Mode & Beauty alle pijlers

Hoe te wassen?

12-01-2011 13:08 23 berichten
He hallo,

ik heb een vraagje, ik heb pas een heel mooi jurkje gekocht, van cashmere en angora wol. In het etiket staat met de hand wassen.

Nu wil ik dit jurkje wassen, maar moet ik het dan echt met de hand wassen, of kan het in de wasmachine op het wolprogramma? Ik heb ook een handwasprogramma, welke zou dan beter zijn?

Het was geen goedkoop jurkje, dus ik zou nogal balen als er iets mee gebeurd!

Hoe wassen jullie je wollen kleding?

bedankt alvast!
Alle reacties Link kopieren
Bij de betere wasmachines (Miele) kan je hem idd op het handwasprogramma zetten.

Maar waarom zou je het risico lopen was je hem niet gewoon op de hand? Klusje van 5 minuten en zo gebeurd in de badkuip/douche.
Nope
Ik koop geen wollen kleding, omdat ik het standaard laat krimpen. Toevallig vanmorgen een chique jurkje op hoop van zegen in de wasmachine gedaan. Hangt nu te drogen op een kledinghanger, ziet er nog goed uit.
Was het met de hand of handwasprogramma, maar absoluut niet het wolwasprogramma doen.

Dat heb ik laatst gedaan en ben hard gestraft...
Handwas. Beetje milde shampoo als sopje. Uitwringen hand, op laten drogen op een handdoek, later over de trapleuning verder drogen
Op de hand wassen is helemaal niet zo veilig voor de fijne was, omdat je het wasmiddel er nooit zo goed uitgespoeld krijgt als de machine dat kan. Bovendien is het drogen van met de hand gewassen natte wol een probleem i.v.m. kans op uitzakken/vervormen.

Ik zou het jurkje op het zachtste/kortste programma in de machine wassen op een lauw programma, met minimaal wasmiddel en daarna heel kort centrifugeren.
Mijn wasmachine heeft ook een wolwasprogramma koud. Dat gebruik ik meestal, en dat gaat goed (even afkloppen). En anders gewoon zelf op de hand. Het handwaspropgramma van mijn wasmachine heb ik nog nooit gebruikt.
Ik zou me aan het wasvoorschrift houden. Als je besluit om m toch in de wolwas te doen zou ik m op koud zetten ipv 30 graden.

En vooral niet teveel wolwasmiddel gebruiken.
Breng m naar de stomerij. Of naar je moeder.
Wat tijgermeisje zegt, je wasmachine op koud zetten ipv 30 graden. Mijn vriend heeft nogal wat lamswollen truien en op deze manier blijven ze allemaal mooi van vorm.

Je kan het na je wasprogramma nog een keer kort centrifugeren, als je het niet te nat wilt ophangen, maar niet vaker anders krimpt het alsnog.
quote:Haley schreef op 12 januari 2011 @ 13:27:

Breng m naar de stomerij. Of naar je moeder.

hahaha ik denk niet dat mijn moeder daar intrapt, stomerij zou kunnen, maar ik wil hem eigenlijk niet zo lang missen

Maar het gaat echt om de temperatuur dan, waardoor hij zou kunnen krimpen? Ik ben niet zo goed met handwas, ik krijg het sop er nooit goed uit.

Ooh wat doe ik nou? In ieder geval dus niet het wolwasprogramma? maar dan handwas op lage temperatuur, en niet centrifugeren?

Bedankt voor de reacties tot zover!
Handwasprogramma op koud, klein beetje woolite* erbij. Niet ophangen, maar liggend op een handdoek laten drogen, liefst op de vloerverwarming als je die hebt. Dan blijft de vorm het beste behouden (anders kan de jurk uitzakken).

Een van de nadelen van zelf handwassen is juist dat je snel te warm water pakt. Zelfs 30 graden voelt nog best koud aan de handen, dan denk je al snel: ik doe er een scheut warm bij. Dus als je echt gaat handwassen, let op de temperatuur van het water! En niet te veel wringen, daar wordt de wol niet mooier van. Om uit te wringen: uitspreiden op een grote handdoek en heel strak oprollen, dan weer uitrollen. Ben je ook al weer veel water kwijt.

*ik gebruik voor delicate was altijd woolite wol wasmiddel, omdat mijn moeder dat deed. Het kan natuurlijk ook met ander wasmiddel voor fijne was!
Ik heb trouwens (ergens) een soort tonnetje van Tupperware. Daar deed ik mijn handwas in met woolite en koud water. Flink schudden, leeggooien, schoon koud water er bij, schudden, leeggooien, nog een keer en herhalen tot er geen schuim meer kwam. Werkte altijd goed, maar sinds ik een goede wasmachine heb met handwasprogramma gebruik ik het ding nooit meer. Gemak dient de mens

(Nou klink ik alsof ik al 80 ben, haha.)
Tis niet alleen de temp.

Het centrifugeren doet ook iets met de wolvezels, hoe het precies zit weet ik niet maar daardoor kan het ook krimpen/vervormen.
tip: een babybadjesthermometer gebruiken en je pakt nooit te heet water
Die heb ik wel, maar ik kan het centrifugeren natuurlijk ook uitzetten bij het handwasprogramma. Ik ga zo maar eens even kijken (en moed verzamelen)

Ik laat wel weten of het goed afgelopen is!
Met speciaal wasmiddel in elk geval en dat oplossen in water en zorgen dat het water op temperatuur is. Heb ik trouwens al lang niet meer gedaan. Heb op het moment alleen wollen vesten, jasjes en een broek en daar draag ik meestal iets onder zodat het minder vaak gewassen hoeft te worden. Ik draag moeilijk wasbaar ook alleen wanneer het de minste kans heeft om vies te worden (lui en zuinig als het echt mooi is). Eigenlijk heb ik geen wollen kleding waar geen wasvoorschrift in staat. Ik heb een heleboel wollen sokken en die was ik gewoon mee in de wasmachine, maar dat is toch anders dan een jurk.

Mijn ervaring met handwas is dat het wel mooier blijft en als je het eerst in een handdoek rolt zodat het niet hangt te druppen (of een handdoek eronder als je het legt dat het veel beter van vorm blijft.)

Google anders even op oma weet raad of zo. Daar staan waarschijnlijk een paar goede tips tussen.
quote:tijgermeisje schreef op 12 januari 2011 @ 13:54:

Tis niet alleen de temp.

Het centrifugeren doet ook iets met de wolvezels, hoe het precies zit weet ik niet maar daardoor kan het ook krimpen/vervormen.

Klopt. Ik was dit soort dingen gewoon in de wasmachine op het handwasprogramma. Hij gaat dan automatisch centrifugeren op 700 toeren en dat gaat eigenlijk altijd goed.

Succes!
Ik had het er vorige week ook over met mijn moeder. Haar tips: koud wassen (dus ook geen 30 graden) en op lage toeren centrifugeren. En inderdaad op een vlakke plaats laten drogen en dus zeker niet ophangen.

Handwasjes vind ik ook vreselijk! Zo'n gedoe om al het wasmiddel eruit te krijgen! Ben echt blij met mijn wasmachine met 101 verschillende wasprogramma's!
Oh ja, ik was dus dingen op de hand en stop ze daarna nog wel in de wasmachine voor het 'spoelen en centrifugeren' programma. Centrifugeren dan idd op laag toerental. En alles liggend laten drogen! Zo voorkom ik meestal wel dat je het wasmiddel er niet uit krijgt.
anoniem_20318 wijzigde dit bericht op 12-01-2011 14:30
Reden: aanvulling
% gewijzigd
Ik heb net even het boekje doorgelezen, en het handwasprogramma lijkt mij wel prima. daar word op 20-30 graden gewassen en centrifugeer hij op 400 toeren maximaal. Dat gaan we dan maar proberen!
Dat zou ik ook doen. Met minimaal wolwasmiddel.

Een vriendin van mij wast fijne wollen kledingstukken met een klein beetje babyshampoo.
Nou even de update, het jurkje is eindelijk gewassen, in de wasmachine op het handwasprogramma, en is er perfect weer uitgekomen! Ik heb hem liggend laten drogen, en nu is hij weer als nieuw!

Bedankt voor de goede tips!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven