Getuige
woensdag 5 januari 2011 om 13:21
Hoi,
Even een vraag voor jullie. Een vriendin gaat deze zomer trouwen. Ze heeft aan mij gevraagd of ik haar getuige zou willen zijn. Dat lijkt me heel erg leuk en ik voel me vereerd.
Ik vraag me alleen af wat is je rol als getuige? Ik weet dat je aanwezig bent en dus ´getuige´ bent van het feit dat het huwelijk plaats heeft gevonden. Maar waarvoor zet ik mijn handtekening? En zijn er nog ongeschreven regels? Dingen die ik wel of juist niet moet doen?
Ik hoop op leuke tips!
Even een vraag voor jullie. Een vriendin gaat deze zomer trouwen. Ze heeft aan mij gevraagd of ik haar getuige zou willen zijn. Dat lijkt me heel erg leuk en ik voel me vereerd.
Ik vraag me alleen af wat is je rol als getuige? Ik weet dat je aanwezig bent en dus ´getuige´ bent van het feit dat het huwelijk plaats heeft gevonden. Maar waarvoor zet ik mijn handtekening? En zijn er nog ongeschreven regels? Dingen die ik wel of juist niet moet doen?
Ik hoop op leuke tips!
woensdag 5 januari 2011 om 13:31
Het hangt o.a. een beetje af van of je getuige bent van een burgerlijk of een kerkelijk huwelijk. Maar eigenlijk is het echt niet meer dan een handtekening zetten. Soms, als je close bent met het paar, dan houd je een klein woodje tijdens het proosten. Maar dit uiteraard alleen in overleg met het paar en ceremoniemeesters. Verder stelt het gewoon niet zo veel voor. Ik stuur mijn broer wel ieder jaar een kaart voor zijn trouwdag (en aan zijn vrouw natuurlijk). Vind ik wel netjes als getuige. Met je handtekening bevestig je getuige te zijn van de huwelijksvoltrekking. That's all.
woensdag 5 januari 2011 om 13:33
In dit document staat uitgebreid beschreven wat getuigen bij een huwelijk inhoudt: http://www.trouwambtenaar.nl/getuigen.pdf
En hier kun je ook wel info vinden: http://www.trouweninderegio.nl/artikelen/000217/
En hier kun je ook wel info vinden: http://www.trouweninderegio.nl/artikelen/000217/
woensdag 5 januari 2011 om 13:36
Ben twee keer getuige geweest, bij mijn beide broers. Ik voelde me heel belangrijk. Echter in de praktijk hoefde ik alleen maar mijn handtekening te zeggen (bij een burgelijk huwelijk).
Een broer trouwde voor de katholieke kerk... Daarvoor moest ik twee keer 'ja' zeggen toen de priester mij een vraag stelde en tenslotte ook een handtekening na de mis.
Dat was het wel zo'n beetje.
Tip: netjes je handtekening zetten
Een broer trouwde voor de katholieke kerk... Daarvoor moest ik twee keer 'ja' zeggen toen de priester mij een vraag stelde en tenslotte ook een handtekening na de mis.
Dat was het wel zo'n beetje.
Tip: netjes je handtekening zetten
Here I am - now what are your other two wishes...
woensdag 5 januari 2011 om 13:56
quote:ShamRock schreef op 05 januari 2011 @ 13:38:
@Avril, ik ben ook heel netjes hoor, maar ik stuur mijn broers + vrouwen echt niet ieder jaar een kaart! Da's persoonlijk.
Ik weet ook niet of ik het jaren ga blijven volhouden
Ik stuur wel rare kaarten, bijvoorbeeld: gefeliciteerd met je strikdiploma (dat soort kaarten heb je echt). Die jubileum kaarten vind ik echt te cliche! Ze zijn wel van me gewend dat ik dingen niet 'volgens het boekje' doe.
@Avril, ik ben ook heel netjes hoor, maar ik stuur mijn broers + vrouwen echt niet ieder jaar een kaart! Da's persoonlijk.
Ik weet ook niet of ik het jaren ga blijven volhouden
Ik stuur wel rare kaarten, bijvoorbeeld: gefeliciteerd met je strikdiploma (dat soort kaarten heb je echt). Die jubileum kaarten vind ik echt te cliche! Ze zijn wel van me gewend dat ik dingen niet 'volgens het boekje' doe.
woensdag 5 januari 2011 om 14:48
Mijn getuige heeft samen met de ceremoniemeester mijn vrijgezellenfeestje georganiseerd. Maar of dat een 'vaste regel' is weet ik niet. Mijn getuige is mijn beste vriendin, en ik denk dat ze ook daarom het initiatief heeft genomen bij de organisatie. Ben zelf ook een keer getuige geweest, maar toen hoefde ik alleen de handtekening te zetten (voelde me net als jij vereerd dat ik gevraagd werd).
In ieder geval veel plezier!
In ieder geval veel plezier!