Is dat nou overal zo?
zaterdag 8 januari 2011 om 09:35
Mijn moeder van 87 is in haar huis gevallen een paar dagen geleden.
Ze had overal pijn en mijn zus belde de huisarts om die er even naar te laten kijken.
Dit werd botweg geweigerd, huisarts had het veeeeeel te druk. Wel kon mijn zus een verwijsbrief komen halen om even een foto te laten maken in het ziekenhuis. Dat is dan ook gebeurd en gelukkig was er niks gebroken.
Maar ik vind het toch wel erg bot, is dat nou alleen in de grote steden zo of heerst die politiek in heel Nederland?
Ze had overal pijn en mijn zus belde de huisarts om die er even naar te laten kijken.
Dit werd botweg geweigerd, huisarts had het veeeeeel te druk. Wel kon mijn zus een verwijsbrief komen halen om even een foto te laten maken in het ziekenhuis. Dat is dan ook gebeurd en gelukkig was er niks gebroken.
Maar ik vind het toch wel erg bot, is dat nou alleen in de grote steden zo of heerst die politiek in heel Nederland?
zaterdag 8 januari 2011 om 09:44
Ja, bij ons ook hoor!
Ik heb een zoontje die in een risicogroep valt voor longontstekingen. Toen had hij een keer enorme hoge koorts en een nare rochel, wilde de huisarts ook niet komen, ik kon best op de fiets komen door de kou (meer dan 4 km.) ja daahaag.
Huisbezoek doen huisartsen niet meer zo veel volgens mij.
Ze kunnen de naam huisarts volgens mij beter veranderen
Hoe gaat het nu met je moeder?
Ik heb een zoontje die in een risicogroep valt voor longontstekingen. Toen had hij een keer enorme hoge koorts en een nare rochel, wilde de huisarts ook niet komen, ik kon best op de fiets komen door de kou (meer dan 4 km.) ja daahaag.
Hoe gaat het nu met je moeder?
Stressed is just desserts spelled backwards
zaterdag 8 januari 2011 om 09:51
Schandalig! Het is zijn baan. Ik weet niet of dit overal zo is, ik woon niet in de grote stad maar ben ook zeker niet te spreken over onze huisartsenpraktijk. Ik kom er bijna nooit, zeker niet voor mezelf en man ook niet. Maar we hebben twee kleine kinderen en dus zitten we er misschien drie keer per jaar. Van de week wilde ik met mijn jongste van vier maanden heen omdat ze al 2 weken verkouden was en ik even wilde dat er naar de longetjes geluisterd werd. Helaas ging het krabben van de auto niet zo vlot en we zouden dus 5 minuten te laat zijn. Ik netjes gebeld, maar ik had pech gehad!! Het liep niet uit ( daar geloof ik dus niks van want waarom als ik er zit loopt het altijd minstens een kwartier uit) dus kon ik voor de volgende dag een nieuwe afspraak maken. Ik was best boos. Wat hadden ze gedaan als ik niet had gebeld en met kids aankwam, me naar huis gestuurd?
zaterdag 8 januari 2011 om 09:51
Ik ben doktersassistente (oke, in een dorp wat je ook wel kunt zien als klein stadje).
Als ouders mensen thuis vallen en ze hebben overal pijn gaat de huisarts daar echt wel heen hoor. Belachelijk als dat niet gedaan wordt.
Als mensen bellen over een ziek kind met koorts gaat de arts daar niet heen. Daar kunnen ze echt niet aan beginnen.
Als ouders mensen thuis vallen en ze hebben overal pijn gaat de huisarts daar echt wel heen hoor. Belachelijk als dat niet gedaan wordt.
Als mensen bellen over een ziek kind met koorts gaat de arts daar niet heen. Daar kunnen ze echt niet aan beginnen.
zaterdag 8 januari 2011 om 10:08

zaterdag 8 januari 2011 om 10:37
Mijn ervaring is dat de huisarts eigenlijk nauwelijks nog thuis komt. Zolang je enigzins op je benen kan staan komt hij niet thuis. Voorbeeld ik was net 9 dagen ervoor bevallen het was hartje winter en mijn man was heel erg ziek. Ik moest met man en baby in de auto naar de huisarts rijden. Mijn man had longontsteking hoge koorts en is astmapatiënt. Waar komt de arts dan wel voor vraag je je af?
zaterdag 8 januari 2011 om 10:38
Iemand die niet naar de praktijk kan komen: gevallen ouder persoon, daarvoor vind ik ook dat de huisarts zou moeten komen. Hij kan toch ook aan het einde van de dag langs komen als tussendoor niet kan?
Voor kinderen vind ik dat ze niet langs hoeven komen. Die kun je veel makkelijker mee nemen.
Vroeger had ik een keer hele erge keelontsteking met hoge koorts etc. Aangezien ik mijn moeder ook aangestoken had, lag die naast mij in bed (ik dus bij haar in bed) en is de huisarts wel langsgekomen. Maar dat is ook de enige keer geweest. Anders gewoon op de arm/in de auto/op de fiets naar de praktijk.
4 km ver van de huisarts afwonen is wel vrij veel. Waar woon je dan? Op het platteland? Is het niet mogelijk om een huisarts dichter bij te zoeken? In onze kleine stad. zitten meerdere huisartsen en als je van de ene naar de andere kant gaat kun je niet meer dan 3 km onderweg zijn. en ondertussen ben je al 3 huisartsen gepasseerd.
Voor kinderen vind ik dat ze niet langs hoeven komen. Die kun je veel makkelijker mee nemen.
Vroeger had ik een keer hele erge keelontsteking met hoge koorts etc. Aangezien ik mijn moeder ook aangestoken had, lag die naast mij in bed (ik dus bij haar in bed) en is de huisarts wel langsgekomen. Maar dat is ook de enige keer geweest. Anders gewoon op de arm/in de auto/op de fiets naar de praktijk.
4 km ver van de huisarts afwonen is wel vrij veel. Waar woon je dan? Op het platteland? Is het niet mogelijk om een huisarts dichter bij te zoeken? In onze kleine stad. zitten meerdere huisartsen en als je van de ene naar de andere kant gaat kun je niet meer dan 3 km onderweg zijn. en ondertussen ben je al 3 huisartsen gepasseerd.
zaterdag 8 januari 2011 om 10:39
Toen ik heel erg ziek was en opgenomen moest worden in het ziekenhuis, moest ik toch eerst zelf bij de huisarts langs... Was ook nog in het weekend dus er moest een arts voor uit zijn bed komen.Wat ik eigenlijk heel raar vind want in a'dam heb je gewoon een huisartsenpost... nou ja.. misschien toen nog niet. En wij hebben misschien ook niet gevraagd of arts langs wilde komen. Ik denk (hoop) altijd dat ik minder ziek ben dan dat ik werkelijk ben en ik denk dan dat ik het allemaal wel kan.

zaterdag 8 januari 2011 om 11:57
of wat te denken van de assistente die niet bereikbaar is ? Een huisarts waarbij je echt noooooit op dezelfde dag langs kan komen (en soms is dat toch echt nodig), waar je je herhaalrecepten inspreekt op een bandje, je dan voor piet snot bij de apotheek staat omdat "oja dat bandje is stuk" , en nog veel meer ..

zaterdag 8 januari 2011 om 12:00
Ik woon in 'n dorp en onze huisartsen gaan gewoon op huisbezoek indien nodig. En ook komt 't wel 'ns voor dat ze met spoed worden weggeroepen terwijl ze praktijkdienst draaien en dan gaan ze dus ook. Lijkt me niet meer dan normaal, maar misschien dat zulke normale zaken in stedelijk gebied minder normaal zijn geworden? Dat ze daar van je verwachten dat je gewoon maar gelijk naar het ziekenhuis gaat. Overigens, als ik in 'n plaats zou wonen met 'n ziekenhuis en ik denk dat ik iets gebroken heb, dan zou ik daar m'n huisarts ook niet eerst mee lastig gaan vallen, maar gelijk naar de eerste hulp gaan voor 'n x-ray.
zaterdag 8 januari 2011 om 12:06
Dat is dus niet de bedoeling. Als het bot naar buiten steekt is het natuurlijk een ander verhaal (dan zou ik ook meteen naar de CSO gaan), maar anders is het toch echt de bedoeling dat de huisarts beoordeelt of een rontgenfoto nodig is. Al die mensen die op eigen houtje naar de CSO gaan terwijl de huisartsenpost het ook af had kunnen handelen kosten veel geld.
zaterdag 8 januari 2011 om 12:11
quote:elninjoo schreef op 08 januari 2011 @ 12:00:
Overigens, als ik in 'n plaats zou wonen met 'n ziekenhuis en ik denk dat ik iets gebroken heb, dan zou ik daar m'n huisarts ook niet eerst mee lastig gaan vallen, maar gelijk naar de eerste hulp gaan voor 'n x-ray.
Dat kan allemaal als je jonger bent ook best wel. Maar in dit geval is mijn moeder gevallen, heeft ongeveer een half uur op de grond gelegen en toen ze eindelijk overeind gekrabbeld was en overal pijn had, heeft ze de huisarts gebeld. (Die had overigens gezegd ten tijde van de griepprik, als er iets is, bel maar, dan kom ik even)
Maaaar mijn moeder kreeg dus de assistente, en die weet het allemaal beter...
Om naar het ziekenhuis te gaan moest toen een van ons, (wij werken allemaal full-time) verlof vragen, met de auto Ma ophalen dan naar het ziekenhuis....
Het gaat nu best wel weer met wat pijnstillers en een kopje the kom je een heel eind. Maar dat dat beetje aandacht er niet af kan bij een huisarts.
Toen ik klein was, kwamen ze nog gewoon als je als kind oorontsteking had of de mazelen.
Overigens, als ik in 'n plaats zou wonen met 'n ziekenhuis en ik denk dat ik iets gebroken heb, dan zou ik daar m'n huisarts ook niet eerst mee lastig gaan vallen, maar gelijk naar de eerste hulp gaan voor 'n x-ray.
Dat kan allemaal als je jonger bent ook best wel. Maar in dit geval is mijn moeder gevallen, heeft ongeveer een half uur op de grond gelegen en toen ze eindelijk overeind gekrabbeld was en overal pijn had, heeft ze de huisarts gebeld. (Die had overigens gezegd ten tijde van de griepprik, als er iets is, bel maar, dan kom ik even)
Maaaar mijn moeder kreeg dus de assistente, en die weet het allemaal beter...
Om naar het ziekenhuis te gaan moest toen een van ons, (wij werken allemaal full-time) verlof vragen, met de auto Ma ophalen dan naar het ziekenhuis....
Het gaat nu best wel weer met wat pijnstillers en een kopje the kom je een heel eind. Maar dat dat beetje aandacht er niet af kan bij een huisarts.
Toen ik klein was, kwamen ze nog gewoon als je als kind oorontsteking had of de mazelen.
zaterdag 8 januari 2011 om 12:12
quote:Maleficent schreef op 08 januari 2011 @ 09:44:
Ja, bij ons ook hoor!
Op de fiets, nou ja, dat kan toch echt niet!
Hoe gaat het nu met je moeder?Ja, het gaat wel weer hoor, niks gebroken en een beetje aandacht.
Ja, bij ons ook hoor!
Op de fiets, nou ja, dat kan toch echt niet!
Hoe gaat het nu met je moeder?Ja, het gaat wel weer hoor, niks gebroken en een beetje aandacht.
zaterdag 8 januari 2011 om 14:16
quote:toetyfroety schreef op 08 januari 2011 @ 12:11:
[...]
Wat maakt dit uit in het hele verhaal? Ook al was huisarts wel gekomen dan is het grote kans dat er alsnog doorverwezen had geworden om fotos te laten maken. Gevalletje vallen + veel pijn + oudere persoon. Die rit moet toch gemaakt worden. Allemaal niet ideaal, maar daar zijn we dan ook familie/vrienden voor. Om voor elkaar klaar te staan in dit soort vervelende momenten.
Voor wat betreft huisartsen? Het verschilt gewoon erg per huisarts (wat is diens instelling, manier van praktijk draaien, hoe druk is de praktijk, welke assistenten lopen er rond), regio (is er eigenlijk een tekort aan huisartsen, draait men buiten kantooruren een huisartsenpost of het systeem waarbij huisartsen waarnemen onderling) en de patiënt (is het iemand waarvan men weet dat als deze belt er echt iets gaande is, of is het eerder iemand die 501 keer belt voor lulligheden) en wat al niet.
[...]
Wat maakt dit uit in het hele verhaal? Ook al was huisarts wel gekomen dan is het grote kans dat er alsnog doorverwezen had geworden om fotos te laten maken. Gevalletje vallen + veel pijn + oudere persoon. Die rit moet toch gemaakt worden. Allemaal niet ideaal, maar daar zijn we dan ook familie/vrienden voor. Om voor elkaar klaar te staan in dit soort vervelende momenten.
Voor wat betreft huisartsen? Het verschilt gewoon erg per huisarts (wat is diens instelling, manier van praktijk draaien, hoe druk is de praktijk, welke assistenten lopen er rond), regio (is er eigenlijk een tekort aan huisartsen, draait men buiten kantooruren een huisartsenpost of het systeem waarbij huisartsen waarnemen onderling) en de patiënt (is het iemand waarvan men weet dat als deze belt er echt iets gaande is, of is het eerder iemand die 501 keer belt voor lulligheden) en wat al niet.
when you wish upon a star...
zaterdag 8 januari 2011 om 18:09
quote:Sam32 schreef op 08 januari 2011 @ 09:51:
Ook niet als het kind van zichzelf al ernstig ziek is, en dood kan gaan aan een longontsteking?
Ook niet als het kind van zichzelf al ernstig ziek is, en dood kan gaan aan een longontsteking?
Stressed is just desserts spelled backwards
zaterdag 8 januari 2011 om 18:25
quote:Pixiedust schreef op 08 januari 2011 @ 14:16:
[...]
Maar tezelfdertijd hoor je op tv zeggen dat niet iedereen meteen naar het ziekenhuis moet rennen op zijn eigen houtje!
Dus ja, wat is het nou?
Voor wat betreft huisartsen? Het verschilt gewoon erg per huisarts (wat is diens instelling, manier van praktijk draaien, hoe druk is de praktijk, welke assistenten lopen er rond), regio (is er eigenlijk een tekort aan huisartsen, draait men buiten kantooruren een huisartsenpost of het systeem waarbij huisartsen waarnemen onderling) en de patiënt (is het iemand waarvan men weet dat als deze belt er echt iets gaande is, of is het eerder iemand die 501 keer belt voor lulligheden) en wat al niet.Mijn moeder is iemand die 87 is, die eigenlijk nooit ziek is, en waar tegen gezegd is, nou mevrouw als er iets is bel maar even hoor, dan kom ik even langs. Ik verwacht ook niet dat hij stante pede alle andere mensen laat stikken en naar mijn moeder rent, maar hij had even langs kunnen komen na de praktijk afspraken.
[...]
Maar tezelfdertijd hoor je op tv zeggen dat niet iedereen meteen naar het ziekenhuis moet rennen op zijn eigen houtje!
Dus ja, wat is het nou?
Voor wat betreft huisartsen? Het verschilt gewoon erg per huisarts (wat is diens instelling, manier van praktijk draaien, hoe druk is de praktijk, welke assistenten lopen er rond), regio (is er eigenlijk een tekort aan huisartsen, draait men buiten kantooruren een huisartsenpost of het systeem waarbij huisartsen waarnemen onderling) en de patiënt (is het iemand waarvan men weet dat als deze belt er echt iets gaande is, of is het eerder iemand die 501 keer belt voor lulligheden) en wat al niet.Mijn moeder is iemand die 87 is, die eigenlijk nooit ziek is, en waar tegen gezegd is, nou mevrouw als er iets is bel maar even hoor, dan kom ik even langs. Ik verwacht ook niet dat hij stante pede alle andere mensen laat stikken en naar mijn moeder rent, maar hij had even langs kunnen komen na de praktijk afspraken.