meningsverschil

15-01-2011 11:05 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, ik zou graag met jullie het volgende willen bespreken.

Ik ( wij) hebben een dochter van 16 die sinds juli 2010 een vriendje heeft, vriend is net 20 geworden. Daar had mijn vriend al heel veel moeite mee want hij is van mening dat een knul van 20 niet met meisjes van 16 moet omgaan etc etc. Ik ben daarin wat makkelijker en kijk ook naar het gehele plaatje. Nu hebben ze vannacht voor het eerst bij ons thuis geslapen, maar vriend is hier vreselijk boos om omdat hij vindt dat dat niet moet en zegt hij dat als ze HET willen gaan doen dan doen ze dat maar bij hem thuis of buiten maar niet onder zijn dak. Het is nog een kind zegt hij en die hoeft het nog niet te doen , terwijl ik liever heb dat ze het hier doen dan buiten en ik vindt 16 jaar en sex hebben ook niet echt een probleem, ze is aan de pil.

Wat vinden jullie is ze nu echt te jong en ben ik hierin te makkelijk?
quote:emaille schreef op 15 januari 2011 @ 11:30:

Als je vriend ook opvoeder is van jouw dochter kan je hem niet zomaar buitenspel zetten. Ik vind het ook een beetje raar om met iemand je leven te willen delen, maar dat hij niets over jouw kind mag zeggen, maw zijn mening is niet belangrijk. Dat vind ik altijd zo krampachtig...Ik vind het wel wat jammer dat dit soort dingen niet vooraf besproken worden in een relatie. Zeker als je al kinderen hebt van een ander, je wil toch weten hoe de ander tegen opvoeding aankijkt, grenzen die je stelt of je daarin op 1 lijn zit, normen en waarden die je je kinderen bijbrengt mbt het leven, de eigen ontwikkeling, sex, etc. etc. Dat dit soort dingen als een verrassing komen... tja
quote:Iwannalive schreef op 15 januari 2011 @ 12:16:

[...]

Beschermend? Hij stuurt ze naar het huis van haar vriend (zijn ouders?) of naar buiten... noem je dat beschermend? Beschermend is je beseffen dat dit toch staat te gebeuren en als het in jouw huis gebeurt, gebeurt het op een plek waar zij zich veilig en vertrouwd voelt, en weet dat als er dingen gebeuren die ze niet wil ze maar hoeft te gillen... Die houding van TO's vriend vind ik dus niet beschermend, meer iets Alfa-mannetjes-achtig... territoriumdrift. En dat het niet TO's huis is... ze wonen er toch, of mogen ze er alleen wonen onder zijn voorwaarden, dat is niet samenwonen, dat is bij iemand inwonen en dan is het niet je thuis.

Dat weten wij, dat weet zij en dat weet hij waarschijnlijk ook wel. Hij wil het niet weten dat zijn dochter seks heeft. En daarom wil hij er niet mee geconfronteerd worden.

Het is idd niet logisch, niet slim en weetikwatallemaal, maar dit is het. Er kunnen nog 100 mensen reageren met 'Dit is echt niet logisch, jij hebt gelijk, beter bij jou thuis', maar dat verandert niets aan zijn gevoel. Ik snap werkelijk niet dat niemand dat hier begrijpt. Hebben jullie allemaal geen vader gehad ofzo?
Je houdt het toch niet tegen, het is een vaste vriend geen scharreltje, dus dan liever in JULLIE huis dan elders, ze doen het toch wel. Daarbij vind ik haar niet schokkend jong en het leeftijdsverschil ook niet erg groot.
quote:emaille schreef op 15 januari 2011 @ 12:21:

[...]

Dat weten wij, dat weet zij en dat weet hij waarschijnlijk ook wel. Hij wil het niet weten dat zijn dochter seks heeft. En daarom wil hij er niet mee geconfronteerd worden.

Het is idd niet logisch, niet slim en weetikwatallemaal, maar dit is het. Er kunnen nog 100 mensen reageren met 'Dit is echt niet logisch, jij hebt gelijk, beter bij jou thuis', maar dat verandert niets aan zijn gevoel. Ik snap werkelijk niet dat niemand dat hier begrijpt. Hebben jullie allemaal geen vader gehad ofzo?Misschien maak je een denkfout. Ik weet dat er mannen en vrouwen rondlopen die zo denken. Ik begrijp alleen niet dat je daarmee onder 1 dak belandt en kinderen krijgt/of kinderen mee opvoedt.
quote:emaille schreef op 15 januari 2011 @ 12:21:

[...]

Hebben jullie allemaal geen vader gehad ofzo?Ook een stiefvader waarvan het niet mocht. Dus sliep ik met medeweten van mijn moeder bij mijn vriendje. Op een gegeven moment draaide hij bij en mocht ik toen ik 17 was met mijn vriendje op vakantie. Wij hadden toen 4 maanden een relatie.
quote:Iwannalive schreef op 15 januari 2011 @ 12:24:

[...]

Misschien maak je een denkfout. Ik weet dat er mannen en vrouwen rondlopen die zo denken. Ik begrijp alleen niet dat je daarmee onder 1 dak belandt en kinderen krijgt/of kinderen mee opvoedt.Wat een idiote reactie. Volgens mij zegt iedere vader bij de geboorte van een dochter dat hij d'r eerste vriendje het huis uit zal pesten. En hoewel het natuurlijk overtrokken is, zit er heus een kern van waarheid in.
quote:Celeone schreef op 15 januari 2011 @ 12:26:

[...]

Wat een idiote reactie. Volgens mij zegt iedere vader bij de geboorte van een dochter dat hij d'r eerste vriendje het huis uit zal pesten. En hoewel het natuurlijk overtrokken is, zit er heus een kern van waarheid in.Kom op zeg, dat neem je toch niet serieus. Tuurlijk zeg je dat als vader met een kind van een maand in je armen. Maar je groeit ook in je rol als vader, en als je een volwassen man bent, zie je ook hoe je dochter zich met behulp van jou als haar vader en met behulp van haar moeder zich ontwikkelt tot een verantwoordelijke meid die niet in zeven sloten tegelijk loopt en weet wanneer zij toe is om sex te hebben met haar vriendje. Iets met vertrouwen hebben en loslaten en zo...
Het lijkt mij ook niet prettig, zeker de eerste keren niet. Maar je houdt het niet tegen. Het enige wat je kunt doen is je kind een goed gevoel van eigenwaarde (geen seks om aardig gevonden te worden), verantwoordelijkheid (zwangerschap, soa's) en geborgenheid (kunnen vertellen als seks niet is zoals het hoort/wat er van verwacht wordt) meegeven. Ik denk dat een kind/jonge vrouw (man) hier een stuk verder mee komt dan het verbieden het in jouw huis te doen.
quote:Iwannalive schreef op 15 januari 2011 @ 12:30:

[...]

Kom op zeg, dat neem je toch niet serieus. Tuurlijk zeg je dat als vader met een kind van een maand in je armen. Maar je groeit ook in je rol als vader, en als je een volwassen man bent, zie je ook hoe je dochter zich met behulp van jou als haar vader en met behulp van haar moeder zich ontwikkelt tot een verantwoordelijke meid die niet in zeven sloten tegelijk loopt en weet wanneer zij toe is om sex te hebben met haar vriendje. Iets met vertrouwen hebben en loslaten en zo...Mag die man misschien ook gewoon even wennen aan het idee? Voor hetzelfde geldt is ' ie morgen al bijgedraaid.
quote:Celeone schreef op 15 januari 2011 @ 12:26:

[...]

Wat een idiote reactie. Volgens mij zegt iedere vader bij de geboorte van een dochter dat hij d'r eerste vriendje het huis uit zal pesten. En hoewel het natuurlijk overtrokken is, zit er heus een kern van waarheid in.

Mijn vader zegt altijd dat hij maar met een geweer buiten de wacht moet houden om vriendjes van zijn zes dochters buiten de deur te houden .

Helaas is dat in het geval van mijn zus niet gelukt, zij heeft jammer genoeg al twee jaar verkering met een flapdrol.
quote:Bagheera schreef op 15 januari 2011 @ 12:30:

Het lijkt mij ook niet prettig, zeker de eerste keren niet. Maar je houdt het niet tegen. Het enige wat je kunt doen is je kind een goed gevoel van eigenwaarde (geen seks om aardig gevonden te worden), verantwoordelijkheid (zwangerschap, soa's) en geborgenheid (kunnen vertellen als seks niet is zoals het hoort/wat er van verwacht wordt) meegeven. Ik denk dat een kind/jonge vrouw (man) hier een stuk verder mee komt dan het verbieden het in jouw huis te doen.

Eens.

Al het andere heeft niets met je dochter's ontwikkeling te maken maar met je eigen ego als vader/moeder. Waar is het vertrouwen in je kind...

Daarnaast vaders die echt nog zo krampachtig zijn wat deze ontwikkeling van hun dochters betreft (en daar anders in staan dan als bij een zoon), hebben een achterhaald beeld van vrouwen en hun seksualiteit.
quote:Celeone schreef op 15 januari 2011 @ 12:31:

[...]

Mag die man misschien ook gewoon even wennen aan het idee? Voor hetzelfde geldt is ' ie morgen al bijgedraaid.Schrijf dat dan, ipv wat je net schreef... en als meisjes zo richting de 16 gaan en een vast vriendje hebben... weet je dat het op een gegeven moment toch wel te gebeuren staat.
quote:Sorcha_ schreef op 15 januari 2011 @ 12:32:

[...]

Mijn vader zegt altijd dat hij maar met een geweer buiten de wacht moet houden om vriendjes van zijn zes dochters buiten de deur te houden .

Helaas is dat in het geval van mijn zus niet gelukt, zij heeft jammer genoeg al twee jaar verkering met een flapdrol.
Maar hoe kan het dan dan die knul vanacht wél bij jullie heeft geslapen? Heeft je dochter hem stiekum mee naar binnen genomen? Was je vriend vanacht niet thuis en zag hij het vanmorgen pas?
quote:Iwannalive schreef op 15 januari 2011 @ 12:38:

[...]

Schrijf dat dan, ipv wat je net schreef... en als meisjes zo richting de 16 gaan en een vast vriendje hebben... weet je dat het op een gegeven moment toch wel te gebeuren staat.Nee, ik sta nog steeds achter wat ik net schreef. Ik vind het bijzonder vreemd om te zeggen dat je niet kan begrijpen dat iemand met zo iemand gaat samenwonen. Ik heb ook wel eens gekke buien. Moet ook wel eens janken terwijl ik niet weet waarom, maar dat is dan gewoon even een gevoel wat ik dan heb. Dat kan dan wel een heel onredelijk en onterecht gevoel zijn, maar dat is dan maar zo. Dat maakt mij nog niet iemand waar je maar niet mee moet gaan samenwonen.
Beetje off topic, maar eigenlijk denk ik dat de vaders die zich zo krampachtig overbezorgd gedragen, vroeger zelf niet altijd de meisjes helemaal netjes hebben behandeld... denken dat alle mannen dat op die manier doen en zijn bang dat hun dochter dezelfde behandeling krijgt. En moeders die zelf (te jong) vervelende ervaringen hebben meegemaakt, zijn ook bang dat hun dochter dat meemaakt. Als je terugkijkt op je eigen ervaring en deze was mooi en oprecht, heb je er ook meer vertrouwen in dat je kinderen dat ook voor zichzelf zo weten te regelen... maar da's mijn mening.
quote:Celeone schreef op 15 januari 2011 @ 12:41:

[...]

Nee, ik sta nog steeds achter wat ik net schreef. Ik vind het bijzonder vreemd om te zeggen dat je niet kan begrijpen dat iemand met zo iemand gaat samenwonen. Ik heb ook wel eens gekke buien. Moet ook wel eens janken terwijl ik niet weet waarom, maar dat is dan gewoon even een gevoel wat ik dan heb. Dat kan dan wel een heel onredelijk en onterecht gevoel zijn, maar dat is dan maar zo. Dat maakt mij nog niet iemand waar je maar niet mee moet gaan samenwonen.Lees mijn post van 12.21 daar staat het uitgebreid verwoord zoals ik het bedoel, die post die jij las is daarop voortgeborduurd. Ik zeg niet dat iemand dan helemaal niet deugt, alleen voor mij zou het echt een struikelblok zijn als je niet op dezelfde manier denkt over opvoeding en ontwikkeling van je kinderen. Het komt toch niet uit de lucht vallen dat je dochter van 16 op een gegeven moment dit zal gaan doen, je weet ver voor die tijd toch hoe jij en je partner daarin staan. Het verbaast me dat mensen met elkaar in 1 huis leven en geen idee hebben dat ze totaal verschillend over dat soort dingen denken. Dat snap ik dus niet. Dat deze houding van TO's vriend als een verrassing komt... Het lijkt me logischer dat je al wist toen je ging samenwonen dat je hier anders overdenkt en dat je afspraken hebt gemaakt hoe er samen mee om te gaan als het moment daar is.
Dat vind ik nogal een bewering Iwannalive.

Mijn vader dacht er precies hetzelfde over: "geen gen**k onder mijn dak", zei hij letterlijk. Ik was 17 en had al bijna een jaar verkering.

Ik kom uit een preuts huishouden, badkamerdeur op slot, veel privacy, en de gedáchte aan het feit dat mijn ouders seks hebben doet me nog steeds gruwelen. Zo was het omgekeerd ongetwijfeld ook. Ik vind het wel een normale eerste reactie. Maar daarna moet volgen: er over na denken, er over praten, en het dan toch maar toestaan.

Mijn vader zei het niet tegen mijn moeder, maar tegen míj. Ik reageerde; "nou prima dan, bij hem thuis mag het ook niet, dan gaan we wel in de auto zitten!".

En dat was nou ook net niet de bedoeling.
Je weet dat het moment een keer komt, maar ik denk dat je als vader er altijd van zult blijven schrikken als het zover is. Ik denk dat vaders gewoon hopen dat het moment pas komt met een leeftijd van 20, op kamers ofzo
Zo te lezen is dit niet het enige waar TO in haar relatie met haar vriend tegen aan loopt. Zie het voorbeeld van het wietgebruik van zijn zoon wat ze aanhaalde. Het gaat niet alleen om dit incident, er is meer aan de hand.

Mijn (stief)vader had dezelfde mening. Vriendjes mochten bij de gratie gods blijven slapen, maar in de logeerkamer. Later werd de regel ingesteld dat hij mijn vriendjes de eerste 4 maanden niet wilde zien(alsof ik elke week een nieuwe meebracht...) en toen ik toch een keer een vriend meenam toen we nog net geen 4 maanden samen waren, heeft hij het hele weekend geen woord tegen hem gezegd, hij heeft hem straal genegeerd.

Dat vriendje is inmiddels al jaren mijn man en ze kunnen het prima samen vinden, maar ik vond het afschuwelijk, dat gedrag.

Mijn ouders zijn trouwens allesbehalve preuts, het ging in dit geval puur om het feit dat mijn vaders wil altijd wet was, hij had die uitspraak gedaan en daar was helemaal niet over te praten, viel niet aan te tornen. En mijn moeder hield zich na wat protest stil om maar geen ruzie in de tent te krijgen.

Ik zie wat overeenkomsten.
Dat er regels aan verbonden zijn, dat kan ik wel begrijpen. Je zit als ouders natuurlijk niet te wachten op een nieuwe scharrel elke maand. Maar die regels kun je ook met dochter zelf bespreken; als je oud genoeg bent om seks te hebben ben je ook oud genoeg voor een volwassen gesprek.
quote:VIVAfeelfree schreef op 15 januari 2011 @ 12:51:

Dat vind ik nogal een bewering Iwannalive.

Mijn vader dacht er precies hetzelfde over: "geen gen**k onder mijn dak", zei hij letterlijk. Ik was 17 en had al bijna een jaar verkering.

Ik kom uit een preuts huishouden, badkamerdeur op slot, veel privacy, en de gedáchte aan het feit dat mijn ouders seks hebben doet me nog steeds gruwelen. Zo was het omgekeerd ongetwijfeld ook. Ik vind het wel een normale eerste reactie. Maar daarna moet volgen: er over na denken, er over praten, en het dan toch maar toestaan.

Mijn vader zei het niet tegen mijn moeder, maar tegen míj. Ik reageerde; "nou prima dan, bij hem thuis mag het ook niet, dan gaan we wel in de auto zitten!".

En dat was nou ook net niet de bedoeling.Dat zegt toch iets over hoe zij zelf tegen sexualiteit aan kijken en de eigen ervaring, dat breng je denk ik weer over op je kinderen (of je wil het bewust totaal anders doen dan hoe jou ouders het gedaan hebben). Ik zeg niet dat de vlag bij ouders uitgaat als het zo ver is voor hun kind. Het is toch weer een stap naar kind-af zijn, en dat is confronterend. Maar als je verder geen beren op de weg ziet en geen moeite hebt met sex, ga je er niet zo krampachtig mee om. Maar dat is mijn ervaring en hoe ik erover denk hoor.
quote:VIVAfeelfree schreef op 15 januari 2011 @ 12:52:

Je weet dat het moment een keer komt, maar ik denk dat je als vader er altijd van zult blijven schrikken als het zover is. Ik denk dat vaders gewoon hopen dat het moment pas komt met een leeftijd van 20, op kamers ofzo Ja idd en dan nadat ze getrouwd is
Zo te lezen is deze vader niet echt in voor een volwassen gesprek met zijn dochter. Het mag niet, het gebeurt niet. Punt.

Maar ik vraag me idd af hoe het kan dat het vriendje toch is blijven slapen.
Is het niet zo dat het meer gaat over privacy dan over de sex die je dochter heeft? Ik weet nog van vroeger dat mijn ouders het niet altijd leuk vonden om met een slaaphoofd in kamerjas uit bed te komen, naar de badkamer te willen gaan en dan beseffen dat er een 'vreemde jongen' in HUN douche stond. Ze kenden mijn vriendje wel, hij was natuurlijk neit echt een vreemde, maar ze ervaarden het wel zo...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven