Vriendinnen en onzekerheid...

10-12-2010 14:10 34 berichten
Ik loop steeds tegen vervelende dingen aan in vriendschappen, Ik heb vaak het idee dat ik de minst leuke ben van de groep en dat andere vriendinnen liever met de andere vriendinnen afspreken dan met mij. (als je nog begrijpt wat ik bedoel)

Nog een ander voorbeeld;

deze week zouden we met zn allen gaan eten maar omdat het niet zo goed met me gaat had ik afgezegd. Ik zou dan diegene een smsje sturen om bijvoorbeeld te vragen hoe het gaat. Maar ik hoor niks...Ik kan me daar erg druk over maken, dat ik niet bijzonder genoeg voor ze ben. Zondag zie ik ze weer maar ik kan er wel tegenop zien omdat ik nu met deze gevoelens zit.

Zal ik er wat van zeggen of ben ik dan een zeikerd. Ik heb wel eens eerder gevraagd toen ik een keer niets hoorde en toen vertelde die vriendin dat ze het heel druk had en dat ik me niet druk moet maken. Verwacht ik te veel?
Alle reacties Link kopieren
ja, je verwacht te veel. Jou onzekerheid vreet je op! Wees gewoon blij met je vriendschappen en wie zegt dat jij de minst leuke bent van het stel? Of denk je dat zelf???
Ja dat denk ik omdat ik dan zoals nu bijvoorbeeld niks hoor....een bevestiging. En ik heb het idee dat een vriendin soms liever met de andere meiden afspreekt...maar of dat zo is?
Zoek jij over het algemeen altijd contact met hen of zij ook met jou?
het is hier binnen beter dan buiten
Zij zoeken ook wel eens contact met mij maar ik vaker met hen
Waarom heb je het etentje afgezegd? Omdat je er tegenop zat?

in je titel zet je het al duidelijk neer: het is jouw onzekerheid. En jij focust je waarschijnlijk veel op de dingen die dit gevoel voor jou bevestigen, bijv dat je geen sms terug krijgt.

Ik bedoel dit niet vervelend, maar als vriendin zou ik het ook beklemmend vinden om iemand vaak te moeten bevestigen.

Je bent toch uitgenodigd, je gaat zondag toch samen weer wat doen, dat is op een bepaalde manier ook een bevestiging, ze willen graag dat jij er bij bent.

Waarom voel jij je zo onzeker, waarom denk je dat je minder leuk bent?
Ik had het etentje afgezegd omdat ik me geestelijk niet goed voel. Zondag ga ik wel mee.

Ik weet niet waarom ik zoe onzeker ben. Ik vind het erg vervelend.

Maar je mag toch van je vriendinnen verwachten dat ze wat laten horen?
Nee. Ik denk niet dat je dat mag verwachten. Je gaat een vriendschap aan, geen contract met verplichtingen. Als het gebeurt is het leuk meegenomen, anders niet.

Je kunt toch niet voor anderen gaan bepalen hoe spontaan/attent/betrokken zij naar jou toe zijn? Dat moet toch uit iemand zelf komen?

Als je hier niet gelukkig mee bent: zoek andere vriendinnen.
Maar als het niet uit iemand zelf komt, zijn het dan wel echte vriendinnnen?
ja tuurlijk, ze mogen ook wel eens wat van zichzelf laten horen.

Maar ik dacht dat je dit topic vooral opende, omdat je onzeker bent. En ik denk/ en weet dat je daardoor ook dingen anders kunt interpreteren.

Maar goed, ik weet ook niet hoe jou vriendinnen zijn, misschien zijn het wel ontzettende egoïstische meiden, die je opzettelijk negeren.. Beetje overdreven...

Maar ik denk dat je het eerst bij jezelf moet zoeken...

Ik weet niet waarom je je geestelijk niet goed voelt. maar heb je het daar weleens over gehad met je vriendinnen?
Je hebt het etentje afgezegd, omdat je je geestelijk niet goed voelde.

Doe je dit vaker?

Ik kan mij voorstellen dat als jij dit vaker doet je vriendinnen er van balen en op een gegeven moment niet meer willen reageren.

Als je je geestelijk niet goed voelt, ga je toch juist met goede vriendinnen afspreken?

Wat schiet je op met afzeggen?
quote:Mj1984 schreef op 10 december 2010 @ 14:44:

Maar als het niet uit iemand zelf komt, zijn het dan wel echte vriendinnnen?

Wie bepaalt wat echte vriendinnen zijn?

Het is aan jou om te bepalen, of je vriendinnen wilt die op die manier met jou omgaan.
Ik opende dit topic in eerste instantie om meningen te horen over dat ik niks van ze hoorde nadat ik had afgezegd.

Of ik daar wat van moest zeggen of me gewoon stil moest houden.

Maar ook omdat ik erg onzeker ben en dat telkens weer in deze situatie tegenkom. Mijn vriendinnen weten dat ik niet lekker in mijn vel zit. Misschien juist daarom dat ik wel wat verwachtte. En ze zijn niet egoistisch ofzo, altijd aardig maar maak me vaak druk om wat ze werkelijk denken. Angst om ze kwijt te raken denk ik....
quote:bommi schreef op 10 december 2010 @ 14:49:

Je hebt het etentje afgezegd, omdat je je geestelijk niet goed voelde.

Doe je dit vaker?

Ik kan mij voorstellen dat als jij dit vaker doet je vriendinnen er van balen en op een gegeven moment niet meer willen reageren.

Als je je geestelijk niet goed voelt, ga je toch juist met goede vriendinnen afspreken?

Wat schiet je op met afzeggen?Denk dat dit ook de verkeerde indruk kan geven. Zeg je erbij dat je je geestelijk niet goed voelt? of heb je een 'smoes' bedacht? Als jij vaak afbelt of je niet goed voelt, maar niet verteld waarom, is het voor een ander ook lastig om contact te zoeken. Die denk misschien wel dat je daar helemaal niet op zit te wachten.
quote:Mj1984 schreef op 10 december 2010 @ 14:52:

Ik opende dit topic in eerste instantie om meningen te horen over dat ik niks van ze hoorde nadat ik had afgezegd.

Of ik daar wat van moest zeggen of me gewoon stil moest houden.

Maar ook omdat ik erg onzeker ben en dat telkens weer in deze situatie tegenkom. Mijn vriendinnen weten dat ik niet lekker in mijn vel zit. Misschien juist daarom dat ik wel wat verwachtte. En ze zijn niet egoistisch ofzo, altijd aardig maar maak me vaak druk om wat ze werkelijk denken. Angst om ze kwijt te raken denk ik....

Dit is een beetje dubbel he... Aan de ene kant wil je meer van hen horen, vooral omdat je je niet lekker voelt, niet lekker in je vel zit.

Maar aan de andere kant bel je wel zelf af, terwijl een avondje met je vriendinnen misschien juist leuk zou zijn geweest, en dat je je niet helemaal lekker voelt, maakt hen waarschijnlijk niet veel uit (als in: dat je moet doen alsof alles OK gaat). Maar dat je niet komt kan voor hun ook aangeven: OK, ze heeft er even geen zin in.

Dus, vind het een beetje dubbel.
Ik vind het juist moeijlijk om zelf te bepalen wat vriendinnen zijn...Vroeg me af wat he forum daar van vindt.

En ik zeg wel eerlijk dat ik niet kom omdat ik me geestelijk niet goed voel.
heb je het al eens bespreekbaar gemaakt met je vriendinnen en ze verteld wat jou verwachtingen zijn? Misschien hebben ze geen idee en willen ze je tegemoet komen?
quote:Mj1984 schreef op 10 december 2010 @ 14:52:

Jij kunt toch niet in hun hoofd kijken? Je weet helemaal niet wat ze denken en ga dat a.u.b. ook niet voor ze invullen, want waarschijnlijk maak je jezelf drukker dan nodig is.

Even een andere vraag: wat doe jij met jouw onzekerheid? Loop je hiervoor bij een psycholoog? Een tip..google eens op Mindfulness.
quote:Mj1984 schreef op 10 december 2010 @ 15:01:

Ik vind het juist moeijlijk om zelf te bepalen wat vriendinnen zijn...Vroeg me af wat he forum daar van vindt.

En ik zeg wel eerlijk dat ik niet kom omdat ik me geestelijk niet goed voel.

Wel een lastige vraag: Wat vind het forum ervan dat jij het moeilijk vind om zelf te bepalen wat vriendinnen zijn?

Ik probeer met je mee te denken, maar blijkbaar is het off-topic.
Een vriendschap voor mij is een relatie die in balans is, het is geven en ontvangen. De ene keer geef ik meer, de andere keer ontvang je meer. Je staat voor elkaar klaar als de een het moeilijker heeft.....
Hoi,

Ik heb een vriendin die ook wel vaker afzegt/niet komt omdat ze niet helemaal lekker is. Ik stuur dan ook meestal niets terug, omdat dat gedrag me wel eens irriteert...

Stel je in hun plaats: jullie gingen afspreken en jij zegt af. Op je vriendinnen komt dat waarschijnlijk over alsof jij er geen zin in hebt om met hen af te spreken....
Niet leuk om te horen misschien, maar het is heel goed mogelijk dat je nu even niet zo'n leuke vriendin bent, omdat je niet zo lekker in je vel zit en wellicht te zwaar op de hand bent, te veel piekert, te veel op ze leunt of te veel bevesiging zoekt.

Ze hebben hier wellicht niet altijd zin in, zeker niet als je op het laatste moment afspraken afzegt. Probeer dus ook wat te geven aan positiviteit ook al is dat nu best moeilijk.
Het lijkt me ook wat slachtoffergedrag.

Jij voelt je onzeker/geestelijk niet goed, dus zegt jullie afspraak af, maar nadien verwacht je wel van de vriendinnen waarmee je niet wou afspreken dat ze jou contacteren om te vragen hoe het gaat.

Zij hebben waarschijnlijk de reactie: waarom zegt ze af als ze zich niet goed voelt, ipv omringt te zijn door vriendinnen?

Ik begrijp dat het voor jou een moeilijke periode is, maar daar kunnen zij zich niet noodzakelijk in inleven, als zij nog niets dergelijks hebben meegemaakt. Dat maakt van hen geen slechtere vriendinnen denk ik.
Je mag helaas niks van mensen verwachten. Hoe graag je het ook zou willen! Doe je het zelf wel altijd als iemand ziek is of wat dan ook. Probeer te handelen zoals je zelf behandeld wil worden

Verder gewoon jezelf zijn, niet teveel aan jezelf twijfelen en het bespreekbaar maken met vriendinnen.
Als ik ergens een hekel aan heb, is als er van alles van mij verwacht wordt. Ik wil in een vriendschap kunnen zijn wie ik ben en niet wat mensen van mij verwachten. Jij verwacht dat je vriendinnen je helemaal begrijpen, zich voortdurend met jou bezighouden, je bevestigen. In mijn ogen verwacht je te veel, wat als claimend ervaren kan worden. Ik krijg het daar spaans benauwd van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven