weerstand moeder bij borstvoeding

02-01-2011 17:01 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds ik borstvoeding geef ben ik veel vaker ziek, ik lijk ieder virus op te pikken... Voor en tijdens de zwangerschap was ik echt bijna nooit ziek, eens in de zoveel jaar. Nu echt met koorts enzo. Dit kan niet liggen aan slaaptekort, want kleine slaapt klokje rond. Ik slik vanaf het begin multivitaminen en eet gezond, drie stuks fruit en altijd verse groenten. Kleine is pas sinds kort op kdv begonnen, daarvoor had ik het ook vaak. Ik kan dus geen duidelijke verklaring vinden.

Wat zijn de ervaringen van anderen?
Concentratie niveau verandert als je een kind krijgt, je maakt een stofje aan waardoor je je vooral focust op je baby. Daar komt ook die vergetelheid van. Dat heb ik ook erg, niet echt handig.
quote:btdv schreef op 02 januari 2011 @ 18:18:

9 maanden zwanger, 9 maanden ontzwangeren...gemiddeld gesproken ja ... maar van een half jaar of een jaar moet je ook niet vreemd opkijken...
Mijn ervaring is ook dat mijn weerstand juist beter is dan voorheen. In de zwangerschap niet, maar tijdens bv periode wel.

TO, het klinkt alsof je aan het ontzwangeren bent, want dat wazige herken ik maar al te goed. Na mijn eerste duurde dat een maand of 10. Ineens was de mist opgetrokken. Mijn jongste is 7,5 maand, ik hoop dus dat het bijna weer zo ver is.
quote:btdv schreef op 02 januari 2011 @ 18:18:

9 maanden zwanger, 9 maanden ontzwangeren...

En tel daar je borstvoedingsperiode maar bij op... Mijn huisarts had het over een jaar ná de bevalling of een jaar ná het beëindigen van de borstvoeding. En dat klopte hier als een bus: ik heb 15 maanden borstvoeding gegeven en pas een jaar na het stoppen met de borstvoeding merkte ik dat mijn lichaam weer een beetje normaal begon te doen. Laatste "zwangerschapskwaaltjes" (misleidende naam dus) waren toen ook pas net over.

Maar goed, hier ook erg aan het kwakkelen geweest tijdens de borstvoeding. Maar dat kan ook aan mijn verzwakte gestel gelegen hebben, aan de veranderde hormoonhuishouding, aan tekorten, aan de drukte met een kind, aan van alles dus. De een rolt er nu eenmaal wat soepeler doorheen dan de ander.

Voor mijn dochter was het verschil evident trouwens. Tijdens de fulltime borstvoedingsperiode is ze niet ziek geweest, daarna juist aan de lopende band...
quote:TheEmpress schreef op 02 januari 2011 @ 18:02:

[...]

Buikgriep is dus een virus, de naam zegt het ook al griep= virus.

Hier in de buurt heet alles waarbij je van boven of van onderen niet helemaal in orde bent, een buikgriep

Ik zat trouwens net tijdens het voeden nog even te denken aan wat ik een tijdje terug las. Tijdens borstvoeding geven komt oxytocine vrij, wat een soort 'lawine'effect heeft dus het wordt steeds meer. En dat hormoon heeft wel een hele positieve invloed op de weerstand, dus eigenlijk is het helemaal niet gek dat veel vrouwen minder ziek zijn tijdens de borstvoedingsperiode. Maar er zijn ook vrouwen die van dit gelukshormoon depressieve gevoelens krijgen dus zal het vast ook mogelijk zijn dat je lichaam er niet met een betere weerstand op reageert maar juist met een slechtere, denk ik.
Mijn weerstand is ook vreselijk.

Heb 2 kinderen de oudste net 2 jaar en de jongste 6 maanden.

Vorige maand heb ik gehad : verkoudheid , Nierbekkenontsteking, keelontsteking en buikgriep.

Ik geef geen borstvoeding en slaap eigenlijk nog goed ook. Want man verzorgt de kinderen s nachts. Maar desondanks ben ik enorm moe.
Herkenbaar de mindere weerstand. Voor de bevalling was ik zelden ziek. Daarna echter, ik heb nog nooit zo veel in bed gelegen te rillen van de koorts. Veel verkouden, alle griepvarianten oppakken, veel keelontstekingen, futloos, geen energie.

Is toch de weerstand stukken minder geworden na de bevalling denk ik.
Veel is denk ik mosterd, maar toch...

Hier hetzelfde. Tijdens de zwangerschap superfit, maar daarna kakte het flink in. Ik weet niet of het zozeer met de borstvoeding alleen te maken heeft. De tijd van het jaar is nu ook niet bepaald ideaal, een bevalling neemt een hoop tijd en energie voordat je helemaal hersteld bent en borstvoeding geven neemt het beste van je.

Bij mij werd het trouwens pas beter toen ik stopte. Waarmee ik natuurlijk niet bedoel dat dit voor jou ook het beste zou zijn! (om even wat reacties voor te zijn).

Een tekort aan ijzer en vooral vit B12 kunnen idd echt voor veel problemen zorgen. Gewoon even checken!

O ja, en ik heb héééél lang tot zover het mogelijk was een middagdutje gedaan. Heerlijk, hielp echt!
Dank voor al jullie reacties!

Ik schrik wel van die 15 maanden dat het nog duurt na stoppen bv, is dat ook de ervaringen van anderen?

Verder blijkt er ook een epidemie te heersen, wellicht is het ook een beetje domme pech. Ik ga iig mijn bloed eens laten controleren.

Enne stoppen, dat is niet aan mij besteed hoor Vind het veel te leuk en mooi!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven