Rusland: visum + verzekering

05-01-2011 17:32 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Over ong. 2 maanden ga ik voor het eerst naar Rusland! Ik ga naar St. Petersburg + Moskou.

Nu moet ik dus een visum aan gaan vragen en ik krijg het idee dat de eisen nogal streng zijn.

Er staat:

Bij de visumaanvraag moet een verzekeringsbewijs bijgevoegd zijn.

- De verklaring moet op het voorblad staan en kan volstaan met een kopie. De verklaring mag afkomstig zijn van een reis- of ziektekostenverzekering.

- De verklaring/polis moet uw naam bevatten (geen bedrijfspolis)

- De vermelding dat de polis dekking geeft voor ziektekosten in de Russische Federatie. Een andere omschrijving zoals Europa, werelddekking wordt NIET geaccepteerd. Verwijzingen naar bijlagen, polisvoorwaarden of pasjes worden niet geaccepteerd.

Qua zorgverzekering ben ik verzekerd bij CZdirect, en er staat niet op het polisblad zelf dat ik ook verzekerd ben in de Russische Federatie. Wel kunnen ze een aparte verklaring erbij geven, waarop staat dat ik dus verzekerd ben in de Russische Federatie.

Qua reisverzekering ben ik ook gaan informeren bij de anwb, en ook daar staat niet op het polisblad zelf dat de verzekering geldig is voor de Russische Federatie. Wel kunnen ze ook een aparte verklaring erbij geven waarop dan de polisgegevens staan + dat de verzekering geldig is voor de Russische Federatie.

Het visumburo heeft aangegeven dat die aanvullingen ok zijn bij het aanvragen van een visum, maar toch heb ik daar wel mijn twijfels over... (zie het 3 punt)

Ik zou het jammer vinden om 3 weken te wachten op mijn aanvraag en er dan vervolgens achterkomen dat dit toch niet ok is.. Mijn vraag is dus eigenlijk:

Zijn er hier mensen die onlangs in Rusland geweest zijn en zo ja, hoe was je verzekerd?

Tips voor St. Petersburg + Moskou zijn ook welkom trouwens!
Ik heb trouwens nog een vraag voor de mensen die in Rusland zijn geweest:

Ik heb over het pinnen van geld nogal tegenstrijdige dingen gelezen. Op de ene site kom ik tegen dat dit best nog lastig is en dat veel automaten het niet eens doen. Op andere sites kom ik juist weer tegen dat het helemaal niet lastig is om te pinnen.

Wat is jullie ervaring?
Ik ben vorig jaar in de winter naar St-Petersburg geweest. Geweldig!

Ik ben wel met een vereniging gegaan waardoor ik me geen zorgen moest maken over de verzekering en het visum.. We hadden met z'n allen dezelfde verzekering (groepsverzekering?), enkel voor Rusland.

En dat pinnen weet ik niet. Ik ging voor een week en dus had ik genoeg cash geld meegenomen, dat je echt op elke hoek van de straat kan wisselen (wel even uitkijken: het moet in een officieel kantoor zijn, je moet er een papier van krijgen. De koersen kunnen ook nogal eens verschillen..)
Oh, en als je op de Nevski Prospekt zou zijn en wat tijd over zou hebben (een half uurtje of zo), ga dan zeker deze kerk eens bezoeken.

Het was en is een kerk, maar tijdens de SU-tijd hebben ze er een zwembad van gemaakt (religie was not done).. Na de val van het communisme hadden ze geen geld om het zwembad dicht te gooien dus nu staat dat nog altijd in die kerk (met stoeltjes in voor de dienst )

Ik heb er foto's van maar die zal ik hier niet zetten, veel te leuk om irl te zien

En nog een tip (ik veronderstel dat je niet met een organisatie gaat): als je geen Russisch kan, leer dan op z'n minst het Cyrillische alfabet. Het is ècht niet moeilijk en kan je veel irritatie en moeite besparen (veel Russische woorden zijn best bekend maar als je 't dan niet kan lezen..)

En neem zo'n boekje NL-RU mee, Russen kunnen bijna geen Engels of Duits, maar hoe dat in Moskou is weet ik niet goed.
Ik ben vorig jaar naar St. Petersburg geweest als familietrip en had het visum regelen op mij genomen. Wat je moet doen is je verzekering bellen en zeggen dat je naar Rusland gaat, en dan sturen ze je een verklaring. Daar hebben ze standaard formulieren voor.

Vergeet ook niet de uitnodiging van het hotel, die heb je ook nodig.

Voor het gaan naar de ambassade zou ik een dag vrij nemen, want ik heb heel lang moeten wachten en trek een dikke jas aan, want je wacht buiten.
Leuk dat je in Sint Petersburg bent geweest, Iskra!

Ik reis inderdaad niet met een organisatie, maar had me al een beetje in het Cyrillische alfabet verdiept. Ik had ook al ontdekt dat je sommige woorden dan best kan herleiden. Leuk om te merken.

Aan een woordenboekje had ik nog niet gedacht, maar dat klinkt wel handig!

Ik ben benieuwd naar die kerk!
Oh, die formulieren worden dus gewoon geaccepteerd, goed om te lezen missspanje!

Die uitnodiging heb ik ook al aan gedacht, dat gaat lukken!

Hoe vond je het in St. Petersburg?
Ja het is vaak zelfs grappig. Als je koude voeten hebt van de wandeling naar de метро kan je altijd even opwarmen in de кофехаус
Haha, ja

missspanje, weet jij nog hoe dat ging/gaat met het eventueel pinnen van geld?

Ik neem uiteraard wel wat contant geld mee, maar ik vind het niet zo'n fijn idee om alles mee te nemen wat ik nodig denk te ga hebben. Hoop dus dat het wel te doen is om daar geld te pinnen bij een automaat!

Of is er iemand anders die dit misschien weet?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven