Kind van 4 even alleen thuis?

14-12-2010 15:22 228 berichten
Vinden jullie dat een kind van 4 jaar 20 à 30 minuten alleen thuis kan zijn? (wel structureel 2 keer in de week). Ik zit logistiek uit te denken voor brengen van de jongste naar de oppas en oudste naar school en daarbij zou een tijd van 20 minuten alleen thuis zijn voor oudste 1 van de vele mogelijkheden zijn.

Ik neig zelf naar niet, maar soms ben ik een beetje te kloekerig en daarom wil ik wat reacties van andere moeders hier peilen.

Dank!
Alle reacties Link kopieren
nee
Nee, dat vind ik een slecht idee.
Mijn zoontje is nu nog maar 6 maanden. Maar als ik naar mijn neefjes en nichtjes van 4 kijk; Nee, die zou ik niet 20/30 minuten alleen thuis laten.
No way
Nee, en ik zou het niet eens overwegen.
Stressed is just desserts spelled backwards
Zou het zeker niet doen. Veel te jong. Wat als er brand uitbreekt of je kind per ongeluk met de knoppen van het gas gaat spelen?
Hmm.. af en toe een keertje misschien, ik zou er niet al gelijk een structuur van maken.
Later is nu
nee ik zou het ook niet doen. 4 is nog jong en het kan zomaar dat er brand komt, dat hij valt of dat er iets anders gebeurd en dan is 20/30 min echt heel lang!
Ik zou 20 minuten wel doen. Gewoon voor de tv zetten ofzo.

Misschien heel ontaard van mij hoor als ik bovenstaande reacties lees...
Nee
Nee, ik zou het zeker niet doen.
Het ligt aan je kind en aan de omgeving waar je woont. Mijn oudste liet ik wel alleen thuis, bij de jongste zou ik dat niet doen op die leeftijd.
Nee!!! Stel dat je kind het wel kan, je weet nooit welke gek er aan de deur staat en wat als brand uitbreekt. Even 5 min. Oké maat structureel 20 min. Ik zou er niet eens over peinzen!!
Mijn zoontje is vijf en ik laat hem soms eventjes tien minuutjes alleen als ik mijn dochter ergens naartoe moet brengen en hij zit op de bank televisie te kijken. Met de uitdrukkelijke afspraak dat hij niet van de bank mag komen, maar meestal zit hij toch zo vastgezogen in zijn film dat dat niet in hem opkomt

Maar vier jaar en dan 20 tot 30 minuten alleen.... dat vind ik wel lang.
Ik doe het wel eens. Oudste wordt in februari 5.

Als ik jongste ophaal bij de opvang, 150 m van ons huis, dan zit hij voor de tv met zijn boterham.

Ik ben dan 10-15 minuten weg en hij mag de deur voor niemand openmaken en heeft dat tot nu toe ook niet gedaan.

Hij speelt ook regelmatig alleen (of met buurtkinderen) buiten.

Ik zou niet naar de winkel gaan, dat is me te ver weg. Een half uur vind ik ook te lang en vraag hem ook of hij alleen wil blijven of liever mee wil. Als hij niet alleen wil blijven doe ik het niet.
Mijn kind van bijna vier laat ik nog net alleen beneden zitten als ik op zolder de was op hang, maar alleen thuisblijven zeker niet!
Bij vlagen ben ik geniaal! Helaas is het vandaag windstil.
4 jaar is nog wel heel erg klein...moet ie dan de hele tijd op de bank zitten wachten? heb je alle kasten en deuren vergrendeld?

Ik zeg dus nee
Ligt eraan hoe zelfstandig je kind, is het eerste wat er te binnen schiet maar als ik er overdenk dan kom ik toch uit op horror senario's dus nee doe maar niet.
Het gras aan de overkant is niet groen.
Bijna 5 vind ik overigens wel een verschil met net 4.
Bij vlagen ben ik geniaal! Helaas is het vandaag windstil.
..
Nee, echt niet.
Voor sommigen van jullie is het maar goed dat ik jullie niet in real life ken. Als ik in mijn omgeving zou horen dat iemand zijn kind van 4 alleen thuis laat dan bel ik jeugdzorg.
Nee, nooit.
Dat wel, maar structureel..... nee. Echt niet. Een half uur is voor zo'n kleintje best heeeel lang!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven