Ragout te 'bloemerig'
vrijdag 19 november 2010 om 11:49
Zojuist van een ragout voor zondag staan maken. Hij ziet er mooi uit, maar ik vind het teveel naar bloem smaken. Ik durf er nu niet vanalles bij te gooien, straks verpest ik de hele ragout. Misschien heeft iemand een tip om de smaak wat op te halen?
Ik heb gebruikt:
Kipfilet laten meekoken/meetrekken met de bouillon (helaas groentenbouillon gebruik ipv kippenbouillon..)
Laurierblaadje erbij
uitje en preitje fijngesnipperd meegekookt.
Dit heeft een uurtje staan trekken.
Toen heb ik roomboter laten smelten, en met bloem en de bouillon een rouxtje gemaakt (heet dat zo?).
Vervolgens de kip en groenten erbij gedaan.
Daarna nog peper en zout, wat aromat en ketjap om de smaak wat naar voren te halen, maar hij is (nog) niet naar mijn zin.
Tips zijn welkom!
Ik wil 'm serveren met een cupje, lekker ouderwets
Ik heb gebruikt:
Kipfilet laten meekoken/meetrekken met de bouillon (helaas groentenbouillon gebruik ipv kippenbouillon..)
Laurierblaadje erbij
uitje en preitje fijngesnipperd meegekookt.
Dit heeft een uurtje staan trekken.
Toen heb ik roomboter laten smelten, en met bloem en de bouillon een rouxtje gemaakt (heet dat zo?).
Vervolgens de kip en groenten erbij gedaan.
Daarna nog peper en zout, wat aromat en ketjap om de smaak wat naar voren te halen, maar hij is (nog) niet naar mijn zin.
Tips zijn welkom!
Ik wil 'm serveren met een cupje, lekker ouderwets
vrijdag 19 november 2010 om 12:15
De bloem moet gaar worden in de eerste stap: dus roomboter smelten, bloem erbij, bouillon erbij. Dat laat je een dikke minuut of nog wat langer pruttelen (terwijl je roert als een gek anders krijg je klonten). Dan heeft de bloem tijd om gaar te worden. Dat is het probleem.
Nu: aan de kook brengen en alsnog laten pruttelen. Dan gaat de bloemsmaak eraf.
Stevig op smaak brengen, doe vooral niet te weinig zout want dan wordt het helemaal niks.
Stevig op smaak brengen, doe vooral niet te weinig zout want dan wordt het helemaal niks.
vrijdag 19 november 2010 om 19:30
quote:Appelsientje schreef op 19 november 2010 @ 12:15:
De bloem moet gaar worden in de eerste stap: dus roomboter smelten, bloem erbij, bouillon erbij. Dat laat je een dikke minuut of nog wat langer pruttelen (terwijl je roert als een gek anders krijg je klonten). Dan heeft de bloem tijd om gaar te worden. Dat is het probleem.
Stevig op smaak brengen, doe vooral niet te weinig zout want dan wordt het helemaal niks.Dit dus. Maar als het bij de eerste stap al misgaat, dus de bloem niet lang genoeg in de boter laat garen is er volgens mij niets meer aan te doen en ga je die smaak niet echt meer veranderen.
Stevig op smaak brengen, doe vooral niet te weinig zout want dan wordt het helemaal niks.Dit dus. Maar als het bij de eerste stap al misgaat, dus de bloem niet lang genoeg in de boter laat garen is er volgens mij niets meer aan te doen en ga je die smaak niet echt meer veranderen.