Betaalbare SUV: kenners Dacia Duster?

07-12-2010 20:28 75 berichten
Zou dolgraag 'n SUV rijden, maar heb er simpelweg geen 30.000 of meer voor over. Nu zag ik hiernaast (op viva zelf dus voor ik beticht wordt van spam) 'n reclame van de Dacia Duster vanaf 13.000 nog wat nieuw. Dat klinkt niet verkeerd.

Gelijk 'n review opgezocht en ook die is lovend.

http://www.hetautonieuws. ... /04/rijtest-dacia-duster/

Zijn er onder jullie Dacia Duster rijders en hoe bevalt het?

Mijn autootje is nog niet versleten en ik hoop er nog wel 'n jaar of 2 mee te kunnen doen, maar nooit verkeerd me alvast wat te orienteren op 'n opvolger. Wil ook zeker van 't voorjaar 'n keer 'n proefrit gaan maken dus.
Alle reacties Link kopieren
Uiteraard JohnnyCake. Daarom is zo'n ding ook 15.000 euro en geen 35.000 euro.

Het interieur van mijn vaders Oostblokmobiel is inderdaad niet hip, maar als je dat niet het belangrijkste vindt, och.

Die luxe kán er overigens wel in, maar allemaal als opties. En daar betaal je dan voor. Maar dan ben je nog altijd goedkoper dan een Porsche Cayenne
668, the neighbour of the Beast
quote:iones schreef op 07 december 2010 @ 20:58:

[...]

Voor jezelf ja. Is toch niets mis mee als je een stukje veiligheid voor je zelf kunt waarborgen als je dat kunt en wilt betalen?

.

Nope.

Er is wel iets mis met een auto als je er voetgangers en fietsers etc. méér mee verwondt dan met een ander soort auto.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:mamzelle schreef op 07 december 2010 @ 20:49:

Waarom zou je in je remi een SUV gaan rijden? Ik vind ze er ook gaaf uitzien hoor (een stuk minder gaaf als er één vlaklangs mijn fietsje schuift, maar allee), maar iets met milieu en zo?

Maar goed, verder geen verstand van. Naast proefrit met deze zou je een proefrit met zo'n stikdure kunnen doen, om goed te kunnen vergelijken.

De Hyundai Santa Fé heb ik al zo'n 6000 km onder m'n kont gehad (ca. 35.000 euro) en ik heb ook al 'ns de RAV4 van 'n vriendin mogen rijden (óók 'n zalige wagen), dus ik heb al wel wat kunnen proeven van het genot van 'n échte wagen.

En waarom zou je in je eentje geen comfortabele wagen mogen rijden? Kijk, ik geef m'n geld liever uit aan reizen dan aan dure auto's, maar als er toch 'n betaalbare optie is om toch 'n wat comfortabelere ruimere wagen te rijden, dan wil ik die optie wel even verder onderzoeken natuurlijk.
Elninjoo, woon jij nu in NL of net over de grens in België?

In het laatste geval zou je nog goedkoop een suv uit Duitsland kunnen importeren.
Helaas kent de Duster een nadeel dat veel SUV's plaagt: het verbruik is hoog. Ondanks een zeer kalme rijstijl, kwam het gemiddelde verbruik uit op 1 op 8.7 op een traject met 50% stadsverkeer en 50% provinciale wegen. Dat is heel wat minder zuinig dat het door de fabriek beloofde 1 op 13.3.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 07 december 2010 @ 20:59:

[...]

Nope.

Er is wel iets mis met een auto als je er voetgangers en fietsers etc. méér mee verwondt dan met een ander soort auto.

Ik denk dat als je bij bepaalde snelheid door een koekblik wordt aangereden of een grote auto, dat dat niet veel verschil uit maakt. Omdat je als mens dan niets meer voortstelt tegen bepaalde massa die met kracht tegen je aan komt.

Wat het wel extra akelig kan maken is een bullbar. Maar dat zie je tegenwoordig niet meer.

Verder zijn voetgangers en fietsers ook niet gemaakt om tegen aan te rijden. Daar moet je langs heen rijden of er om heen.
@BGB

Is elke auto geen moordmachine? Een lage motorkap kan ook zeer ernstige schade aanbrengen, daar heb je geen suv voor nodig!
PLUS

Ruime zitplaatsen.

Grote kofferbak.

Comfortabele vering.

Lage prijs.

Vijf jaar garantie.

MIN

Neiging tot overhellen.

Rumoerig op de snelweg.

Ongunstig energielabel.
quote:JohnnyCake schreef op 07 december 2010 @ 20:56:

Ik heb een recensie gelezen waaruit bleek dat het een goede wagen was maar dat er absoluut niets van gangbare gemakken in zit. Dus geen electrische ramen die met één druk op de knop helemaal open of dicht gaan, geen richtingaanwijzer die vanzelf drie keer knippert bij lichte aanraking wat handig is bij inhalen, etc. etc.

Ik ben verder geen SUV-rijder maar de Dacia trok net als bij jou mijn aandacht. Na het lezen van die recensie was dat weer voorbij.Mijn Corsa heeft op airco na ook geen enkele luxe. Ik moet zelfs de deur nog openen met de sleutel ipv dat ik op 'n knopje kan drukken. Laat staan dat ramen elektrisch gaan (en die optie zag ik wel bij die Dacia)
quote:iones schreef op 07 december 2010 @ 21:02:

Verder zijn voetgangers en fietsers ook niet gemaakt om tegen aan te rijden. Daar moet je langs heen rijden of er om heen.Joh!!!
Als je zuinig wilt rijden moet je inderdaad in je koektrommeltje blijven rijden. Die Dacia van mijn vader zuipt ook als een ketter. Maar ja, dan moet je maar een klein autootje met 1 pk en een motorinhoud van 100 ml kopen.

(wil je dat, van 1 naar 100 in anderhalf uur, dan kan ik wel van harte de Twingo aanbevelen )
Marels
quote:Marels schreef op 07 december 2010 @ 20:58:

[...]

Dit is het antwoord natuurlijk, in het geval van Elninjoo

offtopic;

El, ik had je nog teruggemaild hoor. Sorry, ik ben 's werelds slechtste mailer Had 'm al gelezen en ik ga je morgen terugmailen! (geeft jou ook weer even wat extra tijd en ik kan ook rustig aan doen als eveneens niet al te vlotte mailer )
quote:blijfgewoonbianca schreef op 07 december 2010 @ 21:04:

[...]

Joh!!!

quote:Marels schreef op 07 december 2010 @ 21:04:

(wil je dat, van 1 naar 100 in anderhalf uur, dan kan ik wel van harte de Twingo aanbevelen )

He, en dan ook met een trillend stuur komen te zitten bij 100 km per uur!
Ben je al enthousiast Nummerzoveel? Ik heb er nog één in de aanbieding. Mét Gremlins onder de motorkap en knoppen van de verwarming die er zomaar afdonderen (want hey, Franse makelij!)
quote:elninjoo schreef op 07 december 2010 @ 21:03:

[...]

Mijn Corsa heeft op airco na ook geen enkele luxe. Ik moet zelfs de deur nog openen met de sleutel ipv dat ik op 'n knopje kan drukken. Laat staan dat ramen elektrisch gaan (en die optie zag ik wel bij die Dacia)Nou ja, maar voor die prijs heb je wel een Polo of een Fiesta voorzien van alle gemakken.
James May onderneemt een gewaagde tocht door Marokko, op zoek naar de nieuwe auto voor het volk. Waar hij mee terugkomt? De Dacia Duster.

door James May

Goed nieuws! Over niet al te lange tijd zullen we de Dacia Duster kunnen aanschaffen, voor prijzen die beginnen onder de 13.000 euro. We leven in een tijd van autowasproducten met hoogdravende namen die zwaar motorgeweld suggereren – Turbo body polish, Supercar tyre dressing – maar dit is een auto die heel nederig is vernoemd naar het Engelse woord voor het ding waarmee je hem kunt schoonmaken: een duster, een stofdoek. Ik hoop dat we nog kunnen uitzien naar de Dacia Sponge (spons) en de Dacia Bucket (emmer).

Wat is de Duster voor iets? Hij moet geenszins worden verward met de rampzalige Dacia uit het verleden die dezelfde naam droeg. Dit is een robuuste, hoge en overdreven hoog liggende vijfzitter met een goed rijgedrag en goede ‘departure angles’ (wat off-road-jargon is voor zowel van voren als van achteren moeilijk uit het spoor te krijgen), beproefde Renault-motoren en een zeer sober verbruik.

In de basisuitvoering heeft ie een 1,6-liter motor met voorwielaandrijving, maar hij is ook beschikbaar met een 1,5-liter dieselmotor en vierwielaandrijving. De nieuwe generatie Duster heeft een slim centraal differentieel dat zo kan worden ingesteld dat de aandrijving, afhankelijk van de omstandigheden, automatisch van voren naar achteren wordt verplaatst, of zó dat er permanent tractie op alle vier wielen is. Er is echter geen stand voor een laag toerenbereik of voor heuvelafwaarts, of een of andere knop om ‘m in te stellen voor uiteenlopende soorten terrein. Het is wat een ‘gras en grint’-off-road werd genoemd.

Wat is het eigenlijk voor merk, Dacia? De cynische kijk is dat het een manier is voor het samenwerkingsverband Renault/Nissan om goedkope auto’s te produceren voor mensen met weinig geld, zonder dat het ten koste gaat van de betovering (sic) die met de merknaam Renault of Nissan en bijbehorende logo’s wordt geassocieerd. En andere marketingonzin. De andere visie is dat dit een staaltje uitzonderlijk pragmatisme is, een op zichzelf staand en helder omlijnd experiment in ‘back to basics’ door middel van auto’s die niet al te opwindend zijn, maar wel van betrouwbare herkomst.

De samenwerking tussen Dacia en Renault pakt tamelijk goed uit – Renault brengt zijn expertise in en zorgt ervoor dat Dacia qua technologie niet helemaal dood is. Dacia voorkomt dat Renault te Frans is en kopje onder gaat.

Ik vind de Duster er niet bepaald slecht uitzien. Hij is op een prettige manier functioneel en op een aantrekkelijke manier robuust, in plaats van dat hij zich hip en afgetraind voordoet. De normale wielmaat helpt, net zoals zijn ietwat slome uiterlijk. Het opschrift ‘Duster’ staat groot op de achterklep, zoals het hoort. Als je een auto een idiote naam geeft, doe het dan ook goed. Hij is behoorlijk groot, van binnen is hij indrukwekkend en ruim, en de kofferruimte is loeigroot.

Van binnen is ie ook tamelijk kaal, om eerlijk te zijn. De standaarduitvoering heeft geen airco, elektrische raampjes of centrale deurvergrendeling, maar die behoren allemaal tot de opties, en als je een nummer selecteert op je iPod, verschijnt dat niet op een klein subdisplay in de kilometerteller, of iets dergelijks. Er is geen automaat beschikbaar. Als je voor de vierwielaangedreven diesel kiest, voeg je in ieder geval de differentieelcontrole toe aan de kale weidsheid van het Dacia-dashboard, waardoor het aantal knoppen met zo’n 10 procent verhoogd wordt.

'De Duster is gewoon een auto, niet meer dan dat'

Maar hij is ook weer niet helemaal low-budget. Hij lijkt een beetje op de Formule 1-hotels, waar het slaapgedeelte en de badkamer uit één stuk kunststof gegoten lijken, maar er zijn tenminste geen scherpe randjes en alles werkt.

Net als over de auto zelf, kun je ook cynisch doen over de lancering ervan. Die vond plaats in Marokko, wat een goedkope poging kan lijken om de kijk op de auto te kruiden met een vleugje mystiek en exotisme. Saaie auto, spetterend debuut. Ach, ik heb een keer meegemaakt dat een nieuwe Bentley op een tankstation langs de snelweg werd gepresenteerd.

Maar in werkelijkheid is het platteland van Marokko een heel voor de hand liggend decor. Een auto is voor de meeste mensen hier nog steeds een duur luxegoed, veel wegen zijn onverhard en hij moet zo ongeveer alles kunnen doen, een beetje zoals de ezels.

In dit opzicht lijkt het wel wat op het Britse platteland, waar ook nog veel onvoltooid is gebleven. Een vriend die boer is, stelt dat daarbuiten in de wildernis het grootste gedeelde van het terreinrijden plaatsvindt op paden en door velden tijdens gymkhana’s en bijeenkomsten van druïden. Voor dat soort zaken is de Duster uitermate geschikt, en het lukte me zelfs om met de tweewielaangedreven versie door een flinke waterloop te gaan en vervolgens een bergje te nemen, om me bij een stel geiten te vervoegen. Dat ie voor en achter zulke rechte hoeken heeft en hoog op zijn wielen staat is hier van nut, maar niet minder nuttig lijkt het gewicht van slechts 1.160 kg, ofwel minder dan mijn oude Porsche 911 uit 1980.

Met vierwielaandrijving en in dieseluitvoering is hij echt indrukwekkend. Nee, je kunt je niet in een laag toerental van een berg laten storten zoals dat met een Land Rover mogelijk is, maar dat doet in werkelijkheid ook niemand: dat is alleen maar een stunt voor terreinrijcursussen. Zelfs in deze versie weegt de Duster niet meer dan 1.250 kg, wat nog stééds minder is dan mijn goeie ouwe 911.

Op de verharde weg lijkt de naam Duster, stofdoek dus, een tikkeltje optimistisch. De benzine-uitvoering vergt hard werken, en zelfs de koppel-sterke dieselversie biedt je niet veel gelegenheid om de bestuurders van duurdere auto’s de ogen uit te steken met de naam Duster op de achterkant. Maar hij gedraagt zich redelijk subtiel, en hij rijdt, omdat hij uiteindelijk toch une produit de la France is, heerlijk comfortabel.

Wat ik eigenlijk wil zeggen, is dat de Duster gewoon een auto is, niet meer dan dat. Er lijken een heleboel zaken aan te ontbreken, maar dat betekent dat wat er wél opzit er meer uitspringt. Onbekende merken uit verrassende landen (Proton, Perodua, Hyundai, uit recentere tijden) hebben het stigma van auto’s voor mensen die zich anders geen nieuw voertuig zouden kunnen veroorloven. Deze voelt anders. Het zou ook een no-nonsense auto kunnen zijn voor mensen die begiftigd zijn met een grote mate aan nuchterheid.

Ik stel me twee soorten kopers voor. De een bestaat uit boeren omdat de Duster stoer aanvoelt, het meeste terreinwerk goed aan kan, achterin ruimte biedt aan schapen of moeder de vrouw, en gespeend is van iedere opsmuk. Zij hebben in het verleden laten zien een neusje te hebben voor het ontdekken van dit soort auto’s – neem de Lada Niva of de Subaru 1800 pick-up.

De andere groep zijn de jongeren. De Duster is niet duur in aanschaf, goedkoop in onderhoud, de tweewielaangedreven benzine-uitvoering moet 1 op 18 kunnen halen, de verzekeringspremie kan laag blijven, er kunnen heel wat vrienden mee en er zijn zeeën van ruimte voor een popfestivaluitrusting en de hasjzak. En hij ziet er aardig anti-trendy uit.

Dit is een goedkope auto. Hij is ook basic, niet uitzonderlijk opwindend, niet blits en ik kan echt niet zeggen dat hij me een kick bezorgt. Maar hij is ook op geen enkele manier verkeerd. Ik denk dat ie zelfs wel een beetje cool is.
Is goed hoor El, ik heb zelf alleen een apart Viva-adres en ik weet dat veel mensen die niet dagelijks checken.

Deed ik ook nooit.

Tot ik het adres toegevoegd had aan mn iPhone, nu checkt ie automatisch.
@Marels

Wie weet, als die rugklachten ooit nog over gaan! Denk dat vooral mr Zoveel erg blij wordt als hij niet elke week 100 ltr meer hoeft te tanken!
Sorry, maar ik vind het zo'n stomme naam, Duster.

Heb ze al zien rijden en mijn eerste reactie is lachen omdat het zo'n rare naam is. Wie heeft dat in godsnaam verzonnen?
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
ANWB vindt Dacia Duster gevaarlijk den haag - De voorwielaangedreven versie van de met veel enthousiasme ontvangen Dacia Duster wordt in een test van het ANWB-blad Autokampioen als 'gevaarlijk' omschreven. Bij een uitwijkproef met een snelheid van 65 km/u kwam de auto met twee wielen los van de grond. Dacia-eigenaar Renault is over de zaak geïnformeerd en vindt desondanks dat de Duster veilig genoeg is.

Foto: ANWB

Foto: ANWB Het voorval doet denken aan eerdere test met auto's die een nogal hoge opbouw hebben en níet zijn voorzien van elektronische stabiliteitscontrole (ESP). Voor de Duster wordt zo'n extra veiligheidssysteem alleen als optie geleverd op de duurste dieselversies, op de andere uitvoeringen niet.

De ANWB constateert dat het gedrag alleen bij de vóórwielaangedreven Duster optreedt, de versie met vierwielaandrijving heeft een andere achterwielophanging, die iets soepeler is gedempt en langere veerwegen heeft. Daarmee wordt langer wegcontact behouden.

Renault/Dacia heeft op de kwestie gereageerd met de toezegging om ook op de overige versies van de Duster een ESP-systeem als optie (¤395) aan te gaan bieden. Dat kan echter pas volgend voorjaar worden gerealiseerd. Het merk stelt zich echter op het standpunt dat ,,de Duster ook zonder ESP geheel veilig is, geen enkel risico tot kantelen toont en de afgelopen maanden bij andere media verschillende uitwijktesten succesvol heeft doorstaan, waaronder de Duitse ADAC-test.''

Autovisie magazine heeft de voorwielaangedreven Dacia Duster ook op de testbaan in Lelystad aan een uitwijktest onderworpen en daarbij absoluut geen kantelneigingen kunnen bespeuren.
quote:Marels schreef op 07 december 2010 @ 21:08:

Ben je al enthousiast Nummerzoveel? Ik heb er nog één in de aanbieding. Mét Gremlins onder de motorkap en knoppen van de verwarming die er zomaar afdonderen (want hey, Franse makelij!)Dat noemen ze authentiek!!
http://www.autoblog.nl/ar ... mpagne-tegen-dacia-duster
http://www.autoblog.nl/ar ... acia-duster-is-gevaarlijk
quote:iones schreef op 07 december 2010 @ 20:54:

[...]

Waarom mag je in alle andere landen ter wereld in zo'n auto rijden maar moet je in dit stomme bekrompen land verantwoording af leggen? Ik kan wel wat redenen bedenken:

- grote auto's rijden fijner

- ze zijn veiliger als er een ongeluk gebeurt

- er passen meer mensen in. Misschien hebben ze een groot gezin of een aantal honden

- misschien moet de auto iets kunnen trekken zoals een caravan of een trailer.

- misschien houdt ze niet van kleine auto's maar van grote.Dat is niet per definitie waar. Zeker niet als je over een Dacia praat, die heeft volgens mij geen kooiconstructie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven