van samenwonen naar latten

17-01-2011 20:26 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Sinds een tijdje wonen mijn vriend (we zijn al jaaaaren samen) en ik niet meer 7 dagen per week bij elkaar, maar zijn we gaan latten.

Dit o.a. omdat hij werk in de stad kon vinden (de baan die hij altijd al wilde) en wij in the middle of nowhere wonen in het noorden van het land. Het heen en weer reizen was niet meer te doen. Ik wilde zelf niet weg van waar wij wonen, de stad trekt mij totaal niet. Een middenweg vinden hoefde voor ons eigenlijk niet.

Voor ons is het prima zo, al is het wel wennen. Uit mijn omgeving krijgen we veel reacties van mensen die dit absoluut niet begrijpen en vooral van mensen die denken dat onze relatie niet goed gaat. Dit staat er echter helemaal los van. Wij zijn nooit een stel geweest die iedere avond samen op de bank zitten (even overdreven he). Altijd hebben we ons eigen leven naast onze relatie geleefd.

Zijn er meer mensen die hier bewust voor gekozen hebben? Hoe bevalt dit jullie?

Ik ben benieuwd...
Toen wij een jaar samenwoonden, ben ik 200 km verderop gaan wonen om te studeren. Ging prima, na zes jaar latten en 1/2 jaar zwanger, zijn we maar weer gaan samenwonen. Ook leuk.
IK heb eerst samengewoond en daarna gelat en dat paste echt veel beter bij me dan samenwonen. De relatie ging uiteindelijk uit, maar niet omdat we gingen latten, integendeel zelfs.

Nu zou ik dus weer voor een LAT-relatie kiezen.
Wij hebben vanaf het begin al bewust gekozen voor latten. Beide een lange relatie achter de rug, met alle strubbelingen die er bij (kunnen) horen en vinden het nu superrelaxed dat dit ook kan. Genieten des te meer van de tijd dat we wel bij elkaar zijn!
Yette, leuk om te horen! Hoe regelden jullie het om elkaar te zien tijdens het latten? Ik moet er wel aan wennen dat we nu echt dingen moeten plannen ivm onregelmatige werktijden van beiden en omdat we allebei onze vrienden hebben die we ook willen zien. Soms moet ik me even in 4-en delen voor mijn gevoel...
joh, als t voor jullie werkt, dat is toch het belangrijkste? IK zou het niet kunnen/willen/doen...so what? Wees blij dat het voor jullie wel werkt!

Is de situatie tijdelijk of permanent? Hebben jullie plannen voor kinderen of niet? Latten met kinderen lijkt me bijv. niet zo praktisch..

mijn oom en tante hebben ook een aantal jaar duizend+ km uit elkaar gewoond (getrouwd en wel) omdat één een bedrijf had en de andere ergens promotie ging maken...zij zijn nog jaren samen gebleven..
Wij hebben geen kinderen (komen er ook niet). Wat dat betreft hebben we veel vrijheden. Ik trek me er ook weinig van aan wat anderen er van vinden hoor. Het verbaast me alleen dat sommigen mensen (ook goede vriendinnen) zo reageerden. Ik verwacht dat het permanent is. Dit omdat mijn vriend het platteland echt te stil vind en ik de stad voor een paar dagen leuk vind, maar niet voor altijd.

Mayaelf, ik begrijp het volkomen dat je direct voor een LATrelatie kiest. Achteraf gezien zou ik dat ook direct ideaal gevonden hebben (alleen, als je verliefd bent wil je zo graag vaak bij elkaar zijn he). Ik ben destijds gaan samenwonen zonder er veel over na te denken. Dat ging als vanzelfsprekend zo.
Iris, hoe lang woonde je samen voordat je ging latten??

Ik ben gewoon benieuwd. Ken niemand die hier bewust voor gekozen heeft...
We zagen elkaar 2-3 weekeinden per 3 weken. De ene keer bij mij, de andere keer in ons flatje. Die laatste weekeinden zaten inderdaad overvol omdat ik dan ook bij familie en vrienden langs wilde. Als hij bij mij was, hadden we meer tijd voor elkaar, stappen, etc.
heb dat ook een tijdje gedaan (er waren ff een paar probleempjes)

Vond het eerst doodeng en het was ook wel wennen, maar heeft ons erg goed gedaan en ik vond het heerlijk.

(doen wat je wil, weggaan wanneer je wil, thuiskomen wanneer je wilt, eten wat je wil, eten wanneer je wil enz. )

Nu woont mijn vriend alweer een tijdje bij mij en het gaat echt een stuk beter dan voorheen...
Voor mij heeft het beiden voordelen. Tenminste, als je geen kinderen hebt. Nu we kinderen hebben, vind ik het best zwaar dat hij regelmatig een paar maanden in het buitenland zit. Een keer per jaar zo'n periode vind ik prima, soms ook wel weer eens lekker, maar liever niet een paar keer per jaar.
quote:teddy41 schreef op 17 januari 2011 @ 20:46:

Iris, hoe lang woonde je samen voordat je ging latten??

Ik ben gewoon benieuwd. Ken niemand die hier bewust voor gekozen heeft...

Ik heb 6 jaar samengewoond. We waren heel verschillend, dus we konden elkaar irriteren met kleine dingetjes en dat was gelijk weg bij het latten. Toen zagen we de leuke dingen weer meer dan de ergenisjes en deden we ook weer meer moeite voor elkaar.

Ik kon niet wennen aan de stad waar we woonden (ik trok bij hem in) en toen had ik mijn eigen stek weer, in mijn stad. Heerlijk.
Als het voor jullie goed werkt zo dan is het toch prima?

Ik weet 1 ding zeker mocht ik ooit weer aan een relatie beginnen dan ga ik nooit meer samenwonen.
Ik heb in mijn een na laatste relatie 6.5 jaar gelat

dat was een leuke tijd, had je een keer ruzie zag

je elkaar even iets minder, ging het super deed je er

een nachtje bij.

Uiteindelijk ging het mis omdat zij perse wilde samenwonen

en ik daar absoluut geen zin in had.

Overigens zijn we nog jaren na de relatie met elkaar

omgegaan, uiteindelijk is het verwaterd.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Het ergeren aan kleine dingen herken ik zeker. Ik vind t heel fijn dat dat nu een stuk minder is! Wat ik zo leuk vind is dat hij midden in de stad woont en bv. zo even een Surinaams broodje kan halen voor ons, terwijl ik daar een half uur voor zou moeten rijden. Op het moment geniet ik heel erg van wat de stad te bieden heeft en de ben ik weer blij met de rust van de polder als ik weer terug ben. Het is ook prima zo, al is het wel wennen (logisch). Leuk om jullie verhalen te horen! Bedankt!
@teddy

op alles dat anders is 'dan normaal' wordt raar gereageerd.

Ik heb bijv. eerst een paar jaar in het buitenland gewerkt, toen pas gaan studeren..(was 25 toen ik aan HBO begon) crime, toen werd ik ook nog tijdens mijn studie zwanger...'was vast niet gepland' was steevast de reactie toen ik het vertelde..wij zouden heel graag een tweede dicht op de eerste willen hebben...ben nog niet zwanger maar verwacht zeker de 'vast niet gepland, zo snel' reacties.

Nee, het is niet gebruikelijk om het op jullie manier te doen maar ja, liever een leven lang gelukkig latten dan samenwonen en na X jaar met grote ruzie uit elkaar gaan (en elkaar voor de rest van je leven haten)
gelukkigmeisje (leuke nick trouwens)... ja dat is zeker zo dat op alles ´dat afwijkt´ gereageerd wordt. Dat vind ik oké, ik leef mijn eigen leven. Ben het zelf niet gewend dat er zo gereageerd word. Zelf doe ik dit niet bij anderen. Toch raakte het me wel toen mijn beste vriendin zei dat we daar beter van te voren over hadden kunnen nadenken (voordat we gingen samenwonen). Dit zei ze echt met alle liefde voor mij hoor (klinkt nu negatief, maar dat komt w.s. door hoe ik het hier opschrijf. In de hele context van het gesprek bedoelde ze het niet negatief). Mijn argument is dat mensen zich ontwikkelen en groeien in hun leven, dit ook los van hun partner en er van daaruit soms dingen veranderen in je relatie. Vind ik ook erg gezond. Vond t vreemd van mezelf dat ik me haar woorden aantrok. We hebben het er ook over gehad trouwens. We zijn zo verschillend. Zoals zij leeft zou mij trouwens weer niet gelukkig maken Maar afijn, waar maak ik me nog druk om. Het is goed zo.
Oja, Gelukkigmeisje... alsof je een zwangerschap al kan plannen. Ook zoiets....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven