Pompoen- cake/cupcakes/taart ?
donderdag 25 november 2010 om 11:08
Heb wel eens pompoencake gemaakt. Het geeft geen enorm uitgesproken smaak, beetje zoetig, wel lekker.
Heel erg mjommie: een recept van mijn tante van Curacao voor pompoenpannekoekjes (arepa pampoena)!
Nodig:
1/2 pompoen
bakje gekookte rijst
zakje vanillesuiker
kaneel
handje rozijnen
1/2 liter pannekoekenbeslag
theelepel bakpoeder
zonnebloemolie
Pompoen schillen en in stukken gaar koken in water met snufje zout, afgieten en prakken, pureren of staafmixeren (hou zelf wel van dat grove). Pannekoekenbeslag maken, voor het luchtigste resultaat een extra ei en/of een theelepel bakpoeder toevoegen. Pompoenprak, rijst, vanillesuiker, kaneel en rozijnen door pannekoekenbeslag scheppen. In hete olie op matig vuur kleine pannekoekjes van bakken (omdat het beslag door de pompoen en rijst dik is, hebben ze even nodig om gaar te worden).
Heel erg mjommie: een recept van mijn tante van Curacao voor pompoenpannekoekjes (arepa pampoena)!
Nodig:
1/2 pompoen
bakje gekookte rijst
zakje vanillesuiker
kaneel
handje rozijnen
1/2 liter pannekoekenbeslag
theelepel bakpoeder
zonnebloemolie
Pompoen schillen en in stukken gaar koken in water met snufje zout, afgieten en prakken, pureren of staafmixeren (hou zelf wel van dat grove). Pannekoekenbeslag maken, voor het luchtigste resultaat een extra ei en/of een theelepel bakpoeder toevoegen. Pompoenprak, rijst, vanillesuiker, kaneel en rozijnen door pannekoekenbeslag scheppen. In hete olie op matig vuur kleine pannekoekjes van bakken (omdat het beslag door de pompoen en rijst dik is, hebben ze even nodig om gaar te worden).
anoniem_23476 wijzigde dit bericht op 25-11-2010 11:56
Reden: was het secret ingredient bakpoeder vergeten!
Reden: was het secret ingredient bakpoeder vergeten!
% gewijzigd
donderdag 25 november 2010 om 12:01
Ja septembergirl die was t inderdaad! En zelf ben ik ook niet zo benauwd, vind een beetje experimenteren wel leuk, maar nu wil ik eigenlijk gewoon dat t gelijk heerlijk is, zodat diegene wel toe moet geven dat pompoen ook lekker kan zijn;) misschien ga ik wel voor deze: http://www.goodlifeeats.c ... ream-cheese-frosting.html
donderdag 25 november 2010 om 12:24
donderdag 25 november 2010 om 12:35
donderdag 25 november 2010 om 13:52
Ik heb deze wel een keer gemaakt, ik vond het lekker. Man en kinderen niet, maar ik weet niet zeker of ik het een 2e keer zou gaan maken.
Pompoentaart met creamcheese
Wat hebben we nodig:
Voor het deeg;
300 gr. bloem
150 gr. boter
snufje zout
4 a 5 el water
Voor de pompoen;
300 gr. pompoenpuree
175 gr. slagroom
2 eieren
60 gr. bruine suiker
60 gr. witte suiker (ik heb basterdsuiker genomen)
1 tl. kaneel
mespuntje nootmuskaat
snufje zout
Voor de roomkaas:
225 gr. roomkaas
60 gr. suiker
zakje vanille suiker
1 ei
Maak eerst het deeg door de bloem en het zout in een kom te doen en de boter erin te snijden. Vervolgens doe je het water erbij, begin met 1 lepel en kijk hoeveel je nodig hebt. Het moet een soepel deeg worden.
Als het klaar is moet het 30 min. in de koelkast om af te koelen.
Na de 30 minuten rol je het uit en doe het in een springvorm van 24 cm.
Voor de roomkaas mix je alle ingredienten door elkaar, schenk het in het deeg (wat in de springvorm is) en doe het 30 min. in de koelkast.
Verwarm de oven voor op 175 graden.
Voor de pompoenvulling doe je ook alle ingredienten bij elkaar en vervolgens schenk je het over de roomkaas.
Doe het in de oven en bak voor ongeveer 50 minuten.
Enjoy
Pompoentaart met creamcheese
Wat hebben we nodig:
Voor het deeg;
300 gr. bloem
150 gr. boter
snufje zout
4 a 5 el water
Voor de pompoen;
300 gr. pompoenpuree
175 gr. slagroom
2 eieren
60 gr. bruine suiker
60 gr. witte suiker (ik heb basterdsuiker genomen)
1 tl. kaneel
mespuntje nootmuskaat
snufje zout
Voor de roomkaas:
225 gr. roomkaas
60 gr. suiker
zakje vanille suiker
1 ei
Maak eerst het deeg door de bloem en het zout in een kom te doen en de boter erin te snijden. Vervolgens doe je het water erbij, begin met 1 lepel en kijk hoeveel je nodig hebt. Het moet een soepel deeg worden.
Als het klaar is moet het 30 min. in de koelkast om af te koelen.
Na de 30 minuten rol je het uit en doe het in een springvorm van 24 cm.
Voor de roomkaas mix je alle ingredienten door elkaar, schenk het in het deeg (wat in de springvorm is) en doe het 30 min. in de koelkast.
Verwarm de oven voor op 175 graden.
Voor de pompoenvulling doe je ook alle ingredienten bij elkaar en vervolgens schenk je het over de roomkaas.
Doe het in de oven en bak voor ongeveer 50 minuten.
Enjoy