Werk & Studie alle pijlers

bezuinigingen, wat en hoe??

30-11-2010 23:49 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees overal berichten over de bezuinigen in het onderwijs. Dat er boetes moeten worden betaald als je vertraging oploopt, dat scholen collegegeld van 7700 euro gaan vragen.

Ik wil na mijn bachelor die ik gewoon in 4 jr ga halen nog een master aan de uni doen. Heeft deze maatregel dan ook voor mij consequenties? Ik snap het niet zo goed.. wie kan mij wat duidelijkheid verschaffen?
Ik denk dat niemand je nu duidelijkheid kan verschaffen omdat er gewoon nog geen duidelijkheid is. Ik knijp hem ook, maar totdat vaststaat wat er echt gaat gebeuren, kan je er gewoon niks over zeggen.
Als de plannen doorgaan zal het voor jou geen gevolgen hebben: je mag een jaar langer over je studie doen, bachelor of master maakt niet uit. Als je nog meer vertraging oploopt, zul je per jaar vertraging 3000euro moeten betalen, volgens mij bovenop je collegegeld. Dat is het voorstel, dat als het doorgaat vanaf 1 sep 2011 gaat gelden.
en Bach doe je toch in drie jaar? en dan 1 jaar voor je master. Na 1 jaar vertraging krijg je straks boete. of doe je nu HBO? de overstap van HBO naar WO wordt straks ook aan banden gelegd
IK BEN BOOS!!! HEEEEL BOOS!!!! Achterlijke regering!

Het gaat waarschijnlijk hetzelfde als met je stufi. 4 jaar betaal je gewone kosten voor het collegegeld en dan nog geen diploma? dan betaal je 3 dubbele...
Dus je doet nu een 4 jarige universitaire bachelor ?
de plannen zijn dat de stufi voor de masters gaat vervallen
Oh ik heb het verkeerd begrepen denk ik, ik dacht dat je vier jaar over een uni bachelor deed, maar als het HBO is, ligt het ietsje anders. Als je al een bachelor hebt afgerond moet je voor de tweede bachelor meer collegegeld betalen, dus de daadwerkelijke kosten, verschilt per opleiding. Dat is al zo sinds dit jaar. Ik weet niet of een tweede opleiding of van hbo naar uni ook als vertraging wordt gezien.

Als je na hbo een uni master wil doen moet je meestal eerst een schakeljaar doen voor je aan de master mag beginnen, weet niet of dat voor jou ook geldt.
ik doe nu hbo, ben tegelijk bezig met schakeljaar, dan is daarna mijn master nog 1 jaar. (ik heb vertraging van een halfjaar) dus heb ik dan nog een half jaar over van dat ene jaar dat je vertraging mag hebben. dus dan kan ik de master doen (is 1jr) maar het laatste halfjaar krijg ik dan de boete?
quote:Elvestad schreef op 01 december 2010 @ 00:09:

Oh ik heb het verkeerd begrepen denk ik, ik dacht dat je vier jaar over een uni bachelor deed, maar als het HBO is, ligt het ietsje anders. Als je al een bachelor hebt afgerond moet je voor de tweede bachelor meer collegegeld betalen, dus de daadwerkelijke kosten, verschilt per opleiding. Dat is al zo sinds dit jaar. Ik weet niet of een tweede opleiding of van hbo naar uni ook als vertraging wordt gezien.

Als je na hbo een uni master wil doen moet je meestal eerst een schakeljaar doen voor je aan de master mag beginnen, weet niet of dat voor jou ook geldt.

ja da's niet duidelijk, maar die stap-over is na dit seizoen echt passe.

Belachelijk natuurlijk. Maar ja dat wil de kiezer blijkbaar
quote:anjapanja schreef op 01 december 2010 @ 00:09:

ik doe nu hbo, ben tegelijk bezig met schakeljaar, dan is daarna mijn master nog 1 jaar. (ik heb vertraging van een halfjaar) dus heb ik dan nog een half jaar over van dat ene jaar dat je vertraging mag hebben. dus dan kan ik de master doen (is 1jr) maar het laatste halfjaar krijg ik dan de boete?doe je nu een premaster? Dan ben ik bang dat je na het halen van je HBO diploma moet gaan betalen vanwege de 2 studieregeling. Maar dat verschilt per uni
ik doe de premaster tegelijkertijd met mijn hbo opleiding via een speciale regeling.

dus als ik mijn diploma heb wil ik nog 1 jaar de master doen.

maar dat wordt flink dokken dan dus? waarmee heeft dat te maken, valt dat onder studievertraging of dat je niet zo lang mag studeren?

wat een kutzooi eigenlijk
@ meds, waar kun je dat vinden of dat per uni verschilt hoeveel je dan moet betalen?
Ik weet het niet precies. Ik zou een afspraak maken met de studieadviseur van je opleiding of de uni waar je de master wil doen. Die zijn bij de uni waar ik werk altijd het beste op de hoogte.
kosten

schrik niet, sommige studies kosten nu meer dan 10.000 euro per jaar!!!
Ah de OU staat er niet bij...

eens kijken of ik dat ergens kan vinden.

Ik stond er nooit zo bij stil maar nu ik al die berichten hoor, krijg ik toch wel een beetje schrik. Ik wil gewoon doorstuderen verdomme!
quote:anjapanja schreef op 01 december 2010 @ 00:19:

Ah de OU staat er niet bij...

eens kijken of ik dat ergens kan vinden.

Ik stond er nooit zo bij stil maar nu ik al die berichten hoor, krijg ik toch wel een beetje schrik. Ik wil gewoon doorstuderen verdomme!dan betaal je toch sowieso geen collegegeld? Je betaalt volgens mij per module.
ja, dat klopt. Zou dat dan niet gelden? Gaan zij hun modulenkosten dan niet omhoog gooien?
ik denk het wel. het is een commerciële instelling. waarom zouden ze zo 'goedkoop' willen zijn als ze ook meer geld kunnen halen nou de rest dat ook doet.
tis echt te belachelijk voor woorden
zucht... wat een toestand..

bedankt voor jullie reacties! ik ga nu slapen en nadenken waar ik het geld vandaan kan toveren
komen jullie dan ook protesteren? Het leeft te weinig onder de studenten. Je moet niet bezig zijn met waar je het geld vandaan gaat halen, maar iedereen die je kent aanzetten tot actie!
Hier is bij mij al erg hard tegen geprotesteerd. Het bestuur van de universiteit protesteert zelfs mee!
wat fijn! weet niet in welke stad je studeert, maar ik ben er de 11 december weer bij
Het grootste van de twee protesten was begin deze week hier

Waar gaat het de 11e plaatsvinden?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven