Entertainment alle pijlers

Help, ons kind is te dik!

06-01-2011 19:02 1552 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet waar ik dit topic moet plaatsen, bij Entertainment, omdat het om een programma gaat, en volgens mij lijkt op andere reality-programma's zoals Help, mijn man is klusser!, Help, mijn man heeft een hobby, of dat het bij Kinderen hoort, omdat het over kinderen gaat.

Het gaat om het programma waarnaar de topic-titel vernoemd is. Het gaat om te dikke kinderen. Het wordt niet gepresenteerd door John Williams, maar door Nicolette van Dam.

Het is er elke donderdag op om 20:30 op RTL4, met ingang van vandaag; dus vanavond de eerste aflevering.

Wie gaat kijken?
World of Warcraft: Legion
Punt met voeding is dat heel veel mensen, ook slanke, de weg kwijt zijn wat gezond is en niet. Als je het voor jezelf al niet kan, hoe wil je het dan wel je kind meegeven? Je invloed als ouder zijnde op voedingskeuzes loopt in de loop der jaren terug. Bij een baby volledige controle (niet of het eet, maar wel wat het eet) en bij een jong volwassene nagenoeg niet (al heb je ook daar dezelfde invloed door wat je in huis haalt).

Suiker eten doet verlangen naar suiker. Vet eten doet verlangen naar vet eten. Lightproducten eten maakt dat je lichaam minder goed in staat is een 'ik zit vol-signaal' af te geven.

Kortom de eerste keuze voor een voedingsmiddel heeft invloed op de tweede keuze voor een voedingsmiddel en ook nog eens op het tijdstip waarna je verlangt naar dit voedingsmiddel.

Veelal wordt gedacht "weinig calorieën is gezond" en "het moet wel gezellig blijven" en "zielig om niet iets lekkers" (lees: snoepgoed of zoets) aan te bieden.

En dan heb ik het nog niet over de bewerking van voedsel en wat toegevoegde middelen voor invloed kunnen hebben op mensen (die daar gevoelig voor zijn). Eten zonder niet natuurlijke geur-, kleur-, smaakstoffen, stremmiddelen en/of antibiotica binnenkrijgen is tamelijk lastig. Tenzij je ervoor kiest volledig biologisch te gaan eten (en ook daarbinnen nog goed op te letten wat je binnen krijgt want biologisch wil niet automatisch zeggen dat het gezond is).

Zeker bij jonge kinderen vind ik dat overgewicht ouders zeker aan te rekenen is. Tenzij we het hebben over een medische oorzaak uiteraard.

Maar heel eerlijk het is toch behoorlijk geaccepteerd lijkt het om heel kleine kindjes al vol te proppen met sapjes, aangelengde limonade, te verwennen met allerlei zoete toetjes met smarties, chippies te geven, pizza te laten eten, etc, etc. En dan heb je ook weer mensen die dat tegenhangen en hun kinderen allemaal light-zooi aanbieden (alsof dat wel gezond is).
quote:charminggirl schreef op 07 januari 2011 @ 18:51:

[...]

Nooit eens gezegd dat deze knul levensbedreigend overgewicht heeft?Pardon? Je bedoelt dat omdat ik deze mensen ken, ik hen had moeten aanspreken op hun leefgewoonten? Dat meen je toch niet, hoop ik?
Morbide obesitas is in mijn ogen een ziekte die ontstaat door verkeerde keuzes. Je komt in een negatieve spiraal terecht die amper te doorbreken valt en die niet puur te maken heeft met wilskracht.

Voedsel doet dingen met je lichaam. Zoals goed en gezond voedsel je lichaam (veel) gezonder kan maken, kan ongezond voedsel je lichaam ook ongezond maken. Voedsel rijk aan vetten en suikers maakt niet alleen dat je eenvoudig zwaarder wordt, het maakt ook nog eens dat je sneller weer honger hebt. Je hele lichamelijke balans gaat naar zijn gootje. Je lichaam blijft maar schreeuwen dat je honger hebt en jij blijft maar eten, alleen je eet het verkeerde. En omdat je het verkeerde eet, mis je essentiële voedingsstoffen en schreeuwt je lichaam om voeding. Alleen blijf je die maar niet krijgen. Er is dus regelmatig sprake van een contradictie op het eerste gezicht. Deze mensen hebben zeer veel en ernstig overgewicht, maar zijn tegelijkertijd ondervoed. En die ondervoeding maakt weer dat je lichaam nog harder om voedsel roept.

En zo zijn er nog wel meer factoren die invloed hebben op de keuzes die deze mensen maken.
quote:charminggirl schreef op 07 januari 2011 @ 18:31:

[...]

Ieder pondje gaat toch echt door het mondje!!! en iedereen heeft 'aanleg' om zwaar te worden.

(...)

Aanleg...ik vind het gewoon een smoes. Als je meer eet dan je beweegt, kom je aan.Aanleg speelt wel degelijk mee. Mijn dochter eet heel veel. En toch is ze een garnaal.
quote:plops schreef op 07 januari 2011 @ 18:58:

[...]

Zo, dat weet je lekker simpel weg te zetten zeg. Het ligt wel iets ingewikkelder dan simpel "een gedragsprobleem".

Heeft een alcoholist ook een simpel gedragsprobleem of vind je dat wel een ziekte?

Als je verder had gelezen had je gezien dat ik morbide obesitas gehad heb. Ik weet waar ik over praat.

Een gedragsprobleem is iets wat je serieus moet nemen en waar je de goede hulp voor moet zoeken. Wat net zo ernstig kan zijn, als wat mensen een ziekte noemen.

Iemand met verslavingsgedrag heeft een serieus probleem dat serieus aandacht verdient.

Niet in de zin van ´je kunt er niks aan doen, dit heb je nu eenmaal´. De term ´ziekte´ voor overgewicht is bedoeld om te zorgen dat het door medici en andere hulpverleners zich tot het uiterste inspannen en om verzekeraars te motiveren andere vormen van zorg te vergoeden dan alleen quick fixes die niet werken, zoals het sonja bakker dieet.

Mijn bedoeling was totaal niet om het even ´simpel neer te zetten´. Maar om aan te geven dat de enige manier om structureel verandering aan te brengen, gedragstherapie is.

Bij Pavlov, én bij de thema uitzending van bnn over overgewicht komt dat duidelijk naar voren wanneer deskundigen worden geinterviewd.
Dat je het zo ver met je kind laat komen dat ze zo dik zijn, snap ik echt niet.

Dat aanleg een rol speelt, snap ik echt wel. Mijn man is 1.74m en weegt momenteel 58 kilo. En daar moeten we moeite voor doen in de zin van dat hij eigenlijk zich altijd een beetje moet overeten om niet af te vallen. Als wij (want ik kook en doe de boodschappen) even onze focus laten varen op zijn gewicht, valt hij af. Mijn man moet eigenlijk snoepen om op gewicht te blijven. Zijn waarden (hij wordt voor zijn werk om het jaar medisch gekeurd) zijn fantastisch en het advies van de verpleegkundige was om vetter te eten. Daar viel onze bek echt van open, maar dat terzijde. Want man is kerngezond, zijn hele leven geweest.

Ik daarentegen was altijd aan de magere kant. Geen wonder, want ik at niks. Toen ik normaal ging eten, ben ik aangekomen en ben ik nu wat te dik. Niet enorm, maar er mag best 5 kilo af. Ik moet echt op mijn gewicht letten en met 2000 calorieen per dag kom ik aan. Ik heb dus echt minder nodig. Ik ben overigens wel sinds ik ben aangekomen, nooit meer ziek, dat wel.

Dus dat aanleg een rol speelt, is m.i. evident. Alleen snap ik niet dat je je kind waar jij verantwoordelijk voor bent, qua gewicht laat ontsporen.

En ieder pondje gaat door het mondje, alleen niet ieder pondje zet hetzelfde aan bij mensen en ik vind het wel taak van ouders het eetpatroon van kinderen in de gaten te houden en daarop in te grijpen als het zo uit de hand loopt.
quote:charminggirl schreef op 07 januari 2011 @ 18:44:

Morbide = dodelijk

Het kind verkeerd in levensgevaar: dodelijk overgewicht. Heel schokkend.

Klopt niet.

Morbide = ziekelijk.

Is hier trouwens al eerder gezegd.
quote:charminggirl schreef op 07 januari 2011 @ 18:39:

[...]

Ik geloof er niks van dat 'ze al jaren strijden voor de kilo's' mede door de reacties van de ouders zelf op de uitslagen van het onderzoek. Ik begreep dat de ouders zelf bijna nooit thuis zijn en werken. De ouders hebben er zelf voor gekozen om het via de TV te doen, dus dan krijg je reacties. Ik vraag me af of het kind zelf er op heeft aangedrongen om mee te doen met deze serie? Je wilt toch niet beweren dat een commerciele zender het laatste 'redmiddel' is??? De ouders hebben schandalig gefaald en die arme leuke knul is de dupe, van alles.

Mee eens. Al jaren strijden voor de kilo's, kom op zeg! Dan sta je als ouder toch boven je kind en neem je het tussen de middag niet mee naar de snackbar, maar naar huis alwaar een normale gezonde lunch wacht?

Een kind van 11 dat twee gehaktballen als lunch eet, is toch niet normaal? Wat eet het 's avonds dan wel niet in vredesnaam?

Die kinderen zaten bijna alleen maar thuis, want geen vriendjes. Dus snoepen buiten de deur is niet echt aan de orde. Dan zorg je als ouders dat er gezonde dingen in huis zijn en dat je verantwoorde maaltijden eet. Dat noem ik strijden voor kilo's. Dit noem ik onverantwoord gemakzuchtig.
ieder pondje door het mondje. vroeger kende ik iemand met een bakkerszaak. dochterlief was 90 kilo op 10 jr.leeftijd. Het kind werd niets geweigerd en kreeg op 1,5 jr. leeftijd al tot mijn ontzetting een heel gebakje.Uiteraard is ze altijd veel te zwaar gebleven. Daarom zag ik destijds al dat het vaak ad ouders kan liggen.
tja, strijden vóór de kilo's gaat natuurlijk niet werken....

(huuu flauw)
ik heb ook zitten kijken met zoon lief van 13. Ongelooflijk hoe de ouders dit zo ver hebben laten komen. En de ouders zijn verantwoordelijk voor de kinderen. Zij zijn diegene die de boodschappen doen, regels opstellen en structuur brengen in het leven van deze kinderen.

Ik heb expres ziiten kijken met zoon, want hij is ook een stevige jongen die aanleg heeft om dik te worden (hij lijkt erg op mij, en ik wil zeker niet dat hij zoveel problemen gaat krijgen zoals ik). Ik hoop dat de ouders echt wakker gaan worden. Echt vreselijk.

En moeder twee gaat ook maar lekker mee sporten, en vader mag ook wat meer zeggen vindt ik.
ik vind het voor die kinderen echt heeeeel erg.

Stofwisseling is heel persoonlijk, dus inderdaad kan de ene mens sneller in gewicht toe nemen dan de ander; maar dit gaf een dusdanig extreme situatie aan dat ik echt niet begrijp hoe ouders dit een kind kunnen aandoen.

Er werd tijdens de uitzending de BMI vermeld van deze kinderen, dit vond ik niet van toepassing want een BMI kan pas betrouwbare informatie geven vanaf 18 jaar.

Maar goed, met het blote oog was het al duidelijk.

Misschien dat de ouders zich ook kunnen aanmelden voor een programma zoals: Opvoeden doe je zo!?

Wat zullen die kinderen zich ongelukkig voelen.
Ik vind het kindermishandeling.

Die 11 jarige jongen is zo'n schatje:) Zo'n lieve jongen die volledig verpest is door zijn ouders. Papa had een BMI van meer dan 35 en een waanzinnige pens.

Die 12 jarige jongen, zo sneu...mama is de baas maar ook zo vet als een varken. En zelf verantwoordelijkheid nemen, ho maar.

Als je écht om je kind geeft, dan sluit je de snackbar en zet je alles aan de kant om je kind gezond te krijgen Als je écht om je kind geeft, dan stop je met overwerken om tijd te maken voor je kind en gezond te koken.

Als je kind astma heeft dan ga je binnen toch ook niet roken?

Het kind is ziek, heel ziek en het moet genezen worden. De beste dokter zijn de ouders.
quote:Rik78 schreef op 10 januari 2011 @ 14:34:

Als je écht om je kind geeft, dan sluit je de snackbar en zet je alles aan de kant om je kind gezond te krijgen.

Dat vind ik absolute onzin. Waarom moet je de snackbar sluiten (en waar moet je dan je geld mee verdienen?) als 'je kind geen snacks meer laten eten' al voldoende is?

Dat er iets beschikbaar is, betekent toch niet dat je het 'dus' maar moet gebruiken?

Er zijn genoeg mensen die een snackbar hebben die écht om hun kinderen geven. En die ook gezonde kinderen hebben.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik ken iemand die zelf diëtiste is en een dreumes heeft die een ontembare honger heeft en steeds boven aan het randje van de curve zit. Moeders weet ook niet wat ze er nou van moet denken, ondanks dat ze 4 jaar voor dietiste heeft gestudeerd...
mijn 13 jarige dochter heeft met walging gekeken naar het programma.. Ze kon zich niet voorstellen dat je zoveel kunt eten als kind en dat je ouders dat maar hebben laten gaan.. Ik vind dat heel opvallend, dat zelfs een kind van 13 kan zien dat het niet gezond is.

Ik heb programma opgezocht en nagekeken (ik was niet thuis tijdens uitzending) en ik vind het vooral heel triest voor die kinderen.. Als je als ouders dit hebt laten gebeuren mag je jezelf wel heel diep schamen. Het excuus van werken en druk zijn wuif ik weg.. Er zijn legio werkende mensen die wel gezond en normaal eten en die dito kinderen hebben.

Aanleg speelt heus een rol , maar dit.. dit is gewoon weg bijna walgelijk te noemen. Die houding van de ouders, dat inschakelen van een personal trainer zodat je zelf maar niet in aktie hoef te komen.. die hoeveelheden.. pff.. mijn bek viel open..

Als je het willens en wetens zover laat komen dat je uiteindelijk bij een programma als dit terecht moet komen en je kind met zijn hele hebben en houwen op tv moet.. nou sorry hoor.. waar ben je dan mee bezig.. En dít vind ik nou kindermishandeling..
Die ouders die schamen zich ook, ze roepen ook dat ze zelf vinden dat ze gefaald hebben. Blijkbaar hebben ze echt geen idee hoe ze het tij kunnen keren. Daarom hebben ze een laatste strohalm aangegrepen en doen ze mee aan dit programma. Mijn keuze zou het niet zijn, maar ze doen eindelijk wat, laten we daar blij om zijn.
Heel erg, dat die ouders het zo ver hebben laten komen, niet alleen door hun kind zo dik te laten worden, maar dan ook nog niet eens hun eigen verantwoordelijkheid nemen, maar een televisieprogramma nodig hebben om hun met de neus op de feiten te drukken.

Zo zielig voor die kinderen. Alsof ze hier niet nog meer mee gepest gaan worden.

En dan was er aan het begin van het programma nog een stukje te zien over 1 van die jongens die in de klas zat. Hij stak zijn vinger op, maar kreeg niet de beurt. Even om te illustreren dat hij inderdaad eenzaam is.

Welke school werkt daaraan mee? De school van mijn kinderen gaat al steigeren als ze buiten TV-opnames staan te maken om ouders hun mening te vragen over het een of ander. Er mochtens eens onbedoeld kinderen in beeld komen. Ook wel erg overdreven, maar ik ging er bijna vanuit dat dat bij elke school wel zo zou zijn.
quote:charminggirl schreef op 10 januari 2011 @ 13:38:

Misschien dat de ouders zich ook kunnen aanmelden voor een programma zoals: Opvoeden doe je zo!?

Wat zullen die kinderen zich ongelukkig voelen.

idd. een erg goed idee. als ik de opvoeding van tegenwoordig

vergelijk met toen ik nog 'klein' was is er tegenwoordig veel meer sprake van gemakzucht, en veel minder discipline.

ik zou bijna zeggen dat ze mensen die aan de kids willen eerst een iq test af moeten nemen maar goed das een beetje bot dus ik heb niks gezegd
Is er vorig jaar in Engeland niet een moeder uit de ouderlijke macht ontzet omdat ze haar kind ook zo slecht voedde dat ie veel en veel te dik werd? Dacht van wel namelijk.
quote:Reneeke schreef op 12 januari 2011 @ 09:05:

Welke school werkt daaraan mee? De school van mijn kinderen gaat al steigeren als ze buiten TV-opnames staan te maken om ouders hun mening te vragen over het een of ander. Er mochten eens onbedoeld kinderen in beeld komen. Ook wel erg overdreven, maar ik ging er bijna vanuit dat dat bij elke school wel zo zou zijn.

Misschien een school die inziet dat die ouders überhaupt mee gaan doen aan dat programma en dat de klasgenoten etc. van dat kind het programma ook gaan kijken.

Die opname met die beurt die overgeslagen werd is triest om te zien. Maar wel heel illustratief. Het geeft duidelijk een beeld over hoe ingrijpend het overgewicht van die jongen is mbt zijn sociale relaties. Ook zie je door die opname goed het verschil tussen zo'n jongen en zijn leeftijdgenootjes, het geeft perspectief zogezegd.

Ik twijfel er niet aan dat de school vooraf toestemming heeft gevraagd aan de ouders van de kinderen of er gefilmd mocht worden, dat is gebruikelijk. Als er bij ons op school gefilmd word (bijv tbv observatie leerling of leerkracht) word er ook altijd vooraf toestemming gevraagd.
Er zal vast wel toestemming zijn gevraagd, maar ik ging er eigenlijk vanuit dat geen enkele school daaraan mee zou werken. Privany van klasgenootjes en zo. Maar het zal dan wel zo zijn dat de school van mijn kinderen daar erg streng in is.
quote:Reneeke schreef op 12 januari 2011 @ 09:05:

En dan was er aan het begin van het programma nog een stukje te zien over 1 van die jongens die in de klas zat. Hij stak zijn vinger op, maar kreeg niet de beurt. Even om te illustreren dat hij inderdaad eenzaam is.

Ik kreeg ook lang niet altijd een beurt als ik mijn vinger opstak hoor, er zaten nog 36 (jaja!) andere kinderen in de klas.

En natuurlijk is die opname in scene gezet, juf en leerlingen kregen precies te horen wat ze moesten doen. Niks 'spontaans' of 'verborgen camera'.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ja, dat bedoel ik dus ook. School werkt mee aan het manipuleren. Kwam over alsof kind behalve door klasgenoten (die dus ook, hoewel kort, in beeld werden gebracht) ook door juf wordt genegeerd, terwijl er inderdaad wel meer kinderen hun vinger zullen hebben opgestoken.
[quote]Charlotte69 schreef op 07 januari 2011 @ 16:01:

[...]

Dat ben ik wel met je eens. Waarom stop je ermee? We kunnen er hier toch gewoon op een normale manier over praten/schrijven?

Het enige wat ik probeer te zeggen is dat er veel gezinnen zijn waarin kinderen (meer dan 2 uur) gamen/tv kijken etc. en niet al te gezond voedsel eten. Maar aangezien die kinderen niet zo snel dik worden en op een gegeven moment verzadigd zijn, worden zij daar niet op aangekeken of voor veroordeeld.[/quote]

Tuurlijk zullen er meer kinderen zijn die meer dan 2 uur per dag gamen en soms teveel snoepen. Maar als je als ouders constateert dat ze hierdoor te zwaar worden (en heus, dat zie je echt niet pas bij 20 kilo overgewicht) kun je toch meteen ingrijpen ?

Mijn zoon van 12 heeft ook dagen van wel 4 uur per dag gamen in het weekend. Neemt ie ook blikje energy bij en een lekkere chocoladereep. Maar ja....hij sport 8 a 9 uur per week, dus dat valt wel tegen elkaar weg.

Ikzelf ben ook te dik, terwijl vriendinnen van mij die in het weekend ook een lekkere borrel lusten, wel eens een pizza laten komen en ook niet sporten, toch zo'n 20 kilo lichter zijn. Mijn vriendinnen worden ook niet door anderen veroordeeld, terwijl er tegen mij wel eens wordt gezegd:"Nou....jij geniet ook wel van het leven he !" .

Het is dan toch aan mij om hier iets aan te doen ? Net zoals het aan die ouders is om iets aan het gedrag van hun kinderen te doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven