Geld & Recht alle pijlers

Alimentatie en recht belasting

21-12-2010 13:14 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

ik heb al wat onderwerpen gehad, maar ik ben even niet op het forum geweest, dus mijn onderwerpen kan ik niet meer terug vinden. Vandaar een nieuwe.

Helaas lig ik in scheiding. We zitten bij een mediator. We hebben 2 kinderen van 3 jr en 10 mnd oud.

Wat betreft het ouderschapsplan zijn we uit. Hij wilde graag Co ouderschap maar zag ik niet zitten ivm zijn erg drukke baan, maar nu hebben we een weekend regeling. Om het weekend een lang weekend (van donderdagavond tot maandagochtend)

Wat alimentatie betreft daar zijn we ook bijna uit.

Ik zou graag willen weten of meer mensen deze ervaring hebben en wat je rechten zijn bij de belastingdienst daar bedoel ik mee buiten huurtoeslag, kinderopvangtoeslag waar je nog meer recht op hebt en hoe je dat het beste kunt regelene. Ook heb ik begrepen als je ouderschapsverlof hebt, dat je daar ook geld van terug kan krijgen van de belasting?

Ik lees het graag en alvast bedankt
Heb geen antwoord op je vragen over alimentatie. Maar als je een topic van jezelf terug wilt vinden moet je even op je eigen loepje klikken
Geen idee wat je precies bedoelt maar over je te ontvangen partner alimentie ga je belasting betalen. Dit moet je zelf in de gaten houden , reserveer dit dus! Over je kinderalimentatie hoeft dit niet.

Verder is er volgens mij niet zoveel waar je extra recht op hebt, alleen misschien alleenstaande ouder korting.

Ouderschapsverlof kan je aangeven in je belastingaangifte, weet eigenlijk alleen niet wat de belastingdienst daarmee berekend.
zero181 hoe kan ik dan aan alleenstaande ouderkorting komen?
Heb je hier al gekeken? Belastingdienst: U gaat scheiden
op info.nu :

4. De alleenstaande ouderkorting

Wie als ouder kinderen tot 27 jaar alleen alleen opvoedt, heeft onder voorwaarden recht op een alleenstaande ouderkorting. U heeft als belastingplichtige recht op de alleenstaande ouderkorting van ¤ 902 (¤ 421 bij 65+), als u in 2009 meer dan zes maanden aan bepaalde voorwaarden voldoet. Dit is 945 euro voor het belastingjaar 2010 respectievelijk 421 euro voor 65 plussers. Met andere woorden als u na 1 juli aan deze voorwaarden voldoet, moet u toch nog een jaartje wachten:

■Geen partner heeft.

■Een huishouding voert met een kind dat u in belangrijke mate onderhoudt en dat op hetzelfde woonadres als uzelf is ingeschreven. De belastingdienst rekent met minimaal 400 euro in 2009 en 408 euro in 2010.

■De kinderen op 1 januari jonger zijn dan 27 jaar.

Als je je voorlopige beschikking voor 2011 gaat aanvragen (aangezien je toch moet gaan betalen als je partneralimentatie krijgt) kan je dit ook gelijk aanvinken.
Flauw van je trouwens dat je niet akkoord gaat met een co-ouderschap. Ik neem aan dat als hij dat zelf voorstelt, hij dat met zijn baan denkt te kunnen regelen.

Van een 50/50 regeling naar een om het weekend is wel een groot verschil, is daar geen tussenweg in te vinden?

Ik zelf zie mijn zoontje nu noodgedwongen om het weekend (van vrijdag tot en met maandagochtend én iedere dinsdagavond tot en met woensdagavond (was voorheen co-ouderschap) én die stap was al zwaar, laat staan van fulltime ouderschap naar een om het weekend regeling.

Voor de rest, wat boven al vermeld staat....
Ouderschapsverlofkorting is een heffingskorting van 4.07 euro per opgenomen verlofuur. Voorwaarde is wel dat je belastbare loon lager is in het jaar dat je verlof opnam, dan in het jaar daarvoor. Stel, je werkt 40 uur en je neemt de volle zes maanden verlof op, dan heb je recht op een heffingskorting van 4.233 euro. Dit wordt in mindering gebracht op je belastbaar inkomen. Het voordeel voor jou is afhankelijk van hoeveel % inkomstenbelasting je betaalt.
Om een lang verhaal kort te maken mijn (ex) partner heeft echt geen baan waar hij Co ouderschap aan kan. hij zit regelmattig in het buitenland en maakt hele lange werkdagen. Onze Mediator had het ook afgeraden zoals veel mensen, dat heeft er niet mee te maken dat ik het hem niet gun ofzo.

Ik heb gewoon veel meer tijd voor de kinderen. Het zou betekenen als we het 50/50 zouden doen, dat zijn ouders (familie) meer bezig zijn met de kids dan mijn ex partner zelf. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Verder alvast bedankt voor alle tips die ik tot nu toe heb gekregen. Best ingewikkeld om er nu al achter te komen hoe en wat met de belasting.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven