Gezondheid alle pijlers

Hoe spreek ik dit uit ?

05-01-2011 15:01 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal !

Ik moet morgen een presentatie houden over het slikproces. Hierin komen verschillende fases voor, waaronder de oesofageale fase. Nu weet ik dat je dit niet uitspreekt zoals je het schrijft, maar wie weet hoe dan wel ?!

Alvast hartelijk bedankt !

Groetjes.
Ik stem op uisofageeeaaaale fase.
Eusofageale??
Eens met Aletta.
Helaas, wiki zegt oesofageaal:

http://nl.wiktionary.org/wiki/gastro-oesofageaal
Ik ga voor eusofageale fase.
Ik denk gewoon Oesofageale fase....
Ah, de link van aletta is heel goed Kan je zelfs luisteren
Eens met AJ: uisofageále (klemtoon op de a). Je slokdarm is de uisófagus (met klemtoon dus op de o)
Argh, die link doet het niet op mijn laptop ? Maar dus gewoon wel zoals je het schrijft ?
Op die site zeggen ze [oesofageaal]; zelf zou ik voor de Griekse uitspraak gaan [uisofageaal], maar bij twijfel kun je die eerste uitspraak tenminste min of meer onderbouwen met een verwijzing
quote:speculaas78 schreef op 05 januari 2011 @ 15:08:

Eens met AJ: uisofageále (klemtoon op de a). Je slokdarm is de uisófagus (met klemtoon dus op de o)Op mijn opleiding (hbo-V) is het gewoon oesofagus (qua uitspraak, zoals je het leest), en de fase waarin het eten door de slokdarm gaat is dus ook gewoon de oesofageale fase (uitspraak)
quote:Bergje65 schreef op 05 januari 2011 @ 15:04:

Eusofageale??Zou ik eigenlijk ook denken. Dokters spreken oestrogeen toch immers ook uit als eustrogeen?
Je kunt ook voor de internationale aanpak gaan en [esofageal] zeggen.
Haha oke, verdeelde meningen dus. Ik kan me in ieder geval onderbouwen .. ! Thanks voor het meedenken. x
quote:Op mijn opleiding (hbo-V) is het gewoon oesofagus (qua uitspraak, zoals je het leest), en de fase waarin het eten door de slokdarm gaat is dus ook gewoon de oesofageale fase (uitspraak)

Hier ook hbo-v gedaan, maar bij ons was het toch echt uisofagus..

Ben nu al thuis van m'n werk, anders had ik het kunnen vragen.
volgens mij mag beide euso/uiso of oeso, maar het eerste lijkt me het meest nette. Let inderdaad wel op de klemtoon.
quote:heelveelkleurig schreef op 05 januari 2011 @ 15:15:

[...]

Zou ik eigenlijk ook denken. Dokters spreken oestrogeen toch immers ook uit als eustrogeen?Toevoeging: ook de als zeer betrouwbaar te boek staande taalbank van de VRT raadt die uitspraak aan voor oestrogeen en zegt dat in Nederland naast de uitspraak [eustrogeen] ook [uistrogeen] voorkomt: http://www.taaldatabanken ... praak/o-oz/ui-o0051.shtml

Dus ik denk dat je mag kiezen tussen [eu] of [ui]. De uitspraak [oe] zou ik vermijden; ik denk ook niet dat de Wikipedia-vrijwilligers per se thuis zijn in de uitspraak van medische terminologie.
Ik denk dat het alledrie wel kan/mag, maar ik studeer logopedie en wij zeggen gewoon oesofageale fase.

Wat doe je voor opleiding? En kun je t niet morgen nog even snel aan iemand op school vragen?
SummerDee,

Alvast sukses gewenst.

* EU is goed

* UI is goed

Als je maar geen OE zegt...
Ik studeer ook logopedie en bij ons wordt ook gewoon gesproken over oesofageale fase.

Bij mij zou het niet zoveel uit maken, maar ik weet niet waar jij een presentatie voor moet houden natuurlijk.
Nu ik erover nadenk worden er bij ons door verschillende mensen verschillende uitspraken gebruikt. Als er overal terug te vinden is dat /eu/ of /ui/ netter staat zou ik voor 1 van die 2 gaan.
wij zeggen op ons werk ook gewoon oesofageale fase.

succes in ieder geval!!!
Uisofageaale

In ieder geval, bij mijn opleiding (geneeskunde) :-D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven