge uitvaartkosten moet betalen.
quote:fashionvictim schreef op 18 november 2010 @ 23:15:

Voor een beetje begrafenis moet je al gauw op een paar duizend euro rekenen, Artois.

Cremeren is goedkoper.

En ondanks dat ik je gevoel begrijp: denk je dat je altijd vrede houdt met het idee dat je vader bijvoorbeeld in een graf zonder steen ofzo ligt? Ik wil je niet ompraten ofzo, maar de dood is heel definitief, natuurlijk. Wat je nu besluit is de enige kans die je hebt om voor jezelf dingen af te sluiten. Niet eens zozeer voor je vader, maar echt voor jezelf bedoel ik dus.

Ja, ik zou daar vrede mee hebben.

Ik moet ook zeggen dat 1 van de redenen dat ik gecremeerd wil worden is dat ik mijn kinderen niet met eventuele kosten (als in grafrechten ed) wil opzadelen.
Ja, dat vind ik echt.
quote:Cateautje schreef op 18 november 2010 @ 23:19:

De kinderen zijn wettelijk verplicht om op te draaien voor de kosten , maar als je dat geld niet hebt, dan kun je terecht bij de sociale dienst en die betalen dan dat kindsdeel.

Dus eerst je eigen spaarbank leeghalen en zij vullen het restant aan?

Maar ja....... kindsdeel....... is dat een derde deel bij 1 kind? Moet ze niet alles betalen?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik heb het even voor je opgezocht, en de basiskosten voor een begrafenis (wat je dus altijd moet betalen, dat is oa voor vervoer enzo) zijn 1870 euro. Daar bovenop komen nog de grafkosten en die verschillen per gemeente. Ik lees net dat die kunnen varieren van 800 euro tot 7000 euro. Uit eigen ervaring weet ik dat een familiegraf duurder is dan een algemeen graf, in een algemeen graf liggen 3 mensen zonder nabestaanden bijvoorbeeld bij elkaar, willekeurig dus, een familiegraf "koop" je voor jezelf en dan komt er dus niemand bij of alleen familieleden. Een algemeen graf wordt over het algemeen sneller geruimd dan een familiegraf, maar dat verschilt per gemeente.

Een crematie is goedkoper, maar ook daarbij betaal je die basiskosten voor het vervoer van het lijk, en de verzorging enzo. Een crematie kost ongeveer 1000 euro.

Naast die 2 dingen kun je het dus verder zo duur of goedkoop maken als je wil.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 18 november 2010 @ 23:15:

Voor een beetje begrafenis moet je al gauw op een paar duizend euro rekenen, Artois.

Cremeren is goedkoper.

En ondanks dat ik je gevoel begrijp: denk je dat je altijd vrede houdt met het idee dat je vader bijvoorbeeld in een graf zonder steen ofzo ligt? Ik wil je niet ompraten ofzo, maar de dood is heel definitief, natuurlijk. Wat je nu besluit is de enige kans die je hebt om voor jezelf dingen af te sluiten. Niet eens zozeer voor je vader, maar echt voor jezelf bedoel ik dus.

dat begrijp ik FV. Maar ik ben elke maand al blij dat ik mijn eigen eindjes aan elkaar knoop, daar kan ik geen schuld van een paar duizend euro bij gebruiken. En dan al helemaal niet voor iemand die het voor mij ook nooit gedaan zou hebben.

Maar goed, ik loop iets op de zaken vooruit, want ik weet nog niet zeker of er echt niks is (heb wel het sterke vermoeden aangezien hij een aantal jaar geleden uit huis is gezet wegens huurschulden).
quote:Artois schreef op 18 november 2010 @ 23:18:

man.. het is nu nog erg vers en morgen of na het weekend zal ik wel contact hebben met een notaris of advocaat hebben, en zal duidelijk worden of er wellicht toch een verzekering of erfenis is, maar op dit moment voelt het echt zwaar klote. Een soort trap na vanuit het graf, zeg maar.

Mijn schoonvader had alles bijzonder slecht geregeld. Tel daarbij zijn partner die achterlijk werd en zijn kinderen een oor aan probeerde te naaien.

Ik heb het gezien bij mijn man. Ik snap heel goed hoe je je voelt
Ja, dat vind ik echt.
Al met al moet je er dus van uitgaan dat je in het allergoedkoopste geval ongeveer 3000 euro kwijt zult zijn en dan heb je helemaal niks, geen urn, geen kist, alleen een graf en de basiskosten of "de oven" om het maar even cru te zeggen en de vervoerskosten.
Am Yisrael Chai!
Juridisch advies

Vraag: Verplichting kind om kosten begrafenis ouder te betalen

Is een kind verplicht om de kosten van de begrafenis van z`n vader te betalen ook al staat hij z`n erfenis af en heeft hij al jaren geen contact meer met de vader ?

Hartelijk dank

17 maart 2010

Antwoord:

Geachte mevrouw,

Dat een kind al vele jaren geen contact heeft met een ouder ontslaat een kind niet van bepaalde verpichtingen. De ouder andersom ook niet, trouwens. Een groot deel van de mensheid heeft om allerlei redenen geen contact meer met een ouder. Als dat het criterium zou zijn zou om wel of niet te betalen zou bijna een kwart van de overledenen niet meer begraven of gecremeerd worden. Uitvaartverzorgers kunnen allemaal boeken schrijven over wat ze op het vlak van verstoorde familieverhoudingen zoal meemaken.

De uitvaart moet allereerst betaald worden uit de nalatenschap. Als de nalatenschap voldoende is, is er geen financieel probleem. Dan hoeft een kind dat dat niet wenst ook niet bij de uitvaart betrokken te worden.

Maar wat als de nalatenschap niet voldoende groot is?

Als een particulier persoon of een particuliere instelling de uitvaart regelt en betaalt, kan hij een kind op basis van een dringende morele verplichting om (mede) betaling van de kosten vragen. Ook als een kind van de erfenis afziet.

De vraag is alleen wat er kan gebeuren als dat kind niet wil betalen.

Over dit soort gevallen zijn (mij) geen rechtszaken bekend. Die zullen er ook niet snel komen, om de simpele reden dat rechtszaken vaak duurder zijn dan het bedrag waar het om gaat.

In dit soort gevallen kan een kind onder de verplichting uit komen en blijft de opdrachtgever van een uitvaart vaak met de kosten zitten. De vraag is of dat fatsoenlijk is ten opzichte van die opdrachtgever.

Als een gemeente een uitvaart regelt omdat kinderen of anderen het niet doen, kan zij een kind op basis van de wet om (mede) betaling van de kosten vragen. Ook als een kind van de erfenis afziet; of een kind wel of niet de erfenis aanvaardt is in dit verband niet relevant.

Op grond van artikel 22 Wet op de lijkbezorging kan een gemeente de kosten verhalen op de nalatenschap en op de bloed- en aanverwanten, die krachtens de artikelen 392-396 van Boek I van het Burgerlijk Wetboek tot onderhoud van de overledene verplicht zouden zijn geweest. Dus de echtgenoot (m/v) of de kinderen.

Over dit soort gevallen zijn wel rechtszaken bekend. Die werden altijd door de gemeente gewonnen.

Een kind wordt dus aan betaling gehouden, ook als men slechts een uitkering of andere schulden heeft.

In sommige gevallen kan een kind een beroep doen op bijzondere bijstand; daar kan de Sociale Dienst meer over vertellen.

Ik verwijs verder naar vraag 256: `Wie verantwoordelijk kosten uitvaart?` in de lijst van Meest gestelde vragen. http://www.uitvaart.nl/advies_juridisch_1_256.html
bedankt voor het opzoeken van de kosten.

Nou, ik regel niks voor zover ik het nu zie en de gemeente zal de goedkoopste optie nemen.

Dus ik kijk tegen kosten vanaf ongeveer 3000 euro aan.
quote:fashionvictim schreef op 18 november 2010 @ 23:24:

Al met al moet je er dus van uitgaan dat je in het allergoedkoopste geval ongeveer 3000 euro kwijt zult zijn en dan heb je helemaal niks, geen urn, geen kist, alleen een graf en de basiskosten of "de oven" om het maar even cru te zeggen en de vervoerskosten.Je bent toch verplicht om een kist ( oid ) te nemen? Een tasje van de Wibra mag vast niet.
Ik kan zo snel geen kopieerbare versie van artikel 1: 392 BW vinden maar dat artikel komt er op neer dat je als kind gehouden bent je ouders te onderhouden als deze in behoeftige omstandigheden verkeren. Nu ken ik de financiele situatie van jouw vader niet maar normaliter keert de werkgever na overlijden van de werknemer een overlijdensuitkering uit aan de nabestaanden. Heeft jouw vader AOW gehad dan wordt die uitkering nog enige tijd uitbetaald. Van dit geld kan de uitvaart worden bekostigd, de kosten van begrafenis/ crematie gaan voor op de overige schuldeisers. Heeft jouw vader een uitkering van de Sociale Dienst ontvangen dan verkeerde hij niet in behoeftige omstandigheden en was/ ben jij niet tot onderhoud verplicht geweest. Dan kan er ook geen sprake zijn van verhaal op jou.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 18 november 2010 @ 23:26:

[...]

Je bent toch verplicht om een kist ( oid ) te nemen? Een tasje van de Wibra mag vast niet.

Een lijkwade mag tegenwoordig ook bij een crematie.

Dat kost erg weinig.
Ja, dat vind ik echt.
http://www.proteq.nl/index.asp?Navigationid=1072
quote:Saaar schreef op 18 november 2010 @ 23:27:

[...]

Een lijkwade mag tegenwoordig ook bij een crematie.

Dat kost erg weinig.Aha, dat wist ik niet.
quote:Artois schreef op 18 november 2010 @ 23:22:

[...]

dat begrijp ik FV. Maar ik ben elke maand al blij dat ik mijn eigen eindjes aan elkaar knoop, daar kan ik geen schuld van een paar duizend euro bij gebruiken. En dan al helemaal niet voor iemand die het voor mij ook nooit gedaan zou hebben.

Maar goed, ik loop iets op de zaken vooruit, want ik weet nog niet zeker of er echt niks is (heb wel het sterke vermoeden aangezien hij een aantal jaar geleden uit huis is gezet wegens huurschulden).

Dat snap ik. En ik kan me voorstellen dat dat nu inderdaad als een trap na voelt.

Ik zeg het echter alleen omdat ik het heel vervelend voor je zou vinden als je over 10 jaar ofzo zou willen dat je het anders gedaan had. Dan is het wéér een trap na, snap je?

Ik weet natuurlijk helemaal niks over je vader en wat ie allemaal geflikt heeft, en je zal niet voor niks geen contact met hem hebben, dus daar wil ik niks aan af doen verder. Ik probeer me alleen jouw situatie voor te stellen en te bedenken waar ik zelf op de lange termijn de meeste vrede mee zou hebben. En ik denk dat dat voor mij zou zijn om van mijn eigen normen uit te gaan en niet van de zijne, en hem dus een - zij het zonder al te veel poespas - waardige begrafenis zou geven. Betalen zul je, als er niks is, toch moeten, want uit ervaring weet ik dat de meter al gaat lopen op het moment dat het overlijden vastgesteld wordt. Alles wat daarna gebeurt hangt een prijskaartje aan.

Ik vind het heel rot voor je, trouwens. Ik weet niet of gecondoleerd in deze situatie gepast is, maar toch welgemeend gecondoleerd van mij.
Am Yisrael Chai!
Bedankt Dammes. Ik heb weinig info over zijn financiele omstandigheden. Hij was nog geen 65 in ieder geval en het laatste dat ik weet is dat hij via een werktraject werkte (met behoud van uitkering of zo). Maar dta is alweer jaren geleden...geen idee of hij daar intussen gestopt was of zo.
Misschien een beetje een cru antwoord, maar is niet lullig bedoeld, maar kun je het lichaam niet doneren aan de wetenschap of iets dergelijks? Of is dat iets dat je alleen zelf kunt bepalen en niet je nabestaanden?

Zat je vaders misschien nog bij een kerkgemeenschap, om maar wat te noemen?
Ik ben echt heel benieuwd naar die rechtzaken waarbij de gemeente "gewonnen" heeft. Heeft iemand daar een vindplaats van?
quote:fashionvictim schreef op 18 november 2010 @ 23:29:

[...]

Ik vind het heel rot voor je, trouwens. Ik weet niet of gecondoleerd in deze situatie gepast is, maar toch welgemeend gecondoleerd van mij.dank je wel!
quote:blijfgewoonbianca schreef op 18 november 2010 @ 23:26:

[...]

Je bent toch verplicht om een kist ( oid ) te nemen? Een tasje van de Wibra mag vast niet.

Ja, maar als je helemaal niks wil verder op die basiskosten na dan wordt de allergoedkoopste kist gebruikt en dat zijn de kosten verder niet. De grootste kostenpost zit hem in de koelkast, het vervoer, het verzorgen, dat soort dingen. En in de poespas die je daarna kiest, maar ik neem aan dat Artois daar al helemaal niet op zit te wachten.

3000 tot 3500 euro zal zo'n gemeentebegrafenis ongeveer kosten, maar goed, dan komt er verder ook niet eens een naam op het graf geloof ik.
Am Yisrael Chai!
Helaas, dat kan de overledene alleen zelf besluiten bij leven............

Aanmelden bij anatomisch instituut

Wie zijn lichaam na overlijden ter beschikking wil stellen van de wetenschap, kan contact opnemen met een van de anatomisch instituten. Dit is een medische faculteit van een universiteit. Deze instituten geven informatie over de gang van zaken vóór en na overlijden. Zij vragen de schenker onder meer een codicil te maken. Dit is een eigenhandig geschreven verklaring, ondertekend en met datum, waarin staat de persoon zijn lichaam ter beschikking wilt stellen van de wetenschap. Dit codicil wordt bewaard op het anatomisch instituut. Een kopie gaat naar de schenker en diens huisarts.
laten begraven door de gemeente is minder duur dan cremeren ; http://www.uitvaart.nl/?s_page_id=68&sc ... 1751&pid=1
quote:Poeszie schreef op 18 november 2010 @ 23:31:

Misschien een beetje een cru antwoord, maar is niet lullig bedoeld, maar kun je het lichaam niet doneren aan de wetenschap of iets dergelijks? Of is dat iets dat je alleen zelf kunt bepalen en niet je nabestaanden?

* cynische grinnik* dan was ie nog ergens goed voor.

zover ik weet was hij niet bij een kerk of zo.

(erg hè, hoe weinig ik eigenlijk van hem weet?)
quote:Poeszie schreef op 18 november 2010 @ 23:31:

Dacht ik ook al aan, maar volgens mij zijn ook daar kosten aan verbonden.

En weet je, ik kan me bijna niet voorstellen dat je er op lange termijn vrede mee hebt als je nu zou zeggen "voor mijn part gooi je hem in de kliko." Dat geloof ik gewoon niet, tenzij je bijvoorbeeld misbruikt bent ofzo (maar daar is geen sprake van volgens mij). En zelfs dan vraag ik me af of je daar als je zelf ouder bent (verduidelijking: ik bedoel ouder qua leeftijd, als je eigen sterfelijkheid dichterbij komt zeg maar, niet ouder als in kinderen hebben, hoewel ik me kan voorstellen dat ook dat weer van alles qua emoties meebrengt) geen rotgevoel van krijgt.

Uiteindelijk was het een mens, zelfs een mens uit wie je voortgekomen bent, en misschien ben ik te zweverig hoor, maar ik geloof dat de manier waarop je met de dood omgaat in dit soort moeilijke gevallen van invloed is op je eigen gewetensrust of je karma of hoe je dat ook noemen wil.

Maar goed, Artois heeft het net pas gehoord, misschien te vroeg om daar nu zo over na te denken, het zal ongetwijfeld allemaal conflicterende emoties met zich meebrengen.

Het is gewoon een rotsituatie.

ETA: Heb je een partner die je hierin steunt, Artois?
Am Yisrael Chai!
Het kan goedkoper:

Goedkope uitvaart, een trend?

Kosten besparen willen we allemaal wel. Dat is nu ook mogelijk met de kosten voor je uitvaart, doorgaans geen goedkope aangelegenheid. Gemiddeld gesproken kost een crematie ongeveer 5000,- en een begrafenis 6500,-. Hieronder een aantal goedkope mogelijkheden op een rijtje:

Budgetuitvaart.nl is een landelijke samenwerking van regionale uitvaartondernemers en regelt “gegarandeerd de goedkoopste” crematie of begrafenis voor 2500,-. Ze besparen onder andere door een eigen aula te gebruiken en niet die van een crematorium of begraafplaats. De kisten worden groot ingekocht en er zijn er bijvoorbeeld geen acht dragers, maar vier bij een rijdende baar.

Voordeeluitvaart.nl kan voor 2200,- een crematie of begrafenis regelen. Zij reduceren de prijs door dingen achterwege te laten, zoals een koffietafel of een advertentie in een dagblad.

Budgetcremeren.nl zegt voor 2184,- een crematie te regelen en voor 2385,- voor een begrafenis. En basicuitvaarten.nl rekent 2105,- voor een crematie en 2156,- voor een begrafenis.

Maar de allergoedkoopste crematie is die van Uitvaartcompact.nl. Voor 1800,- regelen zij een crematie en voor 1900,- een begrafenis. Ook hier moet ergens bespaard worden om het voor deze prijs rond te krijgen. Zo is er geen auladienst maar neemt men thuis of in het rouwcentrum afscheid. “U wordt op de hoogte gesteld van de locatie, datum en tijdstip waarop een rouwbezoek in het uitvaartcentrum plaats vindt” zo meldt de site.

Maar het wordt nog zakelijker, indien je voor een begrafenis kiest “wordt de overledene begraven in een algemeen graf. In een algemeen graf worden meerdere overledenen begraven die geen relatie tot elkaar hebben. Op het graf wordt een eenvoudig gedenkteken geplaatst met daarop de naam van de overledene en de geboorte- en overlijdensdatum”.
http://mens-en-samenlevin ... oe-bespaart-u-kosten.html

Een paar ideeën hoe je de kosten zou kunnen drukken. Moet je wel zin in hebben; met de bakfiets, bijvoorbeeld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven