Gezondheid alle pijlers

Hoe begon bij jullie de overgang?

23-12-2010 21:29 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ook al ben ik nog jong (43), ik vraag het me ineens af of het begint te komen.

Na de geboorte en lange bv-periode van jongste 5-6 jaar een korte (22-24 dgn) cycus gehad, ook geregeld nog wel korter wat leek op 'even' er tussendoor.

Sinds 4 mnd heb ik een cyclus van ruim 30 dagen, (dat is best een verschil met hiervoor, heerlijk)

Ik had altijd het idee dat de menopauze begon met onregelmatiger worden; het is nu gewoon langer, nog steeds regelmatig.

Niet dat het me heel veel uitmaakt, ik hoef geen kinderen meer maar vroeg het me gewoon af. Hoe begon het bij jullie?

* edit vanwege typefoutjes en leesbaarheid
Je bent zelf een theepot
Ik gebruik de pil, dus geen onregelmatige cycli.

Bij mij begon het met opvliegers, extreme vermoeidheid en nergens zin in hebben. Ben trouwens 38, leeftijd hoeft dus niets te zeggen!
Huts!
43 is toch niet extreem jong voor de overgang?
Frankly my dear, I don"t give a damn
Ik kwam op mijn veertigste in de overgang, maar dat was een reactie op het overlijden van mijn dochtertje. Het duurde gewoon steeds langer tussen de cyclussen. Eerst 6 weken, twee maanden en zo ging het steeds langer duren. Op een gegeven moment kreeg ik wel opvliegers, maar dat was niks.

Ik ben er goed doorheen gekomen.
de periode voor de overgang kenmerkt zich inderdaad door langere cylcus en hevige menstruatie. Maar het kan nog wel 10 jaar duren voordat de menstruatie uitblijft en de overgang echt begint
quote:meds schreef op 23 december 2010 @ 22:48:

de periode voor de overgang kenmerkt zich inderdaad door langere cylcus en hevige menstruatie. Maar het kan nog wel 10 jaar duren voordat de menstruatie uitblijft en de overgang echt begint

Waarom duurt dat eigenlijk zo (belachelijk en idioot) lang?

Het op gang komen van de menstruatie duurt toch ook niet jaren? Laat staan dat tienermeisjes ook last hebben van opvliegers en andere ongein? Of hebben meisjes daar wel degelijk last van, maar wordt nog niet onderkend dat dat aan de op gang komende menstruatie ligt?
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Ik was er anders in vier jaar helemaal vanaf. Niks heftigere menstruaties. Het bleef gewoon steeds langer weg. Heerlijk.
Anderen dan Meds mogen ook antwoorden op mijn vragen.;)

En ik denk dat de 1e tekenen bij mij (hopelijk!) zijn begonnen: mijn menstruatie is nogal onregelmatig. Helaas betekent dat bij mij: te vroeg. :( Gelukkig heb ik geen last van onverwachte watervallen, dat scheelt.
quote:Zoebie schreef op 23 december 2010 @ 23:04:

Ik was er anders in vier jaar helemaal vanaf. Niks heftigere menstruaties. Het bleef gewoon steeds langer weg. Heerlijk.Mag ik op deze variant een optie nemen?
Ja dat gun ik iedere vrouw. Ik ben me er ook terdege van bewust dat ik heel veel geluk gehad heb. Mij hoor je ook niet klagen over de overgang.
Oh...ik heb inderdaad nu een vreselijke onregelmatig heid...soms de normale 28 dagen die ik altijd had...echt op de klok af....maar nu dus of na 22 dagen soms 15....soms moet ik er 56 dagen op wachten....en iid heviger en de PMS duurt ook nog eens langer....om maar te zwijgen over het ontbreken van de zin in sex!

Maar puber meisjes groeien er ook naar toe hoor...wacht dacht je van de buien die mijn dochter nu heeft met haar 11 jaar!!

Enne de ontwikkeling van de hormonen begint toch van de geboorte af lijkt me???
Ik heb een periode gehad van hele zware menstruaties en langdurige menstruaties en nu is het juist heel licht en zoals al mijn hele leven, heel onregelmatig.

Is er iemand die dat herkent?

Heb geen opvliegers oid.
Volg de oorspronkelijke stem van je hart.
Bij mij werd mijn cyclus juist steeds korter, elke 24 dagen, vanaf mijn 40ste ongeveer. Verder nergens last van. Wist ik veel dat het raar was.

Met 46 begon ik 's nachts te zweten, werd iedere nacht wakker alles was dan kletsnat. Ik kreeg hormonen van de dokter. Die hormonen zouden mijn cyclus ook weer 28 dagen maken, maar dat gebeurde helemaal niet, ik bleef elke 24 dagen ongesteld worden. Wel maar voor 3 dagen.

Met mijn 50ste was er veel ophef over die hormonen en besloot ik te stoppen, meteen kreeg ik ook weer dat nachtzweten!

Ik hoopte dat het vanzelf over zou gaan (niet dus) gebruikte kruidenmiddelen, (hielp niet) Met 52 bleef mijn menstruatie van de ene op de andere dag weg, en is nooit meer teruggekomen.

Vanaf toen zweette ik ook overdag heel erg, echte opvliegers, ik werd er gek van. Ik ging weer hormonen gebruiken, heb dat ongeveer 2 jaar gedaan, daarna weer gestopt en voel me min of meer normaal nu.
50 hier. Hier is het begonnen. Zomaar eens een maandje overslaan. Soms een opvlieger. Dan weer regelmatige menstruaties. Nu 3 maanden geen menstruatie gehad. Wat mij betreft blijft het weg. Verder weinig last op wat wisselende stemmingen na
quote:tonkje schreef op 23 december 2010 @ 23:03:

[...]

Waarom duurt dat eigenlijk zo (belachelijk en idioot) lang?

Het op gang komen van de menstruatie duurt toch ook niet jaren? Laat staan dat tienermeisjes ook last hebben van opvliegers en andere ongein? Of hebben meisjes daar wel degelijk last van, maar wordt nog niet onderkend dat dat aan de op gang komende menstruatie ligt?Ik heb geen idee, ik zeg 10 jaar maar voor hetzelfde geldt is het maar 1 jaar
LOL

duidelijk is dat het alle kanten op kan. Ook goed :o)

Ik werd vroeg ongesteld voor het eerst en al snel regelmatig, Mijn dochters ook jong maar geen touw/agenda aan vast te knopen.
Je bent zelf een theepot
Misschien een idee om dit bij Libelle te vragen, denk dat je daar zomaar wat meer antwoorden krijgt
Ja, dat vind ik echt.
quote:Saaar schreef op 24 december 2010 @ 00:32:

Misschien een idee om dit bij Libelle te vragen, denk dat je daar zomaar wat meer antwoorden krijgt Ohoh Saar, wat wil je daar nu mee zeggen?
quote:Zoebie schreef op 24 december 2010 @ 00:41:

[...]

Ohoh Saar, wat wil je daar nu mee zeggen? Oooohhh en ik probeer het nog zo lief te zeggen met een lieve smiley erachter
Ja, dat vind ik echt.
Ik ben blij dat Libelle mijn forum niet is. Kon er mijn draai helemaal niet vinden toen HPL daar zat.
quote:Saaar schreef op 24 december 2010 @ 00:32:

Misschien een idee om dit bij Libelle te vragen, denk dat je daar zomaar wat meer antwoorden krijgt Hmm...er zijn nu eenmaal oudjes die het libelle forum helemaal niks vinden Wat een geneuzel daar!
Chat geef me de vijf.
quote:Chatterly schreef op 24 december 2010 @ 00:54:

[...]

Hmm...er zijn nu eenmaal oudjes die het libelle forum helemaal niks vinden Wat een geneuzel daar!

Neeheee, zo bedoel ik het niehiet, krijgen we dit weer

Jullie moeten gewoon hier blijven, jullie zijn veel te leuk!

Maar ik had het specifiek over de doelgroep
Ja, dat vind ik echt.
Ooit hebben Yasmijn en ik ons in een dolle bui op het libelle forum begeven.

Yasmijn begon over witte kabeltruien met kerst en kreeg gelijk een ban.
Volg de oorspronkelijke stem van je hart.
quote:Chatterly schreef op 24 december 2010 @ 00:54:

[...]

Hmm...er zijn nu eenmaal oudjes die het libelle forum helemaal niks vinden Wat een geneuzel daar!

Ja zeg al dat geneuzel over die overgang. En ik ben er al 12 jaar vanaf kun je nagaan.

Saaar maak je niet druk. We maken er maar een geintje van. Kan niet slapen en moet toch ergens mijn energie kwijt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven