Gezondheid alle pijlers

Stoppen met roken.

23-08-2010 18:10 1031 berichten
Iedereen die rookt, of ooit gerookt heeft, weet hoe moeilijk het is om van de sigaretjes af te blijven. Naar aanleiding van een topic vanmiddag, leek het me een goed idee om hier een topic te openen waar iedereen die wil stoppen met roken terecht kan voor wat steun , zowel om te geven als te krijgen.

De tijd komt er weer aan dat het toch te koud wordt om buiten met een sigaretje te bibberen, dus dat is al één voordeel.

We worden fitter, de huid wordt mooier, zijn s'morgens beter uitgerust, stralend witte tanden zonder kunstgrepen. etc. etc. etc.

Wie doet er mee? Wie durft het aan? Wie heeft tips om het vol te houden?
Alle reacties Link kopieren
Hoi Taha, ik kan me voorstellen dat er wel heel wat gewoontes inzitten, die nu doorbroken moeten worden. Ik schreef hier eerder ook al dat ik op sommige momenten dacht: 'en dan nu een sigaret', helemaal vergeten dat ik gestopt was...een paar seconden later dringt het dan wel weer door.

Nu twee weken gestopt en die momenten zijn al veel minder frequent.

Ik ben al een keer of zes, zeven gestopt, steeds zonder hulpmiddelen, behalve de laatste keer. Dat was met behulp van accupunctuur. Dat lukte op zich wel goed, maar bij mij wordt het link als ik denk 'eentje mag nu wel he, het is al zo lang geleden'. Dan ben ik niet meer alert en dan blijft het niet meer bij eentje.

Nu gaat alles wel goed, het is ook nog niet lang geleden, dus ben ik nog alert.

Oh ja, ik rookte ongeveer een half pakje per dag (of misschien iets meer als ik echt eerlijk ben), dus ik denk dat de fysieke afkickverschijnselen dan net iets minder zijn (voor mij iig).

Een voor alle stoppers!
Goedemorgen,

Sow, dag 4 gaat in. Afgelopen dagen is 't me opvallend gemakkelijk af gegaan, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik sinds maandagavond met griep in bed lig. 'k Heb totaal geen zin in een sigaretje, dus ik hou dit ritme dan maar vast haha (behalve die ellendige griep dan, bah).

Vriendlief geeft aan er toch wel moeite mee te hebben. Hij heeft nog steeds braaf geen sigaretje gerookt hoor en komt 's avonds ook helemaal hyper thuis en is ie hartstikke blij dat ie die dag weer gered heeft. Ik ben uiteraard hartstikke trots op 'm, maar heeft iemand enig idee hoe ik hem kan stimuleren?

Zo is hij de afgelopen dagen wel erg aan het hoesten, maar ik heb op internet gezien dat dat kan liggen aan de 'grote schoonmaakactie' die het lichaam zelf regelt. Ook is hij flink aan het sporten gegaan (deed ie overigens altijd al wel hoor) dus ik hoop dat ie daar snel zal vernemen dat ie wat extra lucht over heeft.

Iemand enig idee hoe ik vriend kan stimuleren? We zijn in ieder geval begonnen met het geld opzij te leggen wat we normaal aan sigaretten zouden besteden, dus volgend jaar zit er wel een leuke vakantie in .
hey Taha

Ik herken jou verschijnselen wel hoor...

op sommige momenten wachten tot de wereld weer stil staat voor je verder kan...

Misselijk was ik niet, maar wel heel draaierig, ...ik denk inderdaad dat het er allemaal bij hoort, en nu 14 dagen rookvrij is het zo goed als over...

Ik ben begonnen met de zuigtabletten van nicotinell, ontzettend smerig, maar het hielp mij de eerste dagen door...

Ik gebruik zelf homeopatische korrels van de natuurwinkel, die korrels zorgen er voor dat de "troep" sneller uit je lijf gaat...

ik merk het ook, als ik een keer vergeet, dan merk ik heto ok duidelijk...

Hey Chantalleke ......hardstikke goed jullie twee....

Mijn zoon stimuleerde ik door te zeggen dat hij het hardstikke goed deed, hem laten weten hoe lang hij al rookvrij was....

Het geld opsparen doei k zelf ook, en straks iets leuks kopen is de beloning....
Gisteren nog moeilijk momentje gehad. Ik was iets gaan eten met mijn man en ik had daarbij een biertje te drinken. Dat gaat toch goed samen met een sigaret! Dus na het eten had ik er veel zin in.

Mijn man, die dus nog rookt, zei me dat het helemaal niet zo prettig was nu hoor, om zo in de kou te gaan staan en dan die rook met koude lucht inhaleren.

Dat hielp me wel, want dat klopt wel he, eigenlijk is dat helemaal niet zo prettig...misschien kan deze gedachte iemand anders ook helpen, vandaar dat ik ze hier neerzet.
Hallo!

Ik kon het oude topic niet weer vinden!

Daar schreef ik weleens en melde als ik weer een mijlpaal had gehaald!Als je pas gestopt bent met roken is elke dag dat je rookt er 1!En in het begin tel je eerst in dagen dan in weken dan in maanden en dan ben je zo 1jaar Rookvrij! Ik vandaag 2 en een halfjaar!Ik dacht voor alle pas stoppers even wat ervaringen van een verstokte ex rookster!Ik denk dat ik voor 8 uur s:morgens er al 2 op had en elk moment bezig was van waar en hoe kan ik roken!Ik was het zat en mijn conditie was niet super,ik hoestte veel en was veel verkouden.Ik heb ruim een half jaar van te voren een datum in mijn hoofd geprikt wat mijn stopdatum was! Nicopleisters gekocht De eerste dag was al de eerste tegenslag met het bericht van mijn zus dat bij haar de kanker terug was!Mijn man zei toen je kunt nu je pleister er wel af halen zo"'n rotmoment!Ik dacht ik zal weleens laten zijn dat ik het kan!Tegenslag of niet! In het begin veel zoethout gekauwd en heel veel water gedronken!Via de huisarts bij een longverpleegkundig terecht gekomen daar laat ik elk jaar mij longinhoud opmeten en in het begin de moeilijke momenten door genomen!Nou dit is een beetje mijn verhaal!
Jeetje Sigridje, dat geeft mij wel even een boost zeg! Wat goed van je, proficiat!!

Mag ik vragen hoe het nu met je gaat qua conditie en dat soort dingen? Merk je nu ook echt verschil?

Ikzelf hoef geen pleisters, ben er echt helemaal klaar mee en kom ook gewoon niet in de verleiding. Voor m'n vriend lijkt het me nog wel verstandig, hij heeft 't eigenlijk de hele dag moeilijk maar nu moet ik er ook bij zeggen dat dit pas de 4e dag is. Uiteindelijk zal die drang ook wel afnemen (hoop ik voor hem!).

Durf het bijna niet te vragen, maar hoe gaat het met je zus..?
Nou, bijna 3 dagen niet gerookt, naar mijn vriend gegaan (die wel rookt) en overstag gegaan. Ik heb er 5 gerookt en voel me nu hondsberoerd. We beginnen opnieuw. Ik althans.

Ik ben benieuwd welke voordelen mensen die al langer gestopt zijn, ondervinden....
voordelen??

hondagirl heeft al een heleboel nadelen op geschreven...

hier MIJN voordelen van 14 dagen stoppen...

Mijn mond ruikt schoon en fris..

ik proef zelf geen asbak meer.

mijn kleren ruiken fris, zelfs de wasverzachter komt nu tot zijn recht.

ik heb een heerlijk parfum dat ik de hele dag nu ruik

Mijn huid is na 14 dagen al zienderogen opgeknapt...(en ja ik ben van middelbare leeftijd) :-)

mijn stem wordt inderdaad zachter...

mijn conditie is met sprongen vooruit gegaan..

Ik proef het eten weer....

het gaat goed met mijn longen, het ophoesten van die vieze drab is verleden tijd....

gut zo zijn er misschien nog veel en veel meer voordelen op te noemen, maar lieve Taha, je moet het zelf willen....als je denkt en zegt okay ik zie wel ....werkt het van geen kant..

het moet echt definitief over en uit zijn met de sigaret, anders geef je jezelf geen kans.

ik zeg, ik stop met roken en begin er nooit meer aan......

Sterkte meid.
Goedemorgen alllemaal,

Ik ga mijn 18e niet roker dag in maar ik moet eerlijk bekennen, als er nu een pakje sigaretten voor mijn neus zou liggen dan zou ik er 1 opsteken. Ik heb al twee dagen last van een emotionele rollercoast waar ik maar niet uit kan komen en met vlagen wordt het erger.

Ik loop al twee dagen met een enorm rotgevoel rond in mijn buik, alsof er iets ergs gaat gebeuren maar ik kan er maar niet achter komen wat het is.

Mijn vriend zit niet zo lekker in zijn vel als het om zijn werk gaat, het is niet dat hij heel erg raar tegen mij doet maar hij is wel iets meer in zichzelf gekeerd. En dat laatste, daar kan ik maar heel erg moeilijk mee omgaan.

Ik wordt er enorm mega onzeker van...
Maar ergens in mijn achterhoofd ben ik nog steeds zo onwijs trots op mezelf dat ik al 18 dagen niet gerookt heb.....De gedachte dat als ik een peuk opsteek en ooit weer moet afkicken en dus opnieuw door de eerste week afkickdrama heen moet, houdt me nu tegen.

Ik heb het even heel erg zwaar maar ik realiseer me wel, dat ik me ook zo had gevoeld als ik nog gerookt had.
oeh Soul.....dat is niet fijn,..

ik denk inderdaad hier ook dat als er een pakje ligt ik er een opsteek....bah bah bah...

heb vanacht ook gedroomt dat ik helemaal in paniek was en wist dat als ik nu ga roken ik er nooit meer af zou komen.

Ik ben met je trots, want jij bent een dag of twee langer verlost als mij....samen mogen we inderdaad trots zijn...

en misschien is het een idee eens te praten met je vriend, om zo je nare onderbuik gevoel weg te halen...
Hoi Margootje! Fijn dat je reageerd! Ik heb het er al met mijn vriend over gehad! Welke bevestiging hij me ook geeft, de angst blijft. Dat hij me gaat verlaten etc. Maar goed mijn verlatingsangst is een ander onderwerp! Ik mag mijn aandacht daar weer eens op gaan richten ipv op die sigaret.
Chantalleke77,Mijn conditie is een stuk beter geworden ik wandelde altijd al veel dat is nog meer geworden!Geen piepende ademhaling meer mijn huid is een stuk frisser!Oja mijn mondhygieniste waar ik om de drie maand heen ga zag duidelijk verschil toen ik nog rookte ik heb minder ontstekingen.

Een boel plus punten dus!Mijn zus is helaas in 2008 overleden aan de gevolgen van kanker(long en veel uitzaaiingen)

Ik weet het is heel moeilijk om te stopen maar elke dag dat je niet rookt is er 1!
Wat goed van je Soul, je erkent en herkent het probleem, en daardoor denk ik al een deel van de oplossing...

ik wens je dan ook heel veel sterkte en wijsheid toe met die angst....
Hey Soul,

dikke

Je weet best wel dat een sigaret niet de oplossing is he...

Dat doet me denken aan een stukje tekst uit een liedje van Baz Luhrmann : ...but know that worrying is as

effective as trying to solve an algebra equation by chewing

bubblegum.

In dit geval zou een sigaret ook even efficiënt zijn als kauwgom kauwen om een vraagstuk op te lossen...

Dat is ook zo tricky aan sigaretten, je denkt dat ze je beste vriend zijn, als je het niet ziet zitten, maar dat is helemaal niet zo...

Ik doe mee met Margootje met trots te zijn! Jij toch ook he!
Ik voel me al twee dagen enorm emotioneel, sjagarijnig en opvliegerig...Ik pak alles op als persoonlijke afwijzing (komt voort uit verlatingsangst)...

Net ook weer, probeer ik iemand te helpen, komt dat totaal niet goed aan bij die persoon en daardoor heb ik de situatie misschien wel erger gemaakt dan het is.

Ik ben echt zo blij dat ik geen sigaretten in huis heb, de stap om nu de deur uit te gaan en sigaretten te gaan halen is geestelijk gelukkig nog te ver maar toch...Ik voel me niet op en top!!

We kunnen van dit stoppen met roken ook een semi relatie en pysche topic maken want op dit moment loopt alles door elkaar heen.
En ik weet echt niet meer wat ik moet doen om mezelf te kalmeren.

Ik ga maar eens beginnen met het huis schoon te maken...even gedachten op iets anders.
Hey Soul,

Ja dat je dit topic veel ruimer kan nemen, klopt wel. Bij mij gebeurt er ook vanalles rond mij. Heb ook al wat geschreven bij 'verboden voor zwangeren', we hebben gisteren een bod gedaan op een huis, dat aanvaard is onder voorwaarden, waarvoor ik nu alles probeer te regelen. In Januari verander ik van job...

Allemaal wel dingen die stress met zich mee kunnen brengen. Ik probeer echt heel hard om mezelf in balans te houden, om stress uit mijn lijf te houden, omdat ik weet dat dat niet goed is voor me.

Dat lukt niet altijd even goed hoor. Ik kan mijn gedachten erg goed verzetten in mijn hobbies (muziek en dans). Kan je dat ook?

Verder in- en uitademen (klinkt belachelijk, maar je kan al een pak rustiger worden door dit een paar keer heel bewust te doen); En geef jezelf een dikke knuffel!
Hey Soul!

Kom op hoor, ff door die zure appel heen bijten! Wees trots op jezelf, dit is gewoon effe een periode waar je doorheen moet. Iedere minuut dat je niet rookt is weer meegenomen.

Weet je wat ik heb gedaan? Hier thuis hangt een memobord en daar heb ik alle voordelen op geschreven. Misschien een idee voor jou?

En idd: ga lekker schoonmaken, poetsen of zo. Zet die muziek aan en laat je gedachten even gaan.

Echt waar hoor, je kunt het. Ik weet het zeker!!

Hou vol!
Oww sorry Sigridje dat ik erover begon, mijn excuses! Ontzettend erg om te horen, maar wel heel goed van jou dat je nog steeds gestopt bent. Chapeau!

Hier gaat 't nog steeds goed. Vandaag is dag 5 en ik voel me eigenlijk hartstikke goed. Dat de smaak en reuk nu wat meer terug zou moeten zijn, kan ik niet echt zeggen maar dat komt volgens mij meer door m'n verkoudheid. Wel is het net of ik kan merken dat ik wat energieker of zo ben. Raar om te omschrijven, maar ik heb zelfs zin om te gaan sporten. Ik weet 't: niet gaan overdrijven natuurlijk haha, maar zo voelt 't wel.

Voor iedereen die in hetzelfde schuitje zit: keep it going, we kunnen 't en zullen 't doen!
Dames, jullie berichten helpen me ook, van me afschrijven helpt me altijd weer de zaken in perspectief te zien.

Er is godzijdank niks ergs aan de hand maar door mijn emotionele stand voelt het als mega erg.

Mijn vriend zit op dit moment niet lekker in zijn vel door het werk, hij is enorm moe, gaat soms met lood in zijn schoenen naar het werk, is 8 kilo afgevallen in korte tijd. Dan zit ik ook al twee dagen niet lekker in mijn vel. Ik probeer er voor hem te zijn maar ook voor mezelf en andersom ook.

Mijn vriend regelt altijd heel erg veel voor familie en vrienden, net moest er ook weer wat geregeld worden en toen dacht ik: laat ik mijn vriend eens helpen en iets van het regelwerk uit handen nemen. Nou mijn telefoontje werd niet echt gewaardeerd en er werd zelf in bepaalde mate aanvallend en zonder begrip naar mijn vriend gereageerd. Ik geprobeerd vriend te bereiken maar die zit in vergadering...En ik gelijk weer onzeker: wat nou als andere partij (ivm herkenbaarheid) en vriend nu boos en teleurgesteld in me zijn..Dat is eigenlijk de stand waar ik de afgelopen paar dagen in zit...De gedachte en dus ook het bijbehorende gevoel: niemand vindt me lief, iedereen gaat me in de steek laten....en hoelang ik ook al voor deze gedachten in therapie zit...ik krijg ze maar niet weg...dus nu maar proberen te accepteren dat ik me nu eenmaal zo voel....maar oh wat voel ik me alleen zeg...

Ik ga lekker schoonmaken en dan even wat boodschappen doen...dit afschrijven helpt heel erg veel...jullie adviezen en reacties des te meer...
Geeft niks Chantalleke! Het is gewoon zo dat roken slecht is voor je gezondheid mijn zus rookte veel en toen ik gestopt was zei ze tegen mij jij bent op tyd gestopt! Succes verder en hou vol voor iedereen hier!
Sigrid, ik had over je bericht gelezen. Wat hard, wat er met je zus is gebeurd....pfoeh...hier:

maar inderdaad knap van je...

Soul, je zal dit wel weten, maar je bent niet verantwoordelijk voor hoe dingen misschien verkeerd geïnterpreteerd worden. je kan jezelf toch niks verwijten. Jij hebt met de beste intenties geprobeerd te helpen, dus dat IS ontzettend lief van je. Dat het zo niet aankomt aan de andere kant, is niet je verantwoordelijkheid.

Ik weet niet hoe je situatie is, maar heb je geen vriendin bij wie je terecht kan? Je mag gerust beroep doen op de mensen rond jou he. Die zullen dat niet als vervelend ervaren....
een voor Soul die toch niet naar de winkel loopt...

een voor Sigridje ....

en verder een voor alle kanjers op deze topick...
Ik ben sinds 31 mei gestopt en nog elke dag blij dat ik het niet meer doe! Ik ben jammer genoeg wel ruim 10 kilo aangekomen!,, maar ik ben begonnen met sporten in de hoop de extravkiloos op die manier weg te werken..... Ik ben xoieso heeeel blij dat k niet meer rook dus ik neem de extra kilootjes op de koop toe!

Ik kan t iedereen aanraden!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven