Geld & Recht alle pijlers

wholesale/retail prijzen

15-12-2010 12:50 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil een poster gaan verkopen en heb de verkoopprijs voor winkels op 25 euro (incl. BTW) vastgesteld. Ik heb van een aantal winkels positieve feedback ontvangen, maar voordat ik daadwerkelijk met hen afspreek, wil ik even polsen of ik een beetje realisitisch ben wat betreft de wholesale/retail prijs..

Nou ben ik, na een beetje onderzoek gedaant hebben, op een prijds van 12,50 (incl. BTW) uitgekomen voor de detailhandel. Ik stel dan wel de eis dat de minimum afname 25 stuks is, op afnames van meer dan 100 stuks zou ik korting (kunnen) geven. Nou vraag ik me af of dit een realistisch bedrag is en wat ik zal vragen als men bijvoorbeeld maar 5 posters afneemt?

Het gaat om een kunstposter gedrukt op 170 gr/m2 papier met witgoud metallic effect. De posters zullen in een koker geleverd worden.
waarom wil jij de verkoopprijs voor de winkels vaststellen? dat is toch aan hen? Als jij maar tevreden bent met de prijs die jij van hen ontvangt?
maar als je je toch zorgen maakt over de marge voor de winkelier (wat jij dus niet hoeft te doen): 100% is een hele mooie marge ... vrij standaard is 35%
quote:GiB schreef op 15 december 2010 @ 12:58:

maar als je je toch zorgen maakt over de marge voor de winkelier (wat jij dus niet hoeft te doen): 100% is een hele mooie marge ... vrij standaard is 35%

Huh, waar baseer jij dat op? Dit is echt geen hele mooie marge hoor.

inkoop 12,50 verkoop 29,95 is normaal
Op de uitlatingen van winkeliers in mijn kennissenkring en familie...
een marge van 35%? Die ben je dan direct kwijt door de belastingen, huur, personeel etc.

Gewoon is om een inkoopbedrag x 2.35 te doen dus niet x 1.35
Marges verschillen natuurlijk vreselijk per product, ik ben namelijk in mijn branche een marge van 2,5/3 gewend. Veel meer dus.
Een adviesprijs aangeven is waarschijnlijk beter. Ik weet dat het nogal verschilt per product, daarom heb ik het ook vrij precies omschreven. Het 'voordeel' voor mij is wel dat het een vrij uniek product is, er staan geen mensen in de rij met een soortgelijk priduct.. Ik wil het ook via een webshop gaan verkopen, dus vandaar die verkoopprijs/ adviesprijs..
quote:heleen1234 schreef op 15 december 2010 @ 13:01:

[...]

Huh, waar baseer jij dat op? Dit is echt geen hele mooie marge hoor.

inkoop 12,50 verkoop 29,95 is normaalDan werk jij niet in de consumentenelektronica
quote:byrd schreef op 15 december 2010 @ 13:37:

Een adviesprijs aangeven is waarschijnlijk beter. Ik weet dat het nogal verschilt per product, daarom heb ik het ook vrij precies omschreven. Het 'voordeel' voor mij is wel dat het een vrij uniek product is, er staan geen mensen in de rij met een soortgelijk priduct.. Ik wil het ook via een webshop gaan verkopen, dus vandaar die verkoopprijs/ adviesprijs..Je mag alleen maar een adviesprijs/richtprijs geven. Verticale prijsbinding is verboden (horizontale ook, overigens).
quote:heleen1234 schreef op 15 december 2010 @ 13:20:

een marge van 35%? Die ben je dan direct kwijt door de belastingen, huur, personeel etc.

Gewoon is om een inkoopbedrag x 2.35 te doen dus niet x 1.35Niet in de dierenwinkelbranche en niet in de spelletjesbranche...
een bedrag x 1.35 is nooit rendabel, hoeveel inkomstenbelasting moeten die dan betalen?

Volgens mij minimaal 33% ?!?!
wat ik me nog afvroeg, als ik als adviesprijs 25¤ aanhoud en bijvoorbeeld 40/60 hanteer, is de 40% dan standaard met of zonder BTW?
quote:heleen1234 schreef op 15 december 2010 @ 13:58:

een bedrag x 1.35 is nooit rendabel, hoeveel inkomstenbelasting moeten die dan betalen?

Volgens mij minimaal 33% ?!?!BV's betalen geen inkomstenbelasting.
quote:Bagheera schreef op 15 december 2010 @ 14:01:

[...]

BV's betalen geen inkomstenbelasting.

Je moet hoe dan ook belasting betalen over je winst. BV heeft ook inkomstenbelasting maar dan over het loon wat uit de zaak gehaald wordt.

Over het salaris houdt de bv als uw werkgever loonheffingen in en u betaalt, net als elke werknemer, inkomstenbelasting.

De bv betaalt over de winst vennootschapsbelasting.
vennootschapsbelasting is dus 20/25 % dan hou je nog te weinig over om van de marge 1.35 te kunnen draaien lijkt me.

Ik zal het wel helemaal niet snappen
quote:byrd schreef op 15 december 2010 @ 13:59:

wat ik me nog afvroeg, als ik als adviesprijs 25¤ aanhoud en bijvoorbeeld 40/60 hanteer, is de 40% dan standaard met of zonder BTW?

Snap niet helemaal wat je bedoelt maar een winkelier rekent als het goed is altijd zonder BTW (dus in jouw geval rekent hij met een inkoopprijs van 10,50 (12,50 exclusief 19%) en een verkoopprijs van 21,01 (25 exclusief 19%).

PS een adviesverkoopprijs van 24,95 is raadzamer....
quote:heleen1234 schreef op 15 december 2010 @ 13:58:

Volgens mij minimaal 33% ?!?!

Euh, belasting betaal je toch over de winst dus dan maakt de hoogte van je marge toch niet uit? Als je (door een hoger omzetvolume) maar genoeg winst draait of zie ik dat verkeerd?

En - uit nieuwsgierigheid - over welke branche heb jij het?
.
quote:heleen1234 schreef op 15 december 2010 @ 14:09:

vennootschapsbelasting is dus 20/25 % dan hou je nog te weinig over om van de marge 1.35 te kunnen draaien lijkt me.

Ik zal het wel helemaal niet snappenIk vrees dat je het inderdaad niet snapt. Uit de marge betaalt het bedrijf zijn kosten en over de brutowinst wordt vennootschapsbelasting betaald. Even heel kort door de bocht gezegd. En als jij 1000-den tv's verkoopt, is een marge van 35% voldoende. Het is niet veel, weinig zelfs, maar het kan wel.
quote:heleen1234 schreef op 15 december 2010 @ 14:23:

[...]

Ik ben eenmanszaak. branche detailhandel mode/schoenen in midden, hoge en zeer hoge segment. Mijn marges zijn tussen 2.3 en 2.5.De prijzen tijdens de sale deden mij al vermoeden dat er bij kleding andere marges gehanteerd worden (zelfs als tijdens de sale sommige dingen met verlies verkocht worden)...
quote:heleen1234 schreef op 15 december 2010 @ 13:20:

Gewoon is om een inkoopbedrag x 2.35 te doen dus niet x 1.35

Dat zou echt heel mooi zijn als ik dat in mijn branche kan doen. Maar ik vrees dat wij dan gauw de deuren kunnen sluiten....

Dus dat is per branche heel erg verschillend!
Heleen, even een oprechte vraag, je hebt een eigen zaak, maar geen basis-kennis van bedrijfseconomie? Laat jij alles aan je accountant over?
ik ben geen bv dus daar weet ik idd niks over, behalve wat ik tig jaar geleden op de middelbare school kreeg.
quote:viennas schreef op 15 december 2010 @ 14:42:

[...]

Dat zou echt heel mooi zijn als ik dat in mijn branche kan doen. Maar ik vrees dat wij dan gauw de deuren kunnen sluiten....

Dus dat is per branche heel erg verschillend!Dat snap ik, ik reageerde op iemand die 35% marge op een kunstposter al heel goed vond. Dat lijkt mij dus niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven