Gezondheid alle pijlers

Vrouwen vaker last van psychische klachten dan mannen

17-01-2011 14:30 75 berichten
Alle reacties Link kopieren
Uitgerekend op Bleu Monday komt het CBS met een rapport over de psychische gezondheid in Nederland. Uit het rapport blijkt dat vooral vrouwen vatbaar zijn voor psychische klachten. Gemiddeld één op de zes vrouwen heeft last van psychische klachten, tegenover één op de 10 mannen. Hebben jullie hier een verklaring voor? Hoe komt dit volgens jullie?

Graag hoor ik jullie mening!
Wat denk je zelf?
Vrouwen hebben het over het algemeen zwaarder dan mannen. Waar mannen vaak alleen maar hun baan hebben een een gezin waar ze in verwend worden, hebben vrouwen vaak een baan, kinderen te verzorgen, het huishouden en een sociaal leven op de rails te houden. Vrouwen lopen veel meer met hun leven te goochelen en raken daardoor sneller oververmoeid en daardoor eerder vatbaar voor psychische klachten.

Maar dat is mijn bescheiden mening.
Hoezo, kan je dr zelf niks over zeggen en ga je dr een column/blog aan wijden ofzo?
Vrouwen zijn duidelijk het zwakke geslacht

( , voor de zekerheid)
En je maakt een account speciaal aan om ons dat te vertellen?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:Cateautje schreef op 17 januari 2011 @ 14:37:

Vrouwen hebben het over het algemeen zwaarder dan mannen. Waar mannen vaak alleen maar hun baan hebben een een gezin waar ze in verwend worden, hebben vrouwen vaak een baan, kinderen te verzorgen, het huishouden en een sociaal leven op de rails te houden. Vrouwen lopen veel meer met hun leven te goochelen en raken daardoor sneller oververmoeid en daardoor eerder vatbaar voor psychische klachten.

Maar dat is mijn bescheiden mening. Wat een generalisaties zeg!
Ben benieuwd op welke onderzoeksresultaten dat rapport is gebaseerd. Naar mijn idee melden vrouwen zich eerder met zulke klachten bij de huisarts en modderen mannen (langer) door.
Ha, goed gespot Boarn. BH topic werd ook al tot een stukje van een viva-blog-mevrouw verwerkt.
Wij zijn het zwakkere geslacht... en meer van dattem zucht...
Of... voor psychische klachten heb je het gebruik van je hersens nodig...
quote:Iwannalive schreef op 17 januari 2011 @ 14:44:

Wij zijn het zwakkere geslacht... en meer van dattem zucht...vrouwen zijn duidelijk het sterkere geslacht een man die die een maand ons leven overneemt pleegt meteen zelfmoord als je snapt wat ik bedoel ^^
Ik vermoed dat het zo is vanwege het feit dat over het algemeen vrouwen dieper over dingen nadenken en zich vernatwoordelijk voelen voor van alles en nog wat.
Hi plops,

Een van de oorzaken is denk ik dat vrouwen over het algemeen emotioneler zijn ingesteld dan mannen. Mannen zijn vaak wat rationeler.

Wat Cateautje schrijft daar kan ik mij ook in vinden. Oververmoeidheid veroorzaakt vaak psychische klachten. Vrouwen zijn vaak met allerlei verschillende dingen bezig en hebben verantwoordelijkheden op verschillende vlakken. Mannen zijn wat rechtlijniger en daarom mischien minder snel vatbaar voor oververmoeidheid en psychische klachten.

Ik ben voor school (school of media) bezig een artikel te schrijven over dit onderwerp. Naast informatie van officiele instantie ben ik nieuwsgierig naar wat vrouwen zelf denken. Wat denk jij?
quote:Iwannalive schreef op 17 januari 2011 @ 14:46:

Of... voor psychische klachten heb je het gebruik van je hersens nodig... precies ;) wisten jullie trouwens dat de hersenhelften van de man niet samenwerken/ en die van ons vrouwen wel? :P
Ik denk dat mannen ook psychisch zouden lijden als ze maandelijks bloed uit hun geslachtsdeel verliezen. Zo'n 3 tot 7 dagen, gepaard gaande met hoofdpijn, gespannen borsten, vocht vasthoudend, hormonale disbalans.
sorry tikfoutje daarnet, ik bedoelde uiteraard verantwoordelijk (schaam je Shalimar!).
Bleu Monday? Is dat alleen in Frankrijk?
quote:Miffy53 schreef op 17 januari 2011 @ 14:49:

Bleu Monday? Is dat alleen in Frankrijk?
Misschien is dat dan wel even netjes om ook in je OP te vermelden Hanna. Nu probeer je sneaky misbruik van het forum te maken. Dat is niet ok.

Verder ben ik het ook niet met je argumenten eens. Hoe verklaar je dan de psychische problemen bij al die vrouwen die geen kinderen hebben en niet oververmoeid zijn? En al die mannen die ook met verschillende dingen bezig zijn, en meerdere verantwoordelijkheden hebben........ Je verhaal rammelt Hanna.
oeps, ja ik bedoel natuurlijk blue monday
Heb je überhaupt al op de site van het CBS gekeken en het oorspronkelijke artikel gelezen???
plops, ga jullie niet citeren ofzo. vroeg het me gewoon persoonlijk af.
De site van het CBS vermeldt het volgende

Psychische klachten vooral bij vrouwen, ouderen en laagopgeleiden

In de periode 2001–2009 had gemiddeld 14 procent van de volwassen Nederlanders psychische klachten. Psychische problemen komen het meest voor onder vrouwen, 75-plussers en laagopgeleiden. Getrouwde personen zijn geestelijk gezonder dan personen zonder echtgenoot.

Oudere vrouwen hebben het vaakst psychische klachten

Vrouwen hebben een minder goede psychische gezondheid dan mannen. Tussen 2001 en 2009 had gemiddeld één op de zes vrouwen psychische klachten. Bij de mannen was dit één op de tien.

Psychische klachten komen het vaakst voor onder 75-plussers, gevolgd door personen van 45 tot 55 jaar. Jongeren tot 25 jaar zijn op geestelijk vlak het meest gezond.

De samenhang tussen leeftijd en psychische gezondheid verschilt voor mannen en vrouwen. De relatief slechte gezondheid van 45- tot 55-jarigen en de relatief goede gezondheid van jongeren is vooral te zien bij de mannen. Bij vrouwen komen psychische klachten vooral voor onder 65-plussers.

Getrouwden hebben goede psychische gezondheid

Personen die getrouwd zijn hebben een betere geestelijke gezondheid dan personen zonder echtgeno(o)t(e). Van de gehuwden had in de periode 2001–2009 gemiddeld ruim 11 procent psychische klachten. Van de niet-gehuwden was dit 14 procent. Personen die hun partner door scheiding of overlijden hebben verloren, waren het ongezondst. Van hen had meer dan 23 procent psychische klachten.

De groep weduwen en weduwnaars bestaat uit relatief veel vrouwen, personen van 75 jaar en ouder en laagopgeleiden. Als rekening wordt gehouden met de samenstelling van de groep blijken weduwen en weduwnaars geestelijk gezonder te zijn dan gescheiden personen.
quote:hanna_schrijft schreef op 17 januari 2011 @ 14:53:

plops, ga jullie niet citeren ofzo. vroeg het me gewoon persoonlijk af.Dat is helemaal erg! De mening en argumenten van anderen gebruiken en het laten lijken alsof ze van jezelf zijn........ Volgens mij hebben ze daar een heel mooi woordje voor: plagiaat!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven