Geld & Recht alle pijlers

Help mijn vriend is gierig, of valt het mee?

18-12-2010 11:36 366 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een lastig thema dat ik niet goed met vriendinnen durf te bespreken, maar ik vind dat mijn vriend gierig is.
quote:Ikbenanoniem schreef op 18 december 2010 @ 14:22:

[...]

En hij brengt ook de zorg voor het kind in. Eigenlijk klinkt het heel erg alsof de man goed is om alles te doen: huisvesting, werk, zorgtaken.

Ik vraag me af wat we zouden zeggen van de volgende situatie:

Vrouw, bemiddeld, afbetaald eigen huis en een vast inkomen uit trust. Ze werkt vanuit huis en zorgt voor een kind. Haar vriend heeft een laagbetaald baantje en wil een dag minder gaan werken omdat hij meer tijd met het kind wil. De bijdrage van de vrouw moet dan wel omhoog, want de man wil hetzelfde besteedbare eigen inkomen houden.

Ik vrees dat veel mensen de man in een dergelijke situatie een profiteur zouden noemen.

Tenzij het helemaal niet nodig is om die bijdrage omhoog te schroeven. Als er toch al ruim voldoende binnenkomt, is het toch heerlijk als één van de twee partners zich de luxe kan permitteren om een dag extra thuis te zijn. Daar zou toch fijn moeten zijn voor het hele gezin? Je bent toch niet allebei alleen maar een economische factor op basis waarvan je wel of niet recht hebt op tijd (om te werken of thuis). Je bent een gezin. Je doet het met elkaar. En zeker als één van beide partners een riant inkomen heeft zonder daarvoor te hoeven werken zie ik niet in waarom die ander niet een stapje terug zou mogen doen en daar ook van mee mag genieten, financieel kan het makkelijk.

Sterker nog, misschien zou ik het, als bemiddelde thuiswerkende moeder, wel heerlijk vinden als mijn man met minder inkomen een dag thuis zou zijn. Zou ik die dag kunnen gaan sporten, winkelen, vriendinnen opzoeken enzzz.... Of gewoon gezellig met zijn drietjes kneuterig op de bank spelletjes gaan zitten doen.
Zo. En dan ga ik nu een wijntje inschenken...
In de pot gooien naar inkomen, lijkt mij het eerlijkst.

Dat TO 's partner geen huur hoeft te betalen, is mooi meegenomen, daar heeft zij voordeel van, maar zo is de situatie nu eenmaal.

Wat ik persoonlijk stuitend vind, is dat TO zegt , voor etentjes, vakanties etc, 50% van de rekening/kosten te moeten betalen.

Dat is leuk in een prille vriendschap, maar zij wordt de moeder van zijn kind.

Betalen ze straks dan ook de ieder de helft van de baby zijn/haar vakantie?
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Ik vind het altijd zo apart dat er met verschillende maten gemeten wordt.

Voor moeders is het "natuurlijk" minder te willen werken en voor vaders is het gewoon 5 dagen te werken voor het gezinsinkomen zodat moeders achterover kan leunen.

Persoonlijk snap ik dat niet.

Kijk, even terug naar het geval van TO. Als zij er nu heel bekaaid af zou komen en geen cent eigen geld zou hebben door de verdeling die vriend voorstaat, dan zou ik de eerste zijn om te zeggen dat de verdeling niet deugt. Maar ze heeft, ook als ze een dag minder gaat werken, nog steeds 400 euro eigen geld te besteden. Waarom is het acceptabel dat zij van alles wil (= hetzelfde inkomen en tijd met kind) en verwacht dat haar vriend, naast alles wat hij al inbrengt, dit faciliteert?

Als tijd met haar kind dan zo belangrijk voor haar is, mag dat geen 200 euro (of wat het dan ook is dat ze inlevert) kosten?
Bedankt voor alle reacties, ik lees dat de meningen behoorlijk verdeeld zijn. Veel mensen vinden het niet verantwoord of hebben er moeite mee dat ik i.p v. 5 dagen nu 4 dagen in de week wil gaan werken omdat er een kindje op komst is.

En ik lees heel veel dat ik kies voor een leuke baan waar ik niet veel geld mee verdien en dat ik beter een andere baan kan zoeken waar ik meer mee verdien. Het probleem is dat dat in Spanje heel erg lastig is. In NL zou ik met mijn werkervaring een veel beter maandsalaris hebben, maar goed ik woon niet in NL, dus dat is geen thema. Het is ook niet zo dat ik daar echt over klaag, in Spanje liggen de lonen nu eenmaal een stuk lager. Het is niet onrealistisch een baan te zoeken/vinden waar ik per maand 100 of maximaal 200 euro meer verdien. Feit is dan wel dat ik mijn vaste contract kwijt raak en een hele onzekere toekomst tegemoet ga. iets wat ik niet zo zie zitten juist omdat er nu een kleine op komst is.
quote:Ikbenanoniem schreef op 18 december 2010 @ 14:37:

Ik vind het altijd zo apart dat er met verschillende maten gemeten wordt.

Voor moeders is het "natuurlijk" minder te willen werken en voor vaders is het gewoon 5 dagen te werken voor het gezinsinkomen zodat moeders achterover kan leunen.

Persoonlijk snap ik dat niet.

Maar de meeste moeders 'die achterover leunen', krijgen voor dat achterover leunen geen 2500 op hun bankrekening gestort. Als dat wel het geval zou zijn, dan zouden vele vaders ongetwijfeld ook een dagje (of twee) achterover gaan leunen.
quote:Winterdip schreef op 18 december 2010 @ 14:40:

[...]

Maar de meeste moeders 'die achterover leunen', krijgen voor dat achterover leunen geen 2500 op hun bankrekening gestort. Als dat wel het geval zou zijn, dan zouden vele vaders ongetwijfeld ook een dagje (of twee) achterover gaan leunen.

De man in dit verhaal werkt als kunstenaar. Hij leunt dus niet achterover. Hij faciliteert TO aan alle kanten en naast de materiële zorg ook straks met immateriële zorg.

En, het is in het begin van de discussie al eens opgemerkt, als huiseigenaar heb je wel degelijk kosten aan de panden die je verhuurt. De vriend van TO moet wellicht ook een gevulde spaarrekening hebben om de kosten aan zijn huizen te betalen.
quote:Winterdip schreef op 18 december 2010 @ 14:40:

[...]

Maar de meeste moeders 'die achterover leunen', krijgen voor dat achterover leunen geen 2500 op hun bankrekening gestort. Als dat wel het geval zou zijn, dan zouden vele vaders ongetwijfeld ook een dagje (of twee) achterover gaan leunen.Ik kreeg voor 5 dagen achterover leunen toch nog 1800 euro
Hoe kreeg je dat voor elkaar GW? En leunde jouw man ook een dagje achterover?
Ik vind het raar dat jullie het fulltime moederschap met 'achterover leunen' vergelijken. Ik ben zelf (nog) geen moeder, maar kan me niet voorstellen dat jullie zelf kinderen hebben anders zou je zoiets volgens mij nooit roepen. Ik vind dat je respect moet hebben voor de keuzes van vrouwen die fulltime moeder willen en kunnen zijn, ook al zou je dat zelf nooit willen.
quote:Sarah78 schreef op 18 december 2010 @ 14:53:

Ik vind het raar dat jullie het fulltime moederschap met 'achterover leunen' vergelijken. Ik ben zelf (nog) geen moeder, maar kan me niet voorstellen dat jullie zelf kinderen hebben anders zou je zoiets volgens mij nooit roepen. Ik vind dat je respect moet hebben voor de keuzes van vrouwen die fulltime moeder willen en kunnen zijn, ook al zou je dat zelf nooit willen.Helemaal mee eens, zal je alleen ook de gevolgen daarvan moeten dragen en niet bij je partner of andere dat willen compenseren.
quote:zakdoekjeopviva schreef op 18 december 2010 @ 14:56:

[...]

Helemaal mee eens, zal je alleen ook de gevolgen daarvan moeten dragen en niet bij je partner of andere dat willen compenseren. Dus het is ok om fulltime moeder te zijn, maar je moet geen geld van je partner aannemen?
quote:Winterdip schreef op 18 december 2010 @ 14:50:

Hoe kreeg je dat voor elkaar GW? En leunde jouw man ook een dagje achterover?

In het juiste land gaan wonen

In dld krijg je max 1 jaar Elterngeld en dat is 70% van je laatste loon met een max. van 1800 euro.

Man heeft er geen gebruik van gemaakt, ik ook geen jaar, daarvoor vind ik mijn werk te leuk

Ik vind het raar dat jullie het fulltime moederschap met 'achterover leunen' vergelijken. Ik ben zelf (nog) geen moeder, maar kan me niet voorstellen dat jullie zelf kinderen hebben anders zou je zoiets volgens mij nooit roepen. Ik vind dat je respect moet hebben voor de keuzes van vrouwen die fulltime moeder willen en kunnen zijn, ook al zou je dat zelf nooit willen.

Weet je, het ligt ook aan het publiek op dit forum.

Er is vrij weinig begrip voor de keus om (tijdelijk) thuis te blijven. Zou je dit op een ander forum vragen, dan zou je weer heel andere antwoorden krijgen.

Praat met je vriend, zeg hoe je het voelt en probeer er samen uit te komen.
Ja, dat vind ik echt.

[...]

Helemaal mee eens, zal je alleen ook de gevolgen daarvan moeten dragen en niet bij je partner of andere dat willen compenseren.Denk dat je niet helemaal goed gelezen hebt, ik heb nooit gezegd dat ik fulltime moeder wil worden, alleen dat ik 4 dagen wil gaan werken

[...]

Helemaal mee eens, zal je alleen ook de gevolgen daarvan moeten dragen en niet bij je partner of andere dat willen compenseren.Oh, mijn man compenseert met liefde
Ja, dat vind ik echt.
TO moet van die 400 toch nog eigen vaste lasten betalen? Dan houdt ze dus zeer weinig over. Ik snap wel dat ze wat meer bij dr kindje wil zijn straks.

Hoeveel verdient vriend nog eigenlijk met dat kunstenaar-gebeuren? Want het genoemde bedrag is toch alleen van zijn verhuur?
quote:Saaar schreef op 18 december 2010 @ 15:01:

[...]

Oh, mijn man compenseert met liefde Ik zou toch liever geld hebben denk ik
quote:Murdoch schreef op 18 december 2010 @ 15:04:

[...]

Ik zou toch liever geld hebben denk ik Hadden we het daar niet over dan?
Ja, dat vind ik echt.

Ik vind het raar dat jullie het fulltime moederschap met 'achterover leunen' vergelijken. Ik ben zelf (nog) geen moeder, maar kan me niet voorstellen dat jullie zelf kinderen hebben anders zou je zoiets volgens mij nooit roepen. Ik vind dat je respect moet hebben voor de keuzes van vrouwen die fulltime moeder willen en kunnen zijn, ook al zou je dat zelf nooit willen.Dit gaat niet om mannen of vrouwen die wel of geen kinderen willen. Dit gaat over een TO die van mening is dat haar vriend gierig is als hij verwacht dat zij voor eigen kosten (terwijl ze nog ruim voldoende overhoudt) een dag minder wil gaan werken.
quote:Saaar schreef op 18 december 2010 @ 15:01:

[...]

Oh, mijn man compenseert met liefde

En uiteraard heel fijn voor jou; maar jouw man stelt niet de norm natuurlijk.

Wij doen ook alles samen en ik verdien/krijg (want afgekeurd) ook veel minder, toch vind ik wel dat het mijn mans goed recht zou zijn wanneer hij mijn geldgebrek niet zou compenseren. Staat los van liefde naar mijn idee ook.
quote:Saaar schreef op 18 december 2010 @ 15:05:

[...]

Hadden we het daar niet over dan? Jij zegt dat hij het compenseert met liefde.
Trouwens Murdoch, ik moet bij jouw nick de hele tijd denken aan dat stukje van Hans Teeuwen.

http://www.youtube.com/watch?v=3OnOu13Au4k
Ja, dat vind ik echt.
quote:zakdoekjeopviva schreef op 18 december 2010 @ 15:06:

[...]

En uiteraard heel fijn voor jou; maar jouw man stelt niet de norm natuurlijk.

Wij doen ook alles samen en ik verdien/krijg (want afgekeurd) ook veel minder, toch vind ik wel dat het mijn mans goed recht zou zijn wanneer hij mijn geldgebrek niet zou compenseren. Staat los van liefde naar mijn idee ook.Nogmaals, sinds wanneer is het de norm dat je in een gezin niet meer (tijdelijk) voor elkaar zorgt?
Ja, dat vind ik echt.
quote:Murdoch schreef op 18 december 2010 @ 15:07:

[...]

Jij zegt dat hij het compenseert met liefde.Owwwwwwwwww.......
Ja, dat vind ik echt.
quote:Saaar schreef op 18 december 2010 @ 15:08:

Trouwens Murdoch, ik moet bij jouw nick de hele tijd denken aan dat stukje van Hans Teeuwen.

http://www.youtube.com/watch?v=3OnOu13Au4k Geweldig. Ik ben een Vollidiot!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven