Geld & Recht alle pijlers

Verlof door overmacht: loonsuitbetaling ja of nee?

06-01-2011 15:22 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na een periode van onbetaald verlof zou ik op 20 december terug op mijn werk verschijnen. Echter doordat mijn vlucht vanuit New York naar Londen was gecancelled (en dus ook de vlucht van Londen naar Amsterdam niet haalde, die overigens ook gecancelled was) kon dit niet. Zowel het reisbureau als de luchtvaartmaatschappij zelf konden mij niet eerder op een vlucht boeken voor de 24e. Dit betekende dat ik pas vrijdagavond 24 december terug in Nederland was. Maandag 27 december kon ik pas weer op mijn werk verschijnen.

Wat zegt de Nederlandse wetgeving hierover? Is dit verlof door overmacht en dient de werkgever mij vanaf 20 december te betalen? Zo niet, wat zou er dan wel moeten gebeuren?
Reisverzekering?
Waarom zou je werkgever daarvoor moeten betalen? Ik heb het ook een keer gehad, vlucht gecancelled ivm mist. Hierdoor heb ik 2 verlofdagen moeten opnemen. Ik heb deze dagen bij de vliegtuigmaatschappij gedeclareerd en deze vergoed gekregen. Ik zou aan je loonadministratie vragen of ze een berekening kunnen maken wat deze dagen je kosten en dan een klachtenbrief sturen naar de vliegtuigmaatschappij om ze te claimen.
Geen arbeid, geen loon. Tenzij vakantie, ziek of gebeurtenis die voor rekening van de werkgever behoort te komen.

Dit is geen gebeurtenis die voor rekening van de werkgever komt, om in wettelijke termen te spreken. Dus je hebt pech, de werkgever hoeft niet te betalen.

Misschien kun je de schade ergens verhalen? Ik zou beginnen met de luchtvaartmaatschappij want zij hebben het veroorzaakt. Maar zij zullen het deze aansprakelijkheid wel weggeclausuleerd hebben.

Ik kan me niet voorstellen dat een reguliere reisverzekering dit dekt.
Waarom zou een werkgever dit moeten betalen?

Ik zie geen enkele reden waarom wel. Ik denk dat het je gewoon extra vakantiedagen kost. En als je die al had opgemaakt zul je dit jaar in de min beginnen.
Inderdaad, geen werk = geen loon.

Dit kan op verschillende manieren opgelost worden. Basisuitgangspunt is dat je werkgever je niet hoeft te betalen. Maar wellicht is deze genegen om je daarvoor vakantiedagen te laten opnemen (mits je die hebt of er in de min gestaan mag worden).
Ik heb het 1x gehad, dat mijn vlucht 24 uur vertraagd was. Ik heb mijn werkgever gebeld dat ik een dag later zou beginnen en heb gezegd dat hij maar een snipperdag af moest schrijven, 'tkwam niet in mijn hoofd op om dat op zijn bordje neer te leggen. Ook heb ik de reisverzekering er niet op aangesproken. pffff die ene dag!
quote:layla1969 schreef op 06 januari 2011 @ 15:31:

Waarom zou je werkgever daarvoor moeten betalen? Ik heb het ook een keer gehad, vlucht gecancelled ivm mist. Hierdoor heb ik 2 verlofdagen moeten opnemen. Ik heb deze dagen bij de vliegtuigmaatschappij gedeclareerd en deze vergoed gekregen. Ik zou aan je loonadministratie vragen of ze een berekening kunnen maken wat deze dagen je kosten en dan een klachtenbrief sturen naar de vliegtuigmaatschappij om ze te claimen.En als de vluchten door slechte weersomstandigheden gecancelled waren vrees ik dat je zelfs van de luchtvaartmaatschappij niets vergoed krijgt.
@ zuigstengel, het gaat om 5 dagen. en van wat ik verder op internet lees zou dit onder calamiteitenverlof kunnen vallen. Voor zo ver ik heb gelezen kan dit idd omgezet worden in vakantiedagen maar mag het niet van de wettelijk verplichte vakantiedagen afgehaald worden. Alleen evt extra dagen of dagen van het afgelopen jaar.

@ Miekie, het is kennelijk bij EU wet geregeld dat luchtvaartmaatschappijen voor accommodatie en eten moeten betalen - wij krijgen alles terug. Gelukkig vlogen we met een Europese luchtvaartmaatschappij..
Mijns inziens is calamiteitenverlof niet voor zoiets bedoeld. Mijn medewerkers zouden er in ieder geval geen betaald verlof voor krijgen, maar onbetaald verlof of vakantiedagen inleveren. Het is jouw verantwoordelijkheid om er voor te zorgen dat je op je werk komt. Het is dus eerder een kwestie van excuses aanbieden van jouw kant dan verwachten dat je werkgever in zo'n geval jou betaalt voor je afwezigheid.
Nee, lijkt mij niet dat een werkgever daar voor moet betalen. Jouw vakantie is jouw zorg.
Nee, dit valt niet onder calamiteitenverlof. Een vertraagde vlucht is geen calamiteit. Een calamiteit is bijv een gesprongen waterleiding of een CV die het bij vriestemperaturen opeens laat afweten.
quote:miekie1 schreef op 06 januari 2011 @ 16:53:

[...]

En als de vluchten door slechte weersomstandigheden gecancelled waren vrees ik dat je zelfs van de luchtvaartmaatschappij niets vergoed krijgt.Mijn vlucht was gecancelled ivm dichte mist en ik heb dus wel 2 verlofdagen vergoed gekregen (+ vervoerskosten naar een ander vliegveld)
Eens met nummerzoveel, dit is echt geen calamiteitenverlof.

Heb je nog wel leuke extra dagen gehad in new york?
Ik zou de kosten proberen te verhalen op de luchtvaartmaatschappij.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Dit is echt geen calamiteitenverlof hoor.

En ik zie ook niet in waarom je werkgever hiervoor op zou moeten draaien. Je kunt natuurlijk proberen om eea te verhalen via de luchtvaartmaatschappij.

Doet me er trouwens wel afvragen hoe mijn zwager dit destijds 'opgelost' heeft. Zij waren op vakantie toen mijn zus weeën kreeg en ze heeft daardoor 3 weken in het ziekenhuis gelegen in het buitenland voor ze terug mocht vliegen. Zij werd uiteraard 'ziek' gemeld, maar ik vraag me af wat zijn werkgever hiermee gedaan heeft..... (hij werkt er nog steeds en ze zijn er ongetwijfeld prima uitgekomen, ik weet alleen niet hoe).
quote:Phoebexx schreef op 06 januari 2011 @ 17:10:

@ zuigstengel, het gaat om 5 dagen. en van wat ik verder op internet lees zou dit onder calamiteitenverlof kunnen vallen.

Dan interpreteer je de strekking van calamiteitenverlof verkeerd. Die is bedoeld voor de kortdurende direct spoedeisende omstandigheden waarvoor je bijvoorbeeld een paar uur kwijt bent.

quote:Voor zo ver ik heb gelezen kan dit idd omgezet worden in vakantiedagen maar mag het niet van de wettelijk verplichte vakantiedagen afgehaald worden. Alleen evt extra dagen of dagen van het afgelopen jaar.Dat is alleen als het calamiteitenverlof achteraf in overleg (deels) in vakantiedagen wordt omgezet. Nogmaals: een geannuleerde vlucht waardoor jij je overeengekomen werkprestatie niet na kunt komen, is geen calamiteit in de strekking van deze verlofsoort en valt onder je eigen risicosfeer. Af te dekken door een reisverzekering of compensatie door de luchtvaartmaatschappij, en als dat niet gaat: pech. Dan is het vakantieverlof of onbetaald verlof.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven