Vertrouwen...

28-11-2010 13:00 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Volgens de meeste mensen is vertrouwen de basis van een relatie, maar wat doe je als er geen vertrouwen is? In mijn geval heb ik heel veel moeite met vertrouwen. In het verleden is er iets gebeurd, waardoor mijn vertrouwen zo'n deuk heeft opgelopen dat het niet meer zo vanzelfsprekend is. Mijn huidige vriend, die overigens niets heeft gedaan waardoor ik hem niet meer zou kunnen vertrouwen, is hier nu de dupe van.

Ik weet dat ik door mijn wantrouwen onze relatie kapot maak en dat wil ik niet, dus moet er wat gebeuren. Ik heb dan ook de hulp van een psycholoog ingeschakeld en heb binnenkort m'n eerste gesprek.

Wat ik met dit topic wil... Zijn er mensen hier die het herkennen? Die hun vriend ook onterecht wantrouwen? En zo ja, hoe ga je hiermee om? Kan wantrouwen weer veranderen in vertrouwen? En zo ja, hoe bereik je dat?
Ja herken het,heb geen vertrouwen,in geen enkele man meer.

Ben (mede)daarom al 5 jaar happy single,en bevalt me steeds beter!
Ik ben in het verleden ook veel belazerd. Toch geef ik mijn nieuwe partner gewoon mijn vertrouwen. Het is namelijk een keuze die je zelf maakt, of je iemand vertrouwt of niet.

Mij lijkt het niet leuk om mijn partner niet te vertrouwen, dus vertrouw ik hem gewoon. Vertrouw ik hem niet meer, dan stop ik de relatie.
Heel herkenbaar, ook ik heb het een en ander meegemaakt waardoor ik in relaties vertrouwen een moeilijk iets vind. Ik zou een nieuwe partner, want ik ben nu single, wel het vertrouwen willen geven, maar kun je dat wel geven als je het niet voelt?
Zolang ik mensen niet kon vertrouwen voor mijn gevoel, ging ik geen relatie aan. Ik denk dat een relatie niet leuk is als je je partner niet vertrouwt. En ik wil alleen een leuke relatie.
Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die ermee worstelt. Ben zelf ook jarenlang single geweest, waardoor het inderdaad geen issue was, maar eeuwig vrijgezel zijn omdat je niet kunt/wilt vertrouwen, lijkt me ook geen prettig vooruitzicht.

Chardonnay, je zegt dat je je nieuwe vriend wel vertrouwt, ondanks dat je in het verleden ook veel bent belazerd. Dit vind ik echt heel knap (en dat meen ik oprecht). Zelf heb ik me jaren geleden voorgenomen om me nooit meer zo te laten kwetsen, met als gevolg dat ik mensen op afstand houd en bij bepaalde 'signalen' (die ik zelf denk te zien, maar er in de praktijk dus niet blijken te zijn) heftig reageer. Niet goed, maar het gaat automatisch. Hoe verander je dat? Want ik weet echt dat m'n vriend mijn vertrouwen ruimschoots verdiend. Moet je die jaloerse gevoelens dan negeren?
quote:Chardonnay schreef op 28 november 2010 @ 13:18:

Ik ben in het verleden ook veel belazerd. Toch geef ik mijn nieuwe partner gewoon mijn vertrouwen. Het is namelijk een keuze die je zelf maakt, of je iemand vertrouwt of niet.

Mij lijkt het niet leuk om mijn partner niet te vertrouwen, dus vertrouw ik hem gewoon. Vertrouw ik hem niet meer, dan stop ik de relatie.Is dat zo? Is jaloers zijn dan ook een keuze? En verdrietig zijn?
quote:Chardonnay schreef op 28 november 2010 @ 13:18:

Dat vind ik wel erg stellig.....gewoon een keus die je maakt. Was het maar zo eenvoudig!

Mij lijkt het niet leuk om mijn partner niet te vertrouwen, dus vertrouw ik hem gewoon. Vertrouw ik hem niet meer, dan stop ik de relatie.
Vertrouwen in een ander hebben is zeker zijn van jezelf volgens mij.
Ik heb het gevoel dat ik doordat ik zeker ben van mezelf andere mensen juist niet meer zomaar vertrouw.... dat wil niet zeggen dat ik ze wantrouw, maar ik ben zeker weten een stuk gereserveerder dan 'vroeger'. En dat bevalt goed!
quote:bungaa schreef op 28 november 2010 @ 14:19:

Vertrouwen in een ander hebben is zeker zijn van jezelf volgens mij.Hier kun je wel eens gelijk in hebben... Dan zou de vraag dus niet zijn 'hoe leer ik vertrouwen te hebben?' maar 'hoe word ik zeker(der) van mezelf?'
quote:jufdoortje schreef op 28 november 2010 @ 14:32:

Ik heb het gevoel dat ik doordat ik zeker ben van mezelf andere mensen juist niet meer zomaar vertrouw.... dat wil niet zeggen dat ik ze wantrouw, maar ik ben zeker weten een stuk gereserveerder dan 'vroeger'. En dat bevalt goed!

Dus nu is het bij jou een bewuste keuze geworden over wie je wil vertrouwen en wie niet.

Dat wat chardonnay zei dus!
Ja, ik heb dat ook via therapie moeten leren hoor.

Het is echt een verademing als je je vriendje kan vertrouwen.

Voor jou en voor hem!
quote:bungaa schreef op 28 november 2010 @ 15:24:

[...]

Dus nu is het bij jou een bewuste keuze geworden over wie je wil vertrouwen en wie niet.

Dat wat chardonnay zei dus!

Nou, dat wil ik toch even nuanceren voordat jij conclusie's trekt over wat ik bedoel.

Ik bekijkt het eerst als het ware eerst een een tijdje; mwah, laat eerst maar eens zien, dan geloven!
Ik ben zeker in wat ik van mezelf kan verwachten op bepaalde aspecten, van een ander kun je nooit zeker zijn. Vertrouwen is net zoiets als God: iets waar je blij van wordt en waarvan je hoopt dat het er echt zal blijken te zijn als je het nodig is.
quote:jufdoortje schreef op 28 november 2010 @ 16:31:

[...]

Nou, dat wil ik toch even nuanceren voordat jij conclusie's trekt over wat ik bedoel.

Ik bekijkt het eerst als het ware eerst een een tijdje; mwah, laat eerst maar eens zien, dan geloven!

Ooh ok.

Ik wou het niet uit z'n verband trekken.

Ik herken dat wel van mijzelf, maar dan op de manier dat ik zelf besluit of ik iemand vertrouw of niet. En als ik iemand niet vertrouw ik er nu veel minder moeite mee heb om diegene niet in mijn leven te laten.

Niet meer dat twijfelen aan wat ik zie en hoor en voel bij een bepaald persoon en ik me van alles in mijn hoofd haal. en ik vertrouw echt niet iedereen zomaar blind. Dat moet natuurlijk wel groeien.
quote:bungaa schreef op 28 november 2010 @ 18:03:

[...]

Ooh ok.

Ik wou het niet uit z'n verband trekken.

Ik herken dat wel van mijzelf, maar dan op de manier dat ik zelf besluit of ik iemand vertrouw of niet. En als ik iemand niet vertrouw ik er nu veel minder moeite mee heb om diegene niet in mijn leven te laten.

Niet meer dat twijfelen aan wat ik zie en hoor en voel bij een bepaald persoon en ik me van alles in mijn hoofd haal. en ik vertrouw echt niet iedereen zomaar blind. Dat moet natuurlijk wel groeien.Oké, dan bedoelen we toch ongeveer hetzelfde, denk ik. :-)
Ik heb bij verschillende vriendjes verschillend vertrouwen ervaren. De meesten vertrouwde ik gewoon. Er was er ook een waar ik vaak jaloers bij was. Hij zei dan: "ik heb zo'n hekel aan jaloezie!". Dat liep stuk (was ik niet heel rouwig om) en daarna heeft hij het aangeknoopt met iemand waar ik jaloers op was als hij met haar afsprak.

Bij mij is het wel zo dus (denk ik) dat ik een jaloers gevoel als het de kop opsteekt vertrouw als in: dan is er iets aan de hand.

Maargoed, mijn vriend doet ook nooit iets waar ik jaloers van word. Tenminste geen dingen die ik zie en dat is goed genoeg.

Als hij bij me weg wil, tja dan heb ik pech gehad. Moet ik hem dwingen om te blijven?

Ik schrijf er nu over maar eigenlijk sta ik er nooit bij stil (gelukkig).

Waarschijnlijk als je zelfvertrouwen beter wordt dan gaat het ook beter met het vertrouwen in de ander.
quote:Vana77 schreef op 28 november 2010 @ 19:16:

Waarschijnlijk als je zelfvertrouwen beter wordt dan gaat het ook beter met het vertrouwen in de ander.Ik heb meer het idee dat als je zelfvertrouwen beter wordt dat je dan veel minder afhankelijk wordt van het feit of een ander je vertrouwen beschaamt.......

Je bent er makkelijker in: tja...jammer maar helaas
t Is ook een beetje de vraag wat je bedoelt met vertrouwen natuurlijk. Ik zal een man nooit meer de regie geven, mijn bestaan op 'ons' bouwen zoals ik dat voorheen wel deed. Vreemdgaan of of hij wel voor altijd bij me blijft zijn geen dingen waar ik me druk om maak; als ie beter kan, dan moet ie beter gaan. Wat bedoel je eigenlijk precies met vertrouwen, nieuwe_nick?
quote:misspoez schreef op 28 november 2010 @ 20:54:

t Is ook een beetje de vraag wat je bedoelt met vertrouwen natuurlijk. Ik zal een man nooit meer de regie geven, mijn bestaan op 'ons' bouwen zoals ik dat voorheen wel deed. Vreemdgaan of of hij wel voor altijd bij me blijft zijn geen dingen waar ik me druk om maak; als ie beter kan, dan moet ie beter gaan. Wat bedoel je eigenlijk precies met vertrouwen, nieuwe_nick?Helemaal eens!!!!!!!!!!!!
quote:misspoez schreef op 28 november 2010 @ 20:54:

t Is ook een beetje de vraag wat je bedoelt met vertrouwen natuurlijk. Ik zal een man nooit meer de regie geven, mijn bestaan op 'ons' bouwen zoals ik dat voorheen wel deed. Vreemdgaan of of hij wel voor altijd bij me blijft zijn geen dingen waar ik me druk om maak; als ie beter kan, dan moet ie beter gaan. Wat bedoel je eigenlijk precies met vertrouwen, nieuwe_nick?Vertrouwen is inderdaad op verschillende manieren te interpreteren, maar in dit geval heeft het betrekking op vertrouwen hebben dat hij me niet kwetst. Dat hij onze relatie bijvoorbeeld niet zomaar op het spel zet voor een ander. Vertrouwen hebben in onze relatie dus ook. Omdat ik al diverse keren gekwetst ben, heb ik me steeds meer afgesloten in de afgelopen jaren en dat breekt nu op, omdat ik heel graag wil dat deze relatie wel slaagt.
nn schreef:

afgesloten

Dat kun je ook positief zien: je beschermt jezelf....wat is daar mis mee?

omdat ik heel graag wil dat deze relatie wel slaagt.

Waarom? als het dit niet is, is het dit niet...dan heb je je best gedaan, meer kun je niet doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven