Geld & Recht alle pijlers

Hypotheekrente

27-11-2010 11:09 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb over het jaar 2010 geen inkomsten op te geven bij de belastingdienst (gereisd), klopt het dat ik dan de hypotheekrente die ik over dit jaar heb betaald volledig terug kan krijgen?
Nee, want je trekt je hypotheekrente af van je belastbaar inkomen. Dus als je nul inkomen hebt, is er ook niks waar je dat vanaf kunt trekken. Dus moet je de volle mep betalen.
het lijkt me andersom. Eens met Lalie dus. Geen inkomsten dus geen belasting betaald dus geen aftrek.
.
Dat zou lekker zijn. Een jaar niet werken en dan handje contantje.
Hm vreemd. Ik ben eens eerder en half jaar weggeweest. Toen had ik dus maar een half jaar inkomsten en kreeg ik een behoorlijk bedrag terug, mede omdat ik geen inkomsten had in de andere 6 maanden van dat jaar en wel voor het hele jaar rente betaalde. Dit is wat mijn belastingmeneer me vertelde.
Ja maar dan heb je uit dat andere halfjaar toch inkomsten gehad?

Nu heb je helemaal geen inkomsten zeg je. Kun je daar ook niks van aftrekken.
quote:Jett schreef op 27 november 2010 @ 11:21:

Hm vreemd. Ik ben eens eerder en half jaar weggeweest. Toen had ik dus maar een half jaar inkomsten en kreeg ik een behoorlijk bedrag terug, mede omdat ik geen inkomsten had in de andere 6 maanden van dat jaar en wel voor het hele jaar rente betaalde. Dit is wat mijn belastingmeneer me vertelde.

In dat jaar had je dus simpelweg wél inkomen om de hypotheekrente van af te trekken

(lees het woord: hypotheekrente-aftrek).

Dit jaar heb je geen inkomsten, en dus niets om iets van af te trekken.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Dus wat je wil zeggen is dat je ervoor kan kiezen om niet te werken en dan wel hypotheekrente terug te ontvangen? Da's dus eigenlijk voordeliger dan een uitkering. Waarom doet iedereen dat niet?!
Een aftrekpost is dus heel iets anders dan een toeslag of aanvulling of uitkering oid.

Een aftrekpost trek je af van van je totale inkomen, zodat berekend kan worden hoeveel belasting je had moeten betalen.

Als je niets hebt betaald, doordat je geen inkomen had, kun je dus ook niets aftrekken.

Heb je dit jaar helemaal geen inkomen gehad? Ook niet uit uitkering oid?
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Nee hoor Emaille, om zo'n groot bedrag gaat het nu ook weer niet. Ik vroeg het me gewoon af.

Ik ben echt een nitwit op dit gebied
Je kan niet alles weten hoor.

Vind het wel leuk bedacht, maar helaas....
Het geeft ook niet, had leuk geweest ja.
het zou kunnen dat je het mag verrekenen met belasting die je in de jaren ervoor hebt betaald. wij zijn een aantal jaar in het buitenland geweest vanwege werk, we hebben ons huis toen onverhuurd (je mag het niet hebben verhuurd want dan geldt de regeling niet) achtergelaten en konden toen een deel van de betaalde hypotheekrente terugkrijgen (dit is wel minder dan normaal) we waren toen trouwens niet belastingplichtig in nederland. ik weet niet of dit alleen geldt als je expat bent, maar je zou er eens naar kunnen kijken
Misschien kun je iets doen met de middelloonregeling? Dan neem je je jaarinkomen van 3 jaar en dan betaal en ontvang je per jaar over het gemiddelde van je inkomen over die drie jaar per jaar je belasting.

Het is een regeling die vooral gebruikt wordt door ondernemers met een sterk wisselend inkomen, maar wellicht kun je daar dan wat mee. Dan heb je dus wel een inkomen en dus kun je je aftrekpost misschien opvoeren

Als je een nitwit bent zou ik hier niet zelf mee gaan stoeien, maar even iemand erbij halen die er verstand van heeft. Zeker zo rond maart april zie je nog weleens mensen die zich aanbieden op het mededelingenbord bij de supermarkt hangen.
als je al aangifte heb gedaan over de vorige jaren dan kan je niet zomaar met middelloon of verrekening met voorgaande jaren gaan werken....
Je kunt nooit meer belasting terug krijgen dan je betaald hebt.

Als je geen belasting hebt afgedragen in het jaar dat je gereisd hebt, kun je dus niets terug krijgen.
quote:spectral schreef op 27 november 2010 @ 12:19:

als je al aangifte heb gedaan over de vorige jaren dan kan je niet zomaar met middelloon of verrekening met voorgaande jaren gaan werken....Weet je dat zeker? Volgens mij kun je namelijk tot 5 jaar terug op je belastingaangifte wijzigingen doorvoeren.
En hoe zie je dat voor je in dit geval? We passen de lonen een beetje aan, verdelen het...en hopla we krijgen meer hypotheekrenteaftrek?

Betekent overigens ook dat je over de vorige jaren moet gaan terugbetalen als je dat zo wil doen....
quote:spectral schreef op 27 november 2010 @ 14:03:

En hoe zie je dat voor je in dit geval? We passen de lonen een beetje aan, verdelen het...en hopla we krijgen meer hypotheekrenteaftrek?

Betekent overigens ook dat je over de vorige jaren moet gaan terugbetalen als je dat zo wil doen....

Zo kort door de bocht hoeft het toch niet te zijn? Die regeling is er niet voor niets. En idd moet ze dan misschien over voorgaande jaren wat terugbelaten omdat ze dan in verhouding een lager inkomen en daarom ook minder aftrek had. Maar wellicht is het gemiddeld genomen nog wel gunstiger voor TO. Dat kunnen wij hier zo niet beoordelen.

Het is sowieso niet zo dat het zeker weten niet kan omdat de aangiftes al gedaan zijn. Iedereen moet jaarlijks aangifte doen, maar de regeling zelf geeft eigenlijk al aan dat je eea toch nog achteraf aan kunt passen.

To: ik zou iemand in de arm nemen met kennis van zaken, die kan ws zo kijken wat de mogelijkheden zijn en wat het gunstigst is voor jou. Wij kennen niet alle ins en outs van de regelingen en bovendien niet jou hele persoonlijke situatie.
quote:Katherina schreef op 27 november 2010 @ 13:55:

[...]

Weet je dat zeker? Volgens mij kun je namelijk tot 5 jaar terug op je belastingaangifte wijzigingen doorvoeren.

Ja dat klopt, je mag tot 5 jaar terug iets wijzigen. Maar gebruik maken van die regeling helpt volgens mij niet achteraf. Dan had je daar sowieso vorig jaar mee moeten beginnen. De belastingdienst is ook niet dom, en die zien dus wel dat je afgelopen 3 jaar een gewoon inkomen had (toch?). Dan kan je niet ineens zeggen dat dat sterk wisselend inkomen was.

en zoals er al meerderen zeiden, geen inkomen betekent geen aftrekposten. Ik zie het al voor me, iedereen zonder baan bij huis en het handje ophouden omdat je alle rente toch terugkrijgt. Ik denk dat ik direct een ander huis zoek, met hogere hypotheek en als ik het heb zeg ik mn baan op. Klinkt wel erg makkelijk vind je ook niet?
quote:spectral schreef op 27 november 2010 @ 12:19:

als je al aangifte heb gedaan over de vorige jaren dan kan je niet zomaar met middelloon of verrekening met voorgaande jaren gaan werken....Middelen kan juist alleen maar als je al aangifte hebt gedaan over de drie voorgaande jaren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven