Geld & Recht alle pijlers

Hoe werkt een schorsing precies?

01-12-2010 14:32 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goh, mijn moeder zit danig in de stressssss

Volgens de H&R afdeling van haar werk, waar zij vanmorgen een afspraak mee had, wordt zij beschuldigd van diefstal van kasgeld.

En is zij geschorst!!

Nu loopt zij al enkele weken in de ziektewet met een tunnelsyndroom in haar voet en zou zij afgelopen maandag zittend werk gaan doen voor een chef van haar. Deze was zelf ook ziek dus werd zij gebeld dat het nog niet hoefde (ze gaat op Arbeidstherapeutische basis werken)

Buiten dat zij de bond al heeft gebeld en een vragenformulier naar haar onderweg is, kan iemand mij vertellen hoe dit soort dingen gaan???? Laat ik voorop stellen dat ik niet denk dat mijn moeder hier toe in staat is (diefstal) heeft ze ook geen reden toe.

Hoe zal de werkgever dit willen/kunnen bewijzen???
quote:waaromdan schreef op 01 december 2010 @ 15:33:

Oké Iwannalive, dus mijn moeder moet zwartopwit hebben staan dat het pasjessysteem ook hiervoor gebruikt kan worden.

Ze werkt bij een cateringbedrijf en deze wordt dus ingehuurd/gecontracteerd door verschillende bedrijven of instellingen. Laat dit nou een politiebureau zijn...................

Het moet in het reglement van het bedrijf waarbij jouw moeder in dienst is terug te vinden zijn. En als ze voor haar werkgever bij een ander bedrijf werkt, moet ze desnoods iets hebben bijgetekend dat ze als gedetacheerde hiervan op de hoogte is gesteld.

Zelfs dan nog mag een werkgever niet zomaar alles registreren of je moet in een sector werken met strenge wet- en regelgeving aangaande de veiligheid en kwaliteit van producten (Quality Assurance), bijv. met medicijnen of gevaarlijke chemicaliën, maar als je in zo een soort bedrijf werkt, weet je dit soort dingen echt wel.
quote:waaromdan schreef op 01 december 2010 @ 15:33:

Oké Iwannalive, dus mijn moeder moet zwartopwit hebben staan dat het pasjessysteem ook hiervoor gebruikt kan worden.

Ze werkt bij een cateringbedrijf en deze wordt dus ingehuurd/gecontracteerd door verschillende bedrijven of instellingen. Laat dit nou een politiebureau zijn...................Hoe verzin je het, ik hoop maar dat je moeder het echt niet gedaan heeft.
quote:bessiezoveel schreef op 01 december 2010 @ 14:49:

Ik kan je gee antwoord geven hierop.

Maar hoe komen ze uberhaupt bij de beschuldiging?

Inderdaad. Dat moet toch volgens de boekhouding te controleren zijn? De kasstaten moeten dat toch duidelijk maken?

Mijn ex-collega (die overleden is) stond bij de directie bekend dat het kasgeld waarover hij beheer had vrijwel altijd klopte. Als er maar 5 cent kastekort of kasteveel was, zocht hij dat tot op de bodem uit. Dan wilde hij weten wat de oorzaak was.
hans66 wijzigde dit bericht op 01-12-2010 16:22
Reden: Verleden tijd.
% gewijzigd
World of Warcraft: Legion
Heb per ongeluk 2 x een topic geopend (drukte waarschijnlijk te snel!!)

Het was geen heterdaad, moeder loopt al enkele weken in de ziekte wet.

Vind het ook erg vaag.

Spreek haar vanavond weer en hoor dan verder
Schijnt dat er nog een collega voor gesprek is geweest.

Vind het allemaal heel vaag, het gaat om bonnen die neit kloppen etc.

Mijn moeder werkte daar nog neit zo lang, nieuwe vestiging

en bij begin klopte de kas al niet, maar hier was geen systeem voor en verder ook geen uitleg.

Morgen moet ze een brief naar haar bedrijf sturen ivm de schorsing en wachten op de juriste van de FNV
Zijn moet een brief naar haar werkgever sturen? Waarom en wat moet er dan in die brief staan, gaat het om een bezwaar ofzo?

De werkgever kan beter eerst naar haar toe op papier zetten wat er aan de hand is, waar ze van word verdacht en op grond waarvan.
quote:Boarn schreef op 01 december 2010 @ 21:20:

Zijn moet een brief naar haar werkgever sturen? Waarom en wat moet er dan in die brief staan, gaat het om een bezwaar ofzo?

De werkgever kan beter eerst naar haar toe op papier zetten wat er aan de hand is, waar ze van word verdacht en op grond waarvan.in principe zou een beschikbaarheidsstelling voor werk en een vordering loondoorbetaling eruit moeten,maar ze is ziek
quote:waaromdan schreef op 01 december 2010 @ 16:27:

Schijnt dat er nog een collega voor gesprek is geweest.

Vind het allemaal heel vaag, het gaat om bonnen die neit kloppen etc.

Mijn moeder werkte daar nog neit zo lang, nieuwe vestiging

en bij begin klopte de kas al niet, maar hier was geen systeem voor en verder ook geen uitleg.

Morgen moet ze een brief naar haar bedrijf sturen ivm de schorsing en wachten op de juriste van de FNV

Nou dat wordt nog ingewikkeld voor ze om dat dan te bewijzen... zeker als er meerdere mensen over de kas gaan moet je er wel strikte regels op nahouden om te kunnen zien waar de schuld van eventueel kas tekort ligt, het klinkt daarom zo ook wel als nalatigheid bij de opdrachtgever/werkgever. Je moet als werkgever wel een harde zaak hebben als het over diefstal gaat, en soms zelfs aantonen dat je het niet in de hand hebt gewerkt (dat laatste zal hier wel niet van toepassing zijn, het is geen financiële instelling).

Los daarvan, zou ik ook opletten dat ze in haar rechtspositie blijft (ze is werknemer van haar werkgever en niet van de politie) en dat ze niet op de stoel gaat zitten van haar werkgever. Haar werkgever is aansprakelijk bij detachering, of er moeten duidelijke clausules in haar arbeidsovereenkomst zijn opgenomen dat die aansprakelijkheid op haar overgaat.
Heb haar door omstandigheden neit kunnen spreken, moest hals over kop met dochter lief na een training naar de EHBO.

Vanmiddag ben ik thuis en zal ik haar bellen.

FNV had gezegd dat ze een brief moest sturen met daarin dat ze voor zover mogelijk beschikbaar is (ze zou weer proberen te gaan werken afgelopen maandag) en dat haar loon doorbetaald blijft.

Ik houd jullie op de hoogte
quote:waaromdan schreef op 02 december 2010 @ 08:53:

Heb haar door omstandigheden neit kunnen spreken, moest hals over kop met dochter lief na een training naar de EHBO.

Vanmiddag ben ik thuis en zal ik haar bellen.

FNV had gezegd dat ze een brief moest sturen met daarin dat ze voor zover mogelijk beschikbaar is (ze zou weer proberen te gaan werken afgelopen maandag) en dat haar loon doorbetaald blijft.

Ik houd jullie op de hoogteDat klinkt eerder als een advies op verdenking van werkweigering danwel ontslag op staande voet. Ik snap dat het voor TO ook ingewikkelde materie is, maar temeer daar zij zelf niet alle informatie heeft cq kán hebben, denk ik niet dat wij hier in een topic iets zinnigs over kunnen zeggen waar zij voor haar moeder iets aan kan hebben. Moeder heeft zelf meer aan de haar geboden bijstand door de vakbond aangezien die wél de informatie hebben.
Volgens de FNV was dit zeg maar ook standaard bij een schorsing!!!!

Heb haar in ieder geval gezegd/gemaand niets te tekenen.

Alles wat ze je geven of wat dan ook, neem je maar mee naar huis en laat je eerst bekijken door de FNV.

In ieder geval alvast bedankt voor jullie info
Heeft ze inmiddels al schriftelijk bevestigd gekregen waarom ze is geschorst en op grond waarvan? Het bedrijf moet zo snel mogelijk met een schriftelijke motivering komen hoor. Ik zou daar echt op hameren, dan kan je van daar uit weer verder!
Zal het mooier vertellen.......................

Zaterdag heeft ze een brief in de bus gekregen dat ze is ontslagen op basis van hun bevindingen en het gesprek.

Mijn moeder is helemaal van slag, slaapt niet, maalt...............

FNV gebeld maar ze kan niets doen totdat zij de spullen binnen hebben. Die heeft ze vrijdag opgestuurd en nu vandaag gaat de brief van zaterdag de deur uit.

Ik weet het verder ook niet.............. ben ook een beetje van slag eigenlijk.

Ze vertelde wel dat er vorige week zondag of maandag een collega had gebeld (mijn moeder liep toen nog in de ziektewet) dat ze geld miste van vrijdag op zaterdag/maandag. Er waren zoveel briefjes van 10 of 50 weg................. hoe dat zit weet ze dus niet, toen was zij niet werkzaam
Ja, maar ze kan toch niet zo maar ontslagen worden? Die verdenkingen moeten ze toch hard kunnen maken? Als je moeder al niet eens aan het werk was op het moment dat het geld verdween, dan kunnen ze haar daarom toch niet ontslaan? Je moeder moet dit ontslag echt aanvechten hoor! Voor het zelfde geld is er niet eens iets verdwenen maar wilde ze gewoon van haar af en hebben ze dit verzonnen!!

Ze namen daar toch alles op, waar zijn de camerabeelden waaruit blijkt dat je moeder dit heeft gedaan??

Ze moet toch overal met een pasje naar binne, waar is het bewijs dat je moeder die dag niet eens aan het werk was??

Ik zou trouwens niet al te lang op het FNV wachten. Informeer zelf ook bij je rechtsbijstand of bij het juridisch loket/rechtswinkel wat ze nu het beste kan doen. Het gaat om haar loopbaan, om haar goede naam, dan moet je niet afwachten, maar zelf in actie komen.
Sowieso moet je volgens mij het ontslag aanvechten wil je recht hebben op ww. Hopelijk zien ze dit bij het UWV niet als 'verwijtbaar werkeloos'.

Mss willen ze van haar af vanwege het ziek zijn? Tja, daar werken kan toch niet meer, dan gooien ze het wel op 'verstoorde arbeidsverhoudingen'.

Als je niks gedaan hebt, lijkt me dit psychisch trouwens een enrome klap! Vang haar maar goed op!
Vrijdag heeft ze een afspraak bij de FNV, die hebben al haar toegezonden papieren bekeken.

Vind het ook heel raar allemaal. Kan me meoilijk voorstellen dat ze van haar af willen omdat ze ziek is. Voor zover ik weet werkt ze daar al 15 jaar, zonder wat dan ook. Geen problemen niks. Ja toen mijn vader overleed, mijn oma ziek werd en overleed en er nog meer dingen bij kwamen werd zij ziek, dat kon niet uitblijven. Maar verder was zij er altijd.

Ik houd jullie op de hoogte, heb alleen thuis tijdelijk geen computer dus het kan soms even duren
@ Waaromdan, hoe is het met je moeder? Heeft ze al weer wat gehoord en heeft ze ook al bezwaar gemaakt op de hele gang van zaken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven