Mode & Beauty alle pijlers

Gebitsfetishist...

07-12-2010 12:35 40 berichten
Beetje een rare topic-titel en ik hoop dat het taalkundig een beetje klopt...

Ik denk namelijk dat ik een Gebitsfetishist ben. Op de één of andere manier kijk ik tijdens een gesprek altijd naar de tanden van mijn gesprekspartner. Soms is er niks aan de hand, maar soms moet ik blijven kijken omdat het me dan zo verbaasd dat iemand écht met Groene Aanslag, Bruine Stompen, Blote Stukken IJzer of een soort kerkhof in de mond rondloopt. Of ontbrekende tanden. Of Gele Sjeklagen. Of Enorme Stank, veroorzaakt door alle aanslag.

Ik kan enorm afknappen op een slecht gebit. En vind het persoonlijk ook gek dat mensen het zo ver laten komen. Ikzelf heb de afgelopen maanden één keer per maand ruim anderhalf uur bij de tandarts gezeten om de boel mooi te laten bleken, vullen en rechtschaven. Een pretje vind ik het niet, maar het resultaat is heerlijk. En ik durf ook breedlachend op de foto.

Ik vind tandenpoetsen ook zalig. Kan zo 10 minuten met mijn vriendje van Braun aan de gang. En dat 2 keer per dag. (meer is weer niet goed voor het glazuur)

Amerikaanse taferelen zoals facings en rare, neppe, hagelwitte blokjes vind ik griezelig. Een spleetje of charmant scheef tandje vind ik karakter hebben.

Ook zie ik soms BN'ers op de buis waarvan ik hoofdschuddend denk.... als je toch met je porem op teevee komt, dan zorg je toch dat het er netjes bijstaat/hangt/zit?

Meer mensen die zo dol zijn op mooie tanden? En wat doen jullie zoal? Zou jij bijvoorbeeld wel facings en bleekmiddelen gebruiken?

Voorlopig ben ik weer uitgerestaureerd, op naar de halfjaarlijkse controle.
quote:Elimia schreef op 07 december 2010 @ 13:16:

[...]

Dus jij vraagt eerst naar iemands medische geschiedenis voordat je denk dat het een smerig onverzorgd persoon is die het geen ruk kan schelen hoe zijn smoelwerk eruit ziet? Lijkt me sterk. Je kijkt, en je oordeelt op wat je ziet. Dat doet iedereen.Ik weet niet wat je in mijn reactie ziet, ga er dan ook verder maar niet op in.
Alle reacties Link kopieren
Voor een kroon moest ik 250 euro zelf betalen. Noem dat maar weinig...
quote:Norre schreef op 07 december 2010 @ 13:30:

Voor een kroon moest ik 250 euro zelf betalen. Noem dat maar weinig...Dan heb je lage tandartsverzekering, waarbij maar vergoed wordt tot 250,00 euro. Misschien is het handig om dat te veranderen en de vergoeding te verhogen naar 750,00 euro, dan heb je daar geen last van.
TO,

Ik begrijp je helemaal Ik let er ook altijd op bij mensen irl, maar ook in de media. Zoals sommigen een bij potentieeltje kijken naar welke auto hij rijdt, zo keur ik zijn gebit. Ik ga hard op een gaaf/verzorgd gebit en sproeten

Wat ik zelf doe?

Stoken of stokeren (kies maar), flossen, poetsen, tongschrapen en zo'n 2 keer per week spoelen met mondwater waar geen alcohol in zit.

Ik vind het absoluut niet erg om bij de tandarts in de stoel te liggen. En dat is niet omdat ik nog nooit iets heb gehad - van vulling tot wortelkanaalbehandeling: been there, done that, geen probleem.

Een niet-gaaf gebit is niet zo heel erg. Wel voor mezelf en ik zie dat ook graag terug bij mijn partner, maar wat iemand hier al schreef: niet iedereen heeft het geld (ervoor over) om te laten verbouwen indien cosmetisch nodig.

Maar een verzorgd gebit heeft niets met geld te maken en is voor iedereen mogelijk; met verzorgd bedoel ik schoon, gepoetst, zonder stukken voedsel of witte kleefpasta.

Waar ik echt van gruwel zijn tongen met (dikke) aanslag. Ongeschraapte tongen. Let er eens op in de media en huiver...
quote:Paque_ schreef op 07 december 2010 @ 12:47:

Nwah. Beetje kortzichtig.

Niet iedereen kan er wat aan doen dat hij / zij een slecht gebit heeft en ook niet iedereen heeft de 1000-en euro's liggen om de boel te laten renoveren. Want denk maar niet dat de verzekering alles dekt.

Ik heb ook geen duizenden euro's, echt niet, maar ik zou desnoods geld opzij leggen om naar de tandarts te gaan. (als het écht onbetaalbaar voor mij zou zijn en ik weinig vergoed zou krijgen)

Het is me ook wel opgevallen dat er heel veel verschil in de prijzen die tandartsen hanteren zit. Ik ben een jaar geleden overgestapt en ik betaal voor de meeste behandelingen nu de helft van wat ik bij mijn vorige tandarts betaalde.
quote:Nastik schreef op 07 december 2010 @ 13:48:

[...]

Ik heb ook geen duizenden euro's, echt niet, maar ik zou desnoods geld opzij leggen om naar de tandarts te gaan. (als het écht onbetaalbaar voor mij zou zijn en ik weinig vergoed zou krijgen)

Het is me ook wel opgevallen dat er heel veel verschil in de prijzen die tandartsen hanteren zit. Ik ben een jaar geleden overgestapt en ik betaal voor de meeste behandelingen nu de helft van wat ik bij mijn vorige tandarts betaalde.Als ik het niet voor elkaar krijg om geld te verzamelen voor een nieuwe kroon( heb ik gelukkig niet nodig en ik ben goed verzekerd) dan ben ik zelfs bereid om iets van mijn inboedel op marktplaats te zetten. Een nieuwe bank komt er wel weer een keer, maar als je eenmaal iets uit je mond kwijt bent, heb je voor de rest van je leven , vette pech.
Het is natuurlijk ook afhankelijk van hoeveel behandelingen per jaar je moet ondergaan, normaal gesproken is de vergoeding ook toereikend maar vind dat ze in de ergere gevallen (overmachtsituaties) wel wat meer mogen vergoeden. Zo had ik een verzekering tot 1100 euro vergoed maar moest 20% zelf betalen van de behandelingen en het eigen risico. Doordat ik dat jaar veel pech had met mijn gebit zat ik er al gauw overheen. Ik denk dat mijn gebit me ongeveer 5000 euro heeft gekost, de afgelopen vier jaar. Met als einduitslag dat mijn kiezen toch getrokken zijn. Ik hoop dat ze snel de technieken verbeteren zodat ze je helpen je gebit te behouden in plaats van de helft weg te boren. Ik vind verzorgde tanden ook fijner in een partner en ben er zelf ook secuur in. Heb ook altijd tandenstokers/floss bij me en poets twee keer goed per dag.
Maar je weet wat een fetish is? Ik mag dus aannemen dat je seksueel opgewonden wordt van andersmans (slechte) gebit?

Nastik, 12 minuten geleden

Ik heb ook geen duizenden euro's, echt niet, maar ik zou desnoods geld opzij leggen om naar de tandarts te gaan.

Ik ook. Ik leef liever een maand op brood, vla en soep, dan dat ik met een rotte kies, lege plek in mn gebit of iets anders zou rondlopen.
quote:Lizzl schreef op 07 december 2010 @ 14:05:

Ik heb ook geen duizenden euro's, echt niet, maar ik zou desnoods geld opzij leggen om naar de tandarts te gaan.

Ik ook. Ik leef liever een maand op brood, vla en soep, dan dat ik met een rotte kies, lege plek in mn gebit of iets anders zou rondlopen.En dan nog heeft niet iedereen er geld voor. Er zijn zat mensen die echt met pijnklachten doorlopen momenteel omdat ze het echt niet kunnen betalen.
quote:Solveig schreef op 07 december 2010 @ 13:56:

Maar je weet wat een fetish is? Ik mag dus aannemen dat je seksueel opgewonden wordt van andersmans (slechte) gebit?

Nou, niet van de slechte gebitjes dus.

Maar van een paar blinkende tanden krijg ik wel eerder de neiging om mijn tong in die persoon zijn mond te steken.

Ik ook. Ik leef liever een maand op brood, vla en soep, dan dat ik met een rotte kies, lege plek in mn gebit of iets anders zou rondlopen.

Dit zei ik laatst ook in een discussie... mijn kop werd er gelijk afgebeten. Maar ik vind het ook.

Maar ik ben ook bekend met de prijzen en die lopen voor speciaal werk (kronen, bruggen enzo) ERG hard op. Als je al op een minimuminkomen zit (zeker met een gezin), is het lastig bezuinigen.

Er zaten 2 heren bij mij op dansen bijvoorbeeld, die ruiken allebei erg sterk naar ongepoetste tanden/bergen tandplak ofzoiets, afschuwelijk. (ik weet niet hoe hun tanden eruit zien trouwens, probeer altijd langs ze heen te kijken)

Als ik het ruik dan ruiken anderen dat ook toch??? Blij dat ze niet meer in mn groep ziten.

Ik ook. Ik leef liever een maand op brood, vla en soep En Tandpasta!, dan dat ik met een rotte kies, lege plek in mn gebit of iets anders zou rondlopen.
quote:Solveig schreef op 07 december 2010 @ 14:07:

[...]

En dan nog heeft niet iedereen er geld voor. Er zijn zat mensen die echt met pijnklachten doorlopen momenteel omdat ze het echt niet kunnen betalen.

Waarschijnlijk geen geld voor cosmetische ingrepen, maar voor de basisverzroging toch wel?

Als ik pijn heb in een kies, geen geld, dan ging het ding er in het uiterste geval goedkoop uit. Maar vullen en voldoende controle (en dan heb ik het over gewone tanden, geen medische toestanden) dan moet je toch een redelijk fatsoenlijk gebit kunnen hebben? Zonder stank en plekken?
Ik heb 'vroeger thuis' altijd geleerd, dat je gebit heel, heel erg belangrijk is. Mijn ouders hadden echt niet veel geld, maar we aten eerder droog brood dan op tandverzorging te beknibbelen. Er werd tweemaal daags gepoetst, en tweemaal per jaar de tandarts. Snoep e.d. stonden zeer zelden op het menu.

Mijn instelling is nog altijd zo: ik heb er heel, heel veel voor over. Gelukkig is dat nog niet zo relevant: ben 52, heb geen kronen, bruggen, en al mijn eigen tanden en kiezen nog. Geen klachten. Een bijzonder sterk gebit heb ik echt niet, maar wel een heel consequent vanaf mijn jeugd verzorgd gebit. Ik nu floss ik elke dag en poets tweemaal uitgebreid, poets ook mijjn tandvlees en verhemelte en schraap mijn tong tweemaal daags.

Zag wel eens iemand op televisie die een facelift wilde laten doen en al bij de chirurg zat. In het gezicht zat een verwaarloosd gebit. Dat snap ik dus écht niet.

Heb je zelf wel eens iets 'frisser' laten bleken (via tandarts), gebruik ook nu nog bewust geen 'bijtende' dranken en snoep.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven