Werken & kinderen

21-01-2011 16:01 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn allebei nog jong, 22 & 24 jaar. We werken allebei fulltime en hebben een modaal inkomen. Genoeg om iedere maand goed van rond te komen en te sparen.

Nu willen we allebei graag jong kinderen, het liefst zou ik zwanger worden eind 2011 of ergens in 2012. Omdat we allebei nog jong zijn verdienen we nog niet ontzettend veel. Als we een kind mogen krijgen wil ik niet dat het zijn eerste levensjaren doorbrengt op de crèche, maar in een huiselijke omgeving. Het liefst bij ons of een opa & oma. Maar onze ouders werken allebei nog fulltime waardoor zij geen optie zullen zijn. Het zal dus betekenen dat mijn vriend en/of ik minder zullen moeten gaan werken of ouderschapsverlof op moeten nemen. Hierdoor zullen onze inkomsten dan ook verminderen, maar door de komst van het kind aan de andere kant ook weer toenemen.

Mijn vraag is: hoe doen jullie het met (fulltime) werken, een gemiddeld inkomen en een baby? Zijn jullie na de bevalling minder gaan werken & wat verdienen jullie gemiddeld per maand?
quote:germanwings schreef op 21 januari 2011 @ 22:03:

Goed, ik vind het niet echt een vetpot, 2500 netto met zijn 2-en, als je dan beide 20% minder gaat werken, hou je 1500 over...

dus dan zou je eigenlijk nu iedere maand 1000 euro moeten sparen.

Ik ben geen rekenwonder, maar ik zie wel dat dit niet klopt.

Als ze samen 2500 verdienen, en ook samen 20% minder gaan werken, dan houden ze 2000 over.

Daarnaast is het trouwens zo dat je niet automatisch 20% minder loon krijgt als je 20% minder gaat werken. Heeft met inhoudingen en zo te maken, weet niet precies hoe het werkt. Maar zal eerder iets van 16/17% minder inkomsten zijn.
sorry, ik dacht even beide 20% minder maakt 40% minder, maar het is natuurlijk hun gezamenlijke inkomen.

En goed, je gaat er % wel iets minder op achteruit, maar dat zou ik niet te veel meerekenen, heb je nog iets extra's achter de hand voor als je kind toch meer kost als dat je denkt.
TO Wij hebben nu een lager inkomen en zijn een stuk ouder (eind twintig). En hebben een kind. Ik vind het allemaal wel kunnen hoor. Als ik het zo lees verdienen jullie niet slecht voor jullie leeftijd.

Om eerlijk te zijn vind ik het onzin dat je veel geld moet hebben om een kind te krijgen. Je moet genoeg hebben, en wat genoeg is bepaal je zelf mede door de "eisen" die je stelt.
@ Mararoulette

Mag ik vragen hoeveel jullie ongeveer verdienen, wat jullie overhouden etc? Het hangt inderdaad af van de eisen die je zelf stelt. Natuurlijk willen we een kind niet laten afhangen van het geld, maar ik vind dat je je kind een goede toekomst moet kunnen geven en er dus wel over na moet denken voordat je zwanger raakt. Voor zover dat kan..

Het moet niet ten koste van alles gaan, dan wachten we liever nog een jaar langer voordat we eraan beginnen. Dat is eigenlijk de insteek van mijn hele bericht.
Wij hebben net het contract voor het KDV binnen en gaan 930 euro per maand betalen, voor drie dagen. Manlief heeft een site gevonden waarop je uit kunt rekenen hoeveel je terugkrijgt van de belasting, en dat blijkt in ons geval 400 euro te zijn. Dan betalen we dus nog 500 euro zelf. Wij verdienen echter meer dan TO dus ik zou me kunnen voorstellen dat jullie meer terug krijgen.

Hoe dan ook, voor 175 euro per dag is stoppen met werken dus ook niet rendabel, ik verdien (gelukkig) toch echt meer en blijf fijn werken!
quote:krokusje schreef op 21 januari 2011 @ 20:45:

[...]

100 euro per maand extra voor een kind? Misschien inderdaad wanneer het lukt om opvang helemaal zelf te regelen en alles tweedehands te kopen. Wij betalen voor 3 dagen opvang 275 euro. Zitten wel een stuk boven modaal. Koop eens een nieuw pakje, luiers, en indien nodig flesvoeding en je bent zo 125 euro meer kwijt.

Lukt prima! Wij regelen opvang idd zelf! Kleertjes zijn gewoon nieuw, maar merkloos of uit de opruiming, Flesvoeding gewoon een wat goedkoper merk en luiers ook in de aanbieding.

@TO een kind is altijd te betalen, je kan beter kijken naar je relatie, jezelf en dat soort zaken.

Je kan nu wel een mooie planning hebben, maar het leven loopt toch vaak anders.

En misschien denk je na je zwangerschap en je verlof heel anders over werken en blijf je liever wat vaker thuis, of je vriend juist, ik zou daar nu nog niet over gaan nadenken.
Man werkt 4 dagen en ik 3. Als dochter naar school gaat, gaat man 4,5 dag werken en ik 3
Ik vind het jammer dat nog best veel mensen hier reageren van 'als je je druk maakt om geld, dan ben je nog niet klaar voor een kind' of 'een kind kost bijna niks, andere dingen zijn veel belangrijker'.

Regelmatig komen hier topics voorbij van mensen die het water aan de lippen staat en in verwachting zijn van een eerste, tweede, derde (enz...) kind. Iedereen valt daar dan over heen, dat je vantevoren beter je zaakjes op orde had moeten hebben etc.

TO is nog jong. Misschien heeft ze in haar omgeving totaal (nog) geen voorbeelden van jonge stellen met jonge kinderen. Ik vind het heel verstandig dat ze zich daar enigszins in verdiept. Daardoor weet ze in ieder geval waar ze aan toe is, kan ze nú vast bedenken waar ze op zou moeten, kunnen en willen besparen. En wie weet besluit ze nog een paar jaartjes te wachten, als je begin 20 bent is dat ook een reeële optie.

Ik vind dit dus een heel slim topic!
Man en ik zijn beiden na de geboorte van onze dochter 1 dag minder (man 4x 9, ik 4x 8) gaan werken. Uk gaat twee dagen naar de creche en 1 dag naar oma. Ons inkomen was al goed, maar door functieverandering van mijn man zitten we nu wel boven modaal.

Als je je kind niet naar de creche wilt doen, zou ik gastouderschap overwegen.
Ik weet het nie t100% zeker, maar volgens mij is gastouderschap ook nét iets goedkoper dan KDV. Tenminste, vaak een lagere uurprijs (wat op zich weer weg kan vallen doordat je misschien zelf de luiers en eten moet betalen?) en je betaalt niet voor uren dat je er niet bent (terwijl je bij KDV gewoon per dag(deel) betaalt, ook als je een keer afzegt).
quote:Kastanjez schreef op 26 januari 2011 @ 11:47:

Ik vind het jammer dat nog best veel mensen hier reageren van 'als je je druk maakt om geld, dan ben je nog niet klaar voor een kind' of 'een kind kost bijna niks, andere dingen zijn veel belangrijker'.

Regelmatig komen hier topics voorbij van mensen die het water aan de lippen staat en in verwachting zijn van een eerste, tweede, derde (enz...) kind. Iedereen valt daar dan over heen, dat je vantevoren beter je zaakjes op orde had moeten hebben etc.

TO is nog jong. Misschien heeft ze in haar omgeving totaal (nog) geen voorbeelden van jonge stellen met jonge kinderen. Ik vind het heel verstandig dat ze zich daar enigszins in verdiept. Daardoor weet ze in ieder geval waar ze aan toe is, kan ze nú vast bedenken waar ze op zou moeten, kunnen en willen besparen. En wie weet besluit ze nog een paar jaartjes te wachten, als je begin 20 bent is dat ook een reeële optie.

Ik vind dit dus een heel slim topic!Eens, het lijkt me niet meer dan verstandig dat je vooraf even nadenkt of je financieel in staat bent de lasten van een kindje te dragen (zeker als je nog zo jong bent en een paar jaar wachten wellicht een reële optie is).
@ Kastanjez

Bedankt voor je reactie! Het klopt dat wij in onze omgeving geen voorbeelden van jonge stellen met jonge kinderen hebben. Alleen broers en zussen die minstens 5-10 jaar ouder zijn en dus meer verdienen etc. Of mensen die iets ouder zijn, veel minder verdienen en er niet bij nadenken voordat ze aan kinderen beginnen. Ik heb altijd gezegd dat ik vind dat je een kind een goede financiële basis moet kunnen bieden dus ik denk er liever van tevoren over na, dan dat ik over een aantal jaar mezelf achter de oren krab. Alleen op m'n gevoel afgaan en nu beginnen aan kinderen zou misschien erg leuk en geweldig zijn, maar ik wil dat kind ook wel wat kunnen bieden.
quote:Kastanjez schreef op 26 januari 2011 @ 12:49:

Ik weet het nie t100% zeker, maar volgens mij is gastouderschap ook nét iets goedkoper dan KDV. Tenminste, vaak een lagere uurprijs (wat op zich weer weg kan vallen doordat je misschien zelf de luiers en eten moet betalen?) en je betaalt niet voor uren dat je er niet bent (terwijl je bij KDV gewoon per dag(deel) betaalt, ook als je een keer afzegt).

Het uurloon van een gastouder is vaak wat lager dan dat een KDV per uur kost, maar per saldo is het niet altijd goedkoper.

Ik ben zwanger en voor ons eea aan het doorrekenen en een gastouder is in ons geval ca 30,- per maand duurder. We willen 1 dag opvang door gastouder of creche (de andere 2 dagen gaat mijn moeder oppassen). Maar bij een gastouder krijg je er ook nog de kosten van het gastouderbureau erbij.

In ons geval zullen wij de gastouder 5,- per uur gaan betalen en krijgen we van de kosten van het gastouderbureau dus vrijwel niets meer terug van de kinderopvangtoeslag (omdat 5,09 de maximale uurprijs is waarover toeslag aangevraagd kan worden). Waardoor we per maand duurder uit zijn dan in geval van KVD.

Overigens kiezen wij toch voor gastouder, maar dat heeft meer te maken met deze specifieke gastouder (is schoonzusje) en het feit dat dit ons ook veel meer flexibiliteit geeft dan een KDV (een keer een dag ruilen, onverwacht een dag extra opvang mogelijk, etc).
TO, ik denk dat je ook moet kijken naar de hoogte van je woonlasten, want alleen inkomen zegt niet zoveel. Je geeft aan dat jullie nu flink kunnen sparen, wat betekent dat jullie eigenlijk dus van 1900,- per maand leven. (al moet je straks natuurlijk ook nog wel kunnen sparen, alleen wat minder).

Denk dat het ook handig is om te kijken of er dingen zijn waar je indien nodig nog op zou kunnen bezuinigen (ook al is dat niet direct het plan). Als je nu al heel zuinig leeft en daardoor veel spaart, zijn er niet veel posten waar je nog op zou kunnen bezuigen mocht dat nodig zijn.

In ons geval leven we bv helemaal niet royaal ofzo, maar voor mijn gevoel zouden we meer over moeten kunnen houden en als ik dan eea op een rijtje zet (wat ik dus een jaar geleden en onlangs nogmaals gedaan heb), dan zie ik dat we eigenlijk best regelmatig wat grote uitgaven doen 'even tussendoor' die we kunnen schrappen en daardoor meer zouden kunnen sparen (als dat echt nodig zou zijn).

Omdat jullie niet een heel hoog inkomen hebben, krijg je van de kinderopvang een relatief groot deel vergoed. Hou er echter rekening mee dat dit de komende jaren wel wat af kan nemen en je lasten hiervan hoger kunnen worden.
We verdienen nu ongeveer ¤ 2850 per maand incl. reiskostenvergoeding van mij. Onze huur ligt op ¤ 625 en dit zal ongeveer zo blijven als we binnenkort een huis kopen (afrondende fase). Die kosten zullen dus niet wijzigen de komende jaren.

Momenteel kunnen we (kort gezegd) 1 x per week eten halen (friet/pizza/chinees etc.), kleding kopen en 'tussendoor' uitgaven doen en dan nog ¤ 600 per maand sparen. De komende jaren zal ons inkomen alleen nog maar stijgen, het zij door CAO maar ook door een functieverandering die er voor mij (waarschijnlijk) aan zit te komen.

Veel besparen kunnen we op dit moment niet, misschien hooguit een ¤ 50 - ¤ 100 per maand als we echt op zouden gaan letten.

Ik heb inmiddels wel een duidelijk beeld gekregen van hoe iedereen het op zijn manier doet, bedankt allemaal! Waarschijnlijk wachten we nog een jaar met zwanger proberen te worden, aangezien we nu eerst een woning gaan kopen. Daarna nog even sparen en hopelijk lukt het dan om zwanger te worden..
Ach en weet je, nickmetvelenummers , slikken blijft het sowieso. Ik moet eerlijk zeggen, ik ben een ont-zet-tende planner qua geld, Kazman totaal niet. Toen ik onlangs een begroting maakte over hoe het straks zal gaan, als de baby er is, werd duidelijk dat wij, bij gelijke uitgaven (maar wel allebei minder werken én dus de extra baby kosten) eigenlijk 400 euro per maand te veel uitgeven....

Hahaha, dat was vooral voor manlief flink slikken. Ik had me al iets langer gerealiseerd dat we écht wat minder vaak uit eten kunnen en iets minder vaak (dure) kleren kopen dan we voorheen deden, dus het komt wel goed. Maar ons uitgavenpatroon moet dus wel veranderen.
Ik heb net bij het NIBUD berekend dat als wij allebei zouden blijven werken fulltime (wat we niet willen), en het kind dus 5 dagen per week naar het KDV zou gaan we nog ¤ 200 - ¤ 300 per maand zelf moeten betalen. Kosten vallen dus opzich wel mee, aangezien we zeker niet ons kind 5 dagen per week naar het KDV willen doen wordt het alleen maar minder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven