1 koekje maar???

07-01-2011 22:02 169 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik zit met een vraag, wellicht kunnen jullie het e.e.a. uitleggen?

Ik woon hier nu bijna 7 jaar en er zijn veel dingen die mij opvallen, maar waar ik niet van weet of het nou typisch NL is of dat het heel erg kan verschillen per persoon etc.

Een voorbeeldje:

1 koekje bij de thee en de koektrommel gaat dicht.

Ik heb dit nu al een aantal malen meegemaakt maar kan er moeilijk aan wennen.

Zijn er nog meer dingen die typisch Nederlands zijn?

(Ik kom uit Frankrijk trouwens)
Nou ik herken het totaal niet. Niet bij mezelf maar ook niet bij mijn familie/vrienden/kennissen etc.

Altijd koekjes, eten en drinken in overvloed hoor.

Als mensen rond etenstijd langskomen (wat bij ons trouwens eerder 20:00 uur dan 18:00 uur is) dan kunnen ze altijd mee-eten want ik kook altijd meer dan genoeg. Wat er over is gaat in de vriezer en als het te weinig is dan improviseer ik wel wat of we bestellen wat.

1 fles wijn tijdens een etentje? per persoon ja.
Ik woon al zo'n 14 jaar niet meer in Nederland (studie in Frankrijk, daar een poosje gewerkt en via Italië en de VS uiteindelijk in Engeland komen wonen en misschien dit jaar weer naar Frankrijk terug), Mijn man is ook geen Nederlander en heeft daar nooit gewoond. Ik vind het altijd wel grappig wat hem opvalt in Nederland als we op vakantie zijn. Hij vindt Nederland heel netjes, de bewegwijzering vooral vind hij geweldig. Die paddenstoelen van de ANWB voor fietsers midden in het bos of het feit dat je speciale bordjes hebt voor fietsroutes naar plaatsen en dan soms ook nog de keuze hebt uit de groene route en de gewone snelle route. Hij is ook dol op de treinen in NL die zo vaak rijden en snapt mijn gemopper op de NS absoluut niet.

Verder verbaasd hij zich over de redelijk rigide tijden die voor eten vaak staan. Kom je om 16h bij mensen krijg je thee, kom je om 18h krijg je eten, kom je om 20h koffie en kom je later dan 21h een borrel. Aan de tijd waarop je bent uitgenodigd weet je al wat je eten of te drinken krijgt. Ook het feit dat je meestal expliciet uitgenodigd moet worden om ergens te komen eten.
quote:krisia schreef op 09 januari 2011 @ 09:32:

Mijn vriend is Pools, als we bij familie komen weten we heel vaak mee, er is altijd veel over.

Ze vinden het raar en vies dat NL'ers hun schoenen aan houden in huis, ik krijg altijd direct pantoffels aangeboden.

@dubbeldrop: m'n vriend denkt erover om ook naar de. 'nonnen' in Vught te gaan, maar we vragen ons af hoeveel hij daar kan leren. Z'n nederlands is nu redelijk en zo'n spoedcursus daar duurt toch maar een week ofzo?

Kan je in die tijd echt zoveel leren?

Het is een ontzettend dure opleiding, maar je moet je voorstellen dat je een week of (2 weken in mijn geval )daar zit en alleen maar Nederlands leert,spreekt, schrijft,hoort,ademt, etc.

Je hoort en ziet en weet niets anders, je wordt helemaal uit je element gehaald en het was behoorlijk zwaar. Ik raakte zo gefrustreerd dat ik soms echt heb gehuild. Ik verstond maar weinig en het best wel drillwerk maar uiteindelijk heb ik zoveel geleerd waardoor ik in het dagelijkse leven het spreken en vooral het schrijven snel heb opgepakt.

Ik schreef bijvoorbeeld alle boodschappenbriefjes in het NL, alle uitnodigingen voor een feestje, alles wat ik moest doen in het dagelijks leven deed ik in het NL, omdat je af moet van het denken in je eigen taal.

Ik weet niet of het nut heeft voor je vriend, de Nederlandse taal kan hij ook op zijn gemak leren tegen een normale prijs op een volksuniversiteit.
Ik was eens uitgenodigd bij n collega met n Arabische achtergrond. Toen ik kwam had ze niets in huis, nog geen droge cracker. Ze moest er om lachen en zei 'haha ik lijk wel n Hollander!'

Dat deed me best pijn, denkend aan vrienden en familie die me qua eten en drinken zo ongeveer overladen :/
Ik ken echt geen Nederlanders waarbij je maar 1 koekje bij de koffie krijgt. Of ik moet zooooo Nederlands zijn dat ik het zelf niet eens doorheb...
Hmmm, ik heb ook altijd ruim voldoende eten en drinken in huis als mensen langskomen, koekjes leg ik op een schaal neer (en dan een heel pak, niet 1 per persoon ), ik kan er ook echt heel erg van genieten om heel veel (hopelijk lekker) eten en drinken aan gasten voor te zetten, dus wat dat betreft ben ik dan volgens het cliché geen echte " Hollander".

MAAR: ik heb alleen zoveel eten en drinken in huis als ik weet dat mensen komen. Ik houd er niet van als er zomaar wordt aangebeld, maar stel het juist op prijs dat er eerst even wordt gebeld. Mijn huis is namelijk niet altijd goed opgeruimd, ik ben niet altijd in de stemming voor gezelschap en ik heb al zeker niet altijd eten en drinken voor een half weeshuis in huis. Wat dat betreft ben ik dus weer hartstikke Nederlands. Daarnaast heb ik een hekel aan mensen die stelselmatig te laat komen zonder even te bellen, en is mijn idee van gastvrijheid juist dat gasten gewoon hun schoenen aan mogen houden bij mij in huis.

En verder inderdaad wat Fiorah zegt, bij alle Nederlanders die ik ken ben ik zelf in ieder geval nog nooit iets tekortgekomen, altijd genoeg te eten en te drinken, en nooit maar 1 koekje bij de koffie. Ik vraag me ook af waar door wie dat cliché in stand wordt gehouden, misschien is het wel waar hoor, maar ik geloof er niet zo in...
Er wordt denk ik vaak overdreven om een punt te maken.

Ik zie Nederlanders absoluut niet als gierig. En waarom zou elk bezoekje moeten leiden tot een schranspartij. Het feit dat het bij een boel Surinaamse feesten om het eten gaat, vind ik persoonlijk niet zo een geweldige mentaliteit.

Bij mijn Surinaams Hindoestaanse (groot)ouders mocht je ook altijd aanschuiven. Maar ook bij ons was/is het raadzaam om eerst te bellen, anders sta je voor een dichte deur.
quote:doddie schreef op 10 januari 2011 @ 09:50:

[...]

afgepast koken wat vast nog de naweeeen zijn van onze ouders die eten weggooien zonde vonden (zij haddende hongerwinter meeemaakt) dus maak je niet meer dan nodig is. En zelf merk ik toch dat eten als het over is bij mij op den duur de vuilisbak in gaat, maar mee eten kan altijd, dan halen we desnoods wat of maken de porties kleiner.

Ik weet echter wel dat je weggestuurd werd als men ging eten, nooit een ramp gevonden want je ouders hadden eten voor je en verwachtte je daarvoor ook.

Mijn man komt uit een groot gezin en daar was meer een rekbare pot, hoe weinig geld er ook was je kon er altijd meeeten en hij heeft dat weer meegenomen in onze relatie, vind ik het wel eens lastig dat ik er niet op gerekend heb hij nodigd altijd spontaan uit.

Mijn (Surinaamse) ma kookte altijd iets meer zodat er altijd iemand mee kon eten, wat zelden voorkwam. Er werd echter nooit wat weggegooid, van een kliekje maak je een ontbijt.

Nasi goreng is oorspronkelijk een ontbijt gemaakt van de rijst en bijgerechten van de vorige avondmaaltijd.

Net als afgepast koken een manier is om met armoede om te gaan (vroeger), kan wederzijdse gastvrijheid dat ook zijn.

Gastvrijheid schept ook verplichtingen waar wat armere mensen behoorlijk de pineut van kunnen worden, want men moet en zal gastvrij zijn.
Bedankt Dubbeldrop, nou kan ik me er iets bij voorstellen.

Ik denk dat hij inderdaad beter door kan gaan zoals hij nu doet, hij heeft vergeleken met jouw begin al een redelijke basis en doet de dagelijks dingen ook meestal in het Nederlands.

Nu hopen dat hij ooit zo foutloos schrijft als jij!

Trouwens ff ontopic, bij m'n oma krijg je ook één koekje bij ieder kopje koffie, maar als je er meer uit de trommel pakt vindt ze dat prima
Mag je hier ook kwijt waar je je als nld aan ergerd/ verwonderd bij de andere cultuur?
van mij wel, ben benieuwd.
Ik kom er net achter dat ik geen Nederlandse ben!

Hier komt altijd een schaal met koekjes of chocolade of ander lekkers op tafel, en die wil ik dan ook graag leeg zien

Iedereen mag hier mee eten, geen probleem, is er niet genoeg dan halen we wel wat.

Spontaan op bezoek komen? Gezellig, komt eigenlijk altijd wel uit!

Met verjaardagen, lekker rondhobbelen, ontzettend veel te eten (kunnen we na de tijd nog weken mee vooruit) en drinken wordt gewoon neergezet zodat iedereen lekker kan pakken.

3 zoenen doe ik niet aan, een hand of een knuffel is prima.

Ik heb ook eerlijk gezegd nog nooit meegemaakt dat er zo karig werd gedaan, en ik ben ook nog nooit weggestuurd voor het eten.

Misschien ken ik geen echte Nederlanders? Of zou het toch een beetje overtrokken worden?
heb net een weekend turkse gasten achter de rug. (zoals jullie weten is mijn man turks)

top 10 van irritaties:

- komen zaterdag of zondag. Zaterdag om 12 uur hoor ik dat ze toch zaterdag komen rond 16 of 17 uur omdat ze ook onze dochter willen zien. Dus wij snel boodschappen doen want volgens turkse traditie bereid je dan een feestmaal voor. Wij ploeteren in de keuken.. 16 niks......17u niks.....18u eindelijk nemen ze de telefoon op ze komen toch savonds rond 20 of 21 uur...Ik al balen want ik lig normaal rond 22 a 23 u op bed. Komen ze om 21.30u aankakken

-hebben pup meegenomen. wij hebben ook een hond. Ze laten pup werkelijk waar alles doen. Aan de voeten van de mensen bijten, onze hond de heletijd irriteren, die wordt vervolgens hyper. Heb m in de gang gezet met zijn spulletjes om m rust te geven. Ik hoefde toen alleen nog maar de hond in de gaten te houden mijn huis niet te vernielen.

-Om 01.00u wordt ineens besloten dat ze blijven slapen.(door man en gasten, ook dit is ,,normaal,,dat je overal te pas en te onpas kan blijven slapen) Zit ik al helemaal niet op te wachten.Ben inmiddels al helemaal klaar met de eerste 2 irritatiepunten. Nu gaat deze hel nog langer duren.

Ben zelf wel gelijk naar bed gegaan bij dit nieuws:)

-Indelijk gaan ze de volgende dag na een uitgebreide brunch om 14 u huiswaarts,THANK GOD

Denk niet dat ik niet assertief ben maar net zoals mijn man rekening met NLD gewoontes dient te houden dien ik ook rekening te houde met de turkse gebruiken. Heb hem wel gezegt dat als ze nog een keer komen de hond niet welkom is,(ben toch gek mijn eigen hond weg te stoppen omdat zij niet opletten)Denk niet dat ze snel komen mijn bodylanguage was helder:)
quote:dubbeldrop schreef op 07 januari 2011 @ 22:02:

Een voorbeeldje:

1 koekje bij de thee en de koektrommel gaat dicht.

)

Ja, ik herken dit dus helemaal niet. Sowieso drinken wij met visite gewoon altijd koffie, en dan altijd met gebak. En als ik toevallig geen gebak in huis heb, bak ik iets.

En ik herken het ook niet van op visite gaan bij mensen. Ook ken ik weinig (geen) mensen met een koektrommel.

En ik ben 100% Nederlandse, al 27 jaar! En in die 27 jaar ben ik al bij heeeeel veel mensen op visite geweest!

Dus ik denk dat je je een beetje aanstelt, en dat je dit vooral kent van horen zeggen.
fener is dat nonchalante typisch Turks volgens je man of is het meer typerend voor je schoonfamilie?

Ik vind gastvrijheid iets moois maar niet als het min of meer wordt 'afgedwongen', dan is het in mijn ogen gebruik maken van de ongeschreven regel dat je als gast the royal treatment krijgt.
Mensen die klagen dat ze maar één koekje mogen nemen? Ik klaag over gasten die géén koekje willen omdat ze aan de lijn doen. Bak ik speciaal een taart, moet ik die vervolgens helemaal zelf opeten.
@tijgermeisje

Dit was geen familie maar vrienden. Ik zie dit als typisch turks. Alle turkse mensen die ik ken hebben een slaapbank als bank, hebben op zn minst 5 dekens in huis. En ik ken veel turken:)

Wanneer het met mate is zie ik dit als positief maar wat je zegt als het gedwongen wordt niet.

Andersom zijn wij ook wel eens ergens en dan vraagt mijn man in bijzijn van de mensen of we blijven slapen. Ik zeg dan gewoon nee ik wil naar huis. Ik wil van te voren weten als ik ergens blijf, lekker schoon spul meenemen,tandenborstel etc.
He wat een leuk topic

Ik weet nite of je het nog leest Dubbeldrop, maar ik heb het precies omgekeerd. Ik ben Nederlandse en 7 jaar geleden naar Frankrijk geëmigreerd.

Wat mij hier opviel (maar ben er nu al lang aan gewend )

Iedereen 2 zoenen geven. Vrienden, collega's, familie en altijd als je ze ziet. Zo geef (en krijg) ik elke ochtend 2 zoenen van mijn collega's. Niet van de baas trouwens, dat alleen met Nieuwjaar en verjaardag ;)

Ik was 22 toen ik hier kwam en ging werken en ik sprak netjes iedereen aan met "u". Maar iedereen (leidinggevenden die toch een stuk ouder waren dan ik) sprak mij ook aan met "u".

Uitgebreid eten en tijd maken om te eten. En warm eten tussen de middag. Een erg fijne gewoonte ;)

Vorig jaar is onze docher geboren (mijn vriend is Frans en mijn schoonfam. dus ook) en ik was echt verbaasd van de gulheid van de cadeaus en cheques. Van de zomer waren we bij de peettante van vriend op bezoek en we kregen een envelop als cadeau. Natuurlijk niet opengemaakt maar wel hartelijk voor bedankt. Later in de auto op weg naar huis de envelop opengemaakt, bleek dat er een cheque van 150 euro inzat !! Wow, hadden we niet verwacht. We hadden toen de peettante nog extra opgebeld om te bedanken en een foto gestuurd van onze baby in de kinderstoel die we er van hadden gekocht.

Geboortekaartjes doen ze hier wel aan trouwens. Die van ons hadden we 5 weken na de geboorte verstuurd (is nog vrij normaal hier) maar kreeg véél commentaar van mijn NL moeder waarom we ze niet eerder verstuurd hadden. (Ik lag hier 5 dagen in het ziekenhuis en daarna ook nog lang kraamvisite over de vloer, dus geboortekaartje was niet onze prioriteit zeg maar)

En rare NLse gewoontes volgens vriend : met stip op nr 1 : de VLA !! (Terwijl dat ook gewoon in Frankrijk bestaat, en dat heet Danette, bestaat in veel verschillende smaakjes) In Frankrijk zitten de toetjes altijd per portie verpakt en toen vriend van mijn moeder een kommetje met een halve liter vanillevla voorgeschoteld kreeg, moest hij toch wel ff slikken

Hier blijft iedereen trouwens ook mee-eten en slapen en we hebben ook een slaapbank, luchtbedden en meerdere dekens/kussens. Maar dat vind ik wel zo fijn wat betreft drinken en de auto pakken en bob zijn en so wie so moe zijn na een avond lekker gegeten te hebben (ook al heb je niet gedronken) .. En ook lekker gezellig de colgende ochtend bij het ontbijt, heb je ook meerdere mensen die mee kunnen helpen met de schoonmaak enzo ;)
Ik vind die 'gastvrijheid' soms ook wel opdringerig. Ik had vorig jaar een seminar in de plaats waar mijn Italiaanse collega vandaan komt. Zij had gezorgd dat ze dan ook bij haar ouders was, en ons uitgenodigd voor een etentje. Allemaal prima, gezellig, leuk om de ouders te ontmoeten enz. Maar toen we daar eenmaal waren bleek dat ze een programma voor ons gemaakt hadden die iedere vrije minuut besloeg. En zonder overleg met ons, zo zouden we een middag op een boot rond gaan varen, maar ik ben vreselijk snel zeeziek. En aangezien het seminar vrij intensief was, wilden we in het uurtje tussen dat en het diner ook wel gewoon bij het zwembad van het hotel zitten. Zij vinden het waarschijnlijk gastvrij om alles voor ons te regelen, maar ik vond het eigenlijk meer onbeleefd om zo mijn schema te bepalen, zonder enig overleg. Gelukkig ben ik een botte Hollander, en heb ik dus vriendelijk bedankt voor de boottocht en ben bij het zwembad gaan zitten zonder me daar al te schuldig over te voelen .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven