De Grote December Opruiming

30-11-2010 10:28 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie doet er mee met De Grote December Opruiming?

(Of een kleine december opruiming als je er tegenop ziet, klein woont of heel weinig tijd hebt en daardoor de neiging hebt om er dan maar niet aan te beginnen)

Wie:

- Jij

- Een heleboel andere forummers

Wat:

- Laadjes, rommelbakken en opbergkisten uitzoeken

- Boekenkast uitdunnen en eventueel sorteren

- Kledingkast opschonen

- Schoenen uitzoeken en eventueel naar de schoenmaker

- Accessoires opschonen

- Papieren uitzoeken en vernieten of bij het Oud Papier

- Foto’s verzamelen

- CD’s en DVD’s verzamelen en ordenen

- Badkamerkastjes uitmesten

- Zolder/kelder/opberghok opruimen

- Speelgoed uitzoeken en laten zoeken

- Keukenkastjes nazoeken op niet-gebruikte voorwerpen

- Koelkast nakijken op over-datum

- Computers opschonen : bureaublad, documenten, afbeeldingen, filmpjes en downloads

-

-

Waarheen:

- Batterijen inleveren bij een inleverpunt

- Niet gebruikte en over-datum medicijnen naar de apotheek

- Grof vuil naar de gemeente of klaarzetten

- Oud papier wegbrengen of klaarzetten

- Glas en Blik wegbrengen of klaarzetten

- Kapotte apparatuur wegbrengen of klaarzetten

- Nog goed bruikbare spullen naar de kringloop of op Marktplaats zetten

- Kleding naar kringloop/Leger des Heils of ander inzamelpunt

- Speelgoed kan naar een goed doel

-

Waarom:

- Zodat we allemaal met een lekker opgeruimd huis 2011 in gaan!

Wanneer:

- De hele maand december dus je hebt ruim de tijd. Of je nu een uurtje per week of een uurtje per dag tijd hebt, alle beetjes helpen! En je kunt instappen wanneer je wilt, want de maand is nog lang...

Hoe:

- Weet je niet waar je moet beginnen of heb je inspiratie nodig? Hier kun je terecht voor vragen, tips, een schop onder je kont of gewoon even lekker klagen.

- In dit openingstopic staan lijstjes om je te inspireren en deze worden in de loop der tijd ook uitgebreid.

Veel succes iedereen!

Op naar een opgeruimd nieuw jaar...!

Groetjes,

Wiz

30 DAGEN INSPIRATIE:

- Zet alvast boxen, dozen, zakken en kratten klaar voor de verschillende afvoerrichtingen (oud papier, kringloop, gemeente, batterijen et cetera)

- Kijk op de kalender wanneer de inzamelingen zijn

Dag 1. Laadjes in de woonkamer

Dag 2. Cd's en DVD's

Dag 3. Speelgoed en spelletjes uitzoeken

Dag 4. Post, papperassen en tijdschriften

Dag 5. Vrij! Sinterklaas vieren...

Dag 6. Kledingkast uitmesten.

Dag 7. Keukenkastjes uitruimen en sorteren

Dag 8. Foto's verzamelen en eventueel inplakken.

Dag 9. Computer opschonen

Dag 10. Garage opruimen

Dag 11. Kastje met de sleutels, telefoons en dergelijke opruimen

Dag 12. Voorraadkast/schoonmaakkast uitmesten

Dag 13. Bijkeuken/berging

Dag 14. Kelder en als je die niet hebt iets dat niet op dit lijstje staat

Dag 15. Boekenkast: wat kan weg en de rest sorteren

Dag 16. Kapstok: jassen, wanten, sjaals, mutsen

Dag 17. Linnenkast: dekbedovertrekken, dekens, tafellakens

Dag 18. Meterkast: wat heb je daar allemaal verstopt?

Dag 19. Slaapkamer(s): onder het bed, nachtkastje...

Dag 20. Nog meer slaapkamers

Dag 21. Toilet: tijdschriften, kastje, medicijnkastje (ook als deze niet in het toilet hangt)

Dag 22. Rondje om je huis: kapotte bloempotten, dode plantjes.

Dag 23. Auto: alles eruit, schoonmaken en weinig er weer in.

Dag 24. Wat nodig is om opgeruimd aan de Kerstdiner te kunnen beginnen.

Dag 25. Vrij, Kerst vieren!

Dag 26. Vrij, Kerst vieren!

Dag 27. Kerstversiering opbergen (als je daar al aan toe bent).

Dag 28. Wegbrengdag: glas/blik/textiel/witgoed/grof vuil/kringloop/goed doel...

Dag 29. Dingen van het decemberlijstje waar je nog niet aan toe gekomen bent.

Dag 30. Dozen met uitzoeken die je voor je uit hebt geschoven

Dag 31. Rituele verbranding van dingen waar je afscheid van wilt nemen.

Gelukkig Nieuwjaar in een opgeruimd huis!!!
Ik heb even gekeken en het lijkt een wat tuttige site maar goeie tips zeg! Vooral die babysteps zijn natuurlijk heel fijn. Dat je niet meteen wordt bedolven.

Ik ben zojuist een doos tegengekomen met herinneringen. Zucht...polscorsage van dansavond...een liefdesbriefje...pasfoto's van vriendjes en vriendinnen... Oh ja, opruimen!
dit topic brengt wel wat teweeg hier hoor, ik moet nog dit en dat doen, maar mijn handen jeuken om de kledingkast aan te pakken ...
Het is trouwens ook goed om op deze manier een beetje in beweging te blijven want met dit weer zit je wat sneller stil.
Ha! ik doe mee, lijkt me heel nuttig, aangezien ik langzaam omkom in de opgestapelde spullen.

Om te beginnen ga ik de logeerkamer opruimen, die staat zo vol dat je er maar 1 stap naar binnen kan zetten.

Dus vandaag:

- alle schone was-stapels vouwen/strijken/opruimen

- schoon beddengoedstapels uitzoeken, wat weg kan naar Leger des Heils, de rest in opbergboxen (opgevouwen)

- koffer van laatste vakantie (2 maanden geleden) uitruimen (vieze was is er al uit hoor, maar de rest niet)

Probleem is wel dat ik niet zoveel echt op kan ruimen, aangezien ons huis nog niet af is. Dus het zal vooral weggooien worden....ook heel bevredigend.

En voor deze week staat nog op het programma:

- ladekast + boekenkast uitruimen, weggooien wat weg kan en de rest ordelijk sorteren/opbergen.

Goh, ik krijg er bijna zin in..
Ben trouwens dol op "ontrommelen", dat geeft zo'n fijn gevoel...net wat jouw motto al zegt Wizziwik!
Heel goed Viennas, houd ons op de hoogte van je vorderingen!

Klinkt al ontzettend goed.
Zo een paar uur verder en op 1 uitzoekbak(papieren)na 1 heel deel achter de gordijnen opgeruimd/verplaatst/verdeeld.

Resultaat 4 lege opbergbakken en 3 volle vuilniszakken.Er stonden zo'n 15 bakken achter...

Nu nog 3 delen,maar voor vandaag is het mooi geweest,energie is op en moet ook nog koken kind ophalen op de fiets enzo.

Ivm ziekte kan ik niet plannen of en wat ik de volgende x kan doen,maar hier lezen helpt in elk geval als stok achter de deur.
quote:Biekkie schreef op 30 november 2010 @ 14:33:

Zo een paar uur verder en op 1 uitzoekbak(papieren)na 1 heel deel achter de gordijnen opgeruimd/verplaatst/verdeeld.

Resultaat 4 lege opbergbakken en 3 volle vuilniszakken.Er stonden zo'n 15 bakken achter...

Nu nog 3 delen,maar voor vandaag is het mooi geweest,energie is op en moet ook nog koken kind ophalen op de fiets enzo.

Ivm ziekte kan ik niet plannen of en wat ik de volgende x kan doen,maar hier lezen helpt in elk geval als stok achter de deur. een cheer voor Biekkie! Goed bezig!
Kan ik mijn dochter aanmelden? Op haar kamer is echt een bom ontploft met kleren, sieraden en andere ondingen. Ik ga haar wel eventjes aansporen om d'r kamer op te ruimen. Voor nieuwjaardag moet het netjes zijn hebben we afgesproken.

Veel succes allemaal, jullie kunnen het, en geniet van de feestdagen die gaan komen!
quote:Goldenaardbei schreef op 30 november 2010 @ 15:14:

Kan ik mijn dochter aanmelden? Op haar kamer is echt een bom ontploft met kleren, sieraden en andere ondingen. Ik ga haar wel eventjes aansporen om d'r kamer op te ruimen. Voor nieuwjaardag moet het netjes zijn hebben we afgesproken.

Veel succes allemaal, jullie kunnen het, en geniet van de feestdagen die gaan komen! Tuurlijk! Dan heeft ze toch zo'n 30 dagen de tijd. Als je afspreekt dat ze elke dag twee dingetjes opruimt dan moet ze al een heel eind komen, toch?
quote:wizziwik schreef op 30 november 2010 @ 15:18:

[...]

Tuurlijk! Dan heeft ze toch zo'n 30 dagen de tijd. Als je afspreekt dat ze elke dag twee dingetjes opruimt dan moet ze al een heel eind komen, toch?Haha, ik ga haar niet echt aanmelden hoor, maar wel superlief dat het wel zou mogen! De komende week kan ze eigenlijk nog niks opruimen omdat ze rond de 8 toetsen heeft, gelukkig heeft ze er al 4 gehad. Enne, die 2 dingen per dag? Dan komen er 3 dingen voor in de plaats terug
Ghe... Dat is dan wel weer het voordeel van een klein huis. Je kunt niet zo vreselijk veel rotzooi verzamelen

(Ik bedoel dus dat je geen schotten hebt waar nog voor ik weet niet hoeveel vuilniszakken aan troep achter staat, ondanks dat ik niet zo heeeeeel veel extra ruimte heb kan ik nog een hoop zooi verzamelen ).

Ik ben sowieso al eens in de zoveel tijd bezig met het opruimen van onze rommelkamer. Ik heb me onlangs al aangewend om elke avond het aanrecht helemaal leeg te hebben (dat was altijd een strijd tussen vriend en mij, ik wilde niet zijn sloofje worden... maar merkte uiteindelijk dat het mij begon te ergeren, dus ruim ik het maar gewoon zelf op).

Ik wens jullie in ieder geval veel succes...
Zal binnenkort zeker aan de slag gaan!
Wat grappig dit topic. Ben toevallig vorige week begonnen met de kleine slaapkamer en de bedoeling is inderdaad om kamer voor kamer af te gaan.

En heb al best wat werk verricht:

- Boeken uitgezocht (zowel lees- als studieboeken), wat weg mocht, zowel hier op het prikbord, als op marktplaats en Bol aangeboden voor vriendelijk prijsje

- Eerste keer naar milieustraat om kapotte apparaten, kast en kleren weg te brengen

Aankomend weekend ga ik weer verder met kleren uitzoeken, nieuwe kast in elkaar zetten, zodat ik meer berg ruimte heb en dan op naar de volgende ruimte.

Succes allemaal
LadyPhoxy: Top!

Boeken op het prikbord, Markplaats en Bol. Dat moet goed komen...
.
quote:Sauerkraut schreef op 30 november 2010 @ 16:00:

Handig dat lijstje die lijst uit de OP, zijn zo ongeveer de dingen die hier ook nog moeten gebeuren Wel inspirerend trouwens!Fijn dat hij in de smaak valt. Wanneer er nog ideeën bij komen hier dan zet ik ze erbij dus hou het lijst je in de gaten!
.
.
Jody, je hebt maar een week! Maar wel een heerlijk lange vakantie in het vooruitzicht dus als je lekker doorpakt heb je die extra verdiend en kom je graag weer thuis in je opgeruimde huisje. Succes meid!
.
Ik doe ook mee!

Wat ik in iedergeval wil doen:

- studiespullen opruimen

- keukenkastjes opruimen en schoonmaken

- koelkast opruimen en schoonmaken

- kast op slaapkmer uitruimen
Goed bezig allemaal!

Goudenaardbei,ik was vroeger al een enorme slons,je kon mijn kamer bijna niet in.Mijn dochter is helaas hetzelfde wat dat betreft.Bij mij is het in die zin goedgekomen dat ik nu wel alles opberg,maar vaak ff snel en niet meteen op de juiste plek.

Zou je je dochter niet kunnen voorstellen de zooi die ze per dag maakt meteen op te ruimen,+ 1 ander ding?Dat lijkt me ook met toetsen wel te doen toch?Het is wel even volhouden,elke dag even herinneren aan.

Mijn dochter moet officieel alles meteen na t spelen opruimen,is ze ook oud genoeg voor,maar op de een of andere manier blijft het niet hangen,en erger ik me schijnbaar niet genoeg om het te blijven herhalen.Elke avond controleren en op laten ruimen was de bedoeling,maar ben dan te moe,of het is te laat om te lezen anders,nou dan doen we het morgen wel....ahum.Maar minstens 1x per week moet alles opgeruimd,alle boeken van de grond,speelgoed in de bak...eigenlijk maar een kwartiertje werk.

Fijne avond allemaal!
Wat ik in ieder geval wil doen (voor het einde van het jaar):

Zolderbergingen opruimen en wegdoen/brengen wat weg kan

Speelgoed uitzoeken en wegdoen/brengen wat weg kan

Schuur opruimen
Mwoeha hier ben ik dus vorige week ook mee begonnen, vooral met het idee om de feestdagen in een heerlijk opgeruimd en knus versierd huis door te brengen. Ben begonnen met spullen (kleren, boeken, serviesgoed) op marktplaats zetten, en het begint aardig te lopen! Fijn, weer wat geld voor de kerst enzo :-)

Alle tijschriften en krantenstapels eens door, wat moet nog bewaard en wat kan weg, dat soort dingen...

Jassen en kleren laten stomen en sommige schoenen ofwel naar de schoenmaker brengen, of gewoon wegdoen als ze niet meer te redden zijn.

En de absolute favoriet, ik weet zeker van iedereen: de administratie opruimen! Jippie, wat is er leuker dan je door je papieren van de belastingdienst, zorgverzekering en nutsvoorzieningen heen te worstelen? Maak hoe fijn als dat allemaal weer overzichtelijk in een map zit in plaats van op stapels in halfgeopende enveloppen...

Oh ja en eindelijk plinten leggen in de slaapkamer hahaha...ik ga niet eens vertellen hoe lang geleden dat al had plaats moeten vinden :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven