Geld & Recht alle pijlers

Ben dom geweest, nu enorme studieschuld

29-11-2010 15:53 531 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn grootste geheim strooi ik vandaag maar op het forum, omdat ik het toch kwijt wil. Echt supergeheim is het niet, meerdere mensen uit mijn omgeving, de belangrijkste, weten ervan, maar ja, ze weten niet dat het ontzettend aan me knaagt en het bedrag weet alleen mijn partner. Daar komt het: 30.000 euro. Hoe kan dat nou zoveel zijn? Nooit gedacht dat uitgerekend ik dat zo kon laten oplopen!!!...Ik voel me echt een mislukkeling...eerst verkeerde studiekeus gemaakt, rijbewijs niet gehaald, nieuwe studie gekozen, maar door omstandigheden vertraagd en al die tijd (6 jaar lang) geleend...vooral de laatste twee jaar volop, om huur te kunnen betalen, hoge tandartskosten, evengoed op vakantie en om op de normale voet door te leven, terwijl ik me dat eigenlijk niet kon veroorloven...daarvoor vooral alleen om mijn studiegeld te betalen en rijbewijs...In de eerste jaren nog gewoon een bijbaantje gehad, maar door studievertraging baan opgegeven en nog maar af en toe gewerkt...maakte steeds de verkeerde keuzes en dacht steeds, als ik fulltime werk straks dan heb ik dat zo in 2 jaartjes afbetaald....Vandaag trok ik het niet meer, heb mijn lening op 0 gezet! Ik weet niet hoe ik het voor elkaar ga krijgen, maar ervoor weglopen heeft geen zin meer. Bij de pakken neer zitten ook niet. Ik heb er zelf voor gekozen, maar voel me schuldig, dom en wil er nu toch wel zo snel mogelijk van mijn schuld af. Ik dacht dat ik er zelf wel goed mee om kon gaan, maakte heel bewust de keuze om te gaan lenen en was mij bewust van alle regeltjes rente etc. maar nu weegt het me veel zwaarder op mijn schouders dan gedacht... Ik wilde het gewoon kwijt, maar zou ook graag tips willen hoe hier mee om te gaan, of anderen ook een studieschuld hebben? Hoe jullie aflossen? Ik hoef officieel nog niet af te lossen, ben nog bezig met het afronden van mijn studie wat nu echt bovenaan mijn lijstje staat voordat ik nog meer schulden krijg wegens het niet behalen van mijn diploma....tjeetje, de angst vliegt me echt aan nu....
quote:rider schreef op 30 november 2010 @ 23:55:

[...]

Wat ook maar betrekkelijk is. Het lijk me niet een principieel domme keuze. Het is mi pas een domme keuze als de kosten van het lenen hoger zijn dan de verwachte opbrengsten. ALS een rijbewijs bijdraagt aan het krijgen van een baan met het gewenste salaris, dan kan dat een prima reden zijn om er voor te lenen.

Dom is lenen als je er niet bewust van ben en met de "verkeerde" redenen leent. Het laatste is inderdaad betrekkelijk. Als je happy wordt van een biefstukje per week van de slager, dan is dat verder oké lijkt mij.

Krijg gewoon het idee dat sommigen hier vinden dat to ook 3x per week aan de macaroni moet....

Er worden opmerkelijk weinig rationele argumenten uitgewisseld, alleen algemene richtlijnen die mensen kennelijk voor zichzelf bruikbaar vinden worden als een soort absolute waarheden neergezet.

[...]

Ja en? Laat die mensen fel reageren, leen je daar een cent minder om? reacties waar je niks aan hebt mag je gewoon negeren.

Tuurlijk mag iedereen reageren zoals ie wilt....Maar ik hoopte dat mensen wat aardiger reageerden, zonder dat het af zou doen aan de inhoud

[...]

Waarom zou je bukken voor mensen die jouw afweging niet delen, en daar eigen kwalificaties voor geven?Nou ja, omdat het op mij overkomt alsof lenen not done is.....
quote:Vogel86 schreef op 01 december 2010 @ 00:42:

Als dat zo is vind ik het heel knap dat mensen dat kunnen, maar ik zou dan het gevoel hebben dat ik dingen mis tijdens ijn studententijd. Ik vind de studententijd een unieke tijd in je leven, en hoewel het natuurlijk niet slim is om enkel een lening aan te gaan om lekker riant van te leven (wat ik ook niet heb gedaan, ik moest mn hele studie en alle gerelateerde kosten zelf betalen, dus daar is een groot deel van de lening dan ook aan opgegaan), moeten mensen die dat wel doen het alsnog lekker zelf weten. Zij zijn degene die straks na de studie op de blaren moeten gaan zitten. Ik heb altijd rekening gehouden met het feit dat ik de lening plus bijbehorende rente moet gaan aflossen, en ik leef daarnaast niet rianter dan de gemiddelde student in mijn kennissen / vriendenkring.

Mijn punt is alleen dat ik het niet raar vind dat mensen tijdens hun studie nieuwe kleding kopen of af en toe eens een reisje maken, en als dat van geleend geld is, prima, we zullen het toch zelf moeten terugbetalen. Behalve die enkeling misschien die later in de goot terecht komt en waarvan de schuld uiteindelijk wordt kwijt gescholden, maar laten we eerlijk wezen, hoeveel zijn dat er?

De schuldhulpverlening kan momenteel de vragen niet aan. Er zijn enorme wachtlijsten. Steeds meer mensen komen in de problemen. Je mag er niet klakkeloos vanuit gaan dat het rozengeur en maneschijn blijft.

Volgens mij betaalt het meerendeel vd mensen nog altijd hun studieschuld tot op de laatste cent terug (en zo hoort het uiteraard ook).
Ik denk ook dat je je meet aan je medestudenten. In de kringen waarin ik verkeer is het vrij normaal om te lenen, en ik ken niet 1 student die nooit nieuwe kleding koopt of die nooit eens een weekend weg gaat. Volgens mij zei Meds ook dat het in haar tijd normaal was om juist niet te lenen en om bij de kringloop te kopen etc. Denk dat het ook de tijdsgeest is.
quote:Lovestar schreef op 01 december 2010 @ 00:44:

[...]

Nou ja, omdat het op mij overkomt alsof lenen not done is.....volgens mij is dat niet gezegd. Ik vind het wel not done om je lening welbewust op te laten lopen tot 30.000 euro en vervolgens roepen dat het je zo aanvliegt. Dat snap ik niet, wie A zegt moet B zeggen
quote:meds schreef op 01 december 2010 @ 00:33:

[...]

Ik had een kamer van 400 gulden en ik had 600 gulden

Guldens!!!!!!!!

Denk nu maar in euro's, met die bedragen
quote:Vogel86 schreef op 01 december 2010 @ 00:45:

Ik denk ook dat je je meet aan je medestudenten. In de kringen waarin ik verkeer is het vrij normaal om te lenen, en ik ken niet 1 student die nooit nieuwe kleding koopt of die nooit eens een weekend weg gaat. Volgens mij zei Meds ook dat het in haar tijd normaal was om juist niet te lenen en om bij de kringloop te kopen etc. Denk dat het ook de tijdsgeest is.Ho ho, ik leende wel degelijk, maar iedereen probeerde zijn lening zo laag mogelijk te houden. We hebben nog geprotesteerd tegen het leensysteem. Toen werd er al gewaarschuwd voor tienduizenden guldens schuld en de achterstand die je dat zou opleveren bij het opbouwen van een toekomst. In mijn tijd ging je echter niet van je lening op vakantie en een rijbewijs halen deed je als je een baan had. Of je had rijke ouders die dat betaalden
quote:Vogel86 schreef op 01 december 2010 @ 00:42:

Volgens mij betaalt het meerendeel vd mensen nog altijd hun studieschuld tot op de laatste cent terug (en zo hoort het uiteraard ook).Als dat niet het geval was geweest, dan zou de leenoptie al lang verdwenen zijn denk ik
quote:Zwuppeliennn schreef op 01 december 2010 @ 00:48:

[...]

Als dat niet het geval was geweest, dan zou de leenoptie al lang verdwenen zijn denk ik ik ben wel eens benieuwd naar die cijfers.
Ik ga er ook absoluut niet vanuit dat het altijd rozengeur en maneschijn blijft, en zoals ik al zei is het natuurlijk verre van slim om enkel te lenen om een riante levensstijl te bekostigen.

Ik vind alleen dat je ook niet hoeft door te slaan naar het andere eind enz o arm als een kerkrat je door je studententijd heen moet worstelen. Ik ben voor een balans ;) Af en toe iets lekkers eten, of een paar nieuwe schoenen, maar geen lening aangaan enkel om boven je stand te gaan leven. Op die manier hou je je studiesculd ook binnen de perken, het is dus vooral een goed idee om bewust te lenen en je dus bewust te zijn van het feit dat je dit na je studie, met rente op rente terug moet betalen. Ik ken een aantal studenten die hier niet bij nadenken, en bijv. een vriendin van mij die zelfs niet wist dat die eerste 2 aflossingsvrije jaren na je studie niet rentevrij waren.
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de precieze cijfers van het aantal studenten dat het uiteindelijk niet red om de studieschuld af te betalen en waarvan het bedrag wordt kwijtgescholden.

Met de huidige maatregelen wordt het wel steeds moeilijker om niet te lenen. Stel dat ik mijn master dit jaar niet haal door onverhoopte vertraging, dan betaal ik volgend jaar waarschijnlijk 3000 euro extra bovenop het collegegeld. Dit geld kan ik niet ophoesten zonder te lenen, ook al werk ik de hele zomervakantie tot ik er bij neerval.
quote:Lovestar schreef op 01 december 2010 @ 00:47:

[...]

Guldens!!!!!!!!

Denk nu maar in euro's, met die bedragen niet de allerslimste opmerking he. Het gaat om de percentages natuurlijk, niet om de bedragen
quote:meds schreef op 01 december 2010 @ 00:49:

[...]

ik ben wel eens benieuwd naar die cijfers.Heb even gegoogled, maar kan voorlopig nog geen duidelijk antwoord vinden. Maar mijn boeren verstand zegt dat het grootste gedeelte wel terug moet komen, anders dan zouden ze er al lang mee opgehouden zijn. Ik weet dat ze er niet aan hoeven te verdienen, maar ze kunnen ook geen zware verliezen draaien toch? Bovendien wordt een schuld bij de IBG niet kwijtgescholden als je in de schuldsanering zit. Die blijft staan totdat je hebt afbetaald of aan hun voorwaarden voor kwijtschelding hebt voldaan en dat is tegenwoordig niet erg makkelijk.
quote:Zanne schreef op 30 november 2010 @ 22:28:

[...]

Ik had inderdaad een aanvullende beurs. Had in die tijd ik geloof iets meer dan 800 gulden. De rest verdiende ik dus zelf bij. Dat was iets bvan 300 per maand ofzo.quote:Zanne schreef op 30 november 2010 @ 22:38:

Alhoewel dat natuurlijk niet uitmaakt of ik een aanvullende beurs had of niet. Want als je ouders boven een bepaald bedrag aan inkomen hebben, krijg je het bedrag niet van de IBG, maar van je ouders.

Doen die dat niet, dan zijn zij het probleem.

Ik zou niet meer reageren, maar ik zie hier al waar een verschil ontstaat.

En ik had 450 gulden basisbeurs. En dan hield het op. Dat betekende dat jij elke maand al 350 euro minder hoefde te verdienen om hetzelfde te kunnen besteden. Ik verdiende in mijn eerste jaar 10 gulden per uur, dat is 35 uur extra werken......

En fijn, mijn ouders waren het probleem. Goed om te weten, maar hoe los IK dan het probleem op?
quote:meds schreef op 30 november 2010 @ 23:49:

[...]

Ik ben consultant en kom bij veel verschillende bedrijven. Deze zijn opvallend vaak slecht te bereiken met het openbaar vervoer.
quote:Zanne schreef op 01 december 2010 @ 00:04:

[...]

Ik heb helemaal niks tegen lenen, dat moet iedereen zelf weten. Maar dat je dan later zegt 'Oh mijn schuld is zo hoog, ik had het niet verwacht etc', daar heb ik wel wat op tegen.

Lenen? Prima. Maar dan terug betalen zonder morren a.u.b.

zal ik?

nee ik volg het goede advies van Rider hierboven en negeer deze wel even.
quote:rider schreef op 01 december 2010 @ 00:10:

Maar goed, alle discussie over wat je wel of niet zou mogen doen, wat je wel of niet belangrijk mag vinden daar gelaten:

[...]

een paar honderd euro per maand, en dat een paar jaar vol houden, en je zit al snel op dit soort bedragen. Weinig bijzonders.

[...]

Dan hoop ik dat je geen studies doet in de richting van economie of wiskunde bijvoorbeeld, want dan had je dit vrij simpel vooraf al kunnen uitrekenen.

[...]

Waarom= omdat je gebruik hebt gemaakt van een stelsel dat mensen helpt te studeren, ook al zorgen pa en ma niet voor geld, maar dat wel vraagt om een deel van dat geld terug te betalen als je kan?

Weinig banken lenen geld tegen de gunstige voorwaarden van de StuFi, dus het zou eerder dom zijn geweest als je daar geen gebruik van had gemaakt.

[...]

Dat is niet zo bijzonder hoor.

[...]

6 jaar? En je bent verrast door die 30.000? Als daar geen rente bij zit, heb je het dus over iets meer dan 400 euro per maand? Hoeveel kreeg je daar nog bij aan basisbeurs e.d.? 400 euro is niet zo veel om van te leven.

[...]

Dat kon je dus wel, blijkbaar.

[...]

ik hoop echt dat je geen economie studeert oid. 30K in 2 jaar? wat voor topsalaris denk je te gaan verdienen? Nee hoor, hou liever rekening met pakweg tien jaar terug betalen. Of langer, hangt van de IB groep af (aangenomen dat die nog zo heet en je daar geleend hebt).

[...]

Béétje impulsief?

[...]

Dat is wel exact wat je doet met dit soort impulsieve acties.

[...]

Waarom zou je je in hemelsnaam schuldig voelen over het feit dat je gebruik maakt van een regeling die precies tot doel heeft er voor te zorgen dat mensen kunnen studeren, ook als ze geen grote zak met geld van thuis mee krijgen?

[...]

Als je hier al niet tegen kan, ga dan vooral nooit een huis kopen. Dan is 30K echt he-le-maal niks.

[...]

Niet meer. Gewoon volgens de regeling in pakweg 20 jaar afbetaald.

[...]

Volgens het schema van de IB Groep.

[...]

Nergens voor nodig, mits je niet nog ergens hebt bijgeleend tegen absurde voorwaarden. Als je alleen een aanvulling op je beurs hebt geleend bij de IB Groep, had je, als er niets is gewijzigd in je overwegingen, gewoon de lening door moeten laten lopen. En nu vlot afstuderen, baan zoeken, en gewoon volgens schema aflossen. En niet meer van die emotionele impulsieve financiële acties ondernemen. Daar schiet je niks mee op. Rationeel nadenken over je persoonlijke financiën.Complimenten voor deze post Rider!
quote:meds schreef op 01 december 2010 @ 00:33:

[...]

Ik had een kamer van 400 gulden en ik had 600 gulden

Basisbeurs was enkele jaren geleden 260 euro.

Als je geluk hebt kun je voor dat bedrag een onverwarmde kast huren waar je je bed in zet.

Zonder dat geluk ben je al snel meer kwijt en moet je juist toeleggen op je beurs om een kamer te betalen.
Hm ik heb ook een gigia studieschuld, en hoewel ik het nog steeds een hoog bedrag vind, wist ik dit van te voren en kan ik me iig niet druk maken over het aflossen met mijn toekomstperspectief (geneeskunde). Ook ik kreeg alleen basisbeurs en geen bijdrage van mijn ouders.

Nu stond er laatst een artikel in 'arts in spe' over lenen. Ik zal even wat cijfers herhalen.

- bijna 80% van de geneeskundestudenten wordt financieel bijgestaan door ouders, gemiddeld zo'n 271 euro per maand, dat is 22 euro meer dan bij studenten van andere opleidingen

- toch leent nog 40%, het gaat gemiddeld om minder geld dan bij studenten van andere studies, zo'n 410 euro per maand, tegenover de gemiddelde 492 euro per maand.

- driekwart van de respondenten van een enquete leent tijdens coschappen 124 euro per maand meer. Ouders betalen flink mee aan kosten als huur, collegegeld en verzekering.

Cijfers over niet terugbetalen van de studieschuld kon ik niet vinden, maar ik heb het vermoeden dat geneeskundestudenten daar later ook niet veel problemen mee hebben, ondanks dat ons maximum salaris op 3 ton per jaar gezet is. Wat nog steeds achterlijk veel is.

Dit even ter illustratie Ik val duidelijk in de andere 20%. T was wel een opluchting dat ik niet de enige was. En de tijd dat je de kamerhuur kon betalen van je basisbeurs is in de meeste steden echt voorbij.
privacy
anoniem_116466 wijzigde dit bericht op 13-11-2012 01:04
Reden: privacy
% gewijzigd
dikke onzin ook trouwens over dure kamers, ja particulier, maar in veel steden heb je studentenhuisbesters zoals de sshu, sshn, studentenwoningweb etc, die bieden tegen een nette prijs een kamer aan, in mijn geval 250 euro (15m2 inc).. dat valt dus binnen de beurs
dikke onzin ook trouwens over dure kamers, ja particulier, maar in veel steden heb je studentenhuisbesters zoals de sshu, sshn, studentenwoningweb etc, die bieden tegen een nette prijs een kamer aan, in mijn geval 250 euro (15m2 inc).. dat valt dus binnen de beurs
Dat is niet in alle steden het geval hoor! Ik heb ook tijden in een kamer van de woningbouw (studentenhuisvesting) gewoon. Was een formaatje gangkast (10 m2) en ik betaalde 270 per maand. Goedkoper dan dat was er gewoon niet te krijgen.

Fijn dat het voor jou wel geldt, maar je kan het echt niet generaliseren.
idd...momenteel betaal je hier via de studentenhuisvesting voor 13m2 270 euro incl, dan mag je je keuken en douch/wc wel delen met 13 anderen. Wil je iets dichterbij het centrum dan betaal je al 290 euro voor hetzelfde. En t is me toch een bende in dat soort flats :s

Mijn kamer van 15m2 voor 213 euro in 2005 (particulier), jaja, was wel in een heel oud en krakkemikkig huis met overal vochtplekken, schimmel en ramen die vanzelf open gingen als het hard waaide...En hé toen ik ging verhuizen werd mijn eczeem ook een stuk minder. Mijn gezondheid is ook wel een lening waard!
quote:Starshine schreef op 30 november 2010 @ 23:57:

alsof je zonder rijbewijs niet meetelt op de arbeidsmarkt....

Tenzij je naar een baan als vertegenwoordiger of internationaal chauffeur solliciteert is een rijbewijs géén must. Wel handig, maar niet absoluut noodzakelijk.Helaas toch vaak wel noodzakelijk. Omdat je nog wel eens naar afspraken moet, of omdat je werklocatie slecht bereikbaar is met openbaar vervoer. Voorbeeldjes: ga maar eens in Flevoland werken buiten Almere of Lelystad, of in de kop van Noord-Holland (West-Friesland). Zonder rijbewijs had ik geen schijn van kans gehad. Puur logistiek, niet functieinhoudelijk.
quote:eline317 schreef op 01 december 2010 @ 09:43:

En de tijd dat je de kamerhuur kon betalen van je basisbeurs is in de meeste steden echt voorbij.Die tijd is er nooit geweest. Ik heb de invoering van de StuFi meegemaakt, en toen was de basisbeurs al niet hoog genoeg om in een normale studentenstad een bezemkast te kunnen huren. Ik heb sterk de indruk dat, gecorrigeerd voor inflatie, de huren sindsdien sterk gedaald zijn in verhouding tot het gehuurde.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven