Werk & Studie alle pijlers

Tips sollicitatiegesprek

23-11-2010 14:52 18 berichten
Hi,

Volgende week heb ik weer een sollicitatiegesprek. Mijn laatste sollicitatiegesprek kwam ik verlegen en onzeker over en is mij verteld dat ik meer vragen mag stellen.

Hebben jullie tips hoe ik mij het beste kan gedragen zodat ik niet verlegen en onzeker overkom?

En hebben jullie voorbeeld vragen die ik zou kunnen stellen tijdens het gesprek?

Ik bereid me nu alvast maar voor.

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Haaa Cinderella,

Wow, in elk geval al gefeliciteerd dat je op gesprek mag komen. Er zijn best veel vragen die jou gesteld kunnen worden zoals bijv: je drie sterke en zwakke punten, waarom wil je deze baan, waar zie je jezelf over 5 jaar, vertel iets over jezelf. Prima voor te bereiden.

Vragen die je zelf kunt stellen: hoe ziet de afdeling eruit, hoe is de stijl van leidinggeven, hoe is de cultuur binnen de organisatie, wat zijn er voor opleidingsmogelijkheden enz.

En als ze je een vraag stellen waarop je het antwoord niet weet kun je dat gewoon zeggen. Sorry, je overvalt me met de vraag, mag ik daar even over nadenken. Dan kun je er later op terugkomen.

Op internet zijn echt heel veel tips te vinden! Succes.
Hoi Cinderella, moeilijk om tips te geven over hoe je minder verlegen en onzeker over kan komen maar ik kan je wel helpen aan enkele bruikbare vragen.

- welke ontwikkelingen verwacht u binnen deze organisatie/branche voor de komende jaren? Groei op welk gebied?

-hoe is de leeftijdsopbouw op mijn afdeling/de organisatie?

-hoe staat de organisatie tegenover/wat zijn de mogelijkheden voor ontwikkeling of opleiding?

Heel veel succes met je sollicitatie!
Dubbel
quote:verli schreef op 23 november 2010 @ 15:15:

Op sites zoals Carrieretijger en Intermediar staan al veel voorbeeldvragen, met tips/adviezen. Klik

Maar onderschat de lichaamstaal

niet.

Succes met het sollicitatiegesprek volgende week!
Probeer met je buik adem te halen en niet met je borst.

Dus als je inademt zet je buik uit en niet je borst.

Niet friemelen.

Rechtop lopen.

Punten van je voeten naar buiten en niet naar binnen laten wijzen.

Als je staat op beide benen evenveel gewicht.

Kijk je gesprekspartner aan.

Neem de tijd als je antwoord wil geven. Denk rustig na over een vraag.

Probeer te oefenen op die ademhaling. Komt in eerste instantie kunstmatig over, maar het werkt echt. Je komt niet alleen zelfverzekerder over. Je voelt je ook rustiger.

Ga maar voor de spiegel staan en adem met je buik en daarna met je borst. Je ziet het verschil direct.

Als je goed oefent, kun je als je zenuwachtig wordt je ademhaling naar je buik dwingen.
Lees altijd de website van het bedrijf. Google bijv. ook op de bedrijfsnaam en kijk eens waar ze onder andere mee in het nieuws komen.

Vraag ze bijv. ook eens om in 5 zinnen uit te leggen waarom iemand bij hun zou moeten komen werken. Vraag aan de mensen tegen over je wat zij het leukste en minst leuke aspect vinden van hun baan.

Vraag inderdaad naar het team/afdeling waarin je komt te werken.
Vind de tips van StabiloBoss een stuk nuttiger dan de voorgaande posts. Zo'n houding kan echt al een heel verschil maken!

Heb ondertussen zelf aardig wat gesprekken achter de rug. Werk zelf in de detailhandel en de voorbeeld vragen die al gepost zijn zou ik zelf nooit stellen.

Ik denk dat het dus ook nogal afhankelijk is van het soort bedrijf, het niveau van de baan en de branche waarin je solliciteert.
Waarom zou je bovengenoemde vragen niet stellen dan? Vind je dat te brutaal, of interesseert je dat gewoon niks?

Iedereen heeft andere dingen wat voor hem/haar belangrijk is om in zn werk terug te vinden. De ene heeft wel ambitie om verder te geraken en wil loopbaanmogelijkheden weten, de ander wil liever weten of er ook teamuitjes georganiseerd worden en hoe de sfeer op een afdeling is. TO moet lekker voor haar zelf vaststellen wat zij belangrijk vind in een baan/functie en daar haar vragen over stellen tijdens het gesprek.
Boarn, als ik uitgenodigd wordt voor een gesprek in een kledingwinkel, dan ga ik niet vragen naar hoe de afdeling eruit ziet of wat de bedrijfscultuur is.

Ik bedoel dus dat het ook sterk afhankelijk is van het bedrijf, wat ik ook al eerder schreef.
Bedankt voor de tips! Daar kan ik wat mee.

Het is trouwens een junior secretaresse functie in een ziekenhuis.

Vaak heb ik bij de volgende vraag problemen mee, ik kan dan dicht vallen en stil zijn...Niet goed dus

Vraag: Waarom moeten we juist jou aannemen?

Kan ik bijvoorbeeld de taken vertellen waarin ik goed ben? Ik heb niet veel gesprekken achter de rug dus heb nog niet veel ervaring.

Hoop dat jullie je ervaring willen delen.
JIJ verlegen????

háhá!
Je kunt die vraag goed voorbereiden en alvast oefenen. Doe met een vriend of vriendin een soort rollenspel. Is nog leuk ook.

Mocht het blozen, stotteren, zweten en alles toch toeslaan, dan helpt het misschien als je dat benoemt. "Ik merk dat ik er helemaal van ga blozen. Ik wil deze baan zo graag, dat ik nerveus ben voor dit sollicitatiegesprek, excuus daarvoor." Je haalt de angel eruit, mensen die met je aan het praten zijn zullen daar begrip voor hebben én je zult merken dat het daarna zomaar wegtrekt. Niks meer aan de hand.

(Ik heb dat wel eens gedaan tijdens een presentatie. Vind ik altijd vreselijk. Van tevoren was ik niet nerveus, maar toen ik daar stond, voor die volle zaal *slik*. Dus heb ik het maar gezegd, tja...)
Waar je goed in bent..

Tsja, dat is wel een belangrijke vraag. Als ze vragen waar je goed in bent of waarom ze jou moeten aannemen en je lijkt het zelf niet eens te weten, kan je hen ook niet overtuigen.

Bedenk eens wat voor eigenschappen belangrijk zijn voor die functie, bijvoorbeeld zorgvuldig, flexibel, collegiaal, leergierig, stressbestendig etc.

Als ze je die vraag stellen zeg je gewoon dat je geschikt bent voor die functie omdat je de benodigde eigenschappen ... bezit. (Ik zou er dan 2 of zo noemen). Bedenk ook vast een voorbeeld waaruit blijkt dat je die eigenschappen bezit.
Vragen die ik het meest kreeg (en oefende voor een volgend sollicitiatiegesprek) zijn:Noem competenties of vaardigheden. Geef voorbeelden uit het verleden.Noem 1 verbeterpunt en vertel erbij hoe je aan verbetering werkt.Wat is jouw doel? Waar zie jij jezelf over 10 jaar. (Als het enigszins kan, is het goed om deze baan dan wel dit bedrijf in je onmiddelijke toekomstvisie te verwerken. *Persoonlijk vind ik dit een van de moeilijkste vragen... Werk je liever in een team of alleen? Waarom?Heb je wel eens in een team gezeten dat niet functioneerde? Hoe ben je daarmee om gegaan? (Denk aan schoolprojecten).Wat zijn dingen waar je nog aan wilt werken?Bijvoorbeeld: ik ben een perfectionist, ik werk precies en netjes en ik denk goed na voordat ik iets doe. Dat vind ik een goede eigenschap, maar ik heb gemerkt tijdens een project op school, dat ik door mijn perfectionisme moeite heb met delegreren. Hier wil ik aan gaan werken, want ik vind het belangrijk dat ik dat wel kan. Dit wil ik doen door....
Vorbereiding: goed op de site kijken, hoe zit het bedrijf in elkaar,etc. Vragen die ikzelf gesteld heb (was trouwens wel afhankelijk van het soort bedrijf en de vacature omschrijving):Waarom is de functie beschikbaar ?Welke richting zal uw bedrijf de komende jaren inslaan?Hoeveel mensen werken er op de afdeling en hoe is de sfeer binnen de afdeling?Gaan mensen ook na werktijd veel met elkaar om?Zijn er opleiding- en doorgroeimogelijkheden?Vraag aan desbetreffende personen, hoe hun normale werkdag er uit ziet. Wat vinden ze leuk, wat vinden ze wat minder.Is er ruimte voor eigen initiatief in het werk ?
Bedankt verli en alle anderen!! Ik heb nu een beeld wat ik zou kunnen vragen en zeggen.

Het moet goed komen.. toch? Hahaa
quote:womanizer schreef op 23 november 2010 @ 15:56:

JIJ verlegen????

háhá!Lolz, hier zie je dus de andere kant van Cinderella....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven