Werk & Studie alle pijlers

Bijverdienste

25-12-2010 19:54 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Momenteel woon ik nog thuis.

Sinds het bij mij begint te kriebelen om als single op mezelf te gaan wonen, ben ik zwaar aan het nadenken over mijn financiële mogelijkheden.

Ik heb een goede job, met een degelijk maandinkomen, maar wie als single een huis wil kopen, zal toch voor wat extraatjes moeten zorgen, vrees ik...

OHJA, en van huis uit moet ik niet veel verwachten. Heb 3 broers en 2 zussen :D

Oplossing: Een bijbaantje? ...alle beetjes helpen.

Nu vraag ik aan jullie tips of ideeën voor een mooie bijverdienste.

Of zijn er misschien andere oplossingen? Hoe zien jullie de toekomst?

PS:

Prostitutie zegt me niks en tegenover van die typische bijverdienste-bedrijfjes die veel online reclame maken ("Verdubbel nu je inkomen" blablabla) sta ik nogal wantrouwig.
Ik had een collega, die werkte ma tm vr in een cantine en di tm zo s' avonds in een restaurant. Hij verdiende veel.
oppassen en schoonmaken bij particulieren. Verdient goed en is leuk! (naja oppassen iig dan he:P)
Als je een bijbaan wilt om een huis te kunnen kopen, besef dan wel dat je voorlopig nog die bijbaan moet houden (tot je 'normale' baan meer op gaat leveren) om de hypotheek te kunnen blijven betalen. Het is niet 'een paar weekenden in de kroeg werken' en dan ben je klaar.

Hoeveel uur werk je nu? Heb je tijd én zin om al je vrije uren in een bijbaan te stoppen?

Ik zou niet weten wat zo goed verdiend dat het het echt waard is om je vrije tijd daarvoor op te geven.

Zit er nog rek in je huidige baan? Kun je anders niet investeren in een opleiding, zodat je een beter betaalde baan kunt vinden in wel dezelfde uren?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Wil je persé een appartement in de stad? Is het geen optie om te kijken of er iets goedkopers te vinden is buiten de stad? Ik ken bijna niemand die meteen vanuit het ouderlijk huis, de middelen heeft om midden in de stad een appartement te betalen.
quote:moeilijkenaam schreef op 25 december 2010 @ 20:00:

oppassen en schoonmaken bij particulieren. Verdient goed en is leuk! (naja oppassen iig dan he:P)

Dat zie ik wel zitten. Maar dan moet je natuurlijk een groot sociaal netwerk hebben, om dit op jezelf te kunnen doen. Om mensen te vinden die oppas- of poetshulp kunnen gebruiken.

Of brengt werken met dienstencheques ook wat op?
quote:Jorina schreef op 25 december 2010 @ 20:03:

Wil je persé een appartement in de stad? Is het geen optie om te kijken of er iets goedkopers te vinden is buiten de stad? Ik ken bijna niemand die meteen vanuit het ouderlijk huis, de middelen heeft om midden in de stad een appartement te betalen.Misschien...
quote:Apollon schreef op 25 december 2010 @ 20:04:

[...]

Dat is het em juist. Ik wil in de stad gaan wonen, omdat ik het gevoel heb dat ik hier thuis op het platteland niet vooruit kom. :-) Mijn gevoel.Misschien iets goedkopers zoeken aan de rand van de stad, en niet meteen de hoofdprijs willen en moeten betalen?
quote:himalaya schreef op 25 december 2010 @ 20:01:

Als je een bijbaan wilt om een huis te kunnen kopen, besef dan wel dat je voorlopig nog die bijbaan moet houden (tot je 'normale' baan meer op gaat leveren) om de hypotheek te kunnen blijven betalen. Het is niet 'een paar weekenden in de kroeg werken' en dan ben je klaar.

Hoeveel uur werk je nu? Heb je tijd én zin om al je vrije uren in een bijbaan te stoppen?

Ik zou niet weten wat zo goed verdiend dat het het echt waard is om je vrije tijd daarvoor op te geven.

Zit er nog rek in je huidige baan? Kun je anders niet investeren in een opleiding, zodat je een beter betaalde baan kunt vinden in wel dezelfde uren?

Ja, dat ik die baan nog een tijdje moet houden i.v.m. hypotheek, heb ik ook al bedacht. Maar denk je dat een bijbaantje (bvb. op zondag bij de bakker werken) zoveel positieve invloed heeft op het krijgen van een grotere lening?

Ik ben blij dat je in vraag stelt of het het waard is om je vrije tijd ervoor op te geven... Ik voel echter de druk om het uiterste eruit te halen.

Maar een extraatje van 50 euro in de week, is niets, vergeleken met mijn vast inkomen.

Misschien haal ik meer voldoening uit zuiniger leven? Minder kleren kopen, zuiniger op eten, auto... Op die manier kan ik misschien ook wel 30 euro per week meer overhouden dan nu het geval is.

Je inspireert me :-)
quote:himalaya schreef op 25 december 2010 @ 20:07:

[...]

Misschien iets goedkopers zoeken aan de rand van de stad, en niet meteen de hoofdprijs willen en moeten betalen?Ik dacht aan een éénslaapkamerappartement van 130000 euro. Die zijn er, in de randstad die ik voor ogen heb.
quote:Apollon schreef op 25 december 2010 @ 20:03:

[...]

Dat zie ik wel zitten. Maar dan moet je natuurlijk een groot sociaal netwerk hebben, om dit op jezelf te kunnen doen. Om mensen te vinden die oppas- of poetshulp kunnen gebruiken.

Of brengt werken met dienstencheques ook wat op?

ik heb zelf regelmatig advertenties in de supers hangen. En dan niet van die kleine kaartjes, maar gekleurde A4 met daarop mijn opleiding(met kinderen) mijn oppaservaring en wanneer ik kan.

Werkt prima.
Schoonmaken biij particulieren gaat niet lukken als je fulltime werkt, de meeste particulieren willen dat je komt tijdens normale kantooturen. Dus niet nog savonds of in het weekend. En zo te lezen werk je al.

Maar je kan een advertentie op marktplaats zetten om het toch te proberen, op die manier zijn bekenden van mij aan schoonmaakadresjes gekomen.
Dan zou ik het zeker niet doen, als het om 50 euro per week zo'n beetje gaat. Voor een hypotheek zal dat inderdaad geen ruk uitmaken. Ga zuiniger leven.

Schrijf al je uitgaven consequent op gedurende een tijdje (niet smokkelen, ook dat flesje drinken en die koek bij de benzinepomp) en kijk waar je op kunt bezuinigen.

En als je nu nog bij je ouders woont, heb je (neem ik aan) erg lage lasten. Ga nu flink sparen, doe alsof je al een eigen woning hebt met hypotheek, gas/licht/water, verzekeringen, gemeentelijke lasten etc. En zet dat bedrag op een aparte spaarrekening. Geef jezelf een redelijk bedrag aan 'zakgeld' en dat mag gewoon op, ook aan onzin-met-een-verlengsnoer of dat zoveelste shirtje waarvan je er al 3 in de kast hebt liggen.

Ga bij al je (impuls)aankopen na of je ze écht nodig hebt. Ga naar huis, slaap er nog een nacht (of 2) over en ga terug als je écht niet zonder kunt om het te kopen.

En denk bij de dingen die je het laten liggen, wat je er voor zou kunnen hebben doen: maand verzekeringspremie, die leuke lamp voor in je (toekomstige) gang etc.

Succes!
interessant en inspirerend.

Schoonmaken lijkt me wel wat o.w.v. de fysieke arbeid.

... Hoewel ik me nu afvraag of ik niet beter mijn eigen ruimte hier kan schoonmaken, i.p.v. op een ander :-). Hpfff... zo'n zware gedachten... en dat allemaal met Kerstmis. :-)
quote:himalaya schreef op 25 december 2010 @ 20:17:En als je nu nog bij je ouders woont, heb je (neem ik aan) erg lage lasten. Ga nu flink sparen, doe alsof je al een eigen woning hebt met hypotheek, gas/licht/water, verzekeringen, gemeentelijke lasten etc. En zet dat bedrag op een aparte spaarrekening.Hier dacht ik ook aan, een proefperiode om te zien of het gras echt wel groener is in je eigen wei (of zo). Bijkomend voordeel is dat je het gespaarde geld van de fictieve vaste lasten later kunt gebruiken voor (een deel van) de kosten koper. Hoef je dat niet mee te financieren.
Als je een mentaal-zware job hebt, zou ik helemaal niet mijn enige vrije dag in de week opgeven. En schoonmaken voor (netto) misschien 6 euro in het uur (het moet wit, anders kun je het niet meenemen voor je hypotheek en bovendien voor onbepaalde tijd), zet dat zoden aan de dijk voor je inkomen?

Lees dit topic eens door op je vrije dag, er staan heel veel nuttige bespaar- en budgetteringstips in:

We vrekken hier verder ! :-)
Waarom kopen, en niet huren?

Verder, jezegt niet hoe hoog je inkomsten zijn, hoeft ook niet, maar misschien verdienen je ouderw wel bovenmodaal, en lijkt daardoor jouw inkomen erg laag.

Terwijl dat in vergelijking met anderen best wel mee kan vallen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
hou er ook rekening mee dat voor je 2e ( witte ) baan je meer belasting betaald.
Is het in Nederland werkelijk nodig om 2 banen te hebben om woonruimte te betalen?

Volgens mij houdt een normaal mens dat niet lang vol.

Kijk wat een huurwoning kost, zoek iets verder van de stad, schrijf u in als woningzoekende bij de gemeente waar uw woont of waar u werkt (meestal moet u een jaar wachttijd opbouwen, maar dan begint u alvast).
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Als je een baan hebt waarmee je eigenlijk niet eens een hypotheek daarvoor kunt krijgen, zou ik ook eerder gaan huren. Heeft mijn nicht ook gedaan, zo in Utrecht iets kopen, wat ze net aan kon financieren. Nu woont ze in een wijk waar mijn vriend (die altijd in wijken als ondiep is opgegroeid) nooit van zijn leven zou willen wonen omdat het er zo crimineel is. Dus niet gewoon een prachtwijk, maar echt ghetto achterbuurt. Alleen maar omdat ze zo graag wou kopen in 'de stad', zoals jij nu. Haar auto wordt zeker elke maand gemolesteerd, en ze kan 's avonds eigenlijk niet weg omdat ze dan niet alleen terug naar huis durft. Als dat je keus is, kijk dan liever naar iets wat je wel kunt betalen, en wat nog leuk is ook.
quote:haarklover schreef op 25 december 2010 @ 20:45:

Is het in Nederland werkelijk nodig om 2 banen te hebben om woonruimte te betalen?

Volgens mij houdt een normaal mens dat niet lang vol.

Over het algemeen niet, maar veel huizen worden wel op 2 inkomens gekocht.

Maar als je als starter in het centrum van de stad wilt wonen, dan wel. Maar da's niet zo realistisch, en ik denk dat TO daar ook wel achter is of komt.
wanneer je zo moet bezuinigen om een hypotheek te kunnen betalen in de stad zou ik een iets goedkoper appartement aan de rand van de stad kopen of iets huren.

Hoe oud ben je? Waarom gelijk zo'n eis als je net bij je ouders vandaan gaat?
Het lijkt me vrij onverstandig om een huis op baan+bijbaan te kopen. Zeker gezien de moeite die je af en toe met je hoofdbaan hebt. Dat is een garantie om jezelf financieel de shit in te helpen.

Heb je al naar huurwoningen gekeken? Of eerst een boel sparen zodat je een stuk eigen geld in het huis kan stoppen.
Ik zou gaan huren
Zo te lezen woont TO in België ?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven