Gezondheid alle pijlers

wel of geen aanvullende verzekering?

26-12-2010 21:25 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit te twijfelen of ik volgend jaar een aanvullende verzekering zal nemen. Ik had altijd het standpunt dat ik het geld voor de aanvullende verzekering wel kan missen, en liever nu geld betaal, dan dat ik ontzettend veel moet betalen wanneer er iets gebeurd en ik ben niet aanvullend verzekerd.

Nu ben ik me er wat in aan het verdiepen, en heb uitgerekend dat ik het afgelopen jaar praktisch niets uit het aanvullende pakket gebruikt heb. Dat wat ik aan medische zorg nodig had, zit in het basispakket.

Nu dus de twijfel om 60 euro per maand extra te besteden aan een aanvullende verzekering (voor man en mij) of gewoon de basisverzekering te nemen. Zowel man als ik zijn gezond, zoals het nu lijkt geen fysio nodig. Misschien wel iets van kosten aan gebit.

Hebben jullie een aanvullende verzekering? En waarom wel of niet?
ik zit czdirect te bekijken, en ik denk dat de basis voor mij wel een goeie is. 11 euro per maand. Tandarts tot 250 eurp 100% vergoed en fysio tot 325 euro. Dan kom ik op 106 euro per maand. Daarbij ook 100 euro vergoeding (per 2 jaar) op bril.

Bij menzis (via pma) moet ik bij de tandarts altijd nog een percentage zelf betalen en is vlg mij geen brilvergoeding.
ik heb een aanvullende verzekering! Dit ook omdat ik door verschillende allergieen medicijnen moet slikken die niet standaard zijn. En nogal erg prijzig zijn. nu gaat het erg goed maar mocht ik terugval krijgen is het handig dat ik goed verzekerd ben! Mijn zorgverzekering is de friesland en ben daar zeer tevreden mee.
dank pixidust, voor het uitvoerige antwoord.
Pixiedust: Wat fysio betreft, is de behandeling per indicatie er bij alle verzekeraars af, er werd teveel gesjoemeld, dat er eerst 10 op rugklachten en daarna nog 10 op knieklachten werden weggeschreven. Het is nu bij allemaal, of 13 keer of bijvoorbeeld tot een maximum van 500 euro.

Als je onbeperkt fysio wil, kom je of in de duurdere pakketten, of je aandoening moet voorkomen op de lijst borst. Dan valt het na 13 keer weer in de basis.
Krokusje: Klopt, je hebt bij de menzis geen brilvergoeding. Maar czdirect klinkt idd ook redelijk voor 106 per maand.
quote:annemie800 schreef op 26 december 2010 @ 22:41:

Pixiedust: Wat fysio betreft, is de behandeling per indicatie er bij alle verzekeraars af, er werd teveel gesjoemeld, dat er eerst 10 op rugklachten en daarna nog 10 op knieklachten werden weggeschreven. Het is nu bij allemaal, of 13 keer of bijvoorbeeld tot een maximum van 500 euro.

Als je onbeperkt fysio wil, kom je of in de duurdere pakketten, of je aandoening moet voorkomen op de lijst borst. Dan valt het na 13 keer weer in de basis.

Tja, ik ben toch echt sowieso 2 verzekeraars tegen gekomen die dit ook voor 2011 gewoon weer bieden. Heb overzichtslijstje inmiddels in de oudpapierbak gedeponeerd, maar weet 100% zeker dat deze optie er bij zaten en dat de kleine lettertjes er ook bijpassend bij waren.

Overigens hoeft "onbeperkte" fysio helemaal niet zo duur te zijn, er zijn goed betaalbare pakketten op de markt dit jaar als je hiervan een speerpunt maakt/hebt gemaakt.
when you wish upon a star...
Pixie: Waren dat niet de duurdere aanvullende pakketten?

Daar zie je het nl nog wel.

Wat zittend ziekenvervoer betreft, ik kreeg de machtiging voor de instelling, dus het maakte niet uit of ik voor revalidatie, of voor arts een of voor arts twee een rit moets maken. Dus mijn ervaring is dat ze daar redelijk makkelijk in zijn.
Nop, geen relatief dure pakketten. Allemaal pakketten die betaalbaar zijn.

Jouw ervaring is niet als maatstaf te nemen voor wat betreft ziekenvervoer. Jij hebt gebruik gemaakt van de hardheidsclausule, waarbij je rechtstreeks vervalt in "zoveel verzekeringen, zoveel smaken". Alhoewel dat sowieso wel geldt, geldt dit het zwaarst voor vergoeding voor die doelgroep. De doelgroepen "dialyse-behandelingen" en "chemo en/of bestraling-behandelingen" vallen volgens de basis onder de stelregel; vervoer alleen voor de behandelingen zelf, niet voor omliggende factoren. Een van de vele redenen waarom ziekenhuizen en men zelf waar mogelijk afspraken op eenzelfde dagdeel plant, combineer gewoon een afspraak waarbij vervoer niet vergoedt wordt met een waarbij dit wel vergoedt wordt en klaar ben je.

Daarbuiten geeft een enkele zorgverzekeraar ook nog wel een soort van "aanvullende" zittend ziekenvervoer in de aanvullende verzekering, maar die heb ik altijd alleen maar voorbij zien komen in directe koppeling aan het sowieso al doelgroep moeten zijn zoals in de basis beschreven excl. de hardheidsclausule doelgroep. Al moet daarvoor dan echt wel weer de kleine lettertjes gelezen worden en waar nodig verder gevraagd worden.
Krokusje, zijn wel hoge bedragen die je noemt voor aanvullend! Loont het misschien nog om te kijken of je kunt switchen? Ik heb zelf 1 ster aanvullend voor zowel pakket als tandarts (zit bij Zilveren Kruis). Kost mij 18 euro p.m., excl. korting die ik nog krijg, dus netto zo'n 15 euro. Idd voor evt. fysio, maar ook voor inentingen buitenland, evt. ziekenhuiskosten buitenland en de kosten voor transport stoffelijk overschot daarvandaan (ben nogal een reizigster, vandaar, hoop echter dat laatste natuurlijk nooit nodig te hebben ). Dat waren mijn afwegingen. Tandarts sowieso wel een fijn idee dat wanneer er iets meer dan gebruikelijk moet gebeuren dat er ook (grotendeels) invalt. Maar net als bij Medatative_Rose ook dus korting door (ex)werkgever.

Succes met je overwegingen!
pingpong wijzigde dit bericht op 26-12-2010 23:51
Reden: Daar ben je druk mee bezig ;)
% gewijzigd
quote:annemie800 schreef op 26 december 2010 @ 22:41:

Als je onbeperkt fysio wil, kom je of in de duurdere pakketten, of je aandoening moet voorkomen op de lijst borst. Dan valt het na 13 keer weer in de basis.Ik weet dat Salland plus jongerenpolis (voor alle lft) in elk geval nog wel ongelimiteerd fysio vergoedt (premie 113 pm dacht ik).
.
Als je hoge zorgkosten hebt en geen aanvullende verzekering, dan kun je daarvan ook een deel aftrekken in je belastingaangifte. Hoeveel je mag aftrekken is afhankelijk van je inkomen en er is een redelijk hoge drempel.
quote:SuperCow schreef op 27 december 2010 @ 09:51:

Als je hoge zorgkosten hebt en geen aanvullende verzekering, dan kun je daarvan ook een deel aftrekken in je belastingaangifte. Hoeveel je mag aftrekken is afhankelijk van je inkomen en er is een redelijk hoge drempel.Dit is sinds de aangifte IB 2009 gewijzigd. IB 2008 zag al de eerste wijzigingen en per IB 2009 zijn de grote wijzigingen doorgevoerd. Veel aftrekposten zijn afgeschaft, anderen zijn (drastisch) beperkter. Daarbij is de drempel omhoog gegaan. Dit alles in het kader van een "eerlijkere verdeling" waarbij de WTCG in het leven geroepen is. Voor zover er nog wat af te trekken valt, is het vaak niet voordeliger om af te trekken van de IB-aangifte i.p.v. een aanvullende verzekering af te sluiten.
Hallo Krokusje,

Ik zit bij CZ Direct en ben er erg tevreden over! Ik vind het erg handig dat ik alles digitaal kan regelen en declaraties in kan dienen. Geld staat meestal binnen een week op mijn rekening.

Ik gebruik geen medicijnen, dus ik heb geen ervaring met de Internetapotheek, maar dat werkt volgens mij ook vrij eenvoudig!
Heel veel zorg wordt in aanvullende pakketten nog steeds niet of maar gedeeltelijk vergoed. Ik denk dat je moet kijken naar dat wat je maandelijks/jaarlijks betaalt als je jezelf aanvullend verzekert, en de eventuele kosten die vervolgens daarmee extra vergoed worden. Ook moet je natuurlijk kijken of je nu al weet dat je bepaalde kosten zult moeten maken het komende jaar.

In mijn geval betekent dit dat ik al een aantal jaren alleen de basisverzekering heb, en hiermee een hoop geld heb bespaard.
Heeft iemand ervaring met FBTO en weet iemand of je dan gebruik moet maken van een internetapotheek.

Ze hebben het er niet over maar misschien heb ik erover heen gelezen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven