Opmerkingen

05-12-2010 21:52 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Soms heb ik wel eens last van opmerkingen die mensen over anderen maken, maar die eigenlijk ook mijzelf betreffen. Bijvoorbeeld vriendinnen/collega’s hebben het dan over iemand anders die véééél te dik is, met vetrollen, vetkwabben, blubberbuik en wat ze er al niet meer van vinden, dit terwijl ik zelf ook veel te zwaar/dik ben. Ik denk dan vaak: Wat vinden jullie dan van mij?

Ze hebben het dus niet over mij, maar over iemand anders, maar ik lijd dan aan ‘dezelfde kwaal’.

Ik voel me dan vaak opgelaten over hun opmerkingen, herkennen jullie dit?
Ja herkenbaar, maar meer andersom. Ik zeg wel eens dat er 'dikke zwarte haren' op de vloer liggen in de sportschool. Maar vriendin heeft ook lang donker haar. Kan heel lullig overkomen terwijl ik het niet zo bedoel. (lange blonde of rode haren vind ik net zo goor, maar die zie je minder).

Wel goed om stil te staan bij sommige dingen die je er zo uitflapt, want je kan mensen er behoorlijk mee kwetsen.
quote:Tataaa schreef op 05 december 2010 @ 21:52:

Soms heb ik wel eens last van opmerkingen die mensen over anderen maken, maar die eigenlijk ook mijzelf betreffen. Bijvoorbeeld vriendinnen/collega’s hebben het dan over iemand anders die véééél te dik is, met vetrollen, vetkwabben, blubberbuik en wat ze er al niet meer van vinden, dit terwijl ik zelf ook veel te zwaar/dik ben. Ik denk dan vaak: Wat vinden jullie dan van mij?echt? Vraag je je dat af? Lijkt me een redelijk open deur.quote:Ze hebben het dus niet over mij, maar over iemand anders, maar ik lijd dan aan ‘dezelfde kwaal’.

Ik voel me dan vaak opgelaten over hun opmerkingen, herkennen jullie dit?Nee. Als je van jezelf weet dat je veel te dik bent, waarom voel je je dan opgelaten als mensen in je omgeving constateren dat iemand veel te dik is?
Kan me dat wel voorstellen. Misschien vinden mensen je te dik. Je geeft zelf aan dat je veel te zwaar/dik bent. Dan zullen andere mensen dat ook denken schat ik zo in. Maar is het erg? Niemand is toch perfect? Degene die mager is heeft misschen wel een haakneus of geen leuke persoonlijkheid. Het gaat er om wat je van jezelf vindt.
Waarschijnlijk vinden ze dat ook van jou, want je zegt zelf dat je te zwaar bent. Vervelend, maar als jij tevreden bent met jezelf is dat toch goed. *wat ze hierboven zeggen dus*
quote:Tuorrebout schreef op 05 december 2010 @ 22:00:

Kan me dat wel voorstellen. Misschien vinden mensen je te dik. Je geeft zelf aan dat je veel te zwaar/dik bent. Dan zullen andere mensen dat ook denken schat ik zo in. Maar is het erg? Niemand is toch perfect?Heeft mi niks met perfectie te maken. TO zegt zelf dat ze veel te dik is. Maar pas als mensen hardop iets zeggen over mensen die veel te dik zijn, voelt ze zich opgelaten. Dus blijkbaar is te dik zijn het probleem niet, maar andere mensen mogen niet zien wat gewoon de werkelijkheid is volgens TO zelf.
Kan me best voorstellen dat het rot is, sommige mensen flappen het er ook echt uit.

Ik heb me er ook wel schuldig aan gemaakt hoor, dat ik dacht so die is wel zwaar en dat het ook zo uit mijn mond kwam voordat ik er erg in had. Ik baal dan stevig en schaam me dood.

Volgens mij maakt iedereen of bijna iedereen zich er wel schuldig aan, vooral als het terrasjesweer is en er genoeg mensen zijn die voorbijkomen.Het neemt niet weg dat het gewoon vervelend is.
Nee, ik snap die opmerkingen wel die ze dan over die persoon zeggen. Maar omdat ze het zo met zoveel afkeer zeggen vind ik het wel eens lastig...
@rider... maar dan is dik zijn toch wel het probleem. Anders voel je je niet aangesproken.
Als je alles wat er om je heen gezegd wordt op jezelf betrekt dan heb je binnen de kortste keren geen leven meer. Proberen er lak aan te hebben. Als ze vinden dat jij te dik bent dan moeten ze dat maar rechtstreeks tegen je zeggen hoor. Kun je ze gelijk daarna vertellen dat ze zich met hun eigen zaken moeten bemoeien.
Nee, maar ze hebben het dan niet over mij, ook niet indirect, maar het gaat meer over de opmerkingen die zij over een ander, met afkeer dus, maken en dat die dan toevallig ook op mij slaan.
quote:Tataaa schreef op 05 december 2010 @ 22:11:

Nee, maar ze hebben het dan niet over mij, ook niet indirect, maar het gaat meer over de opmerkingen die zij over een ander, met afkeer dus, maken en dat die dan toevallig ook op mij slaan.

Volgens mij begreep iedereen dat wel, maar die opmerkingen moet je van je af laten glijden. Als je een maatje 0 hebt zal er wel geroepen worden dat je alleen maar op sla leeft en zo wat is die dun opmerkingen horen.

Het zit jou dwars, dus je zal moeten uitzoeken waar dat aan ligt.
Geen last ervan. Als er geroddeld wordt, kom ik altid voor de slachtoffer op. En ik weet zeker dat er over mij geroddeld woerdt, vooral dit soort mensen doen het. Mijn mening en die van mijn gezin zijn de enige belangrijke.

Ik zal me een verhaal vertellen

Er was eens een oude man, een jongen en een ezel. Ze waren op reis. Onderweg vroeg een oude vrouw of ze dom waren; met een ezel op reis en toch beide lopend.

De jongen zei toen tegen de man da ze maar samen op de ezel moesten. En dat deden ze ook.

Even verder op kwamen ze een groep reizigers tegen. De ene zegt tegen de andere: die twee hebben geen hart. Arme beest, moet die twee dragen.

De jongen zegt dan dat het beter is dat een van hen loopt. De oude man zegt dat hij wil lopen.

Niet veel later kwamen ze een oude man tegen. Die zegt tegen de jongen, schaam je je niet? Je laat die oude man lopen terwijl je lekker op de ezel zit. De jongen vraagt zijn medereiziger of hij op de ezel verder wilt. De oude mant antwoord: jongen, je kan de poort van een stad dicht doen, maar niet de mond van mensen.
quote:Tuorrebout schreef op 05 december 2010 @ 22:05:

@rider... maar dan is dik zijn toch wel het probleem. Anders voel je je niet aangesproken.Misschien lees ik het verkeerd hoor, maar ik begrijp dat TO het geen probleem vindt dat ze veel te dik is, maar andere mensen mogen dat niet zien/zeggen/vinden.
quote:rider schreef op 05 december 2010 @ 22:00:

[...]

echt? Vraag je je dat af? Lijkt me een redelijk open deur.

[...]

Nee. Als je van jezelf weet dat je veel te dik bent, waarom voel je je dan opgelaten als mensen in je omgeving constateren dat iemand veel te dik is?

Dit waren overigens serieuze vragen. Vraag je je echt af hoe die mensen naar jou kijken, als je al van jezelf weet dat je veel te dik bent? En waarom voel je je opgelaten door die opmerkingen?

Hoe denk je zelf over je figuur/gewicht?
quote:Ishetdanechtzomoeilijk schreef op 05 december 2010 @ 21:57:

Ja herkenbaar, maar meer andersom. Ik zeg wel eens dat er 'dikke zwarte haren' op de vloer liggen in de sportschool. Maar vriendin heeft ook lang donker haar. Kan heel lullig overkomen terwijl ik het niet zo bedoel. (lange blonde of rode haren vind ik net zo goor, maar die zie je minder).

Wel goed om stil te staan bij sommige dingen die je er zo uitflapt, want je kan mensen er behoorlijk mee kwetsen.

Wat is hier lullig aan?

Snap hem even niet
Frankly my dear, I don"t give a damn
Ik weet dat ik te dik ben en weet natuurlijk dat anderen dit ook zien. Soms vind ik het wel een probleem dat ik te dik bent omdat ik dan niet lekker in mijn vel zit, maar op andere momenten ben ik ook heel tevreden omdat het me dan niet zo boeit.

Maar omdat ik natuurlijk geen minder leuk mens ben omdat ik dik ben en ik me ook bijv. altijd fatsoenlijk kleed e.d. vind ik eigenlijk dat mensen geen reden hebben om zo met afkeer over mij te praten. Dat doen ze dus ook niet recht in mijn gezicht, maar het idee dát, dat steekt nogal.
Ik ging/ga er dus altijd vanuit dat mensen die ik tot mijn goede kennis/collega/vriendenkring reken het niet uit maakt hoe ik er uit zie, maar door die opmerkingen ben ik daar ineens niet meer zo zeker van.

Verder ben ik er zeker niet goed in om het rechtstreeks te vragen wat ze ervan vinden, want die confrontatie vind ik wel heel moeilijk
Je moet niet vragen wat ze van jou vinden, maar wat ze van ZICHZELF vinden
quote:Tataaa schreef op 05 december 2010 @ 22:41:

Ik weet dat ik te dik ben en weet natuurlijk dat anderen dit ook zien. Soms vind ik het wel een probleem dat ik te dik bent omdat ik dan niet lekker in mijn vel zit, maar op andere momenten ben ik ook heel tevreden omdat het me dan niet zo boeit.Als je jezelf er grotendeels goed bij voelt, vooral niet al te druk maken over wat anderen vinden dan.quote:Maar omdat ik natuurlijk geen minder leuk mens ben omdat ik dik ben en ik me ook bijv. altijd fatsoenlijk kleed e.d. vind ik eigenlijk dat mensen geen reden hebben om zo met afkeer over mij te praten. Dat doen ze dus ook niet recht in mijn gezicht, maar het idee dát, dat steekt nogal.

Ga er maar van uit dat je vrienden je uiterlijk minder zwaar vinden wegen. Als je iemand goed kent en waardeert als mens, speelt het uiterlijk minder een rol.

Maar ga er maar even hard van uit dat uiterlijk wel een rol speelt. En hoe minder relatie je hebt met mensen, hoe zwaarder het uiterlijk een rol speelt. Ga maar voor jezelf na, als je iemand ziet lopen die je niet kent, vorm je je een eerste indruk op basis van uiterlijk. Maar mensen die je goed kent, daar speelt uiterlijk veel minder een rol.

En ja, (fors) overgewicht roept, los van alle andere dingen, nu eenmaal een negatieve reactie op bij mensen. Als je daar niet tegen kan, moet je iets aan je gewicht doen. Als dat niet kan, zit er weinig anders op dan accepteren dat je gewicht reacties oproept.
quote:Tataaa schreef op 05 december 2010 @ 22:43:

Ik ging/ga er dus altijd vanuit dat mensen die ik tot mijn goede kennis/collega/vriendenkring reken het niet uit maakt hoe ik er uit zie, maar door die opmerkingen ben ik daar ineens niet meer zo zeker van.Natuurlijk maakt uiterlijk wel iets uit. Hoeveel, dat zal per persoon en per relatie verschillen. Ga eens na hoeveel waarde je zelf aan uiterlijk hecht, dan zal je merken dat dat meer is, naarmate je mensen minder goed kent.
Ik kom morgen nog even terug om te reageren.

Bedankt voor de reacties en verhelderingen (voor mezelf) tot zover!
quote:Tataaa schreef op 05 december 2010 @ 22:43:

Ik ging/ga er dus altijd vanuit dat mensen die ik tot mijn goede kennis/collega/vriendenkring reken het niet uit maakt hoe ik er uit zie, maar door die opmerkingen ben ik daar ineens niet meer zo zeker van.

Mwah, die opmerkingen lijken me daar geen bewijs van, van dat het ze echt boeit.

Samen walgen om iets van "buiten de groep" schept een band, zelfs een grotere band dan het samen over positieve dingen hebben.

Verder is het natuurlijk een kortstondig middel om je ego op te krikken tegenover anderen.

Alleen vergeten sommige mensen dan soms even dat ze helaas iets hebben genoemd dat wel in "de groep" voorkomt.

Het is kortom vaak een sociaal mechanisme, ik zou er zeker niet direct uit concluderen dat een vriendin/collega het als individu (dus echt) uitmaakt hoe jij er uit ziet.
Je trekt het je aan, omdat je onzeker bent over je uiterlijk.

Is dat het probleem?

Of erger je je gewoon aan de opmerkingen die worden gemaakt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven