Geld & Recht alle pijlers

nog 5 jaar doorbetalen voor opgezegde verzekering?

18-11-2010 12:44 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dit toch een vreemde gang van zaken, eens vragen hoe jullie hier tegen aan kijken. Ik heb een rechtsbijstandverzekering, waar ik ong 19 euro per maand voor betaal. Een tijdje geleden (2 jaar alweer) bedacht ik me dat het goedkoper moest kunnen en heb ik mijn rechtsbijstandsverzekering opgezegd. Vervolgens kreeg ik een berichtje terug dat het geregeld was, maar mijn eerstvolgende datum om te stoppen met betalen ligt ergens in 2013.... Dus ondanks het feit dat ik er toen al vanaf wilde, was ik wel verplicht om nog jaren door te betalen... Blijkbaar was de verlengingstermijn net weer ingegaan. Had ik duidelijk niet naar gekeken. OK, ik heb destijds dus maar gewoon doorbetaald, maar het zit me niet zo lekker (vandaar dat ik hier nu dit topic maar eens open om te horen of dit normaal is). Ik betaal dus nog 19 euro x 12 maanden x 5 jaar voor iets waar ik vanaf wil!

Maar eh.. mag dat dan zomaar? In de kleine lettertjes zetten dat het product steeds per 5 jaar afgenomen dient te worden?
Volgens mij is het toch met ingang van dit jaar dat je verzekeringen jaarlijks (of misschien wel maandelijks?) op mag zeggen? Laat me raden, je zit bij de RVS? Die lui zijn zo flexibel als een houten deur.
Ja, dan had je de voorwaarden maar moeten lezen.Maar je betaalt al twee jaar, dus nog maar drie te gaan.

Troost je, zodra deze termijn afgelopen is, kun je voortaan per maand opzeggen, EU-wetgeving.
Het nieuwe verzekeringsrecht geeft aan dat polissen verlengt kunnen worden maar je hebt wel de keuze om deze op jaarcontract te zetten.

Nog een keer nakijken in je voorwaarden en anders je Tussenperson bellen die moet dit ook weten.

Nieuwe contracten worden afgesloten voor 12 maanden en na die 12 maanden zijn zij per maand opzegbaar.
Het is geen nieuw contract maar een bestaand contract, die onder de voorwaarden zoals toentertijd zijn afgesproken zal lopen
Volgens mij niet. RVS heeft bijvoorbeeld 5 jarige contracten, maar ik kon er wel zo onderuit met die nieuwe regelgeving.
quote:feeks schreef op 18 november 2010 @ 13:07:

Het is geen nieuw contract maar een bestaand contract, die onder de voorwaarden zoals toentertijd zijn afgesproken zal lopen

Wij hebben dit ook gehad, een rechtsbijstand bij DAS, en we gingen over naar ANWB. Contract was niet open te breken, aldus de mw. van ANWB. Aangezien het bij een andere verzekering wel was gelukt, ben ik er van uitgegaan dat ze er alles aan had gedaan.

Wij zijn er volgens mij bijna van af.
Maar aan de andere kant, toen waren die nieuwe regels er nog niet, misschien is het nu anders, zoals tofifee zegt.

Nou ja, nog een paar maanden...
Voordat de nieuwe regelgeving ingaat met opzegtermijnen moet eerst de oorspronkelijke looptijd van de polis verlopen zijn.

In dit geval 5 jaar dus (wat tot een paar jaar geleden heel gebruikelijk was).

Sommige maatschappijen wijken hiervan af en stappen gelijk over op jaar contracten maar dit is niet verplicht.

Er zit dus niets anders op dan gewoon de verzekering blijven betalen tot die tijd.
wanneer je trouwens toevallig tussendoor bericht zou krijgen dat er voorwaarden veranderen kan je dan alsnog per direct opzeggen!
Dit heb ik ook met mijn inboedelverzekering. Heb ik al in 2008 opgezegd, maar pas volgend jaar loopt ie af.

Blijkbaar kunnen die contracten gewoon vijf jaar lopen en als je niet opzegt wordt het weer stilzwijgend verlengd.
Dat laatste dus niet meer tegenwoordig! Daarna wordt het verlengt met 1 jaar en is de polis per maand op te zeggen.
Dank voor jullie reacties. Het feit dat ik er al min of meer in berustte zegt al genoeg, ik had ook niet verwacht dat ik er iets aan kon doen. Jammer is het wel, zeker nu ik het geld door veranderende omstandigheden (scheiding, waarbij ik zuur genoeg geen beroep kon doen op deze verzekering omdat ik geen aanvullende verzekering had afgesloten...) wel heel goed kan gebruiken.... En ook al is het 'maar' 20 euro per maand, ik moet momenteel wel elk dubbeltje omdraaien om te kunnen eten. Ach, daar zit binnen enkele maanden wel verbetering in, dus ik zit het nog wel even uit.

Nogmaals, dank voor het meedenken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven