Help kerstdiner grote groep, kleine keuken
dinsdag 14 december 2010 om 10:44
Wie kan me helpen met het kerstdiner? Kerst wordt bij ons gevierd omdat niemand t wilde organiseren. 12 man en een klein kind. We zijn klein behuisd. Gourmetten is geen optie.
Wat kan ik ze als kerstdiner voorzetten?
Ik dacht vooraf carpaccio of iets kouds. Soepje. Maar wat als hoofdgerecht!??
We hebben geen oven, wel kleine magetron/combi oven. Geen frituurpan.
Maat hoe krijg ik dan voor zoveel mensen wat lekkers en kerstwaardigs op tafel??
Wie heeft ervaring of al een leuk kerstmenu voor me?
Smulden en dat soort sites spit ik helemaal door. Maar wild lusten veel niet. En iets uit de oven kan ook niet. Ik weet niet hoe ik het voor elkaar kan krijgen en hoe te combineren?
Hopelijk is hier een goede keukenprinses met tips??
Wat kan ik ze als kerstdiner voorzetten?
Ik dacht vooraf carpaccio of iets kouds. Soepje. Maar wat als hoofdgerecht!??
We hebben geen oven, wel kleine magetron/combi oven. Geen frituurpan.
Maat hoe krijg ik dan voor zoveel mensen wat lekkers en kerstwaardigs op tafel??
Wie heeft ervaring of al een leuk kerstmenu voor me?
Smulden en dat soort sites spit ik helemaal door. Maar wild lusten veel niet. En iets uit de oven kan ook niet. Ik weet niet hoe ik het voor elkaar kan krijgen en hoe te combineren?
Hopelijk is hier een goede keukenprinses met tips??
dinsdag 14 december 2010 om 11:44
dinsdag 14 december 2010 om 11:48
Je kunt ook puree van tevoren maakt en deze warmhouden met de tip van mevrouw de kees, je een rollade braden met rode wijn, tijm en champignons en zoiets erbij serveren. Met een beetje creativiteit kun je er daar wel genoeg van maken in een combimagnetron. Je moet alleen willen. Desnoods kook je alleen bonen, wikkel je spek eromheen en bak je ze even rondom aan in een pan. Denk dat het dan ook heerlijk smaakt én het ziet er leuk uit.
dinsdag 14 december 2010 om 11:54
Hapjesbuffetideeen;
Een berg kleine bordjes met vorkjes.
Een grote schaal met carpaccio waar de mensen dan zelf een portie van af kunnen pakken. Prima in het vooruit te maken.
Een soep op een lichtje en soepkommetjes met lepels, of chique glaasjes
(foto gepikt van medeforumster MyleneValerie)
Kleine clubsandwiches met bijvoorbeeld advocadoroom en kip
Schaal hapjes als wraprolletjes met zalm, broodrolletjes met pate
Mini-pita's met gehaktballetjes, warm serveren en als ze koud zijn zijn ze ook nog lekker
Sateetjes warm in een schaal met satesaus op een lichtje
PAstasalde tonijn, ui, ei, paprika etc.
Google eens op warme en koude hapjes, zoveel ideeen.
Een ragout oid met rijst kan ook prima warm gehouden wordne op tafel. LAat bij gebrek aan warmhoudplaatjes, rechouds of theelichtjes je visite deze meebrengen.
Een berg kleine bordjes met vorkjes.
Een grote schaal met carpaccio waar de mensen dan zelf een portie van af kunnen pakken. Prima in het vooruit te maken.
Een soep op een lichtje en soepkommetjes met lepels, of chique glaasjes
(foto gepikt van medeforumster MyleneValerie)
Kleine clubsandwiches met bijvoorbeeld advocadoroom en kip
Schaal hapjes als wraprolletjes met zalm, broodrolletjes met pate
Mini-pita's met gehaktballetjes, warm serveren en als ze koud zijn zijn ze ook nog lekker
Sateetjes warm in een schaal met satesaus op een lichtje
PAstasalde tonijn, ui, ei, paprika etc.
Google eens op warme en koude hapjes, zoveel ideeen.
Een ragout oid met rijst kan ook prima warm gehouden wordne op tafel. LAat bij gebrek aan warmhoudplaatjes, rechouds of theelichtjes je visite deze meebrengen.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
dinsdag 14 december 2010 om 11:59
Carpaccio is prima "opener". Lekker brood erbij met olie, zeezout, balsamico azijn.
Als hoofdgerecht een rollade. Vooraf te bereiden en op een snijmachine of met de hand mooi dun snijden. Die kun je dan koud serveren. Dan de pitten gebruiken voor een saus, een groente, een lekkere appel- of rabarbercompote erbij (kant en klaar uit de koelkast) en misschien kun je aardappelpuree met knolselderij vooraf maken zodat je deze 's middags alleen hoeft op te warmen.
Als dessert kan je een fruitsoepje maken in de blender en deze in de koelkast bewaren. Hierop een bolletje ijs en een kletskop.
Als hoofdgerecht een rollade. Vooraf te bereiden en op een snijmachine of met de hand mooi dun snijden. Die kun je dan koud serveren. Dan de pitten gebruiken voor een saus, een groente, een lekkere appel- of rabarbercompote erbij (kant en klaar uit de koelkast) en misschien kun je aardappelpuree met knolselderij vooraf maken zodat je deze 's middags alleen hoeft op te warmen.
Als dessert kan je een fruitsoepje maken in de blender en deze in de koelkast bewaren. Hierop een bolletje ijs en een kletskop.
dinsdag 14 december 2010 om 11:59
Als er veel mensen komen maak ik vaak de dag ervoor een grote schaal met gegrilde groenten, die meng ik de volgende dag met couscous en wat kippebouillon.
Ondertussen een paar kippepoten braden met wat ui en citroen, de kip kruiden met een mengsel van olie, zout en peper en evt. wat djinten.
Als de kip gaar is af laten koelen en het vlees eraf plukken en bovenop de couscous leggen.
Groot succes hier.
Ondertussen een paar kippepoten braden met wat ui en citroen, de kip kruiden met een mengsel van olie, zout en peper en evt. wat djinten.
Als de kip gaar is af laten koelen en het vlees eraf plukken en bovenop de couscous leggen.
Groot succes hier.
dinsdag 14 december 2010 om 12:16
Herkenbaar, ik heb een soort gelijk 'probleem' .
We hebben wel een redelijke keuken inclusief oven, alleen te weinig plek om te zitten (eettafel staat bij ons in de keuken) en ik heb ook geen zin om de hele tijd in de keuken te staan als de visite er al is. Nu wil ik op de eettafel alles neerzetten en dat iedereen het dan in het zitgedeelte op schoot kan opeten.
Zat te denken aan het volgende:
Vooraf:
- 2 soorten soep
- Stokbrood met kruidenboter/tapenade
Hoofdgerecht:
- 2 soorten groenten (ik denk brocolli en witlof met ham en kaas uit de oven)
- aardappelkroketjes/aardappelbolletjes
- Verschillende soorten vleesspiesjes (heb deze bij de hema besteld, maar is eventueel ook makkelijk zelf te maken)
Nagerecht:
- 2 soorten IJs
Hopelijk heb je er iets aan!
We hebben wel een redelijke keuken inclusief oven, alleen te weinig plek om te zitten (eettafel staat bij ons in de keuken) en ik heb ook geen zin om de hele tijd in de keuken te staan als de visite er al is. Nu wil ik op de eettafel alles neerzetten en dat iedereen het dan in het zitgedeelte op schoot kan opeten.
Zat te denken aan het volgende:
Vooraf:
- 2 soorten soep
- Stokbrood met kruidenboter/tapenade
Hoofdgerecht:
- 2 soorten groenten (ik denk brocolli en witlof met ham en kaas uit de oven)
- aardappelkroketjes/aardappelbolletjes
- Verschillende soorten vleesspiesjes (heb deze bij de hema besteld, maar is eventueel ook makkelijk zelf te maken)
Nagerecht:
- 2 soorten IJs
Hopelijk heb je er iets aan!

dinsdag 14 december 2010 om 12:17
Wat het ook altijd goed doet bij grote groepen, en waar geen oven voor nodig is: wraps (maar misschien vind je dat niet kerstig genoeg) Je hebt er niet veel werk van want je kan vrijwel alles van tevoren klaarmaken / snijden.
Je zet 2 pannen met vlees op tafel. 1 pan met gehakt en 1 pan met stukjes kip (en meegebakken ui, champignons, paprika, prei, tauge, wat je maar lekker vindt)
Op tafel zet je een groot bord met wraps, en daarnaast zet je de tafel vol met kleine schaaltjes ingredienten. Iedereen kan dan zelf z'n wrap vullen met wat ie lekker vindt. Ik vind het altijd heel gezellig en iedereen lust het, want je vult 'm immers zelf met ingredienten.
Wat je op tafel kan zetten is bijv.: zure room, guacemole, rode salsa, champignons, mexicaanse bonen, mais, paprika, tomaatjes, fetablokjes, ijsbergsla, prei, gesnipperd uitje, champignons, geraspte kaas, rucola, ananas.... etc. etc.
En dan kan je er een voorgerechtje en een nagerechtje bij doen. Misschien is het dan leuk om in de mexicaanse sfeer te blijven.
Je zet 2 pannen met vlees op tafel. 1 pan met gehakt en 1 pan met stukjes kip (en meegebakken ui, champignons, paprika, prei, tauge, wat je maar lekker vindt)
Op tafel zet je een groot bord met wraps, en daarnaast zet je de tafel vol met kleine schaaltjes ingredienten. Iedereen kan dan zelf z'n wrap vullen met wat ie lekker vindt. Ik vind het altijd heel gezellig en iedereen lust het, want je vult 'm immers zelf met ingredienten.
Wat je op tafel kan zetten is bijv.: zure room, guacemole, rode salsa, champignons, mexicaanse bonen, mais, paprika, tomaatjes, fetablokjes, ijsbergsla, prei, gesnipperd uitje, champignons, geraspte kaas, rucola, ananas.... etc. etc.
En dan kan je er een voorgerechtje en een nagerechtje bij doen. Misschien is het dan leuk om in de mexicaanse sfeer te blijven.
dinsdag 14 december 2010 om 12:53
Ik zou ook gaan voor het buffet. 2 soorten soep met lekkere luxe broodjes en allerlei smeerseltjes.
Daarna een heerlijk buffet met gemaakte salades, carpaccio, een aantal vleessoorten in saus, etc.
En daarna een grand dessert. Mmm! Volzetten met chocolademousses, ijstaarten, soesjestoren, fruit, etc!
Succes!
Daarna een heerlijk buffet met gemaakte salades, carpaccio, een aantal vleessoorten in saus, etc.
En daarna een grand dessert. Mmm! Volzetten met chocolademousses, ijstaarten, soesjestoren, fruit, etc!
Succes!
dinsdag 14 december 2010 om 13:25
Je zou ook voor kaasfondue kunnen gaan. Ik zou zorgen voor drie ovenschalen/kaasfonduepannen en eventueel voor drie verschillende soorten kaasfondue. Kan je met z'n vieren een pan delen. Daar allerlei broodjes, salade of wat dan ook bij
Eventueel soepje vooraf en ijs etc na.
Zit je toch met elkaar aan tafel en niet al te veel werk.
Eventueel soepje vooraf en ijs etc na.
Zit je toch met elkaar aan tafel en niet al te veel werk.
dinsdag 14 december 2010 om 15:21
Supergoede ideeën van jullie!! Ga vanavond met mijn vriend alles ff bekijken en opschrijven wat haalbaar is en past bij elkaar. Het wordt of hapjesbuffet of koken met jullie ideetjes. Er staan veel lekkere dingen bij en joken vind ik leuk. Maar Ger moet haalbaar zijn idd.
Ook goede tip van die warmhouddingen lenen
@thee we eten aan tafel. Vind ik wel zo leuk!
En kerst is bij ons omdat de anderen het andere jaren gedaan hebben. Het bij hun niet uitkomt ivm andere kerstdag, verjaardag de dag ervoor etc. Mijn schoonouders wilden ook al met de hele groep familie bij ons komen. Maar dat heeft mijn vriend afgewimpeld..2 dagen is teveel.
Ook goede tip van die warmhouddingen lenen
@thee we eten aan tafel. Vind ik wel zo leuk!
En kerst is bij ons omdat de anderen het andere jaren gedaan hebben. Het bij hun niet uitkomt ivm andere kerstdag, verjaardag de dag ervoor etc. Mijn schoonouders wilden ook al met de hele groep familie bij ons komen. Maar dat heeft mijn vriend afgewimpeld..2 dagen is teveel.