Kleuters en kerstkaarten

14-12-2009 21:10 40 berichten
Mijn dochter van 4 1/2 zit sinds de zomervakantie op school. Vandaag kwam ze thuis met 3 kerstkaarten van kinderen uit haar klas. 2 daarvan hadden hun eigen naam geschreven, 1 kaart was getekend door moeder van het kind want kan blijkbaar zijn eigen naam niet schrijven.

Het zijn kinderen waar ik mijn dochter echt nog nooit iets over heb horen zeggen.

Waarom sturen kinderen van 4 en 5 elkaar kerstkaarten? Kijk, als het nu beste vrienden zijn snap ik het. Maar deze kinderen geven alle kinderen in hun klas een kerstkaart. Dat snap ik dus niet. En ik wil daar ook niet aan meedoen.

Dus ik gooi er maar een poll in, heb ik dat ook een keer gedaan!

Is het normaal dat je de hele klas een kerstkaart geeft?

Totaal aantal stemmen: 76

Ja, leuk toch? (21%)
Nee, wat een onzin! (79%)
Alle reacties Link kopieren
Ik hoorde het van de week ook van een vriendin. Mijn eerste reactie? Wat een onzin! En daarna dacht ik: ach, waarom ook niet, die kinderen vinden het vast leuk...

Maar ik ben blij dat het hier niet gedaan wordt. Mijn zoon heeft 1 kaart 'geschreven' voor zijn beste vriendje uit de klas. Die delen we ook niet in de klas uit maar doen we door de brievenbus.
Mijn moeder zei altijd 'als anderen in het water springen, hoef jij het nog niet te doen'... Kortom, doe er aan mee als je het leuk vindt, niet omdat je vindt dat het zo 'hoort'.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Bij mijn zoons zitten ook kinderen in de klas die dat doen. Ik doe er niet aan mee. Oudste zoon (6 jaar) kondigde vandaag overigens wel aan dat hij een kaart wilde sturen aan zijn beste vriendinnetje (dikke verkering). Dat vind ik natuurlijk prima!
Wel leuk om te krijgen voor de kinderen maar ik zou niet de hele klas gaan uitdelen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Mijn kindjes hebben net voor de hele klas kaartjes geschreven. Hoeft niet, maar als ze het leuk vinden.. ach..
Bij mijn dochter op school is het heel normaal dat ze elkaar allemaal een kerstkaart geven, net zoals het heel normaal is dat sommigen er niet aan mee willen doen.

Helaas hoort mijn dochter bij de eerste categorie... Ikzelf vind het papier- en geldverspilling. Heb dat nog niet aan haar verstand kunnen brengen.
Was de kaart alleen voor je kind of ook voor jullie? Mss willen die ouders contact maken en op die manier de kinderen 'koppelen' om een keer te gaan spelen ofzo?
In de klas van mijn dochter wordt het ook gedaan. Wij hebben dit jaar kaarten gekocht (24 stuks voor 1 euro) en vorig jaar zelf gemaakt. Dat wordt ook veel gedaan trouwens.

Nou is het wel zo dat mijn dochter in een combinatieklas zit, haar eigen klas bestaat uit 11 kinderen, in de andere klas zitten er 9. Dus ach....

En eerlijk is eerlijk. Ik krijg zelf ook kaarten van mensen waar ik het hele jaar niks mee te maken heb. En uit fatsoen/gewoonte stuur ik er dan maar eentje terug. Eigenlijk nog veel gekker dan die klaskaartjes.
Bij ons mag je alleen kerstkaarten sturen als je het aan alle kinderen in de klas stuurt... anders is het zielig voor de andere kindjes. Ik vind het papierverspilling.
Ik werk met kleuters en vandaag kwamen inderdaad de kaarten tevoorschijn, Of ik even wilde helpen uitdelen. Het meisje zelf vond het erg leuk. De kinderen die een kaart kregen snapten niet allemaal wat ze kregen. Ze vonden vooral de plaatjes leuk. De kinderen die niets kregen waren teleurgesteld.

Zelf zou ik er nooit aan beginnen en anders buiten uitdelen of iedereen er eentje geven.
Is toch best grappig? En die kaarten kosten vandaag de dag geen drol. Lint op d'r eigen kamer hangen en alle kaarten er aan.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Vandaag kwam zoontje (net 2 maanden op de basisschool) ook met een kerstkaartje van een klasgenootje thuis. Hij wist niet eens van wie het was, geloof ik.

Ik vrees dat er nog wel meer gaan komen.

Van mij hoeft het niet, maar als alle kinderen er gaan beginnen, tja, dan vrees ik dat wij ook maar meedoen (om bij de kudde te horen ). Nog maar ff afwachten...
In haar klas zitten 28 kinderen. Ik weet niet of ze van iedereen een kaart krijgt, mag toch hopen van niet....

In het kader van papierverspilling dus.

Amalia, de kaarten waren echt aan haar gericht, afzender was ook alleen het kind.

Ik vind het ook prima als ze aan haar vriendinnetjes een kaart wil sturen, maar de rest? Daar ga ik dus niet aan meedoen.

Ik ben zelf ook niet zo van de kerstkaarten zeg maar. Dat scheelt natuurlijk ook.

BGB, wel een leuk idee, de kaarten in haar kamer ophangen! Die van onszelf leg ik altijd in een schaal op tafel. Ben niet zo van de linten met kaarten in de woonkamer. Maar daar denkt mevroi vast anders over.
Bij Mk in de klas doen ze het ook, maar MK was wel selectief, dus niet de hele klas. Alleen haar beste vriendinnetjes. En de juf en de onderwijsassistent.

Ik vind het wel leuk ze zijn er ook helemaal trots op
quote:Faye_C schreef op 14 december 2009 @ 21:27:

Bij ons mag je alleen kerstkaarten sturen als je het aan alle kinderen in de klas stuurt... anders is het zielig voor de andere kindjes. Ik vind het papierverspilling.Wat een onzin. Ze nodigen toch ook niet iedereen op hun verjaarsfeestjes uit? Die kaarten worden ook in de klas uitgedeeld. Dat is dan niet zielig?
Bij ons mogen uitnodigingen niet in de klas worden uitgedeeld. En kerstkaarten zou ik opsturen, als ze er een paar naar wat vriendjes wil sturen prima. Maar echt niet de hele klas.
quote:tilalia2 schreef op 14 december 2009 @ 22:02:

[...]

Wat een onzin. Ze nodigen toch ook niet iedereen op hun verjaarsfeestjes uit? Die kaarten worden ook in de klas uitgedeeld. Dat is dan niet zielig?

Mag bij ons ook niet,vind het ergens ook wel logisch,sommige kinderen worden nooit uitgenodigt,maar goed,achteraf horen ze het toch wel.....

Maar vind het toch wel prettig dat de eventuele teleurstelling van het WEER geen kaartje krijgen er al niet is...

Maar goed,ik schijn een softie te zijn met dat soort dingen

O,en hier voor alle 20 kindjes een kaart,doet iedereen dus ik ook ,ze hangen in dr kamertje,leuk toch?
Nu mijn kids op het vmbo zitten gebeurt het niet meer, maar op de lagere school was het elk jaar raak, maar ik vond wel dat ze dan de hele klas moesten doen en niemand overslaan.

En kerstkaartjes hoeven echt niet duur te zijn.

Ze moesten ze altijd wel zelf schrijven en druk dat ze daarmee waren, gewoon omdat ze het zelf leuk vonden om te doen en daar gaat het volgens mij om.
Hier mogen uitnodigingen niet in de klas/op het schoolplein uitgedeeld worden, dus die geef ik buiten het plein mee aan de moeders/vaders (en wij nodigen ook niet de hele klas uit)

Kerstkaarten uitdelen op school mag ook niet, wel mogen de kinderen 1 kaart meenemen die dan in de klas wordt opgehangen, maar ik geloof niet dat dat veel gedaan wordt.

Zoontje en dochter hebben het er nog niet over gehad.

Vorig jaar kreeg dochter wel veel kaartjes, op school, maar ook in de brievenbus.

Toen hebben we zelf ook maar een ronde gedaan door het dorp, op de fiets, met van die kleine kaartjes van de Action in haar fietsmandje.

Dat vond ze erg leuk om te doen, dus misschien doen we dat dit jaar wel weer, als kerstvakantie-activiteit.

Zelf verstuur ik nooit kaarten, en ontvang er misschien een stuk of 10.
quote:paling schreef op 15 december 2009 @ 06:51:

Hier mogen uitnodigingen niet in de klas/op het schoolplein uitgedeeld worden, dus die geef ik buiten het plein mee aan de moeders/vaders

Hoe doe je dat met kindjes die naar de bso gaan? Vorig jaar wist ik echt niet van al haar vriendjes / vriendinnetjes wie waar woonde, dus persoonlijk bezorgen kon ook niet bij alle kaartjes.

Nu nog niet van allemaal, trouwens. Ik weet wel twee gastouders te vinden
Mijn zoon (5) had gisteren zijn eerste drie kerstkaartjes binnen... En ik weet uit ervaring van volgend jaar dat er nog 16 zullen volgen, want de hele klas doet mee. Hij verheugt zich er zo ontzettend op. Mama, dan leg ik ze eerst op een stapel, en dan ga ik ze uitdelen... En ik wil kleine envelopjes... En het moet echt morgen hoor, nee, overmorgen is NIET goed, ik wil het morgen!!! Hij was er helemaal opgewonden van!

Dus mama, die natuurlijk ook niet aan die kaarten gedacht had, heeft gisteravond de hele avond gefröbeld om zelf kaartjes en envelopjes te maken (kleintjes hoor, om zo min mogelijk mee te werken aan die papierverspilling!).

Tja, je wilt ook niet dat je zoon er niet bij hoort in de klas. En gelukkig is zijn klas nog zo klein dat ik alle kinderen ken en van alle kinderen weet waar ze wonen (maar de kerstkaarten worden hier wel gewoon in de klas uitgedeeld, niet rondgebracht!).
Pluk de dag! - In loving memory A.C. ❤
quote:tilalia2 schreef op 14 december 2009 @ 22:02:

[...]

Wat een onzin. Ze nodigen toch ook niet iedereen op hun verjaarsfeestjes uit? Die kaarten worden ook in de klas uitgedeeld. Dat is dan niet zielig?Bij ons mogen die uitnodigingen niet in de klas uitgedeeld worden. We gooien ze in de bus bij de vriendjes.
quote:tilalia2 schreef op 15 december 2009 @ 07:56:

[...]

Hoe doe je dat met kindjes die naar de bso gaan? Vorig jaar wist ik echt niet van al haar vriendjes / vriendinnetjes wie waar woonde, dus persoonlijk bezorgen kon ook niet bij alle kaartjes.

Nu nog niet van allemaal, trouwens. Ik weet wel twee gastouders te vinden Wij hebben een klasselijst waar de adressen en telefoonnummers op staan. Daarnaast zijn de kindjes die op het feestje komen toch ook de kindjes waar zoon mee speelt na schooltijd. Dus dan weet je wel waar ze wonen.
quote:tilalia2 schreef op 15 december 2009 @ 07:56:

[...]

Nu nog niet van allemaal, trouwens. Ik weet wel twee gastouders te vinden

Hier gaat geen enkel kindje 5 dagen per week naar de bso, dus ik kan altijd wel een keertje een ouder vinden, heb gewoon de kaarten in mijn fietsmand en ben ze dan in een paar dagen tijd wel kwijt, het gaat ook maar om 6 kaarten, en wie ik helemaal niet tref, daar gooi ik de kaart wel even in de bus, kleine moeite.

We hebben hier een schooljaarkalender met adressen- en telefoonlijst en ik weet inmiddels de favoriete vriendinnetjes al wel te wonen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven