Gezondheid alle pijlers

Extreem droge huid

28-12-2010 23:18 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vroeg me af of er mensen zijn die ervaring hebben met een extreem droge huid, veel schilfers op heel het lichaam met sommigen ook rode plekken, ook op de hoofdhuid onder het haar, en de bijbehorende jeuk. Mijn vriend heeft hier last van en smeert zich elke ochtend en elke avond in met creme tegen de droogte. Helaas helpt dit niet en zit hij, vaak zonder het zelf door te hebben, te krabben om van de enorme jeuk af te komen. Weet iemand hiervoor een oplossing?
Het kan geen kwaad om hiermee naar je HA te gaan. Op je hoofdhuid is moeilijk in te smeren. Ik ben geboren met dauwworm, heel lastig. Voor mij werkt het als ik me elke dag 's ochtends en 's avonds helemaal insmeer met Lanette creme. Die geeft dat extra beschermlaagje dat je eigen huid op dat moment niet kan bieden. Dus geen medicinale creme, maar een bescherming tegen invloeden van buiten (vocht, verwarming, warme luchtblazers in winkels e.d.) En bakjes met water aan je radiators!!

Veel succes, weet goed hoe rot het is!
Is het geen eczeem? Dat kan droge plekken, rode plekken en een enorme jeuk geven. Beter even langs de HA.

Verder de huid vet houden met creme Huizinga. Verkrijgbaar bij de apotheek zonder recept.
Ik zweer zelf bij vaseline. Maar als het erg ernstig is kan de HA ook nog weleens helpen, vaak komen ze dan met een creme met ureum, Calmurid, dat werkt echt goed.
Creme? Ik gebruik olie (huid- of baby-). 's Avonds insmeren, de volgende dag heb ik een zacht huidje.

Maar, als ik lees van die schilfers en die jeuk, zou ik toch eens naar de huisarts gaan.
Als je niks aardigs te zeggen hebt, kun je ook je mond houden.
hallo

naar een goede dermatoloog gaan, verder niet lang en vrij koud douchen hielp mij goed! Inmiddels gaat het hier met soms de nodige zalven goed! Voor mijn hoofdhuid heb ik topicorte, en voor de rest een neutrale zalf en een hormoon zalf die ik zo weinig mogelijk smeer. Maar zou je vriend zeker een bezoekje aan de dermatoloog aanraden
psoriasis ?
Mee naar de huisarts. Klinkt niet als een 'normale' droge huid. Maar meer als eczeem of psoriasis.

Niet zelf mee blijven modderen, daar schiet je weinig mee op.
Ik heb eczeem, maar op doctersrecepten reageer ik niet altijd even goed. Wat bij mij wel super helpt is Bepanthen (je weet wel voor de babybilletjes) het voordeel is dat het geen kwaad kan en zo'n vet laagje achterlaat dat je je huid niet stukkrabt.

X Sam
Is Balneum misschien iets voor je? Ik heb een tijdje eczeem op mijn handen gehad en dat hielp erg goed.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
<>
Op aanraden van de dermatoloog heb ik Locobase repair, te koop zonder recept bij de apotheek. Dat is het enige wat bij mij werkt (ik heb van alles geprobeerd waaronder het meeste dat in dit topic wordt genoemd en van alles op recept), want ik heb ook zo'n extreem droge huid. Balneum gebruik ik voor in bad.
Ik zweer bij La Roche-Posay, is het enige wat helpt tegen de rode schrale plekjes op de wangetjes van mijn dochtertje. Ik gebruik het inmiddels zelf ook.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:Guinevieve schreef op 28 december 2010 @ 23:27:

Ik zweer zelf bij vaseline. Maar als het erg ernstig is kan de HA ook nog weleens helpen, vaak komen ze dan met een creme met ureum, Calmurid, dat werkt echt goed.

Inderdaad: Calmurid. Werkt super.

Is het geen ichtyosis?
Voordat iedereen mogelijke diagnoses gaat roepen: ga naar de huisarts, en vraag zo nodig om een verwijzing voor de dermatoloog. Jeuk is namelijk erg vervelend.. Zelf heb ik ook een extreem droge huid & eczeem en heb de weg naar de dermatoloog al lang en breed bewandeld. Behandeling is zalven & niet te vaak en te heet douchen. Niet insmeren met bodylotion, maar slechts met soort van Vaseline en hormoonzalf. Het is nu alleen wat lastiger qua middeltjes hiervoor: in verband met onze kinderwens mogen zalfjes als Cutivate of Dermovate niet :S. En dat is rot, want merk dat de plekken zich as we speak uitbreiden.

Mocht iemand een zwangerschapsvriendelijke tip hebben tov eczeem hoor ik die natuurlijk graag. Dermatoloog buigt zich overigens als het goed is op dit moment over een alternatief voor de zalfjes...
Chrissiy, Emovate mag je wel smeren in de zwangerschap. Dat is lichter dan Dermovate maar wel zo'n zelfde soort zalf. Het is beter dan niks in ieder geval, ik heb er veel aan gehad. En natuurlijk je huid goed vet houden met vet (de dermatoloog heeft een aantal fijne mixen). Qua anti-histamine mag polaramine (maar dat is wel een oud middel) en mebhydroline.

En als je zwanger blijft en klachten blijft houden, is lichttherapie ook nog een optie. Dat is onschadelijk voor je baby. Bij ons op de poli gebeurt het regelmatig dat we zwangeren met eczeem/psoriasis krijgen voor de cabine.

Overigens mag je Dermovate blijven smeren tot je bewezen zwanger bent. Dat heb ik zelf ook gedaan. Als het goed is heb je een schema gekregen hoe je intermitterend moet smeren (dus met tussenpozen), zolang je je daaraan houdt zit je veilig, tot je echt zwanger bent. Dan moet je echt stoppen, omdat veelvuldig Dermovate smeren in de zwangerschap kan leiden tot groeiachterstand bij de foetus.
@Georgette

Dermatoloog heeft gezegd dat ik Dermovate wel mag gebruiken, hetzij alleen op de erge plekken. Ik heb geen schema gekregen volgens mij. Zalf is overigens net opgehaald door mijn lover, die komt vast zo thuis. Wellicht zit daar iets bij? Begin iig vandaag met Dermovate, hoop dat het de jeuk wat verlicht. Spul is telefonisch voorgeschreven, mijn eigen arts is op vakantie. Moet begin januari naar mijn eigen dermatoloog, dan leg ik jouw ideeën voor. Dank daarvoor. Anti-histamine probeer ik alleen 's nachts te nemen. Heb nu Aerius, is dat wat je bedoelt?

Zwanger ben ik (volgens mij) nog niet, maar we doen verwoede pogingen ;). Uitstellen van onze wens zou kunnen, maar is voor mij geen optie: er is altijd wat met mij, dus dan kan ik wachten tot ik een ons weeg.
Gaat helemaal goedkomen!

De medicijnen die ik noem worden op de poli waar ik werk voorgeschreven aan zwangeren. Zelf ook gehad.

Aerius mag geloof ik niet in de zwangerschap. Maar er zijn dus gelukkig alternatieven. Net als bij de zalven.
Wat ontzettend fijn om al die reacties te lezen en om te merken dat mijn vriend zeker niet alleen staat hiermee. Er moet dus wel wat tussenzitten wat moet gaan helpen. Bedankt allemaal!
Kom zojuist bij de dermatoloog vandaan: ga volgende week starten met lichttherapie. Hoop dat dat gaat helpen. Dermatoloog heeft hiervoor gekozen vanwege onze kinderwens en het feit dat het een erg groot oppervlak betreft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven