Kiespijn. Wat verzacht het een beetje?
dinsdag 30 november 2010 om 18:19
Ik heb al 2 dagen last van kiespijn en heb vandaag de tandarts gebeld. Maar het was druk dus ik moet even wachten. Slik nu dus om de paar uur 2x een panadol maar dat helpt maar even helaas.
Wie weet er nog andere dingetjes die eventueel zouden kunnen verzachten? Ben namelijk een beetje bang dat ik een keer per ongeluk een overdosis neem en wil eigenlijk niet teveel slikken.
Ga zowiezo de tandarts nog eens bellen om te vragen of ik toch niet eerder kan komen.
Wie weet er nog andere dingetjes die eventueel zouden kunnen verzachten? Ben namelijk een beetje bang dat ik een keer per ongeluk een overdosis neem en wil eigenlijk niet teveel slikken.
Ga zowiezo de tandarts nog eens bellen om te vragen of ik toch niet eerder kan komen.

dinsdag 30 november 2010 om 21:24
Hangt er helemaal van af waar het door veroorzaakt wordt. Kiespijn door bv een ontstoken zenuw kan je tijdelijk met een hoop ibrupofen te lijf, maar een uit de hand gelopen tandvleesontsteking, vergeet het maar! Zo snel mogelijk naar je tandarts (zeuren, zaniken, eisen, gillen, maar dat laatste doe je vanzelf al) en in de tussentijd, zoals mijn tandarts destijds zei: in de kelder gaan zitten, je kop in een kussen stoppen en zo hard mogelijk schreeuwen. Daar helpt zelfs geen lidocaïne meer tegen. Afspraak, NU.
dinsdag 30 november 2010 om 21:29
Geen hete kruik hoor!
Dat mag niet bij ontstekingen volgens mij dan koud ijs.
Ik heb het ook een keer gehad en wat mij hielp was een watje doordrenkt in de jenever en daarop bijten (zo ben ik toen in slaap gevallen)
Hihi en dat is ook grappig een tablet van 400 mg iburpoben en een van 200!
(haha maar zo werkt dat niet hoor Elmira!)
Dat mag niet bij ontstekingen volgens mij dan koud ijs.
Ik heb het ook een keer gehad en wat mij hielp was een watje doordrenkt in de jenever en daarop bijten (zo ben ik toen in slaap gevallen)
Hihi en dat is ook grappig een tablet van 400 mg iburpoben en een van 200!
(haha maar zo werkt dat niet hoor Elmira!)
dinsdag 30 november 2010 om 23:32
woensdag 1 december 2010 om 00:07
Zo gauw mogelijk naar de huisarts of HAP, die hebben nog wel wat betere middeltjes tegen kiespijn. Novocaine bijvoorbeeld, dat verdooft lokaal (dat spuit de tandarts ook in als verdoving, maar je kunt het ook zelf op je tandvlees aanbrengen). Het zal in Nederland wel receptplichtig zijn, maar misschien krijg je het ook zo mee van de apotheker, dat zou ik eerst even navragen (de werkzame stof heet dacht ik lidocaine).
Waar ik woon gaan bijna alle medicijnen zo over de counter mee, dus kiespijn dokteren wij hier zelf weg met een combi van Amoxilline (dat is een antibioticum) met Novocaine. Geen tandarts meer nodig, daarna....
Waar ik woon gaan bijna alle medicijnen zo over de counter mee, dus kiespijn dokteren wij hier zelf weg met een combi van Amoxilline (dat is een antibioticum) met Novocaine. Geen tandarts meer nodig, daarna....
vrijdag 3 december 2010 om 17:45
Met ibrufen en paracetemol is de pijn al een stuk minder en nog wel uit te houden. Had gister echter iets teveel gepakt denk ik, had toen meer pijn dan anders, en begon me een beetje raar te voelen.
Kan maandag ochtend gelukkig terecht, niet bij mijn eigen tandarts maar dat boeit me echt niet. Zo lang ik maar van die pijn verlost ben. Gok dat het trekken of wortelkanaal gaat worden.
Kan maandag ochtend gelukkig terecht, niet bij mijn eigen tandarts maar dat boeit me echt niet. Zo lang ik maar van die pijn verlost ben. Gok dat het trekken of wortelkanaal gaat worden.

vrijdag 3 december 2010 om 17:48
Pff ken het! Had een ontstoken kies door een gaatje, wortelkanaalbehandeling als gevolg (maar oh wat was ik daar blij mee!).
De pijn kwam echt om het half uur terug, bij mij hielp het dan om met mn vinger wat tegen mn wang/kaak te drukken en beetje te wrijven (klinkt gek misschien)
Verder inderdaad ibu's nemen, en savonds ging ik met enorm veel kussens slapen (om tegen mn wang te drukken + het hielp als ik een beetje rechtop zit/lag snachts)
Beetje vage tips, maar je moet wat om de tijd door te komen.
Oja en ice packs idd
De pijn kwam echt om het half uur terug, bij mij hielp het dan om met mn vinger wat tegen mn wang/kaak te drukken en beetje te wrijven (klinkt gek misschien)
Verder inderdaad ibu's nemen, en savonds ging ik met enorm veel kussens slapen (om tegen mn wang te drukken + het hielp als ik een beetje rechtop zit/lag snachts)
Beetje vage tips, maar je moet wat om de tijd door te komen.
Oja en ice packs idd
vrijdag 3 december 2010 om 19:47
Bij mij helpt het ook als ik mijn vinger erop te houden (en zachtjes dicht bijten) of tegen m'n wang te drukken maar dat sliep voor geen meter. Vermoed trouwens dat het niet 1 kies is. Heb meestal rechts onder last maar gister ook een tijdje rechtsboven en daar had ik vorige keer al een wat zwakker plekje wat nog niet echt een gaatje was en dus nog niet gevuld kon worden.

zaterdag 4 december 2010 om 18:20
Ik heb 2 kaakontstekingen in korte tijd gehad. Bij mij hielp alleen Brufen niet, Ibuprofen en paracetamol ook al niet. Voor mn gevoel zat ik tegen het plafond van de pijn. Ik had nog wat Aleeve liggen (daar zit naproxen in) en dat pakte hallelujah wel.
Spoelen is goed om te doen. Waterstofperioxide is verkrijgbaar bij apotheek, kost geen drol en als je het mengt met een zelfde deel water, kun je er mee spoelen. Ook een gaasje daarmee doordrenken en op bijten helpt goed om de boel schoon te bruisen. Het smaakt naar zwembad; is wat minder maar het helpt wel. Sterkte!
Spoelen is goed om te doen. Waterstofperioxide is verkrijgbaar bij apotheek, kost geen drol en als je het mengt met een zelfde deel water, kun je er mee spoelen. Ook een gaasje daarmee doordrenken en op bijten helpt goed om de boel schoon te bruisen. Het smaakt naar zwembad; is wat minder maar het helpt wel. Sterkte!
zondag 5 december 2010 om 01:36
Cariës is een infectieziekte...dus idd willen ontsmettende middeltjes wel een beetje helpen waar gewone pijnstillers de (zenuw) pijn niet genoeg stillen. Vandaar dat je eigenlijk maar 2 dingen kunt doen: naar de tandarts om de boosdoener eruit te laten trekken. Of zorgen dat de zenuw afsterft zodat je geen pijn meer voelt. Dat kan door een wortelkanaalbehandeling, maar de zenuw sterft ook vanzelf wel af bij een kaakontsteking. Om de 3 uur Novacain erop doen, voel je er niks van. Een antibioticakuur erbij is nog beter, dan kun je zowel de tand als de zenuw behouden. Maar ja, ik woon in een land waar ze direct tanden en kiezen trekken, tegen contante betaling, wel te verstaan.
maandag 6 december 2010 om 18:13