Kan kaas bederven?
donderdag 6 januari 2011 om 20:08
Ik heb een tijdje geleden een stuk kaas gekocht. Het is een stuk dat in een afgesloten verpakking zit. Inmiddels is het een maand over datum, maar de verpakking is nog dicht. Kan de kaas bedorven zijn of kan ik 'm gewoon eten?
Het gaat trouwens om oude kaas en ik zie nog geen schimmelvorming.
Het gaat trouwens om oude kaas en ik zie nog geen schimmelvorming.
Ik krijg er een punthoofd van!
donderdag 6 januari 2011 om 20:24
O, ik wist wel dat ie er lag hoor. Maar gewoon nog geen zin in gehad. Ik meen mij te herinneren dat ik ooit geleerd heb dat kaas niet snel bederft.
En idd wat Jorina zegt, het is niet zo dat iets na de thtdatum bedorven is, het heeft meer te maken met de garantie van smaak en kwaliteit. Er zijn wel meer dingen die ik eet als ze over datum zijn...
Als ik een stukje kaas bij de kaasboer koop staat er ook geen datum op...
Hmm, probeer ik nu voor mezelf goed te praten?
En idd wat Jorina zegt, het is niet zo dat iets na de thtdatum bedorven is, het heeft meer te maken met de garantie van smaak en kwaliteit. Er zijn wel meer dingen die ik eet als ze over datum zijn...
Als ik een stukje kaas bij de kaasboer koop staat er ook geen datum op...
Hmm, probeer ik nu voor mezelf goed te praten?
Ik krijg er een punthoofd van!
donderdag 6 januari 2011 om 20:25
Niet iedere kaas is schimmel hoor!
Kaas maakt men van melk. Bij het maken van kaas worden de vaste stoffen in de melk (eiwitten, vetten en mineralen) gescheiden van het vocht. Tijdens de bereiding voegt men aan de kaas stremsel, zuursel en zout toe. Kaas is gezond en bevat vooral veel calcium, vitamines A, B en D.
Wrongel
Als eerste voegt men stremsel en zuursel toe aan melk. Hierdoor gaan de eiwitten, vooral het caseïne, in de melk samenklonteren, waarbij het vet en vocht ingesloten wordt. Zo ontstaat de wrongel. Het zuursel bevat de melkzuurbacterie Lactococcus, de 'bolvormige melkbacterie'. Stremsel wordt gewonnen uit de maaginhoud van jonge dieren, bijvoorbeeld van kalveren. Het wordt ook wel kunstmatig gemaakt.
Vervolgens wordt door het snijden en verwarmen van de wrongel zoveel als mogelijk vocht uitgeperst. Het afgetapte vocht heet wei. De wei bevat nog waardevolle stoffen, die bijvoorbeeld in dierenvoeding kan worden gebruikt, of in sommige frisdranken.
Pekelbad
De wrongel komt vervolgens in een vat en wordt verder samengeperst. Dan dompelt men de wrongel in zout water (het zogenaamde pekelbad). Het zout dat in de kaas dringt, bevordert de korstvorming, de stevigheid, de smaak en ook de houdbaarheid. Een fabriekskaas blijft langer in de pekel liggen dan een echte boerenkaas, daardoor neemt de kaas meer vocht op (meer kilo's, dus een hogere verkoopprijs) en wordt de kaas zouter. Een normale Goudse fabriekskaas zit op ongeveer 4% zout, een fabriekskaas met 25% minder zout (Maaslander) op ongeveer 3%, en een boerenkaas op ongeveer 2%.
Rijpen
De kaas is na het pekelbad nog slap. Door het rijpen wordt kaas steviger. De rijping duurt vier weken tot een jaar. Hoe langer de kaas rijpt, des te zouter hij wordt, maar de kaas krijgt daardoor ook meer smaak.
Kaas maakt men van melk. Bij het maken van kaas worden de vaste stoffen in de melk (eiwitten, vetten en mineralen) gescheiden van het vocht. Tijdens de bereiding voegt men aan de kaas stremsel, zuursel en zout toe. Kaas is gezond en bevat vooral veel calcium, vitamines A, B en D.
Wrongel
Als eerste voegt men stremsel en zuursel toe aan melk. Hierdoor gaan de eiwitten, vooral het caseïne, in de melk samenklonteren, waarbij het vet en vocht ingesloten wordt. Zo ontstaat de wrongel. Het zuursel bevat de melkzuurbacterie Lactococcus, de 'bolvormige melkbacterie'. Stremsel wordt gewonnen uit de maaginhoud van jonge dieren, bijvoorbeeld van kalveren. Het wordt ook wel kunstmatig gemaakt.
Vervolgens wordt door het snijden en verwarmen van de wrongel zoveel als mogelijk vocht uitgeperst. Het afgetapte vocht heet wei. De wei bevat nog waardevolle stoffen, die bijvoorbeeld in dierenvoeding kan worden gebruikt, of in sommige frisdranken.
Pekelbad
De wrongel komt vervolgens in een vat en wordt verder samengeperst. Dan dompelt men de wrongel in zout water (het zogenaamde pekelbad). Het zout dat in de kaas dringt, bevordert de korstvorming, de stevigheid, de smaak en ook de houdbaarheid. Een fabriekskaas blijft langer in de pekel liggen dan een echte boerenkaas, daardoor neemt de kaas meer vocht op (meer kilo's, dus een hogere verkoopprijs) en wordt de kaas zouter. Een normale Goudse fabriekskaas zit op ongeveer 4% zout, een fabriekskaas met 25% minder zout (Maaslander) op ongeveer 3%, en een boerenkaas op ongeveer 2%.
Rijpen
De kaas is na het pekelbad nog slap. Door het rijpen wordt kaas steviger. De rijping duurt vier weken tot een jaar. Hoe langer de kaas rijpt, des te zouter hij wordt, maar de kaas krijgt daardoor ook meer smaak.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
donderdag 6 januari 2011 om 20:30
Er is ooit bij de Keuringsdienst van Waarden een aflevering geweest waarbij ze de houdbaarheidsdatums onder de loep namen. Die THT-datums zijn soms enorm uit de duim gezogen en vaak kun je producten nog maanden (in een enkel geval zelfs jaren) later zonder ziek te worden of dood te gaan eten. Het enige dat het zegt is dat de kwaliteit van de smaak achteruit kan gaan. Vooral kaas kun je zelf heel goed bij inschatten of het nog te eten is. Gebruik je neus en dan je smaakpapillen: smaakt het nog goed en ruikt het niet ranzig? Kun je het zonder problemen nog eten....
Overigens geld dit niet voor producten waarop staat: Niet gebruiken na. Dat zijn min of meer absolute zaken, waarbij je wel ziek kan worden van consumptie van die goederen. Vaak gaat dit overigens om verse(re) producten of medicijnen.
Overigens geld dit niet voor producten waarop staat: Niet gebruiken na. Dat zijn min of meer absolute zaken, waarbij je wel ziek kan worden van consumptie van die goederen. Vaak gaat dit overigens om verse(re) producten of medicijnen.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
donderdag 6 januari 2011 om 20:32
Ik heb ooit een workshop kaasmaken gedaan en de kaasboerin vertelde dat ze kaas altijd ongekoeld, in een vochtige theedoek (kaasdoek) bewaarde. Als er schimmel op zat, sneed ze dat eraf en was de kaas dan nog gewoon te eten.
Ongekoeld gaat mij te ver, maar als de kaas vacuüm verpakt in de koelkast heeft gelegen, en er zit geen schimmel op, dan zou ik het gewoon nog eten.
Ongekoeld gaat mij te ver, maar als de kaas vacuüm verpakt in de koelkast heeft gelegen, en er zit geen schimmel op, dan zou ik het gewoon nog eten.
winky1978 wijzigde dit bericht op 06-01-2011 20:33
Reden: aanvulling
Reden: aanvulling
% gewijzigd
It's not you, it's me. No wait. It's you. It's totally you...
donderdag 6 januari 2011 om 20:39
donderdag 6 januari 2011 om 21:03
Inderdaad, gewoon eten. kaas is alleen niet echt meer te nassen als 'ie te lang met de lucht in aanraking is geweest, en dus uitgedroogd aan de bovenkant. En na verloop van tijd gaat 'ie schimmelen aan de zijkanten, maar dat schaaf je er gewoon vanaf. Vlees en vleeswaren gooi ik heel snel weg, als het over datum is, als het muf ruikt, teveel naar mijn zin verkleurd is of beschimmeld is, maar kaas, neuh. Eet yoghurt ook tot een dag of 10, 12 na de tht datum, als het pak erg bol gaat staan of de yoghurt wordt korrelig is 'ie niet lekker meer en gaat 'ie weg. Gewone melk doe ik dan weer sneller weg, maar daarvan merk je ook eerder dat 'ie niet goed meer is.
donderdag 6 januari 2011 om 21:14
Heb ooit op de kaasafdeling gewerkt van een groot bekend supermarktketen. De blokken die in de vitrines van de kaasafdeling liggen en zelf verpakt zijn door de medewerkers, zijn stukken die daar al maaaanden zouden kunnen liggen. Wij kregen opdracht de schimmel eraf te snijden en dan opnieuw te verpakken met een nieuwe houdbaarheidsdatum erop..dus no panic..je kunt het met een gerust hart nog gewoon eten.
vrijdag 7 januari 2011 om 07:39
quote:dropje schreef op 06 januari 2011 @ 21:03:
...Eet yoghurt ook tot een dag of 10, 12 na de tht datum, als het pak erg bol gaat staan of de yoghurt wordt korrelig is 'ie niet lekker meer en gaat 'ie weg. Gewone melk doe ik dan weer sneller weg, maar daarvan merk je ook eerder dat 'ie niet goed meer is.Ieuw, yoghurt laat ik geen 10 a 12 dagen staan.... 2 dagen oké, maar bijna twee weken? Dan koop ik wel een nieuwe à 80 cent
...Eet yoghurt ook tot een dag of 10, 12 na de tht datum, als het pak erg bol gaat staan of de yoghurt wordt korrelig is 'ie niet lekker meer en gaat 'ie weg. Gewone melk doe ik dan weer sneller weg, maar daarvan merk je ook eerder dat 'ie niet goed meer is.Ieuw, yoghurt laat ik geen 10 a 12 dagen staan.... 2 dagen oké, maar bijna twee weken? Dan koop ik wel een nieuwe à 80 cent
vrijdag 7 januari 2011 om 09:46
Blij dat je het gewoon hebt gegeten. Ik zag het topic te laat maar ik had het ook gegeten. Ook kaas waar een klein schimmeltje op zit eet ik nog. Ja wel even een plak eraf snijden waar de schimmel zit.
Wat andere al zeggen, kaas ligt elders soms ook weken, maanden.
En ik hou van schimmelkaas , gorgonzola is een favoriet van mij.
Maar op gewone kaas haal ik het wel weg hoor. De kaas gaat hier alleen zo hard dat ik bijna nooit schimmel heb. Ik ben zo gek op kaas.
Wat andere al zeggen, kaas ligt elders soms ook weken, maanden.
En ik hou van schimmelkaas , gorgonzola is een favoriet van mij.
Maar op gewone kaas haal ik het wel weg hoor. De kaas gaat hier alleen zo hard dat ik bijna nooit schimmel heb. Ik ben zo gek op kaas.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
vrijdag 7 januari 2011 om 21:17
quote:Bluemotion schreef op 07 januari 2011 @ 12:46:
Ik zeg altijd 'Hallo' als het wat terug zegt is het niet goed meer
.
Werkt altijd bij appelmoes!Hier loopt het als het moet zelf weg , verder zal ik niet snel iets weggooien. Of er moeten echte poesjes op zitten, op vleeswaren ofzo.
Ik zeg altijd 'Hallo' als het wat terug zegt is het niet goed meer
Werkt altijd bij appelmoes!Hier loopt het als het moet zelf weg , verder zal ik niet snel iets weggooien. Of er moeten echte poesjes op zitten, op vleeswaren ofzo.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven