Blaadjes olijfboom vallen uit

01-01-2011 22:19 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds deze zomer heb ik 2 olijfboompjes in potten. Ik heb ze binnen gehaald toen het kouder werd en nu staan ze in de huiskamer. Er vallen best veel blaadjes vanaf. Weet iemand of dat zo hoort? Ze staan per boom in een 20 liter pot en ik geef ze nu eens per week per boom half planten gietertje water. Is dat te veel/weinig? Bedankt!
Olijfbomen staan van nature in hele droge gebieden en krijgen van de natuur maar heel weinig, dus het zou kunnen zijn dat jij ze teveel geeft.
Denk dat ze herfst vieren.
Weet je of het de Europese soort is? Het boompje dat ik heb moet namelijk juist buiten staan, kan gewoon tegen de vrieskou. Misschien dat het dus juist te warm is? Er vallen overigens altijd wel wat blaadjes af.
Vorig jaar heb ik ze ook binnen gehad en dat vonden ze NIET leuk! Dus bij mij staan ze gewoon weer in de schuur en nu zien ze er prima uit. Dus als het kan zou ik ze weghalen uit je huis. Is denk ik te droog en te weinig zon.
Waarschijnlijk staan ze ook te warm in je huiskamer. In de wilde natuur gaan die boompjes ook in een 'winterstand' omdat de temperatuur lager wordt.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Mijn buurvrouw had het boompje vorig jaar ook binnen, helemaal kaal! Ik heb er sinds de zomer eentje en heb hem gewoon op het balkon laten staan. Zijn wel wat blaadjes af, maar hij ziet er nog steeds prima uit. Geen last gehad van de sneeuw geloof ik.
Ook bladbehoudende planten gooien wat ballast van zich af als de winter niet helemaal naar hun zin is. In het voorjaar herstelt de plant dat, vooral aan de toppen en van onder wordt hij steeds kaler en zo ontstaat de stam.
Zet de plant in een koele ruimte, maar wel veel licht.

In het voorjaar lichtjes insnoeien en op een zonnige plaats zetten.

Matig water geven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven