Geld & Recht alle pijlers

Te hoge incassokosten

04-01-2011 15:32 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai ladies,

Even een vraagje aan jullie. Er zijn al meerdere topics geweest over te hoge incassokosten maar ze zijn helaas verdwenen.

Ik krijg vandaag van een incassobureau een brief met een openstaande vordering. De vordering is terecht, maar ik heb zo mijn twijfels over de incassokosten.

De vordering is als volgt opgebouwd:

¤175,- (termijn 1)

¤ 15,- herinneringskosten

¤ 175,- (termijn 2)

¤ 50,- aanmaankosten

Vervolgens rekent het incassobureau ook nog ¤ 100,- incassokosten en rente ¤ 1,27

De totale vordering bedraagt nu ¤ 516,27. Om even een snelle rekensom te maken, ik moet dus voor een bedrag van ¤350,- aan incassokosten ¤166, 27 betalen. Klopt dit?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Als je googled op staffel voorwerk II , dan zie je wat je werkelijk moet betalen. Incassobureau's hebben zich hier aan te houden.
Op bijgaande link vind je wat rechters redelijk achten. Voor ad EUR 350,00 is dat EUR 75,00 excl. BTW, dus EUR 89,25 incl. BTW.

Er staat ook een voorbeeldbrief bij voor bezwaar incassokosten.

http://www.incassokosten.com/I4.htm
Ja dat had ik inderdaad al gevonden, maar volgens mij heb ik hier ooit gelezen dat in de incassokosten alleen de openstaande termijnen meegenomen mogen worden en niet de herinnerings/aanmaankosten, weten jullie daar wat van?

Alvast bedankt voor jullie snelle reacties!
Daar wordt in het rapport Voorwerk II wel over gesproken. Ik vind het wat ingewikkeld beschreven. Heb het een paar keer gelzen, maar begrijp het niet helemaal.
Waarom denk je dat de herinnerings/aanmaningskosten niet door het incassobureau geind mogen worden? Het bedrijf waar jij geld aan schuldig bent heeft die kosten moeten maken om jou tot betaling over te laten gaan. Dat dat niet is niet gelukt en daarom is overgedragen aan een incassobureau laat die kosten niet opeens verdwijnen toch?

Na even googlen vind ik het volgende op de site van tros-radar:

Het maximum aan incassokosten geldt ongeacht hoe de kosten worden genoemd. Bijvoorbeeld: administratiekosten, registratiekosten, aanmaankosten, buitengerechtelijke kosten.

Indien de opdrachtgever zelf al aanmaankosten heeft berekend en het incassobureau brengt ook kosten in rekening, dan geldt het maximum voor het totaalbedrag.
ik heb het ook eens gehad en toen mn rechtsbijstand gebeld, die stuurden mij ook door naar dat rapport voorwerk 2 waar ik dat keurig kon terugvinden en idd, er was teveel gerekend.

Bezwaar aangetekend, incasso buro reageerde er niet op.

Toen berekend wat ik wettelijk gezien wel moest betalen en dit overgemaakt, dit ook in het bezwaar gezet.

Nooit meer wat van gehoord, ze hadden wel door dat het niet klopte,

Dus zoek het goed uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven