Kleuters en kerstkaarten
maandag 14 december 2009 om 21:10
Mijn dochter van 4 1/2 zit sinds de zomervakantie op school. Vandaag kwam ze thuis met 3 kerstkaarten van kinderen uit haar klas. 2 daarvan hadden hun eigen naam geschreven, 1 kaart was getekend door moeder van het kind want kan blijkbaar zijn eigen naam niet schrijven.
Het zijn kinderen waar ik mijn dochter echt nog nooit iets over heb horen zeggen.
Waarom sturen kinderen van 4 en 5 elkaar kerstkaarten? Kijk, als het nu beste vrienden zijn snap ik het. Maar deze kinderen geven alle kinderen in hun klas een kerstkaart. Dat snap ik dus niet. En ik wil daar ook niet aan meedoen.
Dus ik gooi er maar een poll in, heb ik dat ook een keer gedaan!
Het zijn kinderen waar ik mijn dochter echt nog nooit iets over heb horen zeggen.
Waarom sturen kinderen van 4 en 5 elkaar kerstkaarten? Kijk, als het nu beste vrienden zijn snap ik het. Maar deze kinderen geven alle kinderen in hun klas een kerstkaart. Dat snap ik dus niet. En ik wil daar ook niet aan meedoen.
Dus ik gooi er maar een poll in, heb ik dat ook een keer gedaan!
dinsdag 15 december 2009 om 10:54
Bij mijn kinderen in de klas mag het wel, uitnodigingen uitdelen.
Maar zeker in de onderbouw en middenbouw worden vriendschappen goed in de gaten gehouden en kinderen die dreigen buiten de groep te vallen geholpen vrienden te maken door subtiele andere klas indeling, gezamelijke taakjes te geven enz.
Ik moet echt zeggen dat ze dat op deze school bewonderingswaardig voor elkaar hebben.
Maar zeker in de onderbouw en middenbouw worden vriendschappen goed in de gaten gehouden en kinderen die dreigen buiten de groep te vallen geholpen vrienden te maken door subtiele andere klas indeling, gezamelijke taakjes te geven enz.
Ik moet echt zeggen dat ze dat op deze school bewonderingswaardig voor elkaar hebben.
dinsdag 15 december 2009 om 12:00
Toen ze hier in het eerste kerstjaar dat ze op school zaten met kaartjes thuiskwamen dacht ik mm wat een onzin. Maar het is hier bij mijn jongens echt iets belangrijks en spannends voor ze geworden. Net wat er al geschreven werd het is een heel plan wat ze hebben en zeker nu ze zelf beginnen te schrijven is het extra leuk. En ik vind het altijd leuk dat ze van alle meisjes uit hun groep een kaartje krijgen. Wel papierverspilling inderdaad maar als ik zie hoe blij ze er hier van worden kan ik daar wel mee leven
dinsdag 15 december 2009 om 18:04
Zwiepje heeft er inmiddels ook al 6 binnen. Ik vind het complete waanzin, die kinderen hebben geen flauw benul wat ze uitdelen (maar ze vinden het wel leuk). Ik vermoed dat de helft wel uit gaat delen en de andere helft niet. Zwiepje hoort bij niet. Als hij ouder is prima maar nu vind ik het nog te vroeg.
dinsdag 15 december 2009 om 22:31
Ik ben zelf kleuterjuf en ik ben heel blij dat (sinds dit jaar) de kaarten niet meer mogen worden uitgedeeld IN de klas. Vaak werden de kaarten in de klas geopend en daarna zonder envelop in de bewaarbak gelegd. Vervolgens om 12u en 15u een hele tijd op zoek om de kaart bij de juiste eigenaar te brengen. (Dan had ik ook een leuk boek voor kunnen lezen!)
En sommige kids zijn verdrietig als ze weer niks krijgen...
Dus nu moeten ouders het buiten het hek zelf regelen, aan kids meegeven of door de brievenbus gooien! Veel beter plan, het uitdelen valt niet zo op en nu krijgen alleen echte vrienden een kaartje.
Dus ik zou zeggen: NEE! Niet doen, alleen voor de liefste vriendjes een zelfgemaakte kaart!
En sommige kids zijn verdrietig als ze weer niks krijgen...
Dus nu moeten ouders het buiten het hek zelf regelen, aan kids meegeven of door de brievenbus gooien! Veel beter plan, het uitdelen valt niet zo op en nu krijgen alleen echte vrienden een kaartje.
Dus ik zou zeggen: NEE! Niet doen, alleen voor de liefste vriendjes een zelfgemaakte kaart!
maandag 13 december 2010 om 10:22
maandag 13 december 2010 om 11:00
Ik vind het ook onzin wanneer moeders voor de hele klas kaarten schrijven en het kind zelf geen idee heeft wie of wat hij een kaart heeft gegeven.
Bij ons op school mogen kinderen 1 speciale kaart mee naar de klas nemen. Dat is dan een kerstkaart voor alle kindjes. Zo'n kaart krijgt dan in de klas extra aandacht en dan wordt het opgehangen. Kunnen ze er allemaal van genieten.
Toevoeging: wanneer kinderen kaarten willen uitdelen mag dat. Het moet alleen buiten schooltijd gebeuren en buiten de klas. De juffen helpen dus niet uitdelen. In de praktijk staan dus moeders kaarten te wisselen op het schoolplein nog voordat de school uit is en zien kinderen niets hiervan, tot ze een paar enveloppen mogen openmaken.
Bij ons op school mogen kinderen 1 speciale kaart mee naar de klas nemen. Dat is dan een kerstkaart voor alle kindjes. Zo'n kaart krijgt dan in de klas extra aandacht en dan wordt het opgehangen. Kunnen ze er allemaal van genieten.
Toevoeging: wanneer kinderen kaarten willen uitdelen mag dat. Het moet alleen buiten schooltijd gebeuren en buiten de klas. De juffen helpen dus niet uitdelen. In de praktijk staan dus moeders kaarten te wisselen op het schoolplein nog voordat de school uit is en zien kinderen niets hiervan, tot ze een paar enveloppen mogen openmaken.
maandag 13 december 2010 om 22:44
dinsdag 14 december 2010 om 13:00
Onze oudste(6 jaar groep 2) wou ook graag kaarten uitdelen aan de hele klas.
Ben met 'm naar de action gegaan, 20 kaarten voor 0.79 en hij heeft in elke kaart zelf trots zijn naam geschreven,en ze in de klas uitgedeeld.
Ik vondhet eerst ook onzin,maar voor die 0.79 had ik wel een hele trotse&blije kleuter.
Ben met 'm naar de action gegaan, 20 kaarten voor 0.79 en hij heeft in elke kaart zelf trots zijn naam geschreven,en ze in de klas uitgedeeld.
Ik vondhet eerst ook onzin,maar voor die 0.79 had ik wel een hele trotse&blije kleuter.
dinsdag 14 december 2010 om 14:24
Op de school van mijn dochtertje mogen er ook geen kaartjes worden uitgedeeld.
Ik ben daar wel blij om eigenlijk.
Mijn dochtertje trekt zich heel snel dingen persoonlijk aan, dus een "niet gekregen kerstkaart" zou bij haar voor verdriet kunnen zorgen.
Ik ben daar wel blij om eigenlijk.
Mijn dochtertje trekt zich heel snel dingen persoonlijk aan, dus een "niet gekregen kerstkaart" zou bij haar voor verdriet kunnen zorgen.
Follow your heart, but take your brain with you....
dinsdag 14 december 2010 om 14:26
Ons zoontje, bijna 5, heeft er zelf om gevraagd en wil het voor de hele klas. Mag van mij en hij schrijft dan zelf zijn naam. Hij is namelijk net begonnen met oefenen van letters dus dit is een goede oefening. Er zijn er dan ook een heel aantal nauwelijks leesbaar, maar dat mag de pret niet drukken. Hij zat lekker naast me toen ik onze kaarten aan het doen was en is helemaal trots. En we doen voor de hele klas, anders is het niet leuk voor de kinderen die wat minder in de groep liggen. Verder hebben ze afgelopen vrijdag een groeps-kerst-foto gemaakt en daar maken ze ook een kerstkaart van voor elkaar.