Gezondheid alle pijlers

Al 1/2 jaar heupproblemen....wie herkent dit?

01-12-2010 14:25 23 berichten
Hoi,

Ik heb sinds een half jaar behoorlijk veel problemen met mijn heup.

En vraag me af of er mensen zijn die mijn verhaal herkennen en ben dan benieuwd wat zij voor stappen hebben ondernomen.

Wie o wie herkend het probleem dat je je benen niet meer kan spreiden door een gevoel van blokkade in je heupgewricht.

Ik gebruik vanwege andere problemen meloxicam als pijnstiller en af en toe een paracetamolletje, maar die doet weinig.

groetjes Leolieke
Alle reacties Link kopieren
Ben je al bij een arts geweest? Of bij een fysiotherapeut? Als je de oorzaak weet, kun je hem misschien wegnemen en is het probleem misschien opgelost.

Ik vind dat als je meloxicam als pijnstiller gebruikt en dan nog klachten hebt, het tijd wordt om er na te laten kijken.

Sterkte!
Is er al eens een foto gemaakt?
verba volant, scripta manent.
Is het echt je heupgewricht? of de spieren die hier lopen

Heb altijd last van mijn (onder)rug en wellicht door verkeerde houding/bewegen etc zit mijn bil/heup helemaal vast.

Zitten op de bank en proberen mijn ene been over mijn andere te doen, doet me bijna flauwvallen van de pijn. Netalsof de spieren ergens knellen.

Als je echt denkt dat het je gewricht is dan zou ik staan op een foto, vooral als pijnstillers niet helpen
Welk traject in de zorg heb je al doorlopen? Ben je al eens bij een revalidatie-arts geweest? Als er geen curatieve oplossing voor je probleem is, kan een revalidatie-arts je helpen om zo goed mogelijk te leren leven met je klacht.
Mijn zus heeft ook last van dr heup. Door haar komt het omdat haar heupgewricht niet goed in de kom valt, omdat die niet helemaal mooi rond is zeg maar, verloopt dat niet soepel. Bij geboorte word je hier altijd op gecheckt, maar bij haar hebben ze hier overheen gekeken.. Nu mag ze nooit iets tillen en kan ze niet lang lopen of staan. Gewoon even laten checken door de arts? ze kijken snel ergens overheen..
ik heb hd, ook heel vaak pijn . en ook niet lang kunnen lopen ,

bij mij is het te soepel ik word s nachts wel is wakker en dan lig ik weer op me benen in kleermaker .
Kan vanalles zijn, slijtage, HD, te kleine heupkom etc.

Snel naar huisarts en een foto laten maken lijkt me ook niet onverstandig.
Ik heb ook een tijdje wat last gehad van mijn heupen. Vooral als ik een stuk gelopen had werd het soms heel erg. Bij mij bleek het de stand van mijn voeten te zijn (platvoeten) die dit veroorzaakten.

Dus ben via de huisarts naar een podotherapeut doorverwezen. Heb sinds een paar maanden zooltjes in mijn schoenen en geen pijn meer. Maar het was bij mij ook niet zo erg dat ik er pijnstillers voor hoefde te nemen.
Ik wilde het eigenlijk eens een korte vraag stellen zonder dat ik veel info geef....misschien dat iemand iets noemt dat ik nog niet heb onderzocht of heb.

Maar goed ik zal meer info geven....

Vanaf mijn tienerjaren heb ik problemen met mijn gewrichten, hiervoor al ...tig artsen bezocht en nu heb ik eindelijk een arts waar ik iets aan heb.

Om maar met de deur in huis te vallen; ik heb het hypermobiliteitssyndroom (HMS) en daarbij grote problemen met mijn gewrichten dat lijkt op fibromyalgie, alleen geeft de arts me duidelijk aan dat ik mezelf tekortdoe als ik het fibromyalgie ga noemen, het is ernstiger dan dat.

Daarbij heb ik een beiderzijdse lichte vorm van heupdysplasie, mijn kop is niet zo rond als dat zou moeten.

Genoeg lijkt me zo......

In veel gewrichten heb ik al problemen, maar mijn rechter heup was eigenlijk altijd nog goed, tot juni jl.

Mijn reumatoloog dacht dat het mijn aanhechting was van de spieren en ik kreeg dus looptraining vna de fysio in het ziekenhuis. Maar de fysio heeft sterk het vermoeden dat het toch echt de heup zelf is. Ze kon weinig voor me doen helaas.

Nu terug naar reuma verwezen en begin jan'11 ga ik een orthopeed voor onderzoek.

Er is trouwens een foto gemaakt en daarop was, voorzover we konden bekijken, geen slijtage(artrose) te zien. De bewegingsklachten lijken wel sterk op artrose volgens fysio.

Inmiddels wel een bezoekje gebracht aan mijn ortho manueel therapeur en dat heeft het gewricht iets soepeler doen bewegen van voor naar achter (dus de looptechniek), maar het spreiden gaat nog steeds maar 30 graden.

Hij denkt dat het de heupdysplasie is en er een nieuwe kap of heupkop op moet.....ik wil er niet teveel aan denken, maar het doet me allemaal wel wat!

Net ook ff ingestort en een half uur lang lopen janken...heerlijk!!!

En ik ben nog maar rond de 35.....

Op zich kan ik, door de begeleiding die ik krijg in het ziekenhuis, er redelijk goed mee om gaan, maar soms gewoon ff niet.

Maar goed, blijft dus nog wel steeds de vraag aan jullie...wie herkent mijn heupprobleem?

xxxLeolieke
Als je je benen niet meer kan spreiden, zal het zeer waarschijnlijk aan je heupdysplasie liggen. Je zegt het zelf al; de kop van je bovenbeen is niet mooi rond, waardoor deze ook niet mooi rond kan draaien in je heupkom. Waarschijnlijk heb jij hetzelfde in je heup als dat sommige mensen in hun knie hebben wanneer deze 'op slot' zit. In de meeste gevallen is hier niet veel aan te doen. Kan niks anders dat de diagnose van je fysiotherapeut beamen.

Ik snap alleen de connectie tussen gewrichtsklachten en fibromyalgie niet, want FM zit in je bindweefsel en spieren. Het zou natuurlijk wel kunnen dat in de aanhechtingen van spieren/pezen op je gewricht een ontsteking zit o.i.d. waardoor je deze pijnen in je gewrichten lokaliseert.

Het zou ook kunnen dat je een beginnende artrose hebt. Wel de klachten, nog niet radiologisch zichtbaar.

Kortom: ik weet het ook niet zeker. :(
Tja Dribbel9, het zou idd kunnen....

Tja en wat de diagnose FM etc. ga ik verder even niet op in, ik zit nu in het beste ziekenhuis op dit gebied, dus ze zullen het wel beter weten dan wij met elkaar....

Maar op dit moment heb ik dus zelf niet het gevoel dat het de FM is.

Tja en ik geloof gewoon niet dat er niets aan te doen is hoor als het de dysplasie. Een nieuwe kop is een van de mogelijke oplossingen....natuurlijk behoorlijk drastisch, maar 24/7 pijn is ook niet vol te houden.
anoniem_58584 wijzigde dit bericht op 03-12-2010 17:49
Reden: aanvullen
% gewijzigd
Natuurlijk is er wel iets aan te doen. Er is bijna overal iets aan te doen. Maar ik miste een woordje in m'n zin: simpel. Het is gewoon een complex probleem. Als je een kop hebt die niet soepel door de kom glijdt, ga je vanzelf stukjes afschuren/slijten, waardoor je dus uiteindelijk artrose kunt krijgen.

Zoals ik je nu hoor, zal er uiteindelijk wel een heupprothese aan te pas komen. Hoe ernstig het ook klinkt (en op zich ook is), als je daarmee van je problemen af komt, is het toch een goede overweging waard.

En met 24/7 pijn is inderdaad niet te leven, ik leef ook al jaren op pijnstillers, en ben nog maar 21 helaas :(

Mag ik weten welk ziekenhuis je zit nu?
Hoi Dribbel9,

Ik ben helemaal blij met de Maartenskliniek in Nijmegen....

Ik kan het je alleen maar aanraden!
Als je hypermobiel bent, kan het dan niet zijn dat je juist te veel gedaan hebt, waardoor de ligamenten verrekt en verbindweefseld zijn en je daardoor minder bewegelijk bent? Je zou bijna denken dat je blij bent dat het minder hypermobiel bent, maar dat is natuurlijk niet zo.

(ja, dus altijd volledige info geven! Nu weet iedereen dat je al veel gedaan hebt en kunnen alleen artsen jouw helpen, en niet wij als leek zijnde...)

Je kunt zonder artrose te hebben we een verminderede range of motion hebben in gewrichten. Zeker als er pijn zit. Ik denk dat je niet veel kunt doen dan terug naar het ziekenhuis en de onderzoeken afwachten.
Hoi Draakje29,

Ik ga niet alle info ivm angst voor herkenning, weet eigenlijk niet waarom, maar wil niet alles blootgeven op het internet.

Het klopt ook idd met wat je zegt....ik heb een ernstige hypermobiliteit (HMS) en ik ben daarmee dus ook al op mijn terugweg.

Hoe ernstiger de hypermobiliteit is geweest, hoe vroeger je stijf begint te worden volgens de artsen. Veel hyper dingen die ik kon kan ik ook al niet meer, vrij normaal dus.

Maar ik denk niet dat dat het nu is....al kan het natuurlijk best.

Ik heb bij de orthopeed 4 jan ( ik wilde niet in dec, klinkt raar maar van te veel dokteren word je soms ook niet blij) een afspraak en ik hoor het dan wel......en we hebben deze maand een gezellige maand, dus genoeg afleiding!

Fijn weekend allemaal!
Hoi Leolieke!

Hier ook een HMS-er. Ik heb het vooruitzicht van een vastzetting van mijn schouder en een kunstkop van mijn schouder. Maar da's pas van latere zorg.

Ook mijn heup geeft mij al jaren last. Meer als 20 jaar om precies te zijn.... Ik ben onderzocht op heupdysplasie maar daar is bij mij geen sprake van. Ik heb mooie kommetjes.

Maar ik denk toch echt dat een orthopeed de uitspraak kan doen over dysplasie en kunstheupen. Mijn vriendin had erge dysplasie en is inmiddels aan beide heupen geopereerd. Dat heeft jaren geduurd! En zelfs zij kreeg geen kunstheup. Dus ik denk dat je niet zomaar een kunstheup krijgt. En dan was het denk ik op de foto al wel te zien. Tenminste,... dysplasie die ernstig genoeg is voor een kunstheup.

Dus ik denk dat het een kwestie van afwachten is tot je naar de orthopeed kan.... In de tussentijd ben je natuurlijk wel goed bezig met therapeuten.

Ik heb elke week therapie en zal dat de rest van mijn leven blijven houden. Inmiddels ben ik ook als chronisch bestempeld.

Het gevoel van jou heup herken ik wel, maar bij mij is het met vlagen en een zenuwbeklemming erbij.

Er is (nog) geen slijtage, maar dat verwacht ik bij mijn heup eerlijk gezegd ook niet.

En over het stijfheidsverhaal heb ik toch een heel ander verhaal gehoord.... Ik ben in het Radbout geweest en gezien door reumatologen en orthopeden. Ik zit aan het max qua hypermobilitieit (met een gradenboog gemeten) En de stijfheid gaat toch echt pas rond de 60 inzetten.... Tenminste, dat is wat er mij verteld is...

Ik ben nu 33 en het gaat alleen maar steeds verder... Ontstekingswaarden in mijn bloed zijn bij elke bloedtest aanwezig, vocht in de ruimtes van gewrichten, constant (sub) luxaties...

As we speak zit ik met een dikke knie (vocht) als gevolg van mijn heup die opspeelt.

Begrijp ik goed dat je nog niet eerder bij een ortopeed bent geweest? Dan ben je aan het goede adres wat bereft eventuele dysplasie! Ik hoop dat hij je goed kan helpen!

Succes!!!!
Hoi Kolki,

Ik zit ook echt niet op een kunstkop of kunstlaagje (brengen ze op de kop aan) te wachten hoor....nu niet, dan niet, nooit niet!

Maar goed, het is nu een aantal malen gevallen bij artsen.

De orthopeed heeft de foto's gezien en ziet idd ook een dysplasie, dus even de 4e afwachten.

Tja en wat jij zegt over dat ik goed bezig ben met artsen bezoeken.....ik kan me wel andere hobbies voorstellen.

Ik kon al sneller bij orthopeed terecht, maar wilde de maand december eens geen artsen zien. Nu een maand voor mijn gezinnetje!

Maar ik begrijp je wel een beetje hoor....maar ik ben er wel klaar mee!

doegie
Ehm.... ik zei; goed bezig met therapeuten....

Maargoed, ik begrijp dat je er klaar mee bent. Dan zul je het kunnen laten rusten en even niemand bezoeken.

En de orthopeed zal je op de juiste manier behandelen zodat je klachten zullen afnemen of hopelijk verdwijnen.

Succes
Ik heb denk ik een soort snapping hip ook erg pijnlijk iemand daar ervaring mee?
Hoi Milobiyu,

Wat heb je er al aangedaan en heb je nog meer problemen met andere gewrichten?
Hoi!

Hier ook heupproblemen. Na veel scans, ziekenhuisbezoeken, therapieen, naar huis gestuurd metde diagnoses:

Fibromyalgie door hypermobiliteit

Snapping hip

Bekkeninstabiliteit (door de hypermobiliteit?)

Veel last, nu zeker met het koude weer. Ook last van handen en knieen, dat heb ik in de zomer niet.

Ik merk toch steeds meer dat ik het idee heb met een kluitje het riet ingestuurd te zijn. Heb steeds meer last van mijn snapping hip, grote bilspier en bekkenrand.

Zelfs als ik gewoon op de bank zit voel ik een soort 'ontsteking' of gevoeligheid, weet niet goed hoe ik het moet uitleggen.

Ben inmiddels ook een beetje radeloos.
Ik heb al jaren last van mijn heupen. Vooral links zit vaak vast en doet dan ontzettend zeer als ik mijn benen wil spreiden (vooral als ik zit). Als ik die heup dan 'knak' (wat echt ontzettend pijn doet) dan is het weer even over, maar meestal is het met een paar uur weer terug.

Met lopen voel ik het soms ook, maar toch heb ik er niet heel erg veel last van. Of ik ben het gewend, dat kan ook nog.

Toch maar binnenkort een bezoekje brengen aan de huisarts, ik wil eigenlijk wel weten wat het nu precies is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven