zwangerschapsdiabetes

19-01-2011 15:20 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een topic omdat ik er even helemaal doorheen zit.

Ik heb last van zwangerschapsdiabetes, ben nu 21 weken zwanger en sta sinds week 14 op een zwaar dieet en IK WIL ETEN WAAR IK ZIN IN HEB !!! Ben mijn voorgeschreven prak zo zat.

Vandaag heb ik zo'n ontzettende baaldag! Ik wil alles opeten wat ik tegenkom maar vooral alles waar bergen suiker inzitten.

Ik wil snoep, chips taart, koekjes (vooral roze glasé koeken) cola, ijs en graag alles tegelijk en door elkaar!

Maar moet helaas nog 19!!! weken wachten....

Iemand in hetzelfde schuitje die mee wil klagen? Of iemand die me gewoon heel hard wil uitlachen zodat ik mezelf niet meer zo sneu voel?

p.s. tips hoe die 19 weken door te komen zijn ook welkom (zondigen mag helaas absoluut niet....)
Uitlachen doe ik niet. Maar je kan wel een drukke knuffel krijgen.
Sorry, ik wil je niet uitlachen maar wel een geven.

Is het je eerste zwangerschap?
Moet je ook spuiten trouwens?
quote:choca schreef op 19 januari 2011 @ 15:29:

Moet je ook spuiten trouwens?

Hang een beetje op het randje van moeten spuiten maar het is steeds nog net goed.

Daarom mag ik absoluut niet zondigen en moet ik me echt aan dit dieet houden.

Het is mijn 1e echte zwangerschap, heb eerder een aantal miskramen gehad. Dus ben heel zuinig op deze

Bedankt voor de knuffels die voelen ook fijn!
Haha, zie nu een hele stomme fout in mijn eerste bericht. Hij is zo stom, dat ik hem maar gewoon laat staan.
Hahaha, die voelt misschien nog wel fijner!
Hey Christina!

Ik kan me goed voorstellen dat je er af en toe even goed doorheen zit! Ogen op de bal!! Geen idee of dat helpt hoor... Ik word al saggerijnig van de voortdurende moeheid en kwakkelkwaaltjes die ik continu heb sinds ik zwanger ben, waardoor ik steeds niet kan doén waar ik zin in heb. Misschien dat we dan toch een beetje in hetzelfde schuitje zitten??
He Kas ,

Mijn humeur wordt er inderdaad ook niet beter van...

Ik word soms bijna agressief als ik iemand iets lekkers zie eten, echt heel slecht maar kan het soms gewoon niet aanzien.

Voel me ook zo'n slappert want ben nu al minder gaan werken omdat ik het gewoon niet meer trok 38 uur werken met zo weinig (lekker) eten.

Fijn om te lezen dat er meer zwangeren op een donkere wolk zitten ipv die mooie suikerspin roze!

Ik ben geloof ik geen natuurtalent in het zwanger zijn.

Maar heb jij nog zoveel last van zwangerschapskwaaltjes? Dat is ook niet fijn als ze je overal beloven wordt dat het bij 12 weken beter wordt....

Ik zit overigens ook nog steeds te wachten op de beloofde mooie bos glanzend haar maar helaas
volgens mij is die roze wolk zoizo een leugen van een zwangere met een pre partum depressie...

Maar goed; ik wordt al sjagerijnig van alle dingen die op het "mag niet" lijstje van de vlos staan qua eten (snak naar een portie sushi, met veel rauwe vis) dus hulde voor jou! En je kan het!!! En van al die lekkere dingen kom je extra aan en dat scheelt jou straks weer een enorme hoop zwangerschapskilo's kwijt raken!! *zwaait hysterisch naar kaz die ze vandaag overal tegen komt*
balen dat je niks mag TO

Misschien helpt dit verhaal een beetje:

Bij mij waren ze ook bang voor zwangerschapsdiabetes maar het bleek mee te vallen, ik heb dan ook alles gegeten waar ik zin in had, met als gevolg dat ik bijna 25 kilo aan kwam .

Dat blijft je dan in ieder geval bespaard als je alle lekkere dingen moet laten staan.

Straks na de bevalling als je prachtige kindje er is en je weer alles mag eten wat je wilt, denk dan even aan mij, ik ben dan vast nóg aan het lijnen

Ow en nog even voor TO en andere zwangeren: zodra die kleine er is voel je je meteen al zoveel beter! Kop op dames, het komt goed, echt waar..
Ik houd waarschijnlijk een maatje 34 over aan de zwangerschap (voorheen 36-38) want tot nu toe val ik gemiddeld 1 kilo per 2 weken af ipv dat er iets bij komt en ik heb toch echt al een enorme (met vruchtwater gevulde) buik.

Het allerergste is misschien nog wel dat als ik ooit de moed bij elkaar verzameld heb voor een 2e kindje te gaan ik weer meteen op dit dieet moet....

Dussss, dit kindje blijft waarschijnlijk enigst kind.

Ik ben in ieder geval blij dat er meer mensen niet zo gelukzalig zijn tijdens de zwangerschap, ging bijna aan mezelf twijfelen.

In alle info zie je van die vrolijke gelukkige zwangeren GRRR!

Zelfs in mijn diabetesinfo-folder stond die dame breeduit te lachen.
Nee hoor christina, Paque heeft laatst nog een topic over niet happy zwanger geopend waar in no time gelijkgestemden zaten... de roze wolk is gemaakt door de comercie, net als de kerstman ,sinterklaas en valentijnsdag.

En eerst maar eens deze telg, en over een jaar of wat pas denken aan een volgende. Komt vanzelf goed! *is deze zwangerschap begonnen met 5 overtollige kilo's van de eerste, dochter is inmiddels 2,5*
[quote]christina schreef op 19 januari 2011 @ 19:10:Het allerergste is misschien nog wel dat als ik ooit de moed bij elkaar verzameld heb voor een 2e kindje te gaan ik weer meteen op dit dieet moet....

Dussss, dit kindje blijft waarschijnlijk enigst kind.

quote]

Bij de eerste heb ik 15 weken gespuugd en vanaf toen zware bekkeninstabiliteit gehad.

Bij de tweede heb ik me 9 maanden depressief gevoeld en een ppd gehad.

Toch ben ik nu zwanger van de derde. Een kind is zoiets moois, daar kan 9 maanden lijden (wat bij mij zwanger zijn is) wel tegenop.

Hoe zijn ze erachter gekomen dat jij suiker hebt? Welke test?

Ik vraag dit omdat mijn glucose te hoog was en omdat mijn tweede zoon 10 pond en zestig cm was. en mijn moeder had zwangerschapssuiker. Ik heb dus Veel Kans dat ik suiker krijg.
Bij mijn eerste zwangerschap heb ik ook diabetes gehad, tot en met spuiten aan toe. Had ook last van hoge bloeddruk enzo.

De 2 zwangerschappen die daarna kwamen waren er zoals beschreven in de boeken. Ik heb, buiten wat moeheid en harde buiken, niet 1 kwaaltje gehad. Suiker prima in orde en altijd een bloeddruk van 12/8.

Dus dat kan ook best hoor, voor je een 2e nu al helemaal afschrijft :-)
Sosofie,

hier is gewoon een test voor, nuchter glucose prikken, daarna een suikerbelastingstest en na 2 en 4 uur geloof ik nog een keer bloedsuiker prikken.

Ik snap niet waarom ze dat bij jou dan nog neit getest hebben, hier werd me dat wel aangeboden omdat ik een dik groot kind zou krijgen, dat bleek heel erg mee te vallen, had ook geen zwangerschapsdiabetes gelukkig.
Is iedere zwangerschapsdiabetes weer anders?

Ik heb het ook gehad en heb vanaf week 24, toen het ontdekt werd, insuline gespoten.

Voor de rest had ik wel wat voedselvoorschriften, maar geen zwaar dieet.

Ik ben met 38 ingeleid, zoon met een spoedkeizersnee geboren en was een 'typisch suikerkind' volgens de zusters en gyn.(groot en donzige haartjes rond de oortjes)

Ik vond zwanger zijn ook geen feestje.

Heb er ook niet van kunnen genieten en kamp nu nog steeds (ruim 2 jaar later) met de naweeën van een ppd.
Frankly my dear, I don"t give a damn
@Sosofie; bij mij is het ontdekt toen ik een plasje inleverde ivm een blaasontsteking.

De assistente; "wist u dat u diabetes heeft?"

Ik; "Euh, nee!?
Ik word wel getest, maar pas bij 22 wk, omdat het dan het betrouwbaarste resultaat geeft volgens de vk.

Suikerdrankjestest in het ziekenhuis raadde hij af, nuchter prikken was voldoende, volgens hem.

In het ziekenhuis verderop testen ze met een ontbijttest, weet ik van een andere verloskundige....

Wordt vervolgd dus.

Kun je eigenlijk ergens aan merken dat je suiker hebt?
Ik heb het nergens aan gemerkt.

Alleen wel eens een hypo gehad, maar toen was ik al weer een paar weken verder.

Heel naar gevoel.
Hoi TO,

Vervelend voor je!

Maar.... nog maar 19 weken...! Dat kan je heus volhouden!Hierna kun je immers alles weer eten!

Maar het is bij jou wel al vroeg ontdekt. Meestal is dit ergens rond de 21/22 weken, dacht ik.

Bij mij werd er zw diabetes geconstateerd toen ik ong 12 weken zwanger was. Ook heel vroeg dus. Heb één week een dieet gevolgd, maar dit was niet voldoende en ik moest spuiten,4x daags. Mijn dochter is met 37 weken 'gehaald' omdat ze een groeiachterstand had. Zij was het tegenovergestelde van een typisch suikerkindje. Ze was nl klein ipv groot. Verder doet zij het prima en is inmiddels 14 maanden.

Na de bevalling leek het erop dat mijn diabetes over was, maar enkele maanden later werd ik ernstig ziek. En na onderzoek bleek dat ik diabetes type 1 heb en spuit nu weer 4x daags. Dit valt me echt een stuk zwaarder dan tijdens de zwangerschap.

Maar ik ben een uitzondering op de regel. In 99% van de gevallen is na de bevalling de diabetes over.
Hey Christina,

Is er in je dieet helemaal niks 'net wat lekkerders' wat je wél mag? Dat je jezelf daar af en toe mee mag verwennen? Of iets waar je één keer in de week een heel klein beetje mee mag zondigen (klein stukje chocola ofzo). En hartige dingen?

Ik ben een gruwelijke snoepkont, maar weet dat ik geen behoefte aan snoepen heb als ik mezelf goed bezig houd. Misschien ook een tip voor jou? Veel eropuit met vrienden (lekker wandelen, is ook goed voor je), samen DVD'tjes kijken, whatever works for you!

Mijn zwangerschapskwaaltjes, ik weet niet of ik ze echt zo 'mag' noemen, weet alleen dat ik er genoeg van heb om voornamelijk thuis te zitten, omdat ik van bijna alles te moe wordt en me dan schuldig voel of bang ben dat ik er echt ziek van wordt...
Bedankt voor alle lieve berichtjes!

Ik heb met +/-10 weken de bloedtest gehad die iedereen heeft tijdens de zwangerschap.

Uit die bloedtest bleek dat mijn suiker waarde te hoog was. Ik hb toen een glucosetollerantietest gehad. Je moet dan nuchter naar het ziekenhuis dan word er bloed geprikt om je suiker waarde te bepalen. Daarna krijg je een glucosedrank en word je bloed na 2 en na 3 uur weer getest.

Er wordt dan eigenlijk gekeken hoe je lichaam reageert op suiker en af die suiker snel genoeg wordt afgebroken.

Bij mij was dit niet het geval en daarom ben ik op een dieet gezet wat ervoor moet zorgen dat ik alleen op bepaalde momenten van de dag een voorgeschreven aantal koolhydraten mag eten. Zo krijgt mijn lichaam nooit een enorme suiker stoot binnen. Omdat het bij mij dus al zo vroeg werd ontdekt gaan ze eerst met dit dieet proberen je suiker stabiel te houden zodat je geen insuline hoeft te gaan spuiten. Ben bij een dieetiste geweest die precies heeft berekent wat ik dan mag eten.

Bij die ontbijttest moet je in het ziekenhuis eerst nuchter gaan laten prikken en 1,5 uur nadat je hebt ontbeten weer terug naar het ziekenhuis om weer te laten prikken om te zien hoe hoog je suiker dan is.

Ik moet nu elke 3 weken voor die ontbijt test en krijg meerdere groei-echo's om te kijken of het kindje niet heel groot gaat worden.

Tot dusver gaat het met het dieet nog goed en hoef ik geen insuline te spuiten als dat wel moet mag ik wel meer eten omdat de insuline dan de suiker afbreekt die je eet. Nu moet ik dit dieet helaas echt volhouden.

Ze willen de insuline zo lang mogelijk uitstellen.
@ Kas,

Er is maar weinig wat ik mag eten wat echt lekker is en ik moet keuzes maken. Als ik heel graag een koekje wil eten dan moet ik bijv. mijn fruit op dat tijdstip laten schieten.

Alleen dat koekje is een stuk kleiner dan bijv. een appel en aangezien het voorgeschreven dieet niet veel is kies je dan toch voor het fruit.

Zondigen mag ik niet omdat mijn lichaam die suiker niet snel genoeg afbreekt en ik daar nog dagen 'last' van heb omdat mijn suiker dan te hoog blijft.

Het enige wat ik wel heb zijn bonbons voor diabetes maar die zijn gezoet met héél veel zoetstof (aspartaan) en dat is ook slecht om veel te gebruiken tijdens de zwangerschap (volgens de dieetist) Dus elke week koop ik één doosje bij de bonbon winkel zodat ik elke avond 1 bonbon kan eten.

Het enige wat ik onbeperkt mag eten is vlees en kaas maar ben vegetarier dus vlees valt af.

In bij chips of toastjes enzo zitten ook veel koolhydraten (het gaat dus niet om puur suiker) dus dat mag ik ook niet helaas.

Daarom mag ik als drinken ook alleen water en thee en elke dag 1 glas light frisdrank ivm de zoetstoffen.

Ik ben de afgelopen 8 weken afgevallen (5 kilo) ipv aangekomen terwijl ik inmiddels wel een hele dikke buik met veel vruchtwater heb. Dus ik ben straks waarschijnlijk een stuk lichter dan toen ik begon aan mijn zwangerschap.

Maar voor jou dus ook nog steeds geen feestje...

Ik heb ook weinig energie meer, ik werk 50% en ga ook niet meer opbouwen. Ik heb een staand beroep en dat gaat nu echt al niet meer full-time.

Waar ben je bang voor om ziek van te worden dan? Ik probeer nog wel af en toe de kroeg in te gaan en mensen te zien al moet ik me daar wel echt toe zetten.

Verder zorg ik wel dat ik deze ellende op een andere manier compenseer, heb vandaag een paar hele dure maar o zo mooie laarzen gekocht

Elke volgehouden week verwen ik mezelf met iets voor mezelf. Houd nu toch geld over van de normale boodschappen ha ha ha.
Hi Christina,

Ik voel met je mee, weet helaas hoe het voelt. Ik ben 6 weken geleden bevallen van mijn 3e kindje. De eerste 2 zwangerschappen heb ik zwangerschapsdiabetes gehad, nu de 3e keer niet (wonder boven wonder). Mijn eerste was 7 1/2 pond, de 2e ruim 9 pond (een week voor uitgerekende datum geboren, was dus echt een dikkerd) en de derde nu 8 pond.

Ik heb geen insuline hoeven spuiten maar moest mijn koolhydraten erg spreiden. Ik mocht wel 5 boterhammen op een dag maar dan elke 2 uur eentje en met hartig beleg. Ook verdeelde ik mijn avondeten in 2 porties anders had ik te hoge suikerpieken. Ik vond het dieet best vol te houden al had ik ook mijn moeilijke momenten hoor (ben 9 maanden misselijk geweest en bepaalde snoepjes zoals winegums, hielpen bv goed tegen de misselijkheid, maar die mocht ik natuurlijk niet). Ik ben ook in elke zwangerschap een kilo of 10 afgevallen (eigenlijk niet aangekomen toen ik wanger was en na bevalling dus 10 kilo eraf...helaas zaten die er wel weer aan na verloop van tijd, alhoewel ik nu mijn best ga doen ze eraf te houden!)

Overigens vraag ik me wel af of jij een echte zwangerschapsdiabeet bent of dat je al naar diabetes neigde voordat je zwanger werd. Echte zw diabetes ontstaat namelijk pas na 24 wkn omdat je placenta dan antistoffen tegen insuline gaat aanmaken. Ik zou zeker je suikers ook na je zwangerschap in de gaten houden als ik jou was.

Je zegt dat je veel vruchtwater hebt, dat is ook een gevolg van de diabetes trouwens.

Ben je onder begeleiding van een dietiste? Misschien kan die je nog tips geven? Je zegt dat je vegetarisch bent, eet je wel melkproducten? Ik at bv tussendoor wel een schaaltje ypghurt, dat vult ook wel.

Heel veel sterkte! En bedenk dus dat (mits je niet al voor je zwangerschap diabetes had), je het niet HOEFT te krijgen bij een volgende zwangerschap (ik ben daarvan het bewijs).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven