Gezondheid alle pijlers

Amalgaam vullingen erg schadelijk!

16-12-2010 08:45 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Gisteren was ik bij de tandarts en ik had helaas wat gaatjes die gevuld moesten worden. De tandarts stelde voor om 'grijze' vullingen te gebruiken omdat deze beter geschikt voor grotere gaten en duurzamer zouden zijn dan de 'witte' vullingen.

Nu kwam ik thuis en sprak ik een kennis, die zelf ook tandarts is, en hij vroeg per toeval welke vullingen mijn tandarts had gebruikt. Hij schrok eigenlijk toen ik hem zei dat de zogeheten grijze amalgaamvullingen waren gebruikt. Deze worden namelijk tegenwoordig niet meer zoveel gebruikt omdat ze zeer schadelijk zijn voor de gezondheid. Vroeger heb ik deze ook gekregen, maar toen wisten ze nog niet dat amalgaam zo schadelijk was. Nu is dat zo klaar als een klontje.

Ik schrok nogal en heb gespeurd. Zie hier een artikel uit o.a. Wikipedia:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Amalgaam

http://www.cbbr.nl/nieuws_april_amalgaam.html

Wie wist ook dat dit schadelijk is? Zou je de desbetreffende tandarts hier op aanspreken en de vullingen laten verwijderen? Ik ben toch wel bezorgd nu. Oke, ik ben snel bezorgd maar ik wist ook niet dat amalgaam zoveel kwaad kon. Het is tenslotte mijn lichaam en daar wil ik zuinig mee omgaan.
Hier nog wat extra informatie:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kwikvergiftiging
Dit is wat ik op een tandartsenforum lees:

Uit inventarisatie van de literatuur kan worden geconcludeerd dat tot op heden uit wetenschappelijk onderzoek nergens is gebleken dat amalgaam bij patiënten een giftige werking op het lichaam heeft. Weliswaar komen uit amalgaamvullingen geringe hoeveelheden kwik vrij, maar deze bedragen niet meer dan enkele procenten van de toegestane veilige dosis.

Nergens is door onderzoek aangetoond dat er een oorzakelijk verband is tussen deze minimale hoeveelheden en vermeende negatieve invloeden op de gezondheid. Geringe overgevoeligheidsreacties ten gevolge van metaalallergie zijn wel beschreven, maar komen slecht zelden voor. De geschatte frequentie varieert van 1 op 10.000 tot 1 op 100.000.
Hele volksstammen zijn oud geworden met amalgaam vullingen. Het is wellicht een oudere tandarts, amalgaam wordt idd bijna niet meer gebruikt.

Zou me niet te druk maken hoor. Composiet vullingen zijn wel veel mooier, dat wel...
Ik heb je eerste link gelezen TO en daarin kan ik nergens vinden dat het bewezen nadelig is voor je lichaam vanwege de zeer geringe afgifte. Het is simpelweg te weinig om schade aan te richten aan je lijf.

Dus ik zou je niet zo druk erover maken.
Zolang er nog voor- en tegenstanders zijn ga ik er vanuit dat het nog niet onomstotelijk bewezen is. Ik hou er echter wel rekening mee dat het zou kunnen en dus heb ik liever composiet. Ik vind dat trouwens ook veel mooier. Dit mag wellicht minder sterk zijn maar dat neem ik dan voor lief. Ik ga binnenkort al mijn amalgaam vulling langzaam laten vervangen. Niet vanwege de angst voor mijn gezondheid maar simpel wel voor de mooi.
Zou het ook kunnen zijn dat amalgaan als enige wordt vergoed door je verzekering en dat als hij composiet had gebruikt, je deze zelf had moeten betalen? Zou je dat ervoor over hebben gehad?
mijn tandarts is een jonge vent, maar hij vind amalgaan vullignen beter, omdat ze langer meegaan dan composiet. Composiet is wel mooier vind ik, maar ik ga toch voor de duurzame oplossing, samen met mijn tandarts.

Dus die schrikkende tandarts-kennis, is niet echt bij de tijd.
Dit is alu-hoedjes stuff. En Mexicaanse grieppriknanochips shit.

Ga niet Googlen want dat zijn toch geen normale bronnen die je daar vindt.
quote:Scuba schreef op 16 december 2010 @ 09:22:

Ik ga binnenkort al mijn amalgaam vulling langzaam laten vervangen. Niet vanwege de angst voor mijn gezondheid maar simpel wel voor de mooi.Moet ook maar net mogelijk zijn. Bij grote vullingen (3vlaks) is het vaak niet mogelijk om het amalgaam te verwijderen en te vervangen door composiet. Er moet teveel geboord worden en dat zou dan een kroon oid opleveren.
Mijn idee Star. Ik kan me niet voorstellen dat een tandarts dat soort dingen gaat zeggen. Maar misschien is die tandarts ook wel homeopaat.
Heb aan de onderkant van 2 kiezen van die amalgaamvullingen. Ze waren in eerste instantie gevuld met dat witte spul, maar dat viel er al binnen 'n week terug uit. Laat dus maar lekker zitten. Het zijn toch kiezen die ver naar achter zitten, dus het zit niet in 't zicht en deze vullingen zitten er al zo'n 20 jaar in zonder dat ze problemen geven.
Och, dit is al zo'n ouwe koe, daar is al jaren eerder grote paniek om geweest, maar het is nooit bewezen dat het wel degelijk schade aanricht.

Onze tandarts gebruikt ook amalgaam. Desgevraagd composiet, maar ze is er niet zo positief over. Wij inmiddels ook niet meer. Onze vorige tandarts heeft bij mijn man al het amalgaam vervangen vanwege het "mooier en beter". Elke paar weken moest hij terug omdat er weer een vulling uitviel. En weer. En weer. Onze huidige tandarts heeft alles weer moeten vervangen voor amalgaam. Zelfs onder de composietvullingen had hij gaatjes zitten. Sinds het amalgaam er weer in zit heeft hij nergens last meer van.
Dit is een zelfde (oud) angstverhaal als een paar jaar geleden het gerucht dat deodorant borstkanker kon veroorzaken.

Fabeltjes !
Dit vind ik zo'n zelfde discussie als de discussie over aspartaam. Iedereen roept dat het super slecht is maar ondertussen is dat niet gebasseerd op wetenschappelijk onderzoek.
Liefde is als sinterklaas, je moet erin geloven, anders word het niks!
quote:Medatative_rose schreef op 16 december 2010 @ 08:58:

Dit is wat ik op een tandartsenforum lees:

Uit inventarisatie van de literatuur kan worden geconcludeerd dat tot op heden uit wetenschappelijk onderzoek nergens is gebleken dat amalgaam bij patiënten een giftige werking op het lichaam heeft. Weliswaar komen uit amalgaamvullingen geringe hoeveelheden kwik vrij, maar deze bedragen niet meer dan enkele procenten van de toegestane veilige dosis.

Nergens is door onderzoek aangetoond dat er een oorzakelijk verband is tussen deze minimale hoeveelheden en vermeende negatieve invloeden op de gezondheid. Geringe overgevoeligheidsreacties ten gevolge van metaalallergie zijn wel beschreven, maar komen slecht zelden voor. De geschatte frequentie varieert van 1 op 10.000 tot 1 op 100.000.

Waarom had mijn oude tandarts dan een extra filter in zijn spoelbak want: 'het kwik dat de patienten uitspugen, mag niet in het milieu komen'. En toen zijn dochter van zes met een amalgaam noodvulling thuiskwam, verklaarde hij 'die natuurlijk meteen te hebben vervangen door een composiet' (maar mijn zesjarig (fictief) dochtertje zou hij met alle liefde amalgaam in haar mond hebben gestopt.

Mijn nieuwe tandarts gebruikt geen amalgaam. Niet vanwege gezondheidsrisico's bij de patient, nee, vanwege de risico's bij de assistentes. Kwik maakt namelijk onvruchtbaar.

En amalgaam wordt gebruikt omdat je als tandarts die vullingen sneller kunt zetten. Twee voor de prijs van 1 dus.

In verschillende landen is amalgaam verboden voor kinderen onder de 14 en voor vrouwen die nog zwanger willen worden (wetenschappelijk is bewezen dat de kwik door de foetus wordt opgeslagen), maar die landen zullen allemaal wel gek zijn.

Vragen van een Europarlementarierin 2009:

Het door de Europese Unie ingestelde Wetenschappelijk Comité voor nieuwe gezondheidsrisico’s (WCNG) bracht onlangs een advies uit waarin werd geconcludeerd dat het gebruik van kwik in tandvullingen — afgezien van allergieën — geen acute of langetermijnrisico’s voor de gezondheid met zich meebrengt. Verschillende lidstaten van de EU delen dit positieve oordeel van het WCNG niet: in Zweden, Noorwegen en Denemarken is het gebruik van tandheelkundig amalgaam met ingang van 2008 verboden. De tandartsen in Europa verwerken jaarlijks circa negentig ton kwik. In andere toepassingen geldt kwik als een uiterst toxische stof. Vanwege de risico’s voor de gezondheid en het milieu introduceerde de Commissie in 2005 een kwikstrategie, die echter niet voorziet in maatregelen om het gebruik van tandheelkundig amalgaam te beperken of te verbieden.

1. Het WCNG komt in zijn advies tot de conclusie dat er geen verband bestaat tussen tandheelkundig amalgaam en ziekten en stoornissen als alzheimer, autisme, ontwikkelingsstoornissen bij kinderen en auto-immuunziekten. Milieuwetenschappers uit Freiburg hebben deze verbanden echter aangetoond. Is de Commissie van deze onderzoeken op de hoogte? Bestaat er voor de Commissie een verband tussen tandheelkundig amalgaam en de hierboven beschreven ziekten en stoornissen?

2. Is de Commissie op de hoogte van langetermijnstudies naar mogelijke schadelijke effecten voor de gezondheid door het gebruik van amalgaam? Zo nee, vindt de Commissie het niet bezwaarlijk dat er kennelijk geen langetermijnstudies naar de risico’s van tandheelkundig amalgaam bestaan?

3. Wat vindt de Commissie van het verbod op amalgaam in Zweden en Denemarken? Is de Commissie daarover ingelicht en accepteert de Commissie het verbod in beide landen?

4. Op welke wijze wil de Commissie het voorzorgsbeginsel toepassen in het geval van tandheelkundig amalgaam?

5. Wil de Commissie voldoen aan het verzoek van het Parlement om een voorstel te presenteren over het beperken van het gebruik van tandheelkundig amalgaam? Dat voorstel had er vóór eind 2007 moeten zijn.

6. Hoe staat de Commissie tegenover een principieel verbod op het gebruik van kwik in tandvullingen?

Niet iedereen heeft dus zo iets van: boeien.

Wel grappig trouwens dat onlangs nog een barometermuseum gesloten werd vanwege te grote concentraties kwik, maar in onze mond mag het gestort wordt.

Dat sommige mensen een stukje koperdraad in hun mond kunnen steken en Radio Ruski kunnen ontvangen, is gewoon gezond, toch?

Ik ben dus tegen, terwijl ik al boven de 14 ben en niet zwanger wil worden, dus eigenlijk zou ik niet tegen hoeven zijn.
Leiolepis ngovantrii: mannetjes zijn ook niet nodig omdat de dames zichzelf klonen!
Volgens mij is dit al jaren bekend en ook de reden dat het bijna niet meer gebruikt wordt.
Overigens betekent het niet dat iets niet bestaat als er (nog) geen wetenschappelijk onderzoek naar gedaan is he.
wiki is niet heel betrouwbaar.....
Tsja, het is natuurlijk ook best lucratief voor tandartsen als die composietvullingen er steeds maar weer uitdonderen. Kat in 't bakkie. Blijkbaar blijven ze bij een aantal mensen simpelweg niet zitten. Ik vind maandelijks naar de tandarts om wèèr een of twee vullingen te vervangen ook niet zo gezond.
quote:hanZie schreef op 16 december 2010 @ 10:23:

wiki is niet heel betrouwbaar.....Maar niet per definitie onbetrouwbaar. Er is heel veel te vinden dat wel klopt hoor.
OMG, ik heb volgens mij meerdere van die vullingen!

Ik leef overigens nog steeds
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:emaille schreef op 16 december 2010 @ 10:10:

Volgens mij is dit al jaren bekend en ook de reden dat het bijna niet meer gebruikt wordt.Bijna niet meer gebruikt? Juist voor grote gaten in kiezen wordt het wel gebruikt, omdat het veel minder napijn heeft, minder problemen geeft bij kauwen en minder kans geeft op gaatjes nà het vullen.
Mijn vorige tandarts zei dat je meer kwik binnenkrijgt met het eten van vis dan van een amalgaamvulling....
quote:emaille schreef op 16 december 2010 @ 10:30:

[...]

Maar niet per definitie onbetrouwbaar. Er is heel veel te vinden dat wel klopt hoor.Tuurlijk, alleen staat er niet bij wat wel betrouwbaar is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven