Werk & Studie alle pijlers

Onregelmatige diensten

29-11-2010 11:13 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er hier nog meer mensen die onregelmatige diensten lopen?

Ik vindt niet zozeer de diensten en werktijden vervelend, maar het kost me heel veel moeite om daarna gewoon een soort regelmaat in mn leven te krijgen.

Bijv. gisteren heb ik van 6 tot 11 ' s avonds gewerkt, en dan blijf ik nu weer te lang in bed hangen waardoor ik zo'n rotgevoel heb. Morgen moet ik dan van 3 tot 11 werken, ook ' s avonds, en ik weet gewoon dat er dan overdag niets uit mn handen komt.. Soms heb ik ook een week dat ik maar 2 dagen hoef te werken, en de week daarop 6 dagen.

Iemand die dit herkent, tips of ideeën heeft?
Ja, ik werk ook onregelmatig.

Ik hou een soort van regel aan. Je slaapt 8 uur per nacht en dan ga je er ook echt uit. Dus als je om 00.00 thuis komt en je duikt in bed, kom je er tussen 08.00/08.30 weer uit bed.

Maak een lijstje wat je verder wil gaan doen en hoe laat je dus uit bed gaat. Afspraken (bijvoorbeeld de loodgieter laten komen), studeren en het huishouden bijvoorbeeld?

En soms een luierdag er tussendoor is echt niet erg, lekker juist!
Nee echt?
Ja ik probeer ook altijd mn rijlessen en afspraken vroeg te plannen zodat ik op tijd uit bed ben, maar die 8 uur regel is wel slim!
Mijn ervaringen en tips:

Probeer in ieder geval een structuur te maken voor elke dienst: een schema voor dagdiensten, eentje voor avonddiensten e.d. Het is belangrijk om van tevoren te bedenken hoe je de dag gaat indelen, en het er niet op aan te laten komen.

Ik vond het zelf juist lekker van avonddiensten dat je de hele dag de tijd hebt - en warm eten doe je op je werk denk ik, dus dat scheelt in boodschappen/koken/eten/afruimen!

Het is voor jezelf vervelend als je het gevoel hebt dat er niets uit je handen komt... maar hee... op een 'gewone' werkdag doe je in de avonduren toch ook vaak niets bijzonders? Want je hebt de hele dag gewerkt dus ga je ontspannen! Op een dag dat je avonddienst hebt, heb je dat ontspanningsmoment gewoon eerder op de dag.

En/of 's avonds even bijkomen van het werk, met kopje thee of glas wijn, tijdschrift lezen, hielp mij vaak ook het werk van me af te zetten. Meteen vanuit je werk gaan slapen werkte voor mij niet. Maar dat is misschien persoonlijk.
Ik ken het gevoel wel! Ik werk ook onregelmatige diensten en meestal in de avonduren. Het is erg vervelend maar het lijkt wel of ik sochtends mezelf tot niks toe kan zetten.. Ik moet ook om half 4 smiddags al beginnen en soms zelfs half 3! Daardoor kan je ook niet echt iets ondernemen naar mn gevoel.

Wat ik ook als vervelend ervaar is dat, wanneer ik net moet gaan werken iedereen zowat thuis komt van werk. Ik heb dan (in het slechtste geval) de hele dag alleen doorgebracht en ga daarna aan het werk waar ik ook een hele avond alleen sta met mijn clienten. Terwijl mn vriend lekker zit te tafelen met zijn familie!

Gisteren had mijn vriend een etentje bij zijn vader+diens vriendin en zijn broers, zus +aanhang. Dan baal ik zo ontzettend dat ik door die klote bezuinigingen de hele avond alleen sta te werken.

Verder ben ik ook altijd aan het malen over wat ik eens makelijk mee kan nemen om te eten op mn werk. (We hebben geen bedrijfskantine waar je een gezonde hap kan kopen)..

Ik zie wel wat goede tips, zoals die acht uur slaap en dan eruit of je afspraken vroeg plannen (van dat laatste baal ik dan altijd zo enorm als ik in bed lig haha)!
ik werk ook onregelmatig en word over het algemeen na 7 a 8 uur slaap vanzelf wakker. Ik zet er geen wekker voor tenzij ik vroeg op moet natuurlijk. Wat ik belangrijker vind is op tijd gaan slapen. Als ik om middernacht of later thuiskom probeer ik zo snel mogelijk naar bed te gaan en niet nog eens tot 3 of 4 uur tv of video te gaan kijken of te gaan computeren. Dan raak je onnodig veel uit je ritme. Ik vind het heerlijk om overdag tijd te hebben voor mezelf. Geeft me het gevoel dat ik veel meer vrij ben. Als ik een tijdje alleen overdag werk lijkt het alsof mijn leven alleen uit werk bestaat.
.
Hier ook onregelmatige diensten.

Ik heb ook de 8-8,5 uurs slaap `regel`.

Vaak is het wel zo dat ik voor een late dienst niet zo super veel meer doe. Ik heb er een hekel aan op boodschappen te doen voordat ik moet gaan werken, dat gehaast allemaal.

Ik doe dus wel dingen in de ochtend, maar rustig aan.

Bij ons geen kantine, kan ook niet met clienten mee eten (wil ik ook niet). Dus neem t van de AH mee of thuis.

Ik ga nooit in de ochtend koken, helemaal geen zin in. Als ik lasagne maak oid maak ik extra en vries t in.

Bij een vroegere bijbaan had ik ook nachtdiensten (waak, helaas niet slaap). Dan ging mijn structuur er echt aan.

Heb maanden als een verwarde zombie erbij gelopen.
hoe lang werk je al onregelmatig? ik weet nog dat het eerste jaar mij heel veel moeite koste, was moe en kon mijn draai niet vinden. na verloop van tijd verbeterde dit.

ook het accepteren dat de ochtenden mijn avonden werden en het prima was als ik niet heel veel in bijv. het huishouden deed.

ik vind het zelf lekker om te sporten rond een uur of tien, vind dat ook een prima tijd als ik tot 22.30 heb gewerkt.
ja echte nachtdiensten zijn killing. Tot een uur of 2 s nachts is voor mij nog goed te doen. Als ik tot later moet werken gaat mn ritme eraan.
.
Nachtdiensten hoef ik gelukkig niet, thank god....

Wij moeten zelf ons eten meenemen, maar als ik om 6 uur begin dan eet ik altijd vante voren en dan laat ik de rest staan voor mijn vriend, is tie ook weer blij.

Wel een goed inzicht inderdaad, dat als je s ' avonds moet werken dat de dag dan jou avond is. Dan is het een stuk relaxter als ik niets zit te doen haha.

Maar ik ga nu echt echt wat doen!

Bedankt voor de tips
quote:jufrouwjansen schreef op 29 november 2010 @ 11:44:

hoe lang werk je al onregelmatig? ik weet nog dat het eerste jaar mij heel veel moeite koste, was moe en kon mijn draai niet vinden. na verloop van tijd verbeterde dit.

ook het accepteren dat de ochtenden mijn avonden werden en het prima was als ik niet heel veel in bijv. het huishouden deed.

ik vind het zelf lekker om te sporten rond een uur of tien, vind dat ook een prima tijd als ik tot 22.30 heb gewerkt.

Ik heb eerst onregelmatige diensten in een andere sector gewerkt, daar was het iets regelmatiger dan nu, maar daar had ik echt enorm lange dagen vergeleken met nu. Bijv van 12 tot 22:00 wat dan meestal uitliep en de volgende dag van 8 tot 5 , dat is pas slopend.

Nu zijn mn dagen gelukkig wat korter..

Maar ik ben gewoon nooit van het vroeg opstaan geweest, dus ik moet mezelf echt dingen aanleren... En zeker met dit weer dan blijf ik liever onder de dekens liggen dan dat ik het koude huis in stap.
(dubbel)
moest onlangs een week lang om 7.30 op mijn werk zijn. realiseerde ik mij opeens hoe erg ongelukkig ik daarvan word! heerlijk om af en toe een dagje uit te kunnen slapen, te kunnen winkelen wanneer anderen aan het werk zijn etc.

ik ben dus ook absoluut niet van het vroege opstaan, en eigenlijk voor mij was het het allerbelangrijkst om gewoon te doen waar ik zin in heb. dat doe je toch ook als je regelmatig werkt? als jij drie dagen tot 10.00 in je bed ligt, prima toch? ik ken ook mensen die regelmatig werken en s'avonds om 20.00 naar bed gaan.

mbt sociale contacten vind ik het ook wel eens lastig mis nog wel eens het eea. en dat vind ik soms wel jammer
Ja dat vind ik ook vervelend, aankomende vrijdag gaan al mn vrienden een leuke activiteit doen en daarna de kroeg in, en ik moet dat missen. Al denk ik niet dat ze om 24:00 alweer de kroeg uit zijn :D
Ik werk onregelmatig en met tijdsverschillen.

Deze week 1 dienst die rond 15:00 begint. Ongeveer 12 uur later ben ik dan klaar, maar direct gaan slapen is dan niet handig ivm tijdsverschil. Dus uiteindelijk zal ik pas naar bed gaan als het in NL een uur of 8 'smorgens is.

Zit bijv. regelmatig te lunchen als het in NL tijd is voor avondeten, ben aan het shoppen, toeristisch aan het doen of lig op het strand als het in NL ergens tussen 22:00 en 7:00 is.

Went nooit, maar vind het wel prima zo Vind dagelijks van 9:00 tot 17:00 werken ongeveer 1000x erger
je bent stewardess zo te horen?
Ja, Mutsy.

Op z'n vroegst melden om 05:05 en 22:05 is het laatste aanmeldtijdstip. En dan dus alle tijdstippen tussen die twee aanmeldtijden.

Binnen europa vliegen heeft natuurlijk als voordeel (zo goed als) geen tijdsverschillen. Maar daarbij hoort wel vaak zeer vroeg opstaan; 'vroeg' is dan doorgaans tussen 3 en 4... Blijft pijnlijk - vooral in de winter

Maar wat je in je OP schrijft is dus bekend... Moeite met ritme hervinden (of überhaupt te kunnen slapen) is niet leuk
Ik heb er ook mee te maken gehad. Na een jaar was mijn slaap ritme 3,5 uur naar voren geschoven (2 uur slapen, 10 uur wakker, ipv half 11 slapen, half 7 wakker).

Ik had zelf diensten van 12 tot 8 of van 3 tot half 10/11.. Soms van half 11 tot half 9..

Mijn tip daarom, zorg dat je je een goed dag/nachtritme blijft houden!!

Ik ben totaal geen ochtendmens, maar absoluut gelukkig dat ik nu om kwart over 8 moet beginnen en om half 4 de deur weer uit mag! Heeerlijk!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven