Gezondheid alle pijlers

Beugel... Auw!!!

20-01-2011 15:32 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Verwijderd
Hier een buitenboordbeugel (ja echt, met zo'n elastiek in je nek), blokjes boven en onder en elastiekjes. Na het zetten was het even een dagje echt gevoelig (moet er wel bij zeggen dat ik een hoge pijngrens heb) en heb ik harde dingen (korstjes van brood enzo) een dag of 3 laten staan. Daarna was alles weer normaal. Bij het aandraaien (bij mij elke 5-6 weken) is het 1 dagje gevoelig, maar eet ik bewust gewoon normaal door.
elke keer als hij word aangedraaid heb je dat *sorry*

en daar valt niet veel aan te doen , je went er wel aan en als hij er straks uit is weet je waar je het voor gedaan hebt ik heb er 2.5 jaar mee gelopen en dat is jaren geleden (gelukkig) maar ik ben blij dat ik het gedaan heb ;)
Gewoon een soepje moet je toch wel kunnen eten trouwens? En vla, yoghurt, brinta, smoothies, roomijs... Zo moet je voldoende binnen kunnen krijgen zodat je geen honger hebt.
Als je humeurig wordt van weinig eten waarom maak je dan niet wat lekkere shakes/smoothies. Die vullen, zijn lekker en gezond. Of een zacht wit bolletje dopen in de soep oid dat kun je bijna zonder te kauwen eten. Vroeger een beugel gehad, kan me ook herinneren dat als je normaal probeerde te eten, dat je er het snelst aan wende.
Herkenbaar ik heb ook net weer een beugel! De eerste dagen had ik hem er wel eigenhandig uit willen trekken maar na 4 dg ging het al een stuk beter. Nu na 2wk ben ik al weer erg gewend aan dat ding in mn mond (slotjes ook)

Veel zachte dingen eten zoals al word genoemd, over een paar dagen gaat het beter echt ;)
ik kan me dat nog als de dag van gister herrinneren hoeveel pijn dat deed. is nu 2 jaar geleden dat ik ook een beugel kreeg. mijne mag er na me bevalling uit.

maar idd, gewoon proberen zo normaal mogelijk te eten dan wen je het snelste.

heel veel succes met je beugel! enne, het is het zeker waard
De eerste keer is die pijn het ergste/vervelendst omdat je het niet gewend bent. Probeer idd wat zachtere dingen te eten, dat kan gewoon ook al heb je nu wrsl het idee dat je tanden eruit rammelen als je je hoofd schudt

Echt, de volgende keer gaat al beter hoor, het is echt erg wennen de eerste keer. En misschien een pijnstiller tegen de ergste pijn?

Succes en sterkte!
Ik ben mijn eigen bananenschil
Oh, nog een tip, doe alvast wat was op je slotjes. Het "naarst" (overdreven, want zo erg vind ik het hele beugel gebeuren nou ook weer niet) vind ik het, als mijn beugel (met name 'snachts) in mijn lip (binnenin) is gaan snijden, dan heb je van die snijwondjes aan de binnenkant van je mond, en met praten vind ik dat niet zo prettig. Een beetje was kan hier preventief goed voor helpen.
Jeetje, hebben jullie er serieus echt zoveel last van gehad? Daar schrik ik wel van. Ik heb dat helemaal niet (gehad)...
Erg pijnlijk, ja! Iedere keer als de beugel bijgesteld wordt heb je dit. Sterkte!!! Ik heb eerst een buitenboord, later een slotjesbeugel gehad, van m'n 13e tot 15e bezig geweest. Pas gedroomd dat ik hem weer had en werd met een pijnlijk gebit wakker!

Zorg dat je -hoe pijnlijk ook- je tanden goed blijft poetsen, ik heb nu aanslag op mijn tanden precies waar de slotjes zaten . Ik wil je aanraden met mondwater te spoelen en zacht eten te eten, zoals soep, yoghurt, aardappelpuree.

Succes!
quote:hanneke000 schreef op 20 januari 2011 @ 15:49:

Jeetje, hebben jullie er serieus echt zoveel last van gehad? Daar schrik ik wel van. Ik heb dat helemaal niet (gehad)... Mwoah, het was wel Erg Pijnlijk, maar een ontstoken kies vindt ik erger. Het resultaat is het zó waard! Wie mooi wil gaan moet pijn doorstaan zeggen ze wel eens, maar in dit geval zeker waar. Als ik nu foto's zie van voor mijn beugel.... Mijn dochter heeft net zo'n gebit arm kind.
Er is een heel topic met lotgenoten, op de pijler Mode en Beauty!

Probeer door de pijn heen te eten, hoe eerder je gewoon eet, hoe sneller de pijn weg is.

Kauwgom kauwen hielp bij mij ook.
quote:Pigbull schreef op 20 januari 2011 @ 15:56:

[...]

Mwoah, het was wel Erg Pijnlijk, maar een ontstoken kies vindt ik erger. Het resultaat is het zó waard! Wie mooi wil gaan moet pijn doorstaan zeggen ze wel eens, maar in dit geval zeker waar. Als ik nu foto's zie van voor mijn beugel.... Mijn dochter heeft net zo'n gebit arm kind.Aha... Ik heb nu voor het 8e (? raak de tel kwijt) jaar een beugel, en Erg Pijnlijk heb ik het nooit gevonden eigenlijk... (in mijn geval is het trouwens ook niet zozeer voor de "mooi", maar omdat ik niet meer kon kauwen. Dus misschien is dat ook anders?)
Ik ben er ook van overtuigd dat het het waard is, maar die pijn!!

Ik belde net mijn orto om een afspraak te verzetten en heb even lekker lopen klagen. Maar zij zei inderdaad dat het normaal is en dat de pijn moet afzwakken.

En ik me maar druk maken over het feit dat de beugel zelf zo zichtbaar zou zijn.. Stupid me .

Mijn lieve vriendje komt straks een lekker pompoensoeppie brengen, dus dat moet wel gaan vullen.

Ik heb net geprobeert wat de eten maar dat gaat echt niet, ik heb het idee dat mijn tanden loszitten.

Dat een mens zo een medelijden met zichzelf kan hebben... Ik sta er van te kijken
hahaha hoe herkenbaar!

ik heb de eerste week geleeftd op spinazie en aardappelpuree! Kom is kijken op de pijler "beugel en volwassen"zo als lady al aangaf! Daar vind je allemaal zielige meiden/vrouwen met een beugel die je heel veel tips kunnen geven!
quote:hanneke000 schreef op 20 januari 2011 @ 16:05:

[...]

Aha... Ik heb nu voor het 8e (? raak de tel kwijt) jaar een beugel, en Erg Pijnlijk heb ik het nooit gevonden eigenlijk... (in mijn geval is het trouwens ook niet zozeer voor de "mooi", maar omdat ik niet meer kon kauwen. Dus misschien is dat ook anders?)Jeetje, 8 jaar! Ik weet het niet. Zit hij bij jou ook op je tanden of alleen je kiezen? Ik weet niet wat voor soort beugels er allemaal zijn, vast heel veel. Ik had gewoon schots en scheve tanden, gelukkig alleen bovenin.
quote:Pigbull schreef op 20 januari 2011 @ 16:38:

[...]

Jeetje, 8 jaar! Ik weet het niet. Zit hij bij jou ook op je tanden of alleen je kiezen? Ik weet niet wat voor soort beugels er allemaal zijn, vast heel veel. Ik had gewoon schots en scheve tanden, gelukkig alleen bovenin.

Overal. Achterste kiezen allebei een ringetje voor de buitenbeugel. Andere tanden en kiezen allemaal een slotje en dan bij de hoektanden (boven) in de draad een soort lusjes, waar ik een elastiekje om heb, dat naar de achterste kiezen (onder) gaat. Een gehemelte beugel heb ik ook nog gehad, maar die is nu weg.

Houd er trouwens voor de volgende keren rekening mee, dat je de eerste paar keren een dikkere draad krijgt. Je hebt nu een hele dunne draad (met weinig kracht) en die wordt steeds een stukje dikker. Als je er nu al zo'n pijn van hebt, dan zullen de komende ortho-bezoeken ook geen feestje worden....
Neem gewoon een pijnstiller ovchip! Ik had standaard wat ibuprofen of paracetamol in mijn handtas als ik naar de ortho ging. Het helpt om het draaglijk te maken, de eerste dagen.

Verder: was helpt idd. als je die op de slotjes te doet, maar ik vond het maar een gedoe, liever gebruikte ik daarvoor kauwgom want dat bleef wel plakken. Bepaalde soorten kauwgom kun je beter niet gebruiken want die gaan aan en in de slotjes hangen ipv dat het één geheel blijft. Sportlife blijft 1 bonkje, dus daar had ik geen problemen mee.

Ik heb een jaar of 7 een beugel gehad, inclusief hengel en een stang achter in mijn gehemelte. Vooral bij die stang was het nuttigen van andijviestamppot geen genoegen: de groente bungelt dan als aan een rekstok lekker in je keelgat.

Voorkom aften, eet dus voldoende groente en fruit want wondjes in je mond is met al dat ijzerwerk geen pretje.

Spaghetti kun je prima eten, net als rode kool met puree en geruld gehakt. Banaan gaat ook wel, appels kun je over een dag of 4 weer nuttigen. Spinazie, brinta, havermout, soep, vla, yoghurt, kwark, warme chocolademelk.

Gebruik actief je tong als je kiezen zo zeer doen, die eerste dagen. Neem geen happen maar breek met je handen je brood in stukjes. Doe er jam op en sabbel, net als een ukkepuk. Zo krijg je toch gewoon wat je nodig hebt aan voedingsmiddelen en vezels binnen.

Broodje shoarma kan op dag 5 meestal wel hoor. Wel goed poetsen daarna om de knoflookwalm weg te krijgen...

Maar het beste helpt gewoon een pijnstiller. Je weet waar de pijn vandaan komt, het gaat ook wel weer over maar voor nu is het misschien toch een mooie ondersteuning.
hier ook 4 jaar een beugel gehad, slotjes met buitenboord en elastiekjes..

en ja je tanden zitten ook los, daarom doet het ook zeer, ze worden verschoven.

je moet maar denken, als kids vanaf een jaar of 10 dit kunnen, dan kan jij dit ook wel toch? gewoon de eerste dagen brood zonder korsten eten en veel vla en yoghurt etc, het is het echt waard!
Hier ook 4 jaar lang de hele mikmak gehad. Van blok naar slotjes naar weet ik wat. Maar het resultaat mag er zijn!

Ik vond het vroeger trouwens 'lekker' die pijn. Erg he! Gek eigenlijk, als ik er nu zo over nadenk. Ik denk dat ik de druk erop wel prettig vond.
Oh god ik herinner me ook nog zo goed hoe dat die eerste dag was.. nou was ik wel elf, maar ik had nog nooit iets aan mijn tanden gehad. Echt niet fijn.

Maar na een dag of twee kon ik wel weer gewoon eten hoor
Het wordt beter, echt.

ik vond het altijd het ergst de dag erna.

Hoera voor paracetamol.

elke dag wordt het minder.

ik heb er (helaas misschien) niets minder om gegeten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven